Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Tuosta makroravinne jakaumasta,

Hyvä jakaumahan olisi vissiin P30% H40% R30% eikö vain?
Rupesin tässä vain ihmettelemään, kun kalorilaskuri.fi sivuston mukaan päivän energiansaanti on 3500-4000kcal ja jakauma aika lailla 30/40/30, mutta proteiinin kokonaismääräksi laskuri antaa lukeman 240-260g?

Katsoinko kieroon, perseileekö laskuri vai tuleeko tota prodea tosiaan noin vitusti.
Tällä painolla riittäisi helposti 140g

Tätä on kysytty varmasti useasti, mutta en ole yksimielisyyteen vielä päässyt. Eli minkälaista rasvaa on tonnikalapurkeissa lilluva rasva? Ilmeisesti se on jotain auringonkukan öljyä, mutta sitä on muokattu jotenkin(miten?) Onko tuo terveydelle haitallista, vai onko sitä ns "hyvää rasvaa"

Tässä joku aika sitten uutisoitiin, että kevytlevitteet ja varsinkin kasviöljypohjaiset sellaiset on tankattu täyteen skeidarasvaa. Joo kyllä käytän myös virgin oilia yms mutta joskus kiva sipaista leivän päälle myöskin margariinia.

Mikäs levite nyt sitten olisi järkevä vaihtoehto? ts. onko joku tutkiskellut enemmänkin missä suhteessa eri tuotteet sisältävät näitä tyydyttymättömiä ja tyydyttyneitä rasvoja?

Pohjalainen -nettilehti kirjoitti Kuluttaja lehden vertailusta: "Erinomaisina tuotteina lehti pitää Becel margariinia (rasvapitoisuus 60 prosenttia), Rainbow margariinia (60%) ja laktoositonta Keiju kasvirasvalevitettä (70%). Tämä tuote oli myös vähäsuolaisin."

Onkos porukka jaksanu asiaa pähkäillä?

Tuosta makroravinne jakaumasta,

Hyvä jakaumahan olisi vissiin P30% H40% R30% eikö vain?
Rupesin tässä vain ihmettelemään, kun kalorilaskuri.fi sivuston mukaan päivän energiansaanti on 3500-4000kcal ja jakauma aika lailla 30/40/30, mutta proteiinin kokonaismääräksi laskuri antaa lukeman 240-260g?

Katsoinko kieroon, perseileekö laskuri vai tuleeko tota prodea tosiaan noin vitusti.
Tällä painolla riittäisi helposti 140g

Mihin? rasvanpolttoon vai massan kasvatukseen? Paljon paino

Ja oikeastaan kaikilla makroravinnejakaumilla on hyvät puolensa.. ja huonot puolensa. Ideaalia ei ole, joka sopisi jokaiselle. Kaikille ei todellakaan toimi samat systeemit.

Ja siitäpä ei ole todisteita, että noin suuresta proteiinimäärästä olisi hyötyä massan kasvatukseen. Ei välttämättää haitta, mutta ei hyötyä. Parempi olisi ottaa vaikka enemmän hiilareita. Suurin osa tuosta proteiinimäärästä muutetaan kuitenkin todennäköisesti hiilareiksi glukoneogeneesin avulla.

Diettaaminen on sitten eri juttu. Silloin tuosta määrästä on apua ja se on suositeltavaakin.

Useimmille normibodaajille 2g painokilo riittää paremmin kuin hyvin. Suuremmasta määrästä on sitten pausa jos käyttää aineita, tekee montaa treeniä päivässä ja on suurta fyysistä rasitusta ja vielä miinuskaloreilla jne.

Kyllä kyllä.
En mä olekaan niin tarkkaan tuota ruokavaliota katsellut, varsinkaan tuota jakaumaa. Kunhan tulee kaloreita tarpeeksi, se on välillä vaikeaa :) Voishan tuota kokeilla yhden rahkan vaikka korvata jollai hiilaripitoisella välipalalla.

Massaa ollaan hakemassa ja mitat 180/71

Oon tässä kuukauden mennyt miinuskaloreilla (about 500), patsi treenepäivinä aika lähellä +/- 0. Painoakin on lähtenyt kolmisen kiloa pois. Nyt varsinkin tänään ollut koko päivän sellainen hieman heikko olo vaikka nälkä ei ole yhtään. Syönyt olen suunnitellun mukaisesti tänäänkin (tänään taas -500 kalorin päivä).

