Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

2-jakoinen ohjelma 4 kertana viikossa, kannattaako tehdä mave sekä sjmv samana päivänä? TI: Rinta, etureidet, olkapäät, ojentajat TO: Selkä, takareidet, pohkeet, hauikset, forkut/epäkkäät ja sama uusiks. Eli sjmv olisi torstaina ja sunnuntaina. Maven ajattelin tehdä kerran viikossa tässä sunnuntain reenissä. Eli jos teen tänään maven niin otanko sjmv tältä päivältä pois?

2-jakoinen ohjelma 4 kertana viikossa, kannattaako tehdä mave sekä sjmv samanapäivänä? TI: Rinta, etureidet, olkapäät, ojentajat TO: Selkä, takareidet, pohkeet, hauikset, forkut/epäkkäät ja sama uusiks. Eli sjmv olisi torstaina ja sunnuntaina. Maven ajattelin tehdä kerran viikossa tässä sunnuntain reenissä. Eli jos teen tänään maven niin otanko sjmv tältä päivältä pois?
Mun mielestä kannattaa valita jompi kumpi. Voithan sä vähän vaihdella niitä eli tehdä esim. jonkun aikaa tavallista mavea ja sit taas jonkun aikaa SJMV jne.

Tai tietäisi edes miten olet kropan kolmeen osaan jakanut.
Jako menee: 1. selkä&ojentajat 2. jalat&olkapäät 3. rinta&haukkarit. En nyt tosta tiedä, että otta prässin kyykyn kaveriks. Mutta noita ojennuksia ja koukistuksia oon myös ajatellut kyykyn kaveriks, ja kait noi pohkeetkin olis hyvä alkaa treenaamaan.

Mun mielestä kannattaa valita jompi kumpi. Voithan sä vähän vaihdella niitä eli tehdä esim. jonkun aikaa tavallista mavea ja sit taas jonkun aikaa SJMV jne.

Jees no teen mavea. Pumppailen vaan reidenkoukistuksia kovemmin kun sjmv jää pois.

EDIT: kysynpä tässä samassa, että kun lauantain reenissä on reidet niin onko toi paha jos mave seuraavana päivänä?

Elasto tai joku muu megaguru:

Lihakset on nyt kipeempänä kuin pitkiin aikoihin vaikka treeni on ollut kovaa niin silti... en ymmärrä ja ainoa poikkeus mitä on tullut mieleen on se, etten ole kahteen viime treeniin vetänyt palkkaria vaan suunnannut kotiin tekemään ruokaa joten on tullut sellainen 1h treeneistä ennen kuin saanut kaloreita naamaan. Voikohan tuo oikeasti vaikuttaa noin? :D

Voi kai se palkkarikin vaikuttaa, tai jos kroppa vaan on väsynyt, koskas on ollut kevyttä viikkoa?

Tai sitten oot tulossa vanhaksi ;)

P.S. En kyl oo megaguru...

-

Iltaa. Itse en harrasta salilla käyntiä mutta kotona teen kakennäköistä ja käyn myös töissä, jossa nostelen 5-30 kilon laatikoita monta kertaa useamman tunnin ajan. Varmasti siinä lihaksiakin kasvaa laatikoita nostellessa? Elikkä ajattelin kysäistä että miten saisin mahdollisimman paljon tästä töissä käymisestäkin irti? Kiitän. :kippis1:

Iltaa. Itse en harrasta salilla käyntiä mutta kotona teen kakennäköistä ja käyn myös töissä, jossa nostelen 5-30 kilon laatikoita monta kertaa useamman tunnin ajan. Varmasti siinä lihaksiakin kasvaa laatikoita nostellessa? Elikkä ajattelin kysäistä että miten saisin mahdollisimman paljon tästä töissä käymisestäkin irti? Kiitän. :kippis1:

No et kyllä pitemmässä juoksussa juuri mitään. "treenaus" kohdistuu samoihin lihaksiin samalla painolla, niin yllätys yllätys ei se kehitä.

