Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Haudi! Mulla on jo jonkin aikaan ollut onglemia aamusyömisen kanssa jonka korjasin sillä että aloin tehdä aamuisin pirtelöä joka on helppo kiskasta turpaan. Tarkoituksena olisi siis laihduttaa se 10-15kg ja viikottaiseen kuntoiluun sisältyy 3 sali kertaa 50-100km pyöräilyä, 2 kamppailu harjoitusta ja 1-3 kertaa juoksumatolla se 30-60+min.

Aamupirtelöni sisältö:
Ehrmann 250g
Ananasmurska purkki 200g~
Rasvatonta luonnonjugurttia 1dl
Funlight
Pakaste mustikka 200g
20g hera80
Rasvaton maito 1dl

KCAL 453 p49g hh55g r4.5g

Omasta mielestäni aika jees mutta häiritsee vaan nuo hiilihydraatit jotka taitaa kaikki olla nopeita hiilaireita

Mitä olette mieltä?

Haudi! Mulla on jo jonkin aikaan ollut onglemia aamusyömisen kanssa jonka korjasin sillä että aloin tehä aamuisin pirtelöä joka on helppo kiskasta turpaan. Tarkoituksena olisi siis laihduttaa se 10-15kg ja viikottaiseen kuntoiluun sisältyy 3 sali kertaa, 50-100km pyöräilyä, 3 sali kertaa, 2 kamppailu harjoitusta ja n. 2 kertaa juoksumatolla se 30-60+min.

Aamupirtelöni sisältö:
Ehrmann 250g
Funlight
Pakaste mustikka 200g
20g hera80
Rasvaton maito 1dl

Omasta mielestäni aika jees mutta häiritsee vaan nuo hiilihydraatit jotka taitaa kaikki olla nopeita hiilaireita

Mitä olette mieltä?

No anannanananasmurskasta tulee jonnin verran sokeria, mutta jos otat sen ilman nesteitä (pelkät ananakset) niin ei liene hätää. Jugurtissa voi tulla sokeria mukana, vai tuleeko? Mustikan hiilareista ei tartte stressata, kuten marjoista ja hedelmistä ei yleensäkään :)

Vaikuttaa kyllä todella pätevältä setiltä varsinkin verrattuna siihen, mitä porukka yleensä kertoo ottavansa kun laihduttavat.

Oli rasva mitä vaan, niin kuumentaminen tosiaan muuttaa rasvan/öljyn koostumusta huonompaan suuntaan. Tästä syystä paistamiseen ei tulisi käyttää oikeastaan mitään rasvaa, viimeisenä nyt rypsiöljyä.

Mitä eroa on muuten kylmäpursitetussa rypsärissä ja tavallisessa rypsärissä? Kylmäpuristettu maistuu ainakin kamalalle. Kumpaa kannattaa ottaa? Niin ja sitten oli vielä se oliiviöljy.

Haudi! Mulla on jo jonkin aikaan ollut onglemia aamusyömisen kanssa jonka korjasin sillä että aloin tehdä aamuisin pirtelöä joka on helppo kiskasta turpaan. Tarkoituksena olisi siis laihduttaa se 10-15kg ja viikottaiseen kuntoiluun sisältyy 3 sali kertaa 50-100km pyöräilyä, 2 kamppailu harjoitusta ja 1-3 kertaa juoksumatolla se 30-60+min.

Aamupirtelöni sisältö:
Ehrmann 250g
Funlight
Pakaste mustikka 200g
20g hera80
Rasvaton maito 1dl

Mitä olette mieltä?

Ite kyllä ottaisin tohon mukaan ainaki pari desiä, vaikka kaurahiutaleita.

Olen täällä ennenkin kironnut typerää kroppaani tai pikemminkin typerää pääkoppaani, mutta selitänpä nyt tilanteen lyhyesti, kun asia vaivaa. Huom! Olen menossa ravitsemusterapeutille keskiviikkona - sitä ennen kuitenkin haluaisin kuulla vähän kokemuksia tms. tähän ongelmaani liittyen.

