Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Terve, nyt on käynyt kroppa sen verran heikoksi että ajattelin ryhtyä punttaamaan uudestaan, viimeksi kävin salilla noin 4 vuotta sitten 15-vuotiaana, ja painoin jotakuinkin 65kg ja olin/olen 170cm pitkä, nyt paino tippunut 10kiloa vaikka en ole oikeastaan muuta tehnyt kuin istunut. Muistelisin nostaneeni silloin kun kaikki oli huumassa penkkiin, niin siitä noin 75kg ylös. Nyt kävin kaverin kotipunttiksella kuukausi sitten ja sain kädet täristen noin 40kiloa ylös. Nyt pari viikkoa olen tehnyt kotona tämmöistä joka päivä: 4x20 punnerrus, 4x20 vatsat, 4x30 hauiskääntö (4kilon painoilla :) ), 4x10 kapea punnerrus, 4x20 kyykky (ilman painoja)
Kysymys, onko tuosta mitään hyötyä? Ajattelin vähän treenata ennen kuin mihinkään salille menen. Massaa pitäisi ainakin tuo 10-15kiloa saada lisää, joten mitä aineita suosittelisitte? Mitä muuttaisitte tuosta minun kotiohjelmasta / lisäisitte siihen? Jonkun ohjelman voin tuolta sitten ottaa kun salille uskaltaudun parin viikon sisällä tai voitte tietysti tässäkin antaa.

Kiitos etukäteen!

Eiköhän tuossa ole liikaa toistoja per sarja...eikö se joku 3*8-12 ole hyvä massankasvatukseen. Tietenkin voi tehä vaikka 15 toistoa että oppii tekniikat jne. En ite ainakaa usko että tuo 4*30 hauikselle ainakaan kasvattaa sitä..eikö tuo oo kestävyyttä enemmänki. Painoja sulla pitäs saaha enemmän, ei tuolla 4 kilon käsipainolla voi hirveänä tehä.

Ja ei sitä varmaan joka päivä kannata tehä, varmaan joku kolme kertaa viikossa olisi ihan kohtuullinen määrä.

Tämmösen joku oli laittanu yhteen topikkiin ja itekki alotin tän tekemään ma,ke,pe:

kyykky 4*8-12
mave 2*6-8 (joka toinen kerta)
penkki 3*8-12
leuat 3*max
kulmasoutu 3*8-12
dippi 3*8-12
rutistuksia lisäpainoilla 2*10
hauiskääntöä 1*8-10

Tuon penkin voi jotenkin korvata tekemällä esim punnerruksia reppu selässä jossa on painoja.
dippiä voi tehä vaikka kahden sohvatuolin avulla :D
leuanvetotanko ei ole vaikea laittaa niin voisit laittaa semmosen...maksaa jonku 8e esim. prismassa.
kulmasoutua voi tehä käsipainoillakin mutta ite teen tangolla.

Tuossa nyt oli jotain neuvoja....viisaammat voi kertoa lisää sitten tai korjata mun vääriä neuvoja :D

onkohan 5x6 mavee vähän liikaa? Siis sarjojen puolesta? Oon nyt tehnyt niin että alotin tekeen kaikkia liikkeitä ekalla viikolla 2 sarjaa, tokalla viikolla 3 sarjaa jne. Eli 1 sarja lisää per viikko. Mietin vaan että pitäisköhän vielä 1 sarja lisätä seuraavalla viikolla jollon kaikissa liikkeissä olis 4 sarjaa. Tän jälkeen alottaa taas kahesta sarjasta ja lisätä kaikkiin liikkeisiin vähän painoo. Vai lisätä vielä viideskin sarja jollon mavee tulis toi 5x6?

Ei se mun käsittääkseni ihan noin yksiselitteistä oo.

Lihaksen voimantuottokapasiteetti on kyllä suhteessa sen poikkipinta-alaan, mutta lisäks on muitakin tekijöitä. Esim hermotus jne, eli vaikka lihaksen massa kasvaa 200%, ei sen tuottama voima välttämättä kasva samassa suhteessa. Ja jos lihaksen tuottama voima kasvaa 200%, ei sen massa välttämättä kasva samassa suhteessa.

Ei se mun käsittääkseni ihan noin yksiselitteistä oo.

Lihaksen voimantuottokapasiteetti on kyllä suhteessa sen poikkipinta-alaan, mutta lisäks on muitakin tekijöitä. Esim hermotus jne, eli vaikka lihaksen massa kasvaa 200%, ei sen tuottama voima välttämättä kasva samassa suhteessa. Ja jos lihaksen tuottama voima kasvaa 200%, ei sen massa välttämättä kasva samassa suhteessa.

ei kukaan ole noin väittänytkään :) Kysymys oli että kasvaako voimat jos massa kasvaa ja toisinpäin. Totta kai voimat kasvaa jos massakin kasvaa. Vai ootko nähny jotain 100 kg kaveria joka nostaa penkistä 50 kg? :)

ei kukaan ole noin väittänytkään :) Kysymys oli että kasvaako voimat jos massa kasvaa ja toisinpäin. Totta kai voimat kasvaa jos massakin kasvaa. Vai ootko nähny jotain isoo kaveria joka ei jaksais nostaa paljo mitään.

