Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Soija on paras proteiininlähde vegaaneille.

Taivaskäsi: vegaanit ei tietääkseni syö mitään eläinperäistä eli hera ei ainakaan mene läpi, koska on valmistettu juustosta.

ProteinCompare.jpg

Tossa tota aminohappovertailua. Välipalojen osalta vähän turhaa hifistelyä toi aminohappojen miettiminen, koska kyllähän ruoan sulaminen kestää jokusen tunnin. Kunhan päivän mittaan saa monipuolisesti (ja ennen kaikkea paljon) protskua, ei pitäisi millään ruokavaliolla tulla ongelmia. Kyllä mulla ainakin liha kasvaa ihan vaan syömällä. Ihan ehdoton protsku- ja rasvalisä välipalaksi on erilaiset siemenet ja pähkinät, mantelit sun muut.

Onkos Pakkotoisto storessa myynnissä jotain edullista jauhetta mistä voisi tehdä ns. "treenijuoman" saliharjoitteluun (vesi alkaa pikkuhiljaa maistumaan puulle)?
Mielellään jotain maustettua jauhetta, ettei tarttisi alkaa kikkailemaan niiden maustamisten kanssa.

Jos hyviä maustettuja jauheita ei ole, niin kai sitä maustamatontakin voisi harkita :)

No katso sieltä "energiatuotteet" kohdasta. Kyllä ihan hartsport terästettynä pienellä määrällä heraa menee kanssa :D

http://www.p-store.fi/product_info.php?cPath=63_70&products_id=93

tuommoista sieltä löytyy....
"
* Pitää yllä energiatasoa pitkäkestoisissa- tai lämpimissä olosuhteissatapahtuvissa suorituksissa
* Korvata suorituksessa menetettäviä vitamiineja, mineraaleja ja aminohappoja
* Pitää yllä energiatasoja suorituksen jälkeen
"
Onkohan tuo sitten sopivaa saliharjoitteluun? Nautin myöskin palautusjuoman aina treenin pääteksi (Hera+Malto), joten eikai tässä tule liikaa tankanneeksi?

Mites laktoosia vältteleville, käykö prolabin pure whey? Itse olen evolutionin whey2 ja optimum nutritionin 100% whey käyttäny ja ei ole aiheuttanut ongelmia. (parasta protskua maultaan tähän mennessä toi ON 100% whey)

olen ottanut yleensä treenin jälkee palautusjuomaksi hera+malto ja ajattelin rueta käyttämään Evolution Mass tai fastin muscle+ tai mass2 massanlisäys valmistetta joten kysyisin että milloin nuita pitääs ottaa (esim fastin muscle+ plussaa pitäisi ottaa ennen ja jälkeen treenien milloin sitte otaa hera+malto? ja fastin mass2:sta taas 1-2 annosta päivässä tarpeen mukaan, normaalin ruokailun lisäksi tarkoittaako tämä sitä että otetaan esim aamulla 1 annos ja päivällä/illalla 1 annos ja käytää edeleen "normaalia" hera+maltoa palkkarina ja sama juttu tuon evolution massin kanssa ja pitääkö noita massanlisäys valmisteita ottaa joka päivä vaikkei treenaakkaan?) No joo tuli vähä sekavaa tekstiä mutta toivotaan että ny eres joku ymmärtää:D

olen ottanut yleensä treenin jälkee palautusjuomaksi hera+malto ja ajattelin rueta käyttämään Evolution Mass tai fastin muscle+ tai mass2 massanlisäys valmistetta joten kysyisin että milloin nuita pitääs ottaa (esim fastin muscle+ plussaa pitäisi ottaa ennen ja jälkeen treenien milloin sitte otaa hera+malto? ja fastin mass2:sta taas 1-2 annosta päivässä tarpeen mukaan, normaalin ruokailun lisäksi tarkoittaako tämä sitä että otetaan esim aamulla 1 annos ja päivällä/illalla 1 annos ja käytää edeleen "normaalia" hera+maltoa palkkarina ja sama juttu tuon evolution massin kanssa ja pitääkö noita massanlisäys valmisteita ottaa joka päivä vaikkei treenaakkaan?) No joo tuli vähä sekavaa tekstiä mutta toivotaan että ny eres joku ymmärtää:D

Ne massamössöt on sitä samaa hera+malto tavaraa eri suhteissa ja valmiiksi sekoitettuna. Ei niistä sikäli muuta hyötyä ole kuin käytön helppous. Lisäksi niissä joissain on kreatiinia tai jotain muuta hieman lisättynä, mutta yleensä turhan vähän. Palkkarina niitä voi käyttää siinä kuin sitä heraa ja maltoa erikseenkin. Sitten taas se käyttö ja määrät riippuu täysin sun muista ruokailuista, eli lähtökohtaisesti noilla ei tule mitään kiinteää ruokaa korvata kuin hätätilanteessa. Jos taas ruuasta ei millään saa tarpeeksi kaloreita niin ovat kätevä apu siihen, mutta silloinkin käyttäisin oikeastaan mieluummin pelkkää heraa, sillä se malto siinä mukana on vain turhaa sokeria. Hiilarit ottaisin ihan muualta muulloin kuin salitreenien yhteydessä.

