Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

jalkaprässi 3x 15-12, 12-8,8-4
polvenojennus 3x 15-12, 12-8,8-4
polvenkoukistus 3x 15-12, 12-8,8-4
reidenlähentäjät 3x 15-12, 12-8,8-4
reidenloitontajat 3x 15-12, 12-8,8-4

joka toinen jalka treeni on
20 min kuntopyörää
10 soutua
20 krostreineriä
10 kuntopyörää

nyt kuitenkin tuntuu etten kehity mikä neuvoksi tavoitteena on sata penkiltä ja iiisot lihakset

Oli jotenkin sekavasti kirjoitettu tuo sun viestis, ei meinaa hahmottaa, paitsi ettei se kovin hyvältä IMO näyttänyt katto miten päin vaan.

Siis sun alakropan treenit on tuossa, ja joka toinen kerta nekin korvataan kuntopyörällä etc.?
Ei näytä hyvältä,ei.

Ja jos penkkitulosta haluat nostaa, ei nuo ristitaljapeckdekki vemputukset auta lainkaan.

Taitaisit saada parempia tuloksia kun tekisit tuota pelkkää power-treeniä höystettynä penkillä ja kyykyllä.

Kaipailisin kommentteja omasta ohjelmastani. Treenin tavoitteena on kasvattaa lihaksia. Muuten treenaan pääasiassa aerobista liikuntaa rasvanpolttomielessä, lenkkeilyä ja hiihtoa. Eli tavoitteena siis terveen- ja hyvännäköinen naisen vartalo :).

Saliohjelman olen jakanut kolmeen, pyrin käymään 3-4 kertaa viikossa..

Perusjako:
1. Jalat (kyykky, ojentajat, koukistajat, loitontajat, lähentäjät)
2. Kädet, rinta (hauis + ojentaja taljassa, hauis tangossa, rintaliikkeet parissa koneessa tai painoilla)
3. Olkapäät, selkä (ylätalja, ylöstyöntö + alastyöntö laitteissa, edestäveto, alatalja /anteeksi huonot nimitykset/)

Kaikkia liikkeitä olen tehnyt vähintään 3-4 sarjaa, toistoja 8-10. Viimeisen toiston jälkeen on aina puhti täysin pois, eli painoa "sen verran". Välillä saatan ottaa ihan maksimipainoilla vielä ekstrasarjan esim. 3 toistoa.

Nyt olen kuitenkin miettinyt tuota jalkapäivää. Riittäisikö jaloille pelkästään esim. kyykky ja sitten reiden ojennus (eli etureisiliike). Paljon on haukuttu noita lähentäjä- ja ojentajalaitteita, riittäisikö kyykky jalkaliikkeeksi? Ja kannattaisiko jalkatreeni yhdistää esim. rinta + käsipäivälle?

Miltä ohjelma vaikuttaa muuten?

Kokeile tehdä 2-jakoisella yläkroppa-alakroppa jaolla.

Kyykky perusliikkeeksi (sarjat 3-4, toistot pääsääntöisesti 8-12),

sille kaveriksi joka toinen treeni askelkyykkyä 2-3 sarjaa 10-15 toistoa.
Joka toinen kerta kierrätä noita reidenvemputtimia yhtä (tai kahta) liikettä kerrallaan treenissä vuorotellen 2-3 sarjaa 10-15 toistoa.

Perään pohjeliike jos haluaa/tarvitsee.

Yläkropalle ota ensin isot lihasryhmät, rinta ja selkä, sen jälkeen vasta käsilihakset.
Painotuksella rinta ja selkä 2-3 liikettä molemmille joissa 3-4 sarjaa,käsille 1 liike jossa 3-4 sarjaa
Ja jos mahdollista kannattaa ottaa hiukan vapaita painoja yläkropan liikkeisiinkin.

Miten monta toistoa kannattaa tehdä käsipainoilla jos haluaa kasvattaa lihasta.
Yleensä teen 3-4 sarjaa ja samaan syssyyn vatsaa ,punnertamista, selkää sekä leukoja.
Salilla käyn 1-2 kertaa viikossa ja reenaan koko kroppaa. Kotona reenaan 2-3 kertaa viikossa.
Onko tässä ohjelmassa muutenkaan mitään järkeä, enemmän tai pelkästään salilla en viitsi käydä.

Niin ja mitä hyviä liikkeitä voi tehdä käsipainoilla?

Kokeile tehdä 2-jakoisella yläkroppa-alakroppa jaolla.

Kyykky perusliikkeeksi (sarjat 3-4, toistot pääsääntöisesti 8-12),

sille kaveriksi joka toinen treeni askelkyykkyä 2-3 sarjaa 10-15 toistoa.
Joka toinen kerta kierrätä noita reidenvemputtimia yhtä (tai kahta) liikettä kerrallaan treenissä vuorotellen 2-3 sarjaa 10-15 toistoa.

Perään pohjeliike jos haluaa/tarvitsee.

Yläkropalle ota ensin isot lihasryhmät, rinta ja selkä, sen jälkeen vasta käsilihakset.
Painotuksella rinta ja selkä 2-3 liikettä molemmille joissa 3-4 sarjaa,käsille 1 liike jossa 3-4 sarjaa
Ja jos mahdollista kannattaa ottaa hiukan vapaita painoja yläkropan liikkeisiinkin.

