Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Hyvä treeni ohjelma?

Moro. Ole 17 vuotias nuori. Ei ole ollut ikinä mitään liikapainoa. Vuos sitten alkoi kiinnostamaan mielettömästi salilla käyminen. Olen katsonut monenlaisia sali ohjelmia, mutta monista en ole pitäny. Liikaa liikesarjoja yhdelle päivälle( 11 eri liikettä). Tai liikkeet jotka eivät muokkaa koko vartaloa. Täältä sivulta on minulla ollut käytössä Timba 79 ohjelma, ja nytten elaston 2 jakoisen loppuun editoitu ohjelma.
Myöskin käyn lenkillä ainakin 3 kertaa viikossa, teen punneruksia ja vedän leukoja. Elikkäs haluisin monipuolista ohjelmaa ei pelkästään yläkropalle keskittyneitä liikkeitä, mutta semmoista tasapainoista ohjelmaa etsiskelen. Ohjelma joka kskittyisi jalkoihin, ylä vartaloon ja enimmäksi vatsilihaksiin. Aikaa minulla ei ole liikaa kuntosallille joten ei kiitos mitään ohjelmia neljäksi tunniksi :hyper:

Kiitos etukäteen vastauksia kirjoittaneille.

P.S ( Ne kenen ohjelmat mainitsin niin ei oo mitään persoonallista teitä vastaan , kaikille ei käy samat ohjelmat.)

Ite teen 2-jakosella ja mulla saa reidet(etureidet 12 ja takareidet 12),rinta ja selkä sen 12 sarjaa viikossa, olkapäät ja kädet sen 8-10 sarjaa ja pohkeet 6 sarjaa. Mukavasti on kehitystä tapahtunu.

Nyt alkaa kaikki muut tekemäni liikkeet olla hyvin hanskassa, mutta penkkipunnerruksessa tekniikka vieläkin hiukan hakusessa.

Välillä tuntuu yläselässä ikävältä sarjan aikana ja jälkeen, kun painaa lavat yhteen.
Myös toinen reisi alkaa vetämään jotain omaa elämää välillä kesken sarjan, mikä luonnollisesti pilaa koko homman, kun siihen alkaa keskittyä.

Jalat on tukevasti maassa, yläselkä hiukan kaarella, lavat yhdessä.

Tuntuu kuitenkin siltä, että paketti ei millään meinaa olla kunnolla kasassa ja aina joku paikka on huonosti. Välillä taas menee koko sarja niin, että ei tunnu missään ja silloin myös nousee rauta oikein kevyesti.

Olisko jotain ehdotuksia millä koittaa parantaa tekniikkaa?

Nyt on saatu mukavasti parannusta. Jalkojen asennon korjaus autto tosi paljon tähän. Jalkoja vähän enemmän koukkuu ja lähemmäs penkkiä. Jalkaterät osottaa myös jonkin verran ulospäin. Nyt tuntuu paketti erittäin hyvältä. Päätin kokeilla myös vielä leveämpää otetta tangosta, mikä tuntui tyhmältä ennenkuin nostaa tangon ilmaan. Nyt nousee raudat paljon paremmin ja sai heti laitettua lisää painoakin. Hjuva fiilis :D

Onko sillä mitään merkitystä että pitääkö kohautuksia tehdessä tankoa etupuolella vai perseen takana? Edestä tehtynä nimittäin hankaa tanko aika ikävästi vehjettä..

Tuolla on käsipainot niin pieniä nii en saa minkäänlaista tuntumaa ja taljassa en tykkää tehdä, taitaa olla paras tehdä perseen takaa, tuli kokeiltua nii tuntu että jopa paremman poltteen saan epäkkäisiin sillä tavalla :)

Mistähä johtuu, että on alkanut koskemaan vasempaan kyynärpäähän kaikissa punnerrusliikkeissä? Esim. kun tein tänään penkkiä ja vinopenaa niin sarjojen aikana vihlas ja sarjan jälkeen jos laitoin käden suoraks nii kipu oli aika mehevää. Myös leukoja vedellessäni huomasin toissapäivänä saman homman. Se kipu on niinkun kyynärpään sisäsivulla kahden luun välissä, eli kun laittaa käden suoraksi niin siinähän tuntuu kaksi luuta ja niiden välissä se kipu ilmenee :D

Mistähä johtuu, että on alkanut koskemaan vasempaan kyynärpäähän kaikissa punnerrusliikkeissä?

Onko tämä siis pelkästään vasurissa ? Ei tunnu yhtään oikeassa kyynärpäässä ? Kun teet penkkiä ja kumpaneita nii työnnätkö kädet ihan suoraksi ns. "lukkoon asti" ? Tämä aiheuttaa ainakin kulumaa kyynärpäissä ja sitä ei saisi tehdä.

Onko tämä siis pelkästään vasurissa ? Ei tunnu yhtään oikeassa kyynärpäässä ? Kun teet penkkiä ja kumpaneita nii työnnätkö kädet ihan suoraksi ns. "lukkoon asti" ? Tämä aiheuttaa ainakin kulumaa kyynärpäissä ja sitä ei saisi tehdä.

