Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Onko mitään väliä, kuinka monta välipäivää viikon aikana pitää? Esim. onko ma ke pe parempi kuin ma pe su+ Itsellä aika epäsäännölliset treeniajat.

Vittu repesin... :hyvä:

Miksi?

Onko mitään väliä, kuinka monta välipäivää viikon aikana pitää? Esim. onko ma ke pe parempi kuin ma pe su+ Itsellä aika epäsäännölliset treeniajat.

Jos tuollai käy niin itse tekisin varmasti 1-jakoisella. Silloin ma, ke ,pe olisi parempi. Ehtii palautua jumpista jne.

Lue nuo pari aiempaa postia.
Kannattaisi varmaan quotettaa oikea posti, josset revennyt juuri jippoboyn postille. Ja tämän threadin nimi on "Aloittelijoiden peruskysymykset tänne", joten repeämisesi ovat aivan aiheettomia ja pidä ne vain omassa päässäsi.

Mutta onko tuo yhtä tehokasta? Siis jos muut asiat ovat kunnossa.

Lihas kasvaa levossa joten uskoisin, että tuo ma, ke, pe olisi noista tehokkain...Lähinnä tuossa toisessa on siis se, että tulee peräkkäiset päivät ja itse en sellaista 1-jakoisen kanssa tekisi.
Ei niillä päivillä nyt siis niin väliä ole, mutta tosiaan jos 1-jakoinen niin kuhan vain välttää ettei peräkkäisinä päivinä tee. Itelläki reenipäivät heittää aina. Tiistaina yks reeni, to-pe yks reeni ja la-su yks reeni.

Lue nuo pari aiempaa postia.
Kannattaisi varmaan quotettaa oikea posti, josset revennyt juuri jippoboyn postille. Ja tämän threadin nimi on "Aloittelijoiden peruskysymykset tänne", joten repeämisesi ovat aivan aiheettomia ja pidä ne vain omassa päässäsi.

Juurikin näin. Yks jos toinen täällä on kysellyt yksinkertaisia asioita, minä mukaanlukien. Hölmö kuva tulee koko palstasta jos heti naureskellaan ku joku jotain kysyy.

Tossakin jippo kysy penkkiohjelmaa ja tarjottiin 1-jakosta perusliikkeillä joka varmasti tuo siihen penkkiinkin tulosta. Jippo kiitti ohjelmasta ja se oli siinä.

mitä veikkaatta onko realistinen tavote saada ens syksynä 170-180kg mavesta jos tällä hetkellä menee 150kg?tämähän riippuu tietenkin monesta tekiästä mutta jos perusasiat on kunnossa niin onko mahiksia?

On. Lyhyttä sarjaa vetelee niin varmasti nousee. Tai voisi ainakin kuvitella.

mitä veikkaatta onko realistinen tavote saada ens syksynä 170-180kg mavesta jos tällä hetkellä menee 150kg?tämähän riippuu tietenkin monesta tekiästä mutta jos perusasiat on kunnossa niin onko mahiksia?

On toki. Mutta älä kuitenkaan liikaa rehki, hiljaa hyvä tulee.

Nyt poikkeuksellisesti tuli sellainen mahdollisuus että muutaman viikon ajan onnistun saamaan itseni salille vaikka joka päivä (dieetillä) joten tähän muutama kysymys: Kannattaako käydä salilla joka päivä?, Montako tuntia salilla / päivä on järkevää, vai voiko dieetillä ollessa käydä miten haluaa (eli onko minulle dieetillä ollessani jotenkin järkevää / tärkeää että kävisin ennen aamupalaa ja illalla tjsp? millaisia toistoja kannattaa tehdä jotta tästä 2-viikkoisesta saataisiin kaikki mahdollinen irti, ja kannattaako ravintoon / muuhun panostaa jotenkin erikoisesti, periaatteessa tuleva 2 viikkoa on aika ratkaiseva minulle koska sen jälkeen ei varmasti heti tule uutta mahdollisuutta vastaan. Jos ihan teoriassa ajatellaan niin millaista tulosta minun on mahdollista saavuttaa tuon 2-viikkoisen aikana? Jos vielä loppuun osaatte suositella omia lemppareita / yleensä hyviksi todettuja safkoja esim. Subwaysta, Pizza hutista tai mäkistä niin mukava (salaatit yms)

Eli kaikki vinkit tuolle "tiukalle" 2-viikon salikierrokselle on tarpeen ja olen kiitollinen niistä!

En minä meinannut mitään vittuilla, olenhan itsekin täysi noob. Naurahdin vain sille, kun kaveri kysyi varsin perinteiseen malliin penkkiohjelmaa neljätoistavuotiaana, ja siihen neuvotaan kuusikkoa ja otetaan hyvänä ohjelmana vaikka käsitin homman niin että "älä mitään penkkiä vain vaan kunnon ohjelma". Äh. Sori. -> kellariin lukkojen taa.

