Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Huomasin tänään salilla sellasen jutun, että mulla on tajuttoman heikot takaolkapäät kun ei niitä oo juurikaan tullu reenattua ( paitsi tietenkin jossain liikkeissä epäsuorasti). En jaksanu ees kunnolla vetää vipareita taakse (maaten penkillä) vaikka otin salin pienimmät painot ( 6 kg). Vipareissa taakse pitäis ilmeisesti vetää ne kädet suurinpiirtein vaakatasoon asti, mutta eihän tää onnistunu :). Olisko jotain muita liikkeitä jota jaksais tehäkin?:) Siellä salilla on myös sellanen laite missä sellaset pienet "nyrkkeilysäkit" laitetaan käsien taakse ja siitä sitten vedetään käsiä taaksepäin. Tää liike otti ihan hyvin takaolkapäihin ja yläselkään kun tänään kokeilin. Joten olisko tää laite hyvä takaolkapäiden reenaukseen?

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=32394 Olen tehnyt tuon topicin aloituspostissa mainittua kaksijakoista. Mulla menee penkissä ja vinopenkissä ojentajista voimat niin loppuun että treenin lopuksi kun teen ranskalaisia nii jaksan tehdä vain pelkällä tangolla, tai korkeintaan pienimmät kiekot päässä. Normaalisti siis jaksan isommilla painoilla. Olisiko mitään järkeä siirtää ranskalaisia tuohon toisen päivän treeniin, joka siis näyttää mulla tältä:

- Alatalja x3
- Leuanveto x3
- Koukistukset x 2
- Pohkeet seisten x4
- Hauikset kp x3
- Vatsalihasliikkeet 10kg käsipaino niskan takana 3x15

Mihin väliin kannattaisi laittaa, vai kannattaako ollenkaan siirtää tuolle päivälle? Onko sit parempi tehdä ojentajat valmiiksi todella väsyneinä silloin kun kuuluukin, eli rinta/hartia/etureisitreenin loppuun?

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=32394 Olen tehnyt tuon topicin aloituspostissa mainittua kaksijakoista. Mulla menee penkissä ja vinopenkissä ojentajista voimat niin loppuun että treenin lopuksi kun teen ranskalaisia nii jaksan tehdä vain pelkällä tangolla, tai korkeintaan pienimmät kiekot päässä. Normaalisti siis jaksan isommilla painoilla. Olisiko mitään järkeä siirtää ranskalaisia tuohon toisen päivän treeniin, joka siis näyttää mulla tältä:

- Alatalja x3
- Leuanveto x3
- Koukistukset x 2
- Pohkeet seisten x4
- Hauikset kp x3
- Vatsalihasliikkeet 10kg käsipaino niskan takana 3x15

Mihin väliin kannattaisi laittaa, vai kannattaako ollenkaan siirtää tuolle päivälle? Onko sit parempi tehdä ojentajat valmiiksi todella väsyneinä silloin kun kuuluukin, eli rinta/hartia/etureisitreenin loppuun?

Jos ojentajat ovat noin väsyneitä treenin jälkeen, niin tuskin ne ehtivät palautua seuraavalle päivälle vaikka tekiskin vain punnerrusliikkeitä eikä suoria ojentajaliikkeitä ollenkaan. Ja tuossakin esim. leuat ottavat jonkin verran ojentajiin. Jos noin kovaa hittiä saa punnerrusliikkeistä niin ei niitä tarvitse tehdä ollenkaan.

Saako selkä riittävän treenin jos tekee joka toinen treenikerta leuanvetoa ja joka toinen kulmasoutua ?
ja alaselkää treenaa niin että vaikka aina leuanveto päivinä tekee selkäojennusta ?

Ja tuossakin esim. leuat ottavat jonkin verran ojentajiin. Jos noin kovaa hittiä saa punnerrusliikkeistä niin ei niitä tarvitse tehdä ollenkaan.

Joku järki taas käteen tähän hommaan. Mistä lähtien leuat on ottanu ojentajiin? Ja jos kaverilla on ikää 16 v ja on aloittelija, niin kyllä ne ojentajat sieltä aika nopeesti tulee siihen samalle tasolle esim rinnan kanssa penkissä, en lähtis todellakaan jättämään punnerrusliikkeitä kokonaan pois.

Saako selkä riittävän treenin jos tekee joka toinen treenikerta leuanvetoa ja joka toinen kulmasoutua ?
ja alaselkää treenaa niin että vaikka aina leuanveto päivinä tekee selkäojennusta ?
Mun mielipide tohon on, että selkä on sen verran iso lihasryhmä, että vaikka sulla on kaks suurta perusliikettä, niin kannattaa tehdä lisäksi jotain muitakin. Selkä IMO on sellanen lihasryhmä kooltaan, että sille pitää antaa reippaasti kunnon runtua. Ja vaihdella niitä liikkeitä välillä, ei aina samoja. Varsinkin vetoliikkeissä keskittyä puristamiseen kunnolla loppupäässä ja kunnon venytykseen. Tuppaa jäämään monelta se tekemättä, kun pitää liikutella niin suuria rautoja, ettei itekään niitä hallitse.

Ja varsinkin jos meinaat tehdä vaan toisen joka toisella kerralla.

ysikymppinen tarkoittanee sitä että jos ojentajat saa noin kovaa hittiä punnerrusliikkeistä niin ojentaja liikkeitä ei tarvi tehdä...