Lihakset on nyt kipeempänä kuin pitkiin aikoihin vaikka treeni on ollut kovaa niin silti... en ymmärrä ja ainoa poikkeus mitä on tullut mieleen on se, etten ole kahteen viime treeniin vetänyt palkkaria vaan suunnannut kotiin tekemään ruokaa joten on tullut sellainen 1h treeneistä ennen kuin saanut kaloreita naamaan. Voikohan tuo oikeasti vaikuttaa noin? :D

Oletan, että olet rasittanut lihaksia eri treeneissä eri liikkeillä ja rasitus on eriliikkeissä erilainen. Kyse on siis nyt samasta lihasryhmästä mitä olet treenannut, esimerkkinä jaloille takakyykky ja prässi. Itsellä saatta takakyykyssä olla etureidet parinä päivä kipeenä. Seuraavassa jalkatreenissä teen prässiä eikä etureidet ole ollenkaan kipeät. Tai sitten et ole venytellyt tarpeeksi?

Joo en minäkään mikään megaguru ole mutta oma 5 senttiä tähän on että sellasta se on ku uusia painoja pistää peliin. Eli aika normaaliahan tuo on ku kovaa treenaa, uusia painoja ja enemmän sarjoja niin kestää hetki että lihakset tottuu uuteen rasitukseen.

Joo en minäkään mikään megaguru ole mutta oma 5 senttiä tähän on että sellasta se on ku uusia painoja pistää peliin. Eli aika normaaliahan tuo on ku kovaa treenaa, uusia painoja ja enemmän sarjoja niin kestää hetki että lihakset tottuu uuteen rasitukseen.
Jos mä ymmärsin ton viestin oikein on aikasemminkin treenannu kovaa jne. mut nyt jättäny plakkarin välii ja syöny vaan ruuan treenin jälkee.

Miten kun voimatreeniä oon jonkin aikaa vetäny ja haluaisin koittaa joitain erikoistekniikoita. Oon treenaillu 1-jakosella ja koko kroppaa ei varmaankaan kannata vetää erikoistekniikoilla läpi kerralla, tulee ehkä liian raska treeni? Lisäksi, kannattaako voimakaudella tehä erikoistekniikoita vai suositellaanko pelkästään bodytreeniin?

Hei! Oon uus täällä, ja aattelin nyt kysäistä tällasta:

Eli kuinka kauan maksimissaan on turvallista olla treenaamatta, ettei lihakset rupea heikkenemään?

Mulla nyt ois viikon syysloma, ja mielessä olis muutakin kuin punttisali:)

Hei! Oon uus täällä, ja aattelin nyt kysäistä tällasta:

Eli kuinka kauan maksimissaan on turvallista olla treenaamatta, ettei lihakset rupea heikkenemään?

Mulla nyt ois viikon syysloma, ja mielessä olis muutakin kuin punttisali:)

Viikossa ei vielä pitäisi lihaskatoa esiintyä, kunhan ravinnon määrä ja laatu on riittävä. Raskaan treenijakson jälkeen voi tehdä jopa hyvää.

neuvoja tarvis

osaako joku sanoa kuinka monta kertaa treeniä ojentajille ois hyvä sisällyttää viikossa, mikäli haluais joskus penkissä kolistella vähän suuremmilla kiekoilla.
Tällä hetkellä teen varmaankin 3 krt viikossa ojentajaliikkeitä plus niinä kahtena muunakin päivänä teen ojentajille muutamia sarjoja mikäli aikaa jää... eli kysymys lyhykäisyydessään: tuleeko tässä viikon aikana liikaa runnottua kyseistä lihasryhmää, kun ottaa vielä huomioon että jotkut eri liikkeetkin saattaa epäsuorasti rasittaa niitä?
Kiitokset jo etukäteen mahdollisista asiantuntijoiden palautteista/vinkeistä.:thumbs:

Back
Ylös Bottom