Pelkästään vasurissa joo. Lukkoon asti on tullut yleensä työnnettyä :jahas: Pitäs alkaa tekee sitä sellasta pumppaavaa tyyliä ettei työntäs käsiä suoriksi, varsinkin penkissä.

Mikäs kun vinopenkissä tangolla menee olkapäät niin pirun maitohapoille aina, oon yrittänyt etsiä eri laskupaikkaa tangolla rinnalle ettei ottais olkapäihin mut aina ne ottaa vaan hittiä pirusti.

Millanen kulma sulla on siinä? Useesti näkee aivan liian pystyssä niitä penkkejä.

Salilla on sellanen säädettävä penkki, niin nostan sitä kerran ylös kunnes se napsahtaa ekalle reijälle, eli ei ainakaan liian pystyssä voi olla. Ja aika leveä ote mulla kyllä on, mut siitä soukempi ei taas ehkä tunnu hyvältä.

Salilla on sellanen säädettävä penkki, niin nostan sitä kerran ylös kunnes se napsahtaa ekalle reijälle, eli ei ainakaan liian pystyssä voi olla. Ja aika leveä ote mulla kyllä on, mut siitä soukempi ei taas ehkä tunnu hyvältä.
Sulla varmaan kyynärpäät leviää sivuille, itellä oli alussa sama ongelma vinopenassa.

Nopea kysymys (oikeaa hakusanaa en osaa käyttää):

Käyn salilla ma,ti,to,pe. Haittaako kehitystä, jos kävisin myös juoksemassa/soutamassa yms. la tai su?

Pienen tauon jälkeen olen taas aloittanut treenaamaan ja päätin jatkaa vanhaa 3-jakoista ohjelmaa, koska se tuotti tulosta :thumbs: Mutta Olen tässä miettinyt, että mikä olisi hyvä liike jaloille kyykyn lisäksi? SJMVtä en näe kovinkaan järkevänä, koska teen maastavetoa kumminkin. Olisko joku pohjeliike järkevä? Pohkeita en juurikaan ole ennen treenannut. Kyykyn sarjapainot ovat siinä 100kg luokkaa.

Sitten vielä, jos teen vaikka olkapää treenissä vipareita ja pystypunnerrusta, niin onko sillä merkitystä, että teenkö pystypunnerruksen ensin vai viparit (ns. eristävä/muotoliike?)?? Vai oonko nyt ihan hukassa näistä liikkeistä?

Niin ja viel tosta mavesta, että kannattaako sitä tehdä joka viikko? Teen maven yleinsä maanantaisin ja sitten kyykkään keskiviikkona. Ainakaan viimeviikolla en ehtinyt palautua varmaankaan kunnolla vielä keskiviikkoon mennessä niin ei uskaltanut sitten kyykätä täysiin.

Viimeksi muokattu:
Pienen tauon jälkeen olen taas aloittanut treenaamaan ja päätin jatkaa vanhaa 3-jakoista ohjelmaa, koska se tuotti tulosta :thumbs: Mutta Olen tässä miettinyt, että mikä olisi hyvä liike jaloille kyykyn lisäksi? SJMVtä en näe kovinkaan järkevänä, koska teen maastavetoa kumminkin. Olisko joku pohjeliike järkevä? Pohkeita en juurikaan ole ennen treenannut. Kyykyn sarjapainot ovat siinä 100kg luokkaa.

Sitten vielä, jos teen vaikka olkapää treenissä vipareita ja pystypunnerrusta, niin onko sillä merkitystä, että teenkö pystypunnerruksen ensin vai viparit (ns. eristävä/muotoliike?)?? Vai oonko nyt ihan hukassa näistä liikkeistä?

Niin ja viel tosta mavesta, että kannattaako sitä tehdä joka viikko? Teen maven yleinsä maanantaisin ja sitten kyykkään keskiviikkona. Ainakaan viimeviikolla en ehtinyt palautua varmaankaan kunnolla vielä keskiviikkoon mennessä niin ei uskaltanut sitten kyykätä täysiin.
Helpompi olisi vastata jos näkisi sun ohjelman kokonaisuudessaan. Tai tietäisi edes miten olet kropan kolmeen osaan jakanut. Jos nyt lähetään arvailemaan, että teet perinteistä yläkropan työntävät/yläkropan vetävät/jalat -jakoa niin onko sulla jalkapäivänä siis pelkkä kyykky? Kyykyn kaveriksi olisi hyvä ottaa vaikka jalkaprässi, ojennukset ja koukistukset, sekä pohkeet.

Olkapäitä treenatessa voit vaihdella tota liikejärjestystä eli teet useamman treenin peräkkäin jollain tyylillä ja sen jälkeen vaihdat. Kumpikin tapa on ihan hyväksi todettu. Vipareiden jälkeen pystärin voi saada tuntua kokonaisvaltaisemmin olkapäissä ja toisinpäin taas saat suuremmat painot pystäriin jne.

Vuorottele maven ja kyykyn kesken kovia treenejä. Eli vuoroviikoin kova mave ja kevyt kyykky & kevyt mave ja kova kyykky.

Back
Ylös Bottom