Huomasin tänään salilla sellasen jutun, että mulla on tajuttoman heikot takaolkapäät kun ei niitä oo juurikaan tullu reenattua ( paitsi tietenkin jossain liikkeissä epäsuorasti). En jaksanu ees kunnolla vetää vipareita taakse (maaten penkillä) vaikka otin salin pienimmät painot ( 6 kg). Vipareissa taakse pitäis ilmeisesti vetää ne kädet suurinpiirtein vaakatasoon asti, mutta eihän tää onnistunu :). Olisko jotain muita liikkeitä jota jaksais tehäkin?:) Siellä salilla on myös sellanen laite missä sellaset pienet "nyrkkeilysäkit" laitetaan käsien taakse ja siitä sitten vedetään käsiä taaksepäin. Tää liike otti ihan hyvin takaolkapäihin ja yläselkään kun tänään kokeilin. Joten olisko tää laite hyvä takaolkapäiden reenaukseen?
No semmonen on hyvä esim. en ole varma onko nimi face pull? että naru ylä taljasta ja vedät silmien kohdalle sitä. kokeileppa. voit googlettaa tolla face pull nimellä youtuubista vaikka.

Osaisko joku sanoa, että mikä on pielessä kun dipit sattuvat niin perkeleesti rintalastaan. Olen yrittänyt liikerataa vaihtaa pystymmäksi, mutta ei mitään apua. Samaten oteleveyden vaihtaminen ei tunnu auttavan. Taasen laitteessa tehtynä tuota kipua ei tunnu, mutta mieluummin toki tekisin dipit ihan perinteisesti.

Joku järki taas käteen tähän hommaan. Mistä lähtien leuat on ottanu ojentajiin? Ja jos kaverilla on ikää 16 v ja on aloittelija, niin kyllä ne ojentajat sieltä aika nopeesti tulee siihen samalle tasolle esim rinnan kanssa penkissä, en lähtis todellakaan jättämään punnerrusliikkeitä kokonaan pois.
Itse ainakin ymmärsin tuon ysikymppisen tekstin sillee, että jättäisin nuo ranskalaiset pois ku punnerrusliikkeet ottaa ojentajiin?
Ysikymppinen: Treenaan joka toinen päivä, eli eiköhän ne ojentajat ehdi aika hyvin palautua ku yks päivä täysin lepoa?

En sanonut, että jättäisi punnerrusliikkeitä pois vaan ojennusliikkeitä. Ja kannattaisi opiskella ojentajien toimintaa hieman tarkemmin. Saatat huomata, että leuanvedon yläosa ottaa ojentajiin. Jos et, niin luepa vaikka jton tekstejä täältä pakkotoistolta liittyen ojentajien rasittumiseen leuanvedon yläosassa.

Itse ainakin ymmärsin tuon ysikymppisen tekstin sillee, että jättäisin nuo ranskalaiset pois ku punnerrusliikkeet ottaa ojentajiin?
Ysikymppinen: Treenaan joka toinen päivä, eli eiköhän ne ojentajat ehdi aika hyvin palautua ku yks päivä täysin lepoa?

No se riippuu... Paha sanoa netin välityksellä kuinka palaudut. Ojentajat on kuitenkin melko pieni lihas, että niitä pitäisi pystyä reenamaan noin, etenkin noin nuoren. Jos kehitys alkaa stoppaa punnerrusliikkeissä tai ojennusliikkeissä niin sitten kokeile jättää vaikka pois niitä ranskalaisia jne. Tai tee vaikka pari viikkoa noita ojennusjuttuja ja pari viikkoa ilman ja alusta.

Voiko joku tietäjä kertoo että mikä ihmeon tää kainalon edessä oleva vähän siiven tapainen juttu joka menee rintalihaksesta olkapäähän? Se tulee aina treenatessa kipeeks

Mites tossa kapeessa penkissä olis kyynärpäiden tarkoitus mennä, suoraan alas vai sivulle, niinkuin leveässä?

Ja entä kapea vinopenkki?

kapeaa penkkipunnerrusta ja kapeaa vinopenkkiä olen tähän asti tehnyt niin, että kyynärpäät laskeutuvat suoraan alas.

Voiko joku tietäjä kertoo että mikä ihmeon tää kainalon edessä oleva vähän siiven tapainen juttu joka menee rintalihaksesta olkapäähän? Se tulee aina treenatessa kipeeks

Tarkoitat varmaan rintalihasta. Toki lihakset menee treenatessa kipeiksi jos ärsyke on jotain uutta eikä lihakset ole tottuneet siihen. Kipuun tottuu yleensä parissa viikossa.

Mites tossa kapeessa penkissä olis kyynärpäiden tarkoitus mennä, suoraan alas vai sivulle, niinkuin leveässä?

Ja entä kapea vinopenkki?

kapeaa penkkipunnerrusta ja kapeaa vinopenkkiä olen tähän asti tehnyt niin, että kyynärpäät laskeutuvat suoraan alas.

Kyllä minä ihan kaikissa penkkityyleissä pitäisin ne kyynärpäät mahdollisimman lähellä vartaloa, tai ainakaan en niitä tietoisesti yrittäisi ikinä leveälle päästää. Paha olkapäille nimittäin sellainen on.

Tarkoitat varmaan rintalihasta. Toki lihakset menee treenatessa kipeiksi jos ärsyke on jotain uutta eikä lihakset ole tottuneet siihen. Kipuun tottuu yleensä parissa viikossa.
Jaa on rintalihas vai?? Siis puhutaanko nyt siitä pallosta kainalon alapuolella????

Back
Ylös Bottom