Mulla pomppasi kesän aikana paino tuosta vain +10 kg. Okei, ei ihan tuosta vain, sillä sain "mättökohtauksia" eli ahmintakohtauksia paljon kesäkuun ja heinäkuun aikana. Kyse ei ollut mistään nälkään syömisestä, vaan söin tunteisiini. No, kiloja jäi kymmenen, mutta olen nyt ollut erossa ahmimisesta 9 vko. Osittain tämä on oman itsetutkistelun ja osittain psykoterapian ansiosta. Söin iloon ja suruun, mutta pohjimmiltani eniten kaatuneeseen ihmissuhteeseen. En voi väittää olevani tyytyväinen, sillä painoni keikkuu nyt lähes ylipainossa (ylärajalla) ja olin kymmenen kiloa hoikempana elämäni kunnossa. Kroppani kuitenkin varastoi järkyttävän määrän rasvaa ahmimiseni aikana, mutta tottakai plussaa tuli ja paljon!

Sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa. Lääkkeet siihen olen saanut jo helmikuussa, minkä ansiosta TSH laski 2.0:aan neljästä. TV-4 oli alunperin 10. Ensi viikolla menen todennäköisesti taas kokeeseen, vaikka tyroksiiniannosta on lisätty. Väsymys on kadonnut, kilot eivät. Jäin kuitenkin pohtimaan, että mun kulutus on tosi huono vajiksen takia, joten lähes heti ahmimisen jälkeen pudotin kalorit jonnekin tuhannen pintaan. Elokuun ajan söin noin 800 kcal. Mikä oli tulos? Paino ei pudonnut minnekään! Sykemittarin mukaan viikkokulutus liikunnalla on ollut noin 2200 kcal (ei vähennetty peruskulutusta). Heinäkuussakin ensimmäiset laihdutusviikot pyöräilin 30 km/pv. No, tuo 800 kcal ruokavalio vähillä proteiineilla ja rasvoilla ei auttanut mitään. Miksi tein noin? Oletin kulutukseni olevan vajiksen takia huono ja olin varma, että kroppa alkaa pudottaa painoa, kun muutos ahmimisruokavalioon päiviin (jopa 4500-4800 kcal/pv) on niin suuri. Eipä käynyt niin, vaan paino ei ole laskenut minnekään! Olen koko ajan liikkunut 6 krt/vko - aamulenkkejä noin 2 krt/vko, salia 3 krt/vko, muuta aerobista jne. On turhauttavaa!

Pahoina aikoina proteiinia meni vain 45-50 g päivässä, hiilaria yli sata ja rasvaa noin 15-18 g. Päätin tsempata, vaikka en tiedä, menenkö oikeaan suuntaan. Tuskin tässä on muutakaan keinoa.

Nyt olen syönyt tällä viikolla näin:

maanantai 14.9.
1068 kcal, josta p 56, hh 171 g ja r 24 g --> proteiini ja rasva liian alhaalla
liikuntana kävely kouluun ja takaisin yht. 5,5 km + salille ja takaisin 2 km, bodycombat 50 min

tiistai 15.9.
1211 kcal, josta p 124 g, hh 83 g ja r 41 g
liikuntana koulumatkakävelyä yht. 11 km, yläkroppatreeni salilla

keskiviikko 16.9.
1079 kcal, josta p 115 g, hh 78 g ja r 34 g
liikuntana koulumatkat 5,5 km, alakroppatreeni salilla + kauppareissu

torstai 17.9.
1318 kcal, josta p 133 g, hh 115 g ja r 39 g
liikuntana koulumatkat 5,5 km, bodycombat

perjantai 18.9.
1189 kcal, josta p 120 g, hh 123 g ja r 28 g
liikuntana koulumatkat 5,5 km, alakroppatreeni salilla + kauppareissu

lauantai 19.9.
1341 kcal, josta p 134 g, hh 136 g ja r 28 g
liikuntana kävely noin 6 km, salilla bodyjam 50 min + bodypump 50 min

VHH-tyyppistä ruokavaliota en halua kokeilla, vaan yritän syödä tasaisesti, kunhan proteiinia tulee paljon. Peruskulutus mulla on 1805 kcal "kevyt"-valinnalla kalorilaskurin mukaan.

