Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Eikös se Miken muutamaan otteeseen tarjoama 40g prot / 40g malto / 5g krea sekotus olis ihan ok

mikä ton kreatiinin vaikutus on ? (en jaksa alkaa ettii vastausta:D)

Suoraan purkin kyljestä. Kasvattaa lihasmassaa voimaa ja sarjakestävyyttä.
Vai tarkotetaanko kyssärillä, että se kerää lihakseen nestettä? Vai mitä.. Huh, onneksi olen kuumeessa. :)

Tästä pitikin kysyä, olen nyt dietillä ja flunssan perkele iski. Nostanko kalorit ylläpitoon vai peräti plussalle, että paranisi paremmin? Vai vedänkö miinuksilla vaan? Onko kukaan käynyt mitään pieniä kävelylenkkejä flunssaisena?

Kärjistettynä kasvattaa lihaksen energiavarastoja. Jaksaa siis pusaa sen 1-2 toistoa kenties enemmän.

Edit. hidas.

Suunnittelin, että alkaisin tekemään maastavetoa lähipäivinä. Mitä liikkeitä maastaveto "korvaa" ja mihin väliin sen voisi treeniohjelmassa tunkea? Treeniohjelmani on 2-jakoinen, eli 1. treeni: jalat ja kädet, 2. treeni: rinta, selkä ja olkapäät. Jaloille teen prässiä, sjmv:tä, reisiojennusta ja pohkeita. Selälle teen ylätaljaa, alataljaa ja kulmasoutua.

Suunnittelin, että alkaisin tekemään maastavetoa lähipäivinä. Mitä liikkeitä maastaveto "korvaa" ja mihin väliin sen voisi treeniohjelmassa tunkea? Treeniohjelmani on 2-jakoinen, eli 1. treeni: jalat ja kädet, 2. treeni: rinta, selkä ja olkapäät. Jaloille teen prässiä, sjmv:tä, reisiojennusta ja pohkeita. Selälle teen ylätaljaa, alataljaa ja kulmasoutua.
Varmaan kannattaa tehdä vuorotellen sjmv:n kanssa. Voi olla (ainakin aluks) aika paha, jos joka treenissä joko sjmv tai normimave. Ellei sitten tee esim. joka toinen kierto toisen liikkeen aina hiukan kevyemmin.

vastatkaas joku kokeneempi punttailija tähän elikkäs on iskenyt pieni lievä ylikunto verenpaine hieman koholla ja leposyke vähän ja treeni painot tippunu hieman

miten on jos nyt kevennän treeniä viikoksi ja ylikunto(lievä) parantuu onko mahdollista että kehoni on tehnyt ponnahtamis ilmiön ja adaptoitunut siihen että on prkl kovaa rasitusta ja voimat lisääntyneet.. sillä huippu urheilijathan treenaavat itseänsä äärirajoilla ja hipaisevat ylikuntoa ja keventävät sitten heidän kroppansa tulkitsee sen mahdollisudeksi ja täydellä teholla pyrkii sopeutumaan tilanteeseen Olenko ymmärtänyt oikein ? :D anteeksi jo valmiiksi mahdollisesta epäselvyydestä piti kirjoittaa nopeasti sillä kannettavan akku loppuu iha just :D

vastatkaas joku kokeneempi punttailija tähän elikkäs on iskenyt pieni lievä ylikunto verenpaine hieman koholla ja leposyke vähän ja treeni painot tippunu hieman

miten on jos nyt kevennän treeniä viikoksi ja ylikunto(lievä) parantuu onko mahdollista että kehoni on tehnyt ponnahtamis ilmiön ja adaptoitunut siihen että on prkl kovaa rasitusta ja voimat lisääntyneet.. sillä huippu urheilijathan treenaavat itseänsä äärirajoilla ja hipaisevat ylikuntoa ja keventävät sitten heidän kroppansa tulkitsee sen mahdollisudeksi ja täydellä teholla pyrkii sopeutumaan tilanteeseen Olenko ymmärtänyt oikein ? :D anteeksi jo valmiiksi mahdollisesta epäselvyydestä piti kirjoittaa nopeasti sillä kannettavan akku loppuu iha just :D

Kutsutaan myös superkompensaatioks. Ehkäpä. Tuo on ylirasitustilaa, ei ylikuntoa. Kevennät selkeesti 1-2 viikoks.

Kertoisiko joku tangon paikasta kyykätessä?
Itse olen tähän asti pitänut aika ylhäällä, suoraan siinä epäkkäiden päällä, mutta tänään pidin paljon alempana, takaolkapäiden päällä. Se tuntui käsissä ja ranteissa pahemmalta, mutta itse kyykkäys tuntui hyvältä ja raudat kevyemmältä. Mikä on se oikea tangon paikka?

Sinne takaolkapää/epäkässektrille muodostuu "kuoppa" tietyllä oteleveydellä. Sinne pitäisi pyrkiä sujauttamaan tanko. Omissa ranteissa tuntuu siinäkin ikävältä, mutta rannesiteet kuittaa sen ongelman.

Kertoisiko joku tangon paikasta kyykätessä?
Itse olen tähän asti pitänut aika ylhäällä, suoraan siinä epäkkäiden päällä, mutta tänään pidin paljon alempana, takaolkapäiden päällä. Se tuntui käsissä ja ranteissa pahemmalta, mutta itse kyykkäys tuntui hyvältä ja raudat kevyemmältä. Mikä on se oikea tangon paikka?

Sinne alemmas vain se tanko. Kokeile tosiaan eri oteleveyksiä ja venyttele ranteita. Kokeile ottaa apinaote käsillä siitä tangosta. Sillon ei tule varattua niin paljon käsille sitä painoa ja ranteetkin saa parempaan asentoon. Mulla ainakin toimii tuo tekniikka.

Minkälaisia toistomääriä kannattas tehä, ku haluais sellasta perusvoimaa, kannattaako jättää joka sarjassa varastoon muutama toisto, ettei vedä ihan loppuun ? Mites jos esim penkissä tekee 3*6, niin lisäänkö painoja joka sarjaan vai samoilla painoilla kaikki kolme ?

Minkälaisia toistomääriä kannattas tehä, ku haluais sellasta perusvoimaa, kannattaako jättää joka sarjassa varastoon muutama toisto, ettei vedä ihan loppuun ? Mites jos esim penkissä tekee 3*6, niin lisäänkö painoja joka sarjaan vai samoilla painoilla kaikki kolme ?

About nuo kaikki saat päättää ite. Nuo sun esimerkit on ihan hyviä.

- 2-4*6-12
- 2 toistoa varastoon
- sarjat samalla painolla tai nousten. Ihan miten vaan itelle sopii parhaiten.

Back
Ylös Bottom