No tuolla tavalla ajateltuna kyllä.
Hain lähinnä sitä, ettei puhdas massatreeni käy voimatreenistä ja toisinpäin.
Sama lihas samassa ihmisessä siis kasvattaa voimantuottokykyään, kun sen poikkipinta-ala kasvaa.

edit: Riippuu sen 100kg koostumuksesta ;)

Eli mulla olis pari kyssäriä.

1: Sali jossa käyn on tällä viikolla kiinni, ja kotona ei ole muuta kuin leuanveto tanko, onko järkeä tehdä leuanvetoa ttt- tyyppisenä treeninä?

2.Aloitan jossain vaiheessa 4-jakoisen ohjelman enkä ole niitä aiemmin kokeillut ja vielä on vähän epäselvää, että kuuluuko jo ekoilla sarjoilla tehdä piippuun vai säästellä tasasisesti koko treenille?

onkohan 5x6 mavee vähän liikaa? Siis sarjojen puolesta? Oon nyt tehnyt niin että alotin tekeen kaikkia liikkeitä ekalla viikolla 2 sarjaa, tokalla viikolla 3 sarjaa jne. Eli 1 sarja lisää per viikko. Mietin vaan että pitäisköhän vielä 1 sarja lisätä seuraavalla viikolla jollon kaikissa liikkeissä olis 4 sarjaa. Tän jälkeen alottaa taas kahesta sarjasta ja lisätä kaikkiin liikkeisiin vähän painoo. Vai lisätä vielä viideskin sarja jollon mavee tulis toi 5x6?

Jotkut tekevät mavea kerran kuussa. Jotkut 3-4 kertaa viikossa suurella volyymillä. Eli tuohon kysymykseen on aika vaikea löytää yksiselitteistä vastausta. Jos neljä sarjaa ei ole liikaa niin miten sitten se viisi olisi. Riippuu siitä rytmityksestä aika paljon. Välillä on hyvä vetää enemmän. Tosin järki täytyy pitää mukana kun maastavetoa tekee.

Onko riittävä tekosyy olla tekemättä maastavetoa jos vinyyli painot ei kestä maahan hakkaamista ? :D

EI :).

ihan pikkukyssä että voikait vatsat tehä aina illalla jos päivällä on treenannu muuten? siis toisin sanoen että päivällä on treenannu ja illalla tekee vatsat :D

Sanokaas jotain hyviä iltapalaan lisiä rahkan lisäksi..
Olen nyt tässä syönyt rahkaa 250g ja sinne sekaan jogurttia, marjoja, mysliä, mutta tuntuu, että nälättää vielä noiden jälkeen..
Olen '' dietillä/ kiristely '' kaudella, joten mieluusti jotain suhkot vähäkalorista ja terveellistä..

Kiitos jos joku viitsisi vähän avittaa miestä mäessä!

daam :D en kyllä viitis painoi hajottaa ku mulla on jo yks 8kg kiekko haljennu mavessa

Jos kerran on noin heikot välineet niin kai sen maven voi sitten korvata jollain takareisirunkkulaitteellakin? Kehitystähän saa vähän heikommillakin systeemeillä vaikka tavarat eivätkään hajoa. Pääasia että rasittaa niitä lihaksia.

Jos kerran on noin heikot välineet niin kai sen maven voi sitten korvata jollain takareisirunkkulaitteellakin? Kehitystähän saa vähän heikommillakin systeemeillä vaikka tavarat eivätkään hajoa. Pääasia että rasittaa niitä lihaksia.

Millä tavalla takareisirunkkulaite korvaa maastavedon

Millä tavalla penkkipunnerrus on tehokkain näistä vai onko makuasia?
-Tasapenkki tangolla
-Tasapenkki käsipainoilla
-Tasapenkki smithissä
Ja sit tietty samat mut vinopenkki eli millä olis järkevin tehdä Tasapenkki sekä Vinopenkki?
Tällä hetkellä teen molemmat käsipainoilla eikä oikee toi tasapenkki ota!

Mitä tarkottaa noi et 1-jakoinen, 2-jakoinen ohjelma ja niin edelleen?

Kertoo sen, moneenko osaan kehon lihasryhmät on jaettu treeniohjelmassa. Siis 1-jakoisessa yhteen osaan eli kerralla kaikki, 2-jakoisessa kahteen osaan esim. yläkroppa-alakroppa jne...

-Tasapenkki tangolla
-Tasapenkki smithissä
Ja sit tietty samat mut vinopenkki eli millä olis järkevin tehdä Tasapenkki sekä Vinopenkki?

Riippuu niin monesta asiasta että mahdoton antaa vastausta. Tavoitteet ja henkilökohtaiset ominaisuudet/mieltymykset ratkaisee. Jos haluat olla hyvä penkkaamaan tangolla, niin penkkaa tangolla. Jos haluat vain massaa tisseihin niin sitte se onki jo enempi makuasia. Smithiä en kuitenkaan suosittele ku vaatehenkariksi ja täyteliikkeeksi mahdollisesti.

-Tasapenkki tangolla
-Tasapenkki smithissä

Taitaa olla enemmän makuasia. Itse tykkään eniten tangolla, mutta tiedän tyyppejä jotka tekevät mieluummin käsipainoilla. Kannattaa ehkä vaihdella niiden välillä niin saa vähän vaihtelua treeniin. Smithissä ei yleensä suositella liikkeitä tehtäväksi koska se aktivoi vähemmän lihaksia liikeradan ollessa tuettu.

Back
Ylös Bottom