Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

aamulenkki kevyt 60 min

aamupala: kesäkurpitsaa, lehtisalaattia, kurkkua, pari lusikallista kaurapuuroa, kahvia & vettä
päivällä: pieni pala maustekakkua "naposteluna" + purkkaa
illalla: herkkusieniä, kukkakaalia, mansikkakiisseliä vähän, parsakaalia, kesäkurpitsaa, kurkkua ja salaattia, purkkaa

Hienoa, eilen bileillan päätteeksi:

- Polar 15 %-juustoa siivuina + kananmunasta & Oivariinista tehtyä levitettä
- noin 300 g Keso-raejuustoa
- yksi kananmunan valkuainen
- yksi kananmuna keitetty
- pieni pala maustekakkua ("naposteluna")
- mansikkakiisseliä (lähinnä mansikoita sieltä..)
- noin 40 g kalkkunaleikettä
- kurkkua, lehtisalaattia, 1 luumutomaatti

Tulin kotiin neljän jälkeen aamulla ja vetäisin nuo nassuun. Tuloksena vitutus ja pelko hiilariturvotuksesta. Äh, tuntuu, että söin kuin porsas koko päivän.

Tuo ruokamäärä näyttää vähäiseltä, että turhaan pelkää mitään hiilariturvotusta. Enemmän vaan ruokaa koneeseen:thumbs:

...Äh, tuntuu, että söin kuin porsas koko päivän.

Sulle on vaikka kuinka monta kertaa sanottu että oot väärässä paikassa. Jotain on todella pahasti vialla korvien välissä jos noilla syömisillä olet tuntenut syönees kuin porsas koko päivän.

Hanki ammattiapua.

Minkäslaisista lisäravinnejauheista saisi hyvän piristävän/ravitsevan juoman keskelle fyysisesti raskasta työpäivää? Olisikos esim. Fastin DEXTRO (30g) ja Fastin MALTO6 (30g) hyvä mixi?

Mikä olisi sellainen seuraava hyvä lisäravinne tai vastaava, jolla saadaan nopeutettua lihasten kasvua palautus juoman lisänä? Onko noista treenibuustereista tai tehonlisääjistä hyötyä? Nykyään käytän vain palautus juomaa ja ajattelin kysyä mikä on sellainen hyvä lisä sen kaveriksi. Eihän se tietenkään pakollinen ole ja se perus monipuolinen ravinto, treeni ja lepo ovat ne kulma kivet kehittymiselle...

Jos ei ole palautusjuomaa, niin voiko palkkarin hoitaa esim juomalla litran rasvatonta maitoa ja syömällä pari mandariinia? Ei varmasti voita jauhoja, mutta ''ajaako asiansa'' näin harrastelija näkökulmasta katsottuna?

Semmosta olen kuullut täältäkin, että ilman jauhojakin voi kehittyä ;)?

Jos ei ole palautusjuomaa, niin voiko palkkarin hoitaa esim juomalla litran rasvatonta maitoa ja syömällä pari mandariinia? Ei varmasti voita jauhoja, mutta ''ajaako asiansa'' näin harrastelija näkökulmasta katsottuna?

Semmosta olen kuullut täältäkin, että ilman jauhojakin voi kehittyä ;)?

No palautusjuoma on vaan yks osa ravintokokonaisuutta, eikä sillä vielä kuuhun mennä.

Ihan hyvin voi kehittyä ilman palkkaria, kunhan muut ruokailut ovat kunnossa (tietysti muiden ruokien pitää myös palkkarin kanssa olla kunnossa, että kehittyy).
Palautusjuomasta saa tietysti n. 300kcal helposti lisää, jos riittävä syöminen tuottaa ongelmia. Lisäksi se on kätevämpi säilyttää repussa esim koulu- tai työpäivän ajan, kuin vaikka maitorahka tai maitopurkki. Hera-malto-kombo itse sekoitettuna tulee myös halvemmaksi kuin litran maito joka treenin päätteeksi.

Mä en usko, että pertti perustreenarille on kovin paljoa väliä, ottaako treenin jälkeen maitoa/palautusjuomaa/ei mitään, kunhan ruokavalio kokonaisuutena (lepoa ja progressiivista treeniä unohtamatta) on kunnossa.