Oma analyysi asiasta on että aamupalaa pitää muuttaa enemmän hiilari pitoiseksi. Nykyisellä rahka+leipä+juusto+leike+kananmuna -aamiaisella ei tule tarpeeksi hiilihydraattia ja jos jää vähän vajaus päälle aamusta niin tilanne ei meinaa korjaantua koko päivänä.

Onko teoria aivan metsässä ? Onko hyviä vinkkejä hiilihydraatti välipaloiksi... jotain myslipatukkaa yms ? Nykyinen hedelmälinja ei ainakaan tunnu auttavan.

Keskittäisin itse hiilarit juuri aamupalalle sekä ennen ja jälkeen treenin. Ehkä joku tumma riisi voisi mennä lounaalla/päivällisellä. Oletko huolehtinut vitamiineista? Osta jotain pillereitä vielä lisäksi. Niin ja nuku jos väsyttää :)

Keskittäisin itse hiilarit juuri aamupalalle sekä ennen ja jälkeen treenin. Ehkä joku tumma riisi voisi mennä lounaalla/päivällisellä. Oletko huolehtinut vitamiineista? Osta jotain pillereitä vielä lisäksi. Niin ja nuku jos väsyttää :)

Joo lounaalla olen syönnyt yleensä hiilaripitoisesti. Lisävitamiinit on kehissä...

Täytyy yrittää nukkua ;) ...voi johtua ihan hyvin siitäkin että nyt ollut parit raskaat treenit kolmen päivän sisään niin ei palaudukkaan ihan niinkuin plus kaloreilla.

Täytyy lisätä vielä tuonne aamulle hiilareita. Ei vaan ole kiva kun koko päivä on hieman pöllönen olo... onneks ei tänään sentään treenejä :D

Mitä se ysikymppinen taas sekoilee? Geoidi se on, eikä mikään pyöreä ja tuon todistamiseen ei kauaa mene..

Ed: Vai oliks toi joku läppä?:)

No IMO pyöreä riittää kuvaamaan tarpeeksi hyvin. Pointti olikin enemmän se, että se ei ole pannukakku kuten joskus on luultu. Sama juttu 'iltasyöminen lihottaa'-homman kanssa. Mutta ei näköjään mene pakkiksella näin epätarkat jutut läpi.

Kaikki nämä 'insuliinia ei saa nostaa illalla', illalla ei tarvitse energiaa' ja 'hiilarit häiritsevät öistä kasvuhormonipiikkiä' jne. ovat melko mitättömiä laihdutuksen suhteen. Kalorit ja makrot ratkaisevat.

fake-edit. Ja miten niin taas sekoilen :D ? Jos tarkoitit äö-juttua, niin se oli tarkoituksella tehty :).

Minkäslaista palautusjuomaa suosittelette lenkin jälkeen? Ja entä mitä puntin jälkeen?

Ota 20-30g proteiinia ja 20-100g hiilaria ennen ja jälkeen treenin. Puntin lähellä riittää varmaan sellaiset 20-60g hiilaria ja sitten taas 60-90 min lenkin jälkeen voi vetää jopa tuon 100g, etenkin jos seuraavaan ateriaan on pitkä aika. Se, että mitä hiilaria ja proteiinia vetää on melko merkityksetöntä. Jos on syönyt koko päivän hyvin ja vielä vika ateria 1-2 h ennen treeniä ja sitten tuo treeniä edeltävät ateria, niin melko sama mitä syöt. Rasvaakin voi olla.

Aloin syömään puhdasta ruokaa noin kuukausi sitten dietin alkaessa ja tätä ennen ruuan laatu on ollut vähän sitä sun tätä, kunhan proteiinia on tullut tarpeeksi. Olen ollut noin 400-500 kcal miinuksella, mutta paino on noussut tänä aikana noin 2kg. Peilin ja mittanauhan mukaan rasvaa ei kuitenkaan ole tullut lisää, päinvastoin. Onko mahdollista, että puhtaaseen ravintoon vaihtaminen olisi johtanut jonkinlaiseen kehitykseen, vaikka miinuksilla ollaankin? Salilla on kuitenkin tullut noin kolmisen vuotta käytyä.