Lähteekö mun paino putoamaan, kun vaje on pienempi? Tuntuu niin oudolta syödä enemmän. Onhan se kiva saada enemmän energiaa koneeseen, mutta pitäisi se painokin saada putoamaan. :/

Oikei mikä mättää nyt on tullut treenattua jo pari kk ja viimeiset 2vko on sitten syöty 3000-3500 kaloreilla joka päivä ja paino on vain 63,4 (olin käynyt tyhjentämässä suoliston sitä ennen) normaalisti se olisi aamulla 64, eli mikä mättää.

Oikei mikä mättää nyt on tullut treenattua jo pari kk ja viimeiset 2vko on sitten syöty 3000-3500 kaloreilla joka päivä ja paino on vain 63,4 (olin käynyt tyhjentämässä suoliston sitä ennen) normaalisti se olisi aamulla 64, eli mikä mättää.

Syö vielä enemmän jos kulutus on niin suurta. 3500-4000kcal :)

proteiiniahan saa lihasta, eli korvaisiko yksi lauantaimakkara paketti yhden tai toisenkin purkin rahkaa?

Energiasisällön jakautuminen Finelin sivuilta kopioituna, luvuista voi varmaan tehdä omat johtopäätöksensä:

Lauantaimakkara
rasva ********************************************************************** 70%
proteiini ***************** 17%
hiilihydraatti imeytyvä ************* 13%

Maitorahka
rasva ****** 6%
proteiini ******************************************************************* 67%
hiilihydraatti imeytyvä ********************* 21%
orgaaniset hapot ****** 6%

proteiiniahan saa lihasta, eli korvaisiko yksi lauantaimakkara paketti yhden tai toisenkin purkin rahkaa?

Lauantaimakkarassa nyt ei kovin paljon lihaa ole ja rasvaakin aika lailla. Riippuu toki tavoitteista ja muusta ruokailusta, mutta ei lauantaimakkaraa ainakaan ravinnon ensisijaisena proteiininlähteenä kannata käyttää. Mieluummin jotain lihaisampaa.

Edit. Hidas. Paista esimerkiksi kanafileitä tai vähärasvaista jauhelihaa ja pakasta sopivina kerta-annoksina niin ei tarvitse joka kerta kokata erikseen.

Lauantaimakkarassa nyt ei kovin paljon lihaa ole ja rasvaakin aika lailla. Riippuu toki tavoitteista ja muusta ruokailusta, mutta ei lauantaimakkaraa ainakaan ravinnon ensisijaisena proteiininlähteenä kannata käyttää. Mieluummin jotain lihaisampaa.

Edit. Hidas. Paista esimerkiksi kanafileitä tai vähärasvaista jauhelihaa ja pakasta sopivina kerta-annoksina niin ei tarvitse joka kerta kokata erikseen.
osaisitko sanoa jonkin lihaisen makkaran? jossa on proteiinia

Elikkäs nyt pitää kysyä onko kovin terveellistä tälläinen Omena kaurapaistos, jossa on käytetty noita eloveenan kaurahiutaleita?

Elikkäs nyt pitää kysyä onko kovin terveellistä tälläinen Omena kaurapaistos, jossa on käytetty noita eloveenan kaurahiutaleita?
Jos teet sillä perusreseptillä niin siihen tulee tod.näk. paljon jotain huonoa rasvaa ja sokeria, eli eipä kovin terveellinen.

Back
Ylös Bottom