Kiitos vastauksesta, kuulostaa järkevältä :) Käsitreenin olenkin tehnyt aina viimeisenä!

mikäs se on nykyään tehoikkain tapa polttaa rasvaa aerobisella treenillä?onko se HIIT:tiä aamulla tyhjällä vatsalla vai se perus hölkkä/kävely?

Aloittelen kultaisen kuusikon tekemisen ensi viikosta ja se menisi ma/ke/pe.
tiistai, torstai sekä sunnuntai olisi lepoa ja siinä se ongelma tulee
mitä tekisin lauantaina? En haluaisi levätä kahta päivää putkeen. Tätä se innostuminen teettää.

Viimeksi muokattu:
Etsin säädettäviä käsipainoja, jotka olisivat 20-30kiloa. Mistä kaupoista saisi. Olen etsinyt netistä mutta en löydä mistään. Osaisiko joku auttaa tai kenties tietäisi mistä saisi.

Onko treenistä mitään hyötyä jos samana päivänä menee geitolle?

Laitetaas tänne kysymys. Olen ehkä kuitenkin aloittelija, vaikka painoja on jo kolisteltu 12 vuoden verran, väliin tosin mahtuu pari yli vuoden taukoa.
Olen foorumilta lukenut, että samaan aikaan ei voi laihtua (kiinteityä, laskea rasvaprosenttia) ja hankkia lihaksia. Miten helvetissä sitten monet mallit, näyttelijät ym. julkut hommaa lihaksikkaat sikspäkkibodyt? Eli sellasen bodyn johon naiset on hulluina.
Mikä ois sellainen ohjelma + ravinto, jota vuoden noudattamalla näyttäis kireeltä ja lihaksikkaalta?

^Miksi ei voisi? Painojen nosteluhan "kasvattaa" lihaksia ja kuluttaa energiaa. Oikealla syömisellä lihakset kasvavat, ja ravinto menee nimeomaan tähän eikä kerry vyötärölle. Kyllä se rasvaprosenttikin pienenee :) Kaiken a ja o on se, mitä suuhunsa laittaa!

Airobisen liikunnan kun yhdistää vielä kuntosaliharjoitteluun niin oikealla syömisellä pitäisi kyllä se "naiset-kuolaa"kroppa löytyä ;).

^Miksi ei voisi? Painojen nosteluhan "kasvattaa" lihaksia ja kuluttaa energiaa. Oikealla syömisellä lihakset kasvavat, ja ravinto menee nimeomaan tähän eikä kerry vyötärölle. Kyllä se rasvaprosenttikin pienenee :) Kaiken a ja o on se, mitä suuhunsa laittaa!

Airobisen liikunnan kun yhdistää vielä kuntosaliharjoitteluun niin oikealla syömisellä pitäisi kyllä se "naiset-kuolaa"kroppa löytyä ;).

Ei painojen nostelu sinänsä kasvata lihaksia. Treenaminen yhdistettynä oikeaan syömiseen (+uni jne tietenkin) mahdollistaa lihasten kasvun. Kun lihas rikotaan treenin yhteydessä ja syödään yli kulutuksen, niin päästään anaboliseen tilaan ja myös lihas kasvaa. Tästä yli kulutuksen syömisestä nimenomaan saadaan energia lihaksen kasvamiseen. Tällöin myös tietenkin läskiä syntyy, koska ei voida syödä niin optimaalisia annoksia optimaalisin väliajoin, että kaikki energia pystyisi keskittymään lihaksen kasvuun jne.

Päädytään siis siihen, että kalorit vaikkapa syklitetään. (Ainakin itse tekisin näin) Lihasta kasvatettaan esim 2vk/2kk maltillisella bulkilla eli syödään ainakin vähän yli kulutuksen ja sen jälkeinen 1vk/1kk ollaan dietillä ja pyritään siihen, että läskiä lähtee, eikä lihasta niin paljoa. Vaikka lihasta lähtisikin dietillä, niin lihaskalvo on venynyt, joten lihas kasvaa nopeammin myös takaisin. (Oman käsityksen mukaan tähän juuri perustuu lihasmuisti jne)

Miksi perusliikkeissä (kyykky, mave, penkki yms.) suositaan lyhyitä sarjoja ja pitkiä palautuksia? Miksi niissä tulisi käyttää voimatyylistä harjoittelua, mutta eristävissä ei?

terve!

En ehkä ole mikään aloittelija, mutta kukaan ei ole ikinä neuvonut joten päätä on lyöty aika paljon seinään.
olen nostellut noin neljä vuotta... pelkästään kotona. Liikkeitä olen katsonut netistä ja sillai edennyt. Nyt ovat alkaneet tulla rajat vastaan, en tiedä miten pääsis taas nousun tielle? Tulokset on olleet jo vuoden samassa. Penkki 150kg maastaveto 180kg no muita maksimeja ei olekkaan, okei leuat vastaotteella 23kpl.
Ehkä suurin ongelma on se ettei minulla ole kotona kovin monipuolisia treenilaitteita. Käsipainot. penkki. vinopenkki. scottipenkki. tanko ja levypainoja.

Olen 23 vuotta, paino 78kg
Lisäravinteita en ole käyttänyt. enkä käytä.

Nykyinen ohjelma:

1.päivä: Rinta, ojentaja
2.päivä: Hartiat, hauis
3.päivä: Lepo
4.päivä: Selkä, vatsa
5.päivä: Jalat
6.päivä: Lepo
7.päivä:Rinta, ojentaja
jne...

oiko jotain parannettavaa???? kertokaa ihmeessä

Back
Ylös Bottom