Soija on paras proteiininlähde vegaaneille.

Taivaskäsi: vegaanit ei tietääkseni syö mitään eläinperäistä eli hera ei ainakaan mene läpi, koska on valmistettu juustosta.

ok. eikö hera ole maidosta valmistettu, juuston valmistuksen sivutuotteena syntyy heraa. nus nus. :rolleyes:

Sellaista lähtisin tuosta laihdutuksesta kyselemään, että kun itse olen jokseenkin ihmeellisen muotoinen siten että läski on kertynyt perseeseen ja ehkä reisiin, mutta sitten yläkroppa on kuin tikku-ukolla... painoindeksi heiluu normaalin alarajoilla. Ongelma on tuo ihan oikeasti läski peräni, joka on todella hirveän näköinen sivuprofiililtaan esim. farkuissa, varsinkin kun yläkroppa on niin kapea/ohut. Jos alan laihduttamaan, niin rupeaako se läski lähtemään sieltä missä sitä on, vai kuihtuuko yläkroppani entistäkin luurankomaisemmaksi siinä samalla? Tässä samalla olen alkanut treenailemaan, pitää vissiin vältellä noita prässejä ja syväkurk..kyykkyjä..

Sellaista lähtisin tuosta laihdutuksesta kyselemään, että kun itse olen jokseenkin ihmeellisen muotoinen siten että läski on kertynyt perseeseen ja ehkä reisiin, mutta sitten yläkroppa on kuin tikku-ukolla... painoindeksi heiluu normaalin alarajoilla. Ongelma on tuo ihan oikeasti läski peräni, joka on todella hirveän näköinen sivuprofiililtaan esim. farkuissa, varsinkin kun yläkroppa on niin kapea/ohut. Jos alan laihduttamaan, niin rupeaako se läski lähtemään sieltä missä sitä on, vai kuihtuuko yläkroppani entistäkin luurankomaisemmaksi siinä samalla? Tässä samalla olen alkanut treenailemaan, pitää vissiin vältellä noita prässejä ja syväkurk..kyykkyjä..

Täähän on täysin yksilöllistä, mistä se läski lähtee ekana ja kuinka nopeasti. Mut jos sulla on yläkropassa vain vähän läskiä ja perseessä kunnon laardikerrokset, niin vois olettaa että sieltä perseestä lähtis ekana fläsät pois.

Ja höpö höpö tuollaisten kyykkyjen välttelyn kanssa. Eihän se lihaksen koko vaikuta mitään jos perseessä on yksinkertaisesti liikaa läskiä. Ja jos meinaat rasvaa polttaa niin lihasta ei voi samalla kasvattaa, joten kyykkyä vaan ja syvältä kanssa, ei se perse siitä mihinkään leviä.

Lähteekö mulla siinä samalla sitten myös nuo vähätkin lihat mitä löytyy, jos rupean sitä pyllyä laihduttamaan?

No kova treeni ja tarpeeks proteiinia, niin voit minimoida lihojen lähdön.
Mä oon sitä mieltä et jos et syö ihan päin persettä, niin lihojen lähtemistä dieetillä kannattaa pelätä vasta siinä vaiheessa kun rasvat on todella alhaalla.

Hei oon tässä itse kuullut jänniä väitteitä ja mietin todenpitävyyttä.. elikkäs

A: se että kasviksia ei pitäisi syödä yhdessä proteiinin kanssa, koska ne hidastavat proteiinisynteesiä? Eli pitäisi siis pitää 2h väli proteiinin ja kasvisten välissä ja mieluusti kuulemma illalla kasvikset.. Jotenkin tuntuu, että menee turhan hifistelyksi..?!

B:Ja toinen, että treenin jälkeen pitäis ottaa ensin hiilari ja sitten 20min kuluttua vasta proteiini? että kroppa ei pysty heti käyttämään hyväksi tuota proteiinia ja se menee ns. hukkaan...Ja ylipäätään C: onko 1:1 hyvä määrä ja kuinka monta grammaa kumpaakin (malto plus forcen prode)? 30g varmaan liian vähän?

Sitten ihan oma kymysys, tässä ois tarkotus vähän pudotella rasvoja, mitat täl hetkel 168 cm ja paino 71kg...Kunto suht ok eli en vyöry;) Oon yrittänyt kcal tasoa hahmotella ja etsiä ja nyt 2500kcal ois tarkotus pitää..Oli tuossa 2000kcal mutta mitään ei tapahtunut ja veikkaan että määrä oli turhan pieni ja aineenvaihdunta iski kiinni. Liikun kuitenkin paljon, koska salia tulee 4 kertaa vkossa (treeni kestää n.30-60min plus treenin jälkeen juossut 20min crosstraineril) ja aamuaerobista tehty 5 kertaa vkos (tunnin kävely)...Eli veikkaan laskeneeni kcal liian alas..Ruokailu muuten kyllä puhdasta ja sen kanssa ei ongelmaa...