Minkäslaista palkkaria kannattaisi vedella BJJ-treenien jälkeen? Ihan perus Hera+Malto, vai jättääkö palkkarit kokonaan väliin?

Ja edelleen kiinnostaisi tietää olisikos esim. Fastin DEXTRO (30g) ja Fastin MALTO6 (30g) mixi hyvä ravinnelisä keskelle fyysisesti raskasta työpäivää?

Minkäslaista palkkaria kannattaisi vedella BJJ-treenien jälkeen? Ihan perus Hera+Malto, vai jättääkö palkkarit kokonaan väliin?

Ja edelleen kiinnostaisi tietää olisikos esim. Fastin DEXTRO (30g) ja Fastin MALTO6 (30g) mixi hyvä ravinnelisä keskelle fyysisesti raskasta työpäivää?

Mä oon vetäny iha perus hera-malto jos on ollu kovat treenit. Joskus laittanu kreatiinia sekaan jos on sattunu olee.
Jos on tekniikoita kateltu ja kevyesti vaan lämmitelty, niin en oo kattonu aiheelliseks vetää palkkaria.

litran maitoa tilalle "palkkariksi" iso, monipuolinen ateria. juot sen maidon siinä ruoan yhteydessä. jos matkaa salilta kotiin on pitemmästi niin silloin olis hyvä saada naftaa koneistoon heti, vaikkapa sen maidon muodossa. tärkeintä on kuitenkin saada kunnon ateria kupuun viimmeistään tunti reenin jälkeen. jos palkkari alla niin voi tietenki venähtää ylikin tunnin, jos ei niin voi syödä heti kun kykenee.

onko tumma makaroni paljon terveellisempi vaihtoehto kuin tavallinen makaroni? Rupesin vaan miettimään, että kannattaako tuota tummaa makaronia ostaa..

onko tumma makaroni paljon terveellisempi vaihtoehto kuin tavallinen makaroni? Rupesin vaan miettimään, että kannattaako tuota tummaa makaronia ostaa..
Kyllähän tuo ainakin pitää verensokerin tasaisempana pidempään. Itse syön nykyään aina kaikki pastat tummana ja samoin riisin kokojyvänä.

Kaksi vuotta sitten painoin 65 kiloa ja olin 173cm pitkä. Nytten painan 87kg ja olen 177cm pitkä. Lähteekö se läski väkisin pois, jos vaan jaksaa dietata? Vanha kansa kun sanoo läskin olevan ikuista. Nytten on vielä tammikuun puolessa välissä armeijaan lähtö, niin eihän tässä järkeä ole alkaa dietata? Ruokaa vaan ja armeijassahan sitä sit laihtuu? Vai onko näin?

Kaksi vuotta sitten painoin 65 kiloa ja olin 173cm pitkä. Nytten painan 87kg ja olen 177cm pitkä. Lähteekö se läski väkisin pois, jos vaan jaksaa dietata? Vanha kansa kun sanoo läskin olevan ikuista. Nytten on vielä tammikuun puolessa välissä armeijaan lähtö, niin eihän tässä järkeä ole alkaa dietata? Ruokaa vaan ja armeijassahan sitä sit laihtuu? Vai onko näin?

lihakset tulee ja menee mutta läski on ikuista... ko. sanonnallahan viitataan lähinnä siihen että vanhemmuuden sitä helposti lysähtää ja lihoaa ja muutenki surkastuu. kyllä siitä läskistä eroon pääsee/saa pidettyä poissa jos vaan haluaa ja jaksaa.

jos olet siis reilusti ylipainoinen(omasta mielestäsi) kuten ymmärsin niin aina on hyvä hetki kuntoilla ja panostaa itseensä. inttiin lähtö kohtapuolii on erittäin huono tekosyy olla laihduttamatta/kuntoilematta. päinvastoin kun saat itses edes kohtalaiseen kuntoon ennen inttiä niin siitäkin laitoksesta selviää helpommalla. armeijassa painon heijailu on itsestäs ja valinnoistas kiinnni, jotkut laihtuu roimasti ja jotku saattaa jopa lihota, varsinkin loppua kohden. alkuun laihdut varmasti mutta ei siellä nälissään tarvi olla.

kyllä se läski sulaa kun vaan jaksaa jumpata, tsemiä.