Miten voi olla mahdollista että sun paino nousee jos oot miinus kaloreilla? ootko varma että syöt vähemmän ku kulutat?
Jos 71 kiloinen henkilö on 1800-1900 kalorilla plussalla, niin ihmettelen kyllä suuresti.
Salikertoja on viikossa 5 ja siihen päälle 2 lenkkiä.

Mulla on vähän vaikeampi juttu. Olen 38 v, syntynyt nainesna, virrallisesti nainen, mutta tunnen itsensä mieheksi. Pituus on 164cm, paino 47kiloa, haluan lisää lihasmassaa, mutta pelkään syödä, ettei kasvais rinnat-lantio. Mulla on hyvin poikamainen vartalo, treenaan noin 6 kertaa viikkossa, lisäksi juoksen, lenkkeilen. Syön noin 4 kertaa päivässä ja tosi kevyesti, koska en halua ns. naiselliset muodot, vaain käsilihakset ja leveät hartiat.
Mikä ravinto on hyvä siihen lihasten kasvuun.
Aamulla en syö mitään, vain kahvia, noin klo. 11. jugurttia, lounaaksi esim. possu pihvi, perunat noin 100gr, sit jälkiruoaksi vaikka yksi munkki, välipalaksi leipä ja voi ja juusto, illalla vaikka 2 leipää voi, makkaaraa, myöhemmin illalla noin klo 22 juustoa, oliveja, suklaapalaa. Haluan neuvoa, mitä olsi parasta, että saisin noin 10 kiloa lisää lihasmassaa?
Anteeksi gramatiikkani, mutta en ole suomalainen.

Mulla on vähän vaikeampi juttu. Olen 38 v, syntynyt nainesna, virrallisesti nainen, mutta tunnen itsensä mieheksi. Pituus on 164cm, paino 47kiloa, haluan lisää lihasmassaa, mutta pelkään syödä, ettei kasvais rinnat-lantio. Mulla on hyvin poikamainen vartalo, treenaan noin 6 kertaa viikkossa, lisäksi juoksen, lenkkeilen. Syön noin 4 kertaa päivässä ja tosi kevyesti, koska en halua ns. naiselliset muodot, vaain käsilihakset ja leveät hartiat.
Mikä ravinto on hyvä siihen lihasten kasvuun.
Aamulla en syö mitään, vain kahvia, noin klo. 11. jugurttia, lounaaksi esim. possu pihvi, perunat noin 100gr, sit jälkiruoaksi vaikka yksi munkki, välipalaksi leipä ja voi ja juusto, illalla vaikka 2 leipää voi, makkaaraa, myöhemmin illalla noin klo 22 juustoa, oliveja, suklaapalaa. Haluan neuvoa, mitä olsi parasta, että saisin noin 10 kiloa lisää lihasmassaa?
Anteeksi gramatiikkani, mutta en ole suomalainen.

Et voi saada lihasta jos et syö yli kulutuksen mikä tarkoittaa sitä, että sinun täytyy syödä huomattavasti enemmän ruokaa ja mielellään terveellistä "bodyruokaa". Täällä on ruokaesimerkkejä hurumykket, eli ei muuta kuin selailemaan ja hakua käyttämään.

Eli suomeksi: Syö sen verran, että paino nousee. Ota kalorit hyvistä ja terveellisistä energialähteistä, huolehdi riittävästä lihashuollosta (venyttely, hieronta yms) ja treenaa _kovaa_.

mulla olis sellanen ongelma että paljon mun pitäisi syödä että lihakset kasvaa mä käyn neljä- viisi kertaa viikossa salilla ja käytän iso arskan kultaista kuusikkoa. painoo on 68 ja pituutta vaan 165 vähän ehkä alle..??? eli mitä mun pitäisi syödä ja paljonko..??? tavoitteena olisi saada lihasta eikä läskiä.

Aika harvalla noin ylipäänsä on tavoitteena saada läskiä. Jotenkin noiden juttujen perusteella kuulostaa, että varot liikaa syömisten määrän suhteen, jolloin et yksinkertaisesti pääse plussakaloreille. Ja opetelkaa kirjoittamaan selkeästi ja ymmärrettävästi.

Back
Ylös Bottom