D:Pitää vissiin itse määritellä sopiva kcal määrä, kukaan muu ei pysty heittämään arviota? Ja se että millä suhteella? Prode 30% (187,5g), rasva 20% (55,5g) ja hiilari 50% (312,5g) siitä 2500kcalsta??

Kiitokset kaikille jotka jaksaa vastailla..pistän nää kaikki nyt tähän samaan niin ei tartte monella palstalla huudella ja häiriköidä:)

Hei oon tässä itse kuullut jänniä väitteitä ja mietin todenpitävyyttä.. elikkäs

A: se että kasviksia ei pitäisi syödä yhdessä proteiinin kanssa, koska ne hidastavat proteiinisynteesiä? Eli pitäisi siis pitää 2h väli proteiinin ja kasvisten välissä ja mieluusti kuulemma illalla kasvikset.. Jotenkin tuntuu, että menee turhan hifistelyksi..?!

B:Ja toinen, että treenin jälkeen pitäis ottaa ensin hiilari ja sitten 20min kuluttua vasta proteiini? että kroppa ei pysty heti käyttämään hyväksi tuota proteiinia ja se menee ns. hukkaan...Ja ylipäätään C: onko 1:1 hyvä määrä ja kuinka monta grammaa kumpaakin (malto plus forcen prode)? 30g varmaan liian vähän?

Sitten ihan oma kymysys, tässä ois tarkotus vähän pudotella rasvoja, mitat täl hetkel 168 cm ja paino 71kg...Kunto suht ok eli en vyöry;) Oon yrittänyt kcal tasoa hahmotella ja etsiä ja nyt 2500kcal ois tarkotus pitää..Oli tuossa 2000kcal mutta mitään ei tapahtunut ja veikkaan että määrä oli turhan pieni ja aineenvaihdunta iski kiinni. Liikun kuitenkin paljon, koska salia tulee 4 kertaa vkossa (treeni kestää n.30-60min plus treenin jälkeen juossut 20min crosstraineril) ja aamuaerobista tehty 5 kertaa vkos (tunnin kävely)...Eli veikkaan laskeneeni kcal liian alas..Ruokailu muuten kyllä puhdasta ja sen kanssa ei ongelmaa...

D:Pitää vissiin itse määritellä sopiva kcal määrä, kukaan muu ei pysty heittämään arviota? Ja se että millä suhteella? Prode 30% (187,5g), rasva 20% (55,5g) ja hiilari 50% (312,5g) siitä 2500kcalsta??

Kiitokset kaikille jotka jaksaa vastailla..pistän nää kaikki nyt tähän samaan niin ei tartte monella palstalla huudella ja häiriköidä:)

Palkkarissa molemmat heti salin jälkeen huiviin. Ei erikseen eikä 20min tauolla, höpöhöpö puhetta. Kasviksia kannattaa vetää aina kun vetää muutakin ruokaa, ei tommoisilla ajatuksilla kannata omaa päätä vaivata. Puutaheinää jälleen.

Mitä makroravinnejakaumaan tulee, niin syö enemmän rasvaa ja vähemmän hiilareita kun dieettaat. Proteiinia tulee varmasti riittävästi tuolla määrällä. Kyllä se paino lähtee alas kun vähän edes hahmotat paljon kulutat ja otat sopivasti (vaikka n. 500kcal) siitä pois.

Pidetään K.I.S.S. mielessä ja treenataan, syödään säännöllisesti, mutta sopivasti ja levätään riittävästi.

(K.I.S.S. = Keep It Simple Stupid) ;)

Miltä kuulostaa tälläinen ruokavalio

Aamupala 07.10: Pirtelö, johon laitetaan n.150g lidlin maitorahkaa, n.1dl kaurahiutaleita, banaani, puoli desiä mustikoita, 3-4 ruokalusikkaa pellavansiemenrouhetta, 2 desiä rasvatonta maitoa

Aamutreeni 8.00, jonka jälkeen normaali nutri+ palkkari, puoleen litraan maitoa

Kouluruoka 11.00 yleensä riisiä tai pastaa joku 4-5 kauhallista,2-3 kauhallista kastiketta(kana tai liha) salaattia, pari ruisleipää ja lasi maitoa ja lasi vettä.

Välipala 14-16 raejuustoa,rahkaa, ruisleipää, hedelmää jne, joskus teen samantapaisen pirtelön ku aamulla.

Päivällinen 16-17.30 normaali Kotiruoka,yleensä perunaa ja kastiketta, tai jotakin laatikkoa. Riisiä ja kanaa.Erilaisia keittoja.

Reenit 17.00-18.00-19.00 1.5-2h joku aika noista, jonka jälkeen sama palkkari ku aamulla(kannattaako ottaa palkkari 2krt päivässä?)

Iltapala rahkaa- raejuustoa- tuoremehua-ruisleipää ja maitoa. Raejuustoa