Ruokailut:

06:00 Aamupala:
- Ehrman 250g
- Kaurahiutale 1dl
- 2kpl Ruisleipä + lisukkeet
- 4dl Maito
- (Kahvi)
- Vitamiinit + kreatiini
09:30 Kahvi:
- (Sämpylä + lisukkeet)
10:40 Lounas:
- Kouluruoka (Makaronia / Perunaa / riisiä + Kalaa / kanaa / lihaa)
- 2Palaa Ruisleipää + lisukkeet
- 4dl maito
- Jälkiruoka (Rahkaa/Kiisseliä)
14:00 Välipala:
- Ehram 250g
- Kaurahiutale 0,5dl
- Maitoa 3dl / Jugurttia 150g
15-16:00 Treeni:
- Palautusjuoma
17-18:00 Päivällinen:
- Kotiruoka (Makaronia / Perunaa / riisiä + Kalaa / kanaa / lihaa)
- 2Palaa Ruisleipää + lisukkeet
- 4dl Maito
19-20:00 Välipala:
- Jugurttia
- 2dl Maito
21-22:00 Iltapala:
- Ehrman 250g
- Kaurahiutale 0,5dl
- Tee

Mitäs ootte mieltä tästä? Bulkilla olen nyt. Mulla on tuossa 5kg sanko massanlisääjiä, pitäiskö tuonne änkee niitä vielä?

Kouluruokailussa otan kyllä sen yhen ison lautasen verran salaattia tohon lisäksi, jäi pois tuolta näköjää, mut enempää rehuja en oo syöny

lihakset tulee ja menee mutta läski on ikuista... ko. sanonnallahan viitataan lähinnä siihen että vanhemmuuden sitä helposti lysähtää ja lihoaa ja muutenki surkastuu. kyllä siitä läskistä eroon pääsee/saa pidettyä poissa jos vaan haluaa ja jaksaa.

jos olet siis reilusti ylipainoinen(omasta mielestäsi) kuten ymmärsin niin aina on hyvä hetki kuntoilla ja panostaa itseensä. inttiin lähtö kohtapuolii on erittäin huono tekosyy olla laihduttamatta/kuntoilematta. päinvastoin kun saat itses edes kohtalaiseen kuntoon ennen inttiä niin siitäkin laitoksesta selviää helpommalla. armeijassa painon heijailu on itsestäs ja valinnoistas kiinnni, jotkut laihtuu roimasti ja jotku saattaa jopa lihota, varsinkin loppua kohden. alkuun laihdut varmasti mutta ei siellä nälissään tarvi olla.

kyllä se läski sulaa kun vaan jaksaa jumpata, tsemiä.

En ole itseni enkä muidenkaan mielestä lihava. Kukaan ei edes usko, että painan lähes 90kg. Posket on vähän pulleat, mutta eipä esim mahaa juuri ole, kuin istuma-asennossa :) Mulla on vähän sellanen lihas/läski sekoitus. Tuntuu vaan siltä, että kun armeijassa syödään vain neljästi päivässä ja liikuntaa tulee niin paljon + pari kertaa viikossa punttia, niin väkisinhän siinä laihtuu. Sotku munkkejakin on tarkoitus vältellä.

Niin ja tuo painon nousu on siis johtunut siitä, että tässä on nytten kohta pari vuotta bodailtu ja syöty ruokaa se 6 kertaa päivässä. Ihan vaan että eihän tässä nyt kannata kiristellä alkaa, kun armeija sotkee kaiken?

Ruokavaaka

Elikkä tosiaan semmonen pikakysymys, että onko "Saana" -merkkinen ruokavaaka ihan sekundaa? Näytti olevan euromarketissa 14,95 euroo muistaakseni. Millaisia porukalla on ja minkä hintasia? Täytyisi ostaa ja opiskelijabudjetilla tuo "Saana" kuullostaa paremmalta ku hyvältä :)

Back
Ylös Bottom