Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

90 astetta? Jos tarkoitat tuolla takareidet vaakatasossa, niin eikös se ole ihan hyvä syvyys? Itsellä ainakin siirtyy paljon rasitusta perseelle jos lasken alemmaksi.

Kuulun varmaankin sitten siihen prosenttiin, jolla vaikeudet kyykyssä on kiinni liikkuvuudesta. Takareidet vaakatasossa -asennosta alaspäin mentäessä alkaa takareidet kiristymään, mikä vaikeuttaa alaselän suorana pitämistä. Väittäisin, että erittän monella alaselkä pyöristyy ala-asennossa ilman, että sitä edes itse tajuaa. Hyvää venytystä on juurikin nuo kyykkäilyt jostain tukea pitäen. Itse kyykkykin toimii hyvänä venytyksenä, kunhan muistaa keskittyä pitämään alaselän tiukkana.

Ja tuohon rasitus siirtyy perseelle kommenttiin: Kyykyt tehdään syvään juuri sen takia, että perse ja takareidetkin saisivat ansaitsemansa rasituksen. Juuri kokonaisvaltaisuutensa takia kyykky on The Kuningasliike.

Kiitos vastauksista tähän asti. Voiko olla että lonkkani olisi jotenkin kankeat? Takareisissä kun ei sitä hankaloittavaa poltetta tunnu.

Ja siitä 90 asteesta, sehän on mielestäni jo ihan hyvä - kunhan pääsisi edes siihen.

Minulla ei tosin ole mikään mahtava tasapaino, esim. viime kerralla kun kyykkäsin niin jouduin laittamaan pienen laudan kappaleen kantapäitteni alle tueksi jotten kaatuisi taaksepäin.

Olisiko sukkasillaan parempi koittaa kun lenkkarit jalassa?

Ja mites se vyö olisi? En ole koskaan ennen kokeillut, missään.

tekniikassa tai liikkuvuudessa ongelma jos lautaa tarvit kantapäiden alla.

kyykkää ilman kenkiä, jossei ole kyykkäämiseen tarkoitettuja kenkiä.

vyötä ei käytetä muuten kuin ykkösmaksimitesteissä korkeintaan.

Minulla ei tosin ole mikään mahtava tasapaino, esim. viime kerralla kun kyykkäsin niin jouduin laittamaan pienen laudan kappaleen kantapäitteni alle tueksi jotten kaatuisi taaksepäin.
Sä kaadut luultavasti sen takia taaksepäin, koska kun yrität olla työntämättä polvia eteenpäin (niinkuin pitääkin), alhaalla et pysty takareisien kireyden takia nojaamaan tarpeeksi eteenpäin pyristämättä alaselkää.

Ja olen aika varma ettei 99% kyykyn vaikeuksista todellakaan ole tekniikasta kiinni, jotkut on vain perimältään jaykkiä, kuten minä. Mulla esim. jalkaprässissäkin pyöristyy alaselkä. Maastavetokaan ei onnistu alhaalta asti.

Ja olen aika varma ettei 99% kyykyn vaikeuksista todellakaan ole tekniikasta kiinni, jotkut on vain perimältään jaykkiä, kuten minä.

Just. Venytelkää nyt edes kaksi (2) viikkoa päivittäin, ja tulkaa sitten sanomaan ettei auttanut yhtään. Toi "lyhtypylväs"-venytys on hyvä, samoin penkillä hajareisin istuen navan penkkiä kohti painaminen. Edit: Siis jalat koukussa, suunnilleen kyykkyasennossa.

Shut up and squat!

Mihin tää perustuu, että porukalla veto on lähes poikkeuksetta kyykkyä selkeästi edellä? Koetaanko mave jotenkin enemmän äijä-liikkeeksi ja kyykky taas epämiellyttäksi polvien tuhoajaksi eikä sitä sen takia tehdä? Ihmetyttää vaan...

Ettei mee ihan tuubanjauhamiseksi niin laitetaan omatkin luvut: 1 / 1,7 / 1,65

Perustuu lähinnä siihen, että maastanostossa on käytössä yhtä paljon lihasmassaa, mutta huomattavasti lyhyempi liikerata kuin kyykyssä.

1/1,55/1,82

vähän arvioita ku ei ole maksimeja kaikista tehty. Mavessahan on enemmän lihasta töissä ku kyykyssä, kun selkää saa taivuttaa enemmän. tai ainakin itse yritän kyykyssä pitää enemmän jaloilla työn. maven teen kyllä leveänä ja kyykyn voimannostotyyli(hkösti)in. oon kyllä surkea penkkaaja, mut oonki nainen ja vasta puoli vuotta penkannut oikealla penkillä...:P

e: kyykkääkö voimannostajat oikeasti ennemmän ku vetävät maasta? pitää mennä tekeen jalkatreeni...

Erikoinen selitys. Miten voi verrata liikerataa, kun liikkeet ovat ihan erilaiset? Ja miksi voimanostajat sitten liikuttavat kyykyssä huomattavasti suurempia rautoja kuin maastanostossa?

e: Kommentti siis tuohon Gulon viestiin

Ei varmaan tarvii arvailla, että mä oon ehkä planeetan huonoin penkkaaja.

Höpöhöpö. :david:

Pena 1
Kyykky 1,29 :eek:
Mave 2,06

Vertailu 2x6-sydeemillä, penkissä tullut kivasti ylöspäin ja kyykky hiukan laahannut (penikat tykkää!). Mave on taas jotenkin helvetisti luonnollisin ja helpoin, vaikkei tulokset siinäkään mitään ihmeitä ole...

E: Ilman varusteita kaikki, syytäkin.

Höpöhöpö. :david:

Pena 1
Kyykky 1,29 :eek:
Mave 2,06

Vertailu 2x6-sydeemillä, penkissä tullut kivasti ylöspäin ja kyykky hiukan laahannut (penikat tykkää!). Mave on taas jotenkin helvetisti luonnollisin ja helpoin, vaikkei tulokset siinäkään mitään ihmeitä ole...

E: Ilman varusteita kaikki, syytäkin.

Tulokset vähän muuttunu...

Takakyykkyä ei oo tullu enää pitkään aikaan tehtyä, eikä etukyykyssä ykköstä kokeiltua.

Suhteet vois siis mennä vaikka 1:1,39:2,22

Näihin päästään siis ~72kg penkillä, arvatulla 100kg etukyykyllä ja 160kg mavella.

Sarjapainoista: pena 1, kyykky 1.66 ja mave 1.83. Pitäs varmaan testailla ykkösiä, kun en oo pitkään aikaan kokeillu. Näkis sit samalla, että mites niiden suhde erois sarjapainojen suhteeseen.

Penkki 1
Kyykky 1,33
Veto 1,64

Back
Ylös Bottom