Aloittelija, treeniohjelma arvosteluun tänne

Meta title: 🔥 Aloittelija treenissä – tuo ohjelmasi testiin! 🔥

Meta description: Aloittelijan paras palautekanava: saat suoraa, rehellistä ja kovaa pakkis-tason analyysia treeniohjelmastasi.

Hmm...ehkä se johtuu siitä,että silloin yrittää tosissaan pyrkiä siihen 12. Oikeastaan se johtuu varmaan siitä, että se on motivoiva. Sit tietysti jos liikkeen tekee hitaasti se viimeinen liike tuntuu todella, mikä on kai hyvä asia.

Okei ehkä vähän tyhmä syy...

Hmm...ehkä se johtuu siitä,että silloin yrittää tosissaan pyrkiä siihen 12. Oikeastaan se johtuu varmaan siitä, että se on motivoiva. Sit tietysti jos liikkeen tekee hitaasti se viimeinen liike tuntuu todella, mikä on kai hyvä asia.

Okei ehkä vähän tyhmä syy...
Kyllä siihen 8-10 toistoon voi pyrkiä myös ihan tosissaan? Vai olenko käsittänyt jotain väärin :lol2:

En mä nyt tiedä mut tässä vois olla jotain.
Eli kun teet 12 toistoa sä rasitat sun lihasta enemmän, koska sä teet enemmän toistoja, vai?
Jos mä tekisin 8-10 pituisia sarjoja mä voisin tehdä sitä raskaammilla painoilla, mutta jos mä en jaksais tehdä loppuun esimerkiksi 8 toistoa mä tekisin vain 6, jolloin se olisi aika hyödytöntä vai?
Sen lisäksi 12 on hieno luku. :lol2:

Eli kun teet 12 toistoa sä rasitat sun lihasta enemmän, koska sä teet enemmän toistoja, vai?
Jos mä tekisin 8-10 pituisia sarjoja mä voisin tehdä sitä raskaammilla painoilla, mutta jos mä en jaksais tehdä loppuun esimerkiksi 8 toistoa mä tekisin vain 6, jolloin se olisi aika hyödytöntä vai?

Ei missään nimessä hyödytöntä.
Sit vähennät painoja niin että saat sen 8 toistoa tai vaihtoehtosesti teet 6 toistoa per sarja niin pitkään et menee 7, sit 7 niin pitkään et menee 8, sit lisää painoa ja sama homma. Lihaskasvun kannalta varmaankin melko sama tekeekö 8 vai 12 toistoa, kunhan muistaa treenata kovaa ja lisätä rautaa tankoon aina kun toistot menee vanhoilla sarjapainoilla.

Miten se varastoon jättäminen pitäis oikeen tehdä kun en tajua sitä:d

Eli pitäiskö tehdä esim. penkkiä kolme sarjaa joka sarja samoilla painoilla tyyliin 8->7->6 vai 6->7->8 vai miten.

Sori, vaikee tajuta.

Miten se varastoon jättäminen pitäis oikeen tehdä kun en tajua sitä:d

Eli pitäiskö tehdä esim. penkkiä kolme sarjaa joka sarja samoilla painoilla tyyliin 8->7->6 vai 6->7->8 vai miten.

Sori, vaikee tajuta.
Varastoon jättäminen tarkoittaa sitä, että tiedät esimerkiksi jaksavasi penkissä 50kg kymmenen toistoa, mutta teetkin vain kahdeksan. Tällöin "pari" toistoa jää varastoon.

Joka sarjassa jättää pari toistoa tavallaan pois. Jaksaisit tehdä 3*10, mutta teetkin 3*8.

Varastoon jättäminen tarkoittaa sitä, että tiedät esimerkiksi jaksavasi penkissä 50kg kymmenen toistoa, mutta teetkin vain kahdeksan. Tällöin "pari" toistoa jää varastoon.

Joka sarjassa jättää pari toistoa tavallaan pois. Jaksaisit tehdä 3*10, mutta teetkin 3*8.
Kiitti, näin oon tehnytkin:)

Mutta kun reeniohjelmassa lukee 3x8 niin tehdäänkö se 8 vai 6 tistoa niillä painoilla että jaksaa 8?

Ota tästä sitten selvää:d

OK. Mut osaisiko joku edelleen selvittää sitä mikä on hyvä treenin harjoitusten määrä ja miksi. Ja edelleen oisko paha jos mä lisäisi siihen ylläolevaan yhden liikkeen lisää?
Toisekseen oisko tyhmää tehdä toi ( look up ^^ ) ohjelma joka toinen päivä?

OK. Mut osaisiko joku edelleen selvittää sitä mikä on hyvä treenin harjoitusten määrä ja miksi. Ja edelleen oisko paha jos mä lisäisi siihen ylläolevaan yhden liikkeen lisää?
Toisekseen oisko tyhmää tehdä toi ( look up ^^ ) ohjelma joka toinen päivä?

Imo joku 6 liikettä passaa reeniin ku treeniin oli jako mikä tahansa. Itellä jossain tuossa hujakoilla monesti on liikkeiden määrä, jotta ei treeni veny. Kannatta ennemmin panostaa laatuun kuin määrään monesti liikevalikoimassa.

Minusta tuohon 1-jakoiseesi ei tartte mitään selänojennuksia välttämättä lisätä, sillä alaselkä ottaa paljon osumaa kyykyssä ja soutuliikkeissä. Toisaalta jos sen tekee kevyesti huoltavana liikkeenä niin ei siitä sillon haittaakaan ole muutako että treeni venyy pitemmäksi.

Ohjelman voi tehdä joka toinen päivä jos vaan tuntuu että jaksaa. Itse mieluummin jättäisin välillä sen pari päivää kierron väliin esimerkiksi ma, ke, pe tahdilla aina..

Jalkakyykky
Penkkipunnerrus
Takareidet laitteessa
Vinopenkkipunnerrus
Etureidet laitteessa
Ranskalainen punnerrus
Pohkeet seisten

Maastaveto
Kulmasoutu
Pystypunnerrus
Hauiskääntö levytangolla
Vipunosto
Tuettu hauiskääntö

Ja noin sata muuta tapaa löytyy. Jos vedät tuon kaksi tai kolme kertaa viikkoon, niin palautuminen on hyvinkin mahdollista kunnollisella ruokavaliolla jne. Jos vedät neljä niin kannattaa jakaa vaikka näin.

Penkkipunnerrus
Pystypunnerrus
Hauiskääntö tangolla
Vinopenkkipunnerrus
Vipunosto
Ranskalainen punnerrus
Tuettu hauiskääntö

Kyykky
Maastaveto/Sjmv (vuorokerroin)
Kulmasoutu
Etureidet laitteessa
Takareidet laitteessa
Pohkeet seisten

Vaihda vaikka pystypunnerruksen ja kulmasoudun paikkaa. Ja kulmis sitten ennne ranskalaista. Tulle lihasryhmiä tasaisemmin pitkin viikkoa jos niin teet.

Samoin vaihtelua. 3x6 tai 2x6 tai 3x10 tuo stopin ennen pitkää. Vaihtele sarjapituuksia, sarjojen määriä, palautusaikoja, painoja jne. Vaikka joka treeni tai kuukauden välein. Sitäkin voi vaihdella :).

oolrait siis voiko noita "pienempiäki" liikkeitä tehä raskaammin esim 3-6 toistolla?

Back
Ylös Bottom