Millanen se tuntuma pitäisi olla penkissä? Ite en saa varsinaisesti mitään tuntumaa minnekkään, mutta silti on raskasta. Ennen ojentajat alko polttaa mut nyt oon eliminoinu sen ja teen rinnalla penkin, mut en oo varma kun ei tule tuntumaa minnekkään!

Sama selkäliikkeissä, jotkut sanoo, että sellasta "vihlontaa" mut mä saan vaa "puutumaan" selän, vaikea nyt tietenki tästä kirjotella miltä tuntuu mut noin kuvailisin.

Kun aloittaa saliharrastuksen(etenkin nuorena) nämä jotkut lihakset on niin pieniä ettei niihin on vaikea saada tuntumaa. Juuri tämän takia ei välttämättä aina kannata käyttää isoja painoja vaan keskittyä tekniikkaan, esim. lapojen liikkumiseen ylätaljassa. Itsellä alkoi selkätreenit tuntumaan selässä puolen vuoden treenin jälkeen. Jatkat vaan niin hyvä tulee...

Onko ok tehdä treeneissä kaikki liikkeet näin:

Esim Penkki:Sarjapainot 85kg 3x6
1.50kg 1x10
2.60kg 1x8
3.70kg 1x6
85kg 3x6
ja lopetussarja 75kg 1x8.
Ja tuolla periaatteella joka liike.

Millanen se tuntuma pitäisi olla penkissä? Ite en saa varsinaisesti mitään tuntumaa minnekkään, mutta silti on raskasta. Ennen ojentajat alko polttaa mut nyt oon eliminoinu sen ja teen rinnalla penkin, mut en oo varma kun ei tule tuntumaa minnekkään!

Sama selkäliikkeissä, jotkut sanoo, että sellasta "vihlontaa" mut mä saan vaa "puutumaan" selän, vaikea nyt tietenki tästä kirjotella miltä tuntuu mut noin kuvailisin.

Meinaatko kun ei penkissä tuu ns. punppia? Ei sitä itsellekkään tule, mutta jos rinta kasvaa ja tulokset nousee niin se riittää. Jos haluaa punppia ja poltetta niin voit kokeilla kässäreillä penkkiä ja ristikkäistaljaa päälle toimii ainakin itselläni :D

Millanen tekniikka sulla on selkäliikkeissä? Liikkuuko lavat jne.? Nouseeko tulokset?

Onko ok tehdä treeneissä kaikki liikkeet näin:

Esim Penkki:Sarjapainot 85kg 3x6
1.50kg 1x10
2.60kg 1x8
3.70kg 1x6
85kg 3x6
ja lopetussarja 75kg 1x8.
Ja tuolla periaatteella joka liike.

Jos et noista ekoista väsy ja tuo 70 -> 85 hyppy ei tunnu vaikealta niin mikä ettei.

Lopetussarjaan en kommentoi kun en itse niitä harrasta niin en juuri tiedä kuin vaikuttaa :D

vaikea sitä tuntumaa on saada jos ei kunnon lihaksia yksinkertaisesti vielä ole.
tämä itsellä oli juurikin selän ja takaolkien kanssa ongelmana.
kun paikat kasvaa niin alkaa se tuntumakin löytymään:thumbs:

Ajattelinpa tässä vaihtaa treeniä vähäisen, kun nyt olen tehnyt n. 3kk 8x4 systeemillä kaikkia paikkoja Kolmijakoisella, mikähän 'treenitapa' minun kannattaisi nyt ottaa? vai kannattaisiko edes vaihtaa treeniä?:D

Ensin oli n. vuoden tauko treenaamisesta ja nyt käynnissä oleva varusmiespalvelu sytytti taas kipinän salihommiin. Oon treenannu nyt n. 4kk yksijakoisella ja kun salille pääsee lähes joka ikinen päivä niin ajattelin että olisi aika vaihtaa jaotusta. Mutta kun kokemusta noista jaotteluista ei ole nimeksikään, aina on tullut treenattua yksijakoisella.

Eli millainen jaotus kannattaa ottaa käyttöön kun lähes joka päivä on mahdollisuus käydä salilla? ja miten keho kannattaa sitten jaotella? Yritin haulla etsiä mutta en oikein ollut vakuuttunut..

3 tai 4 jakoinen

esim:
1.rinta,selkä
2.jalat
3.kädet,olkapäät

tai millä nyt itse teen 5 kertaa viikossa:

1: olkapäät/kädet
2: takareidet/selkä/
3: rinta/etureide

Variaatioita on kymmeniä.

Back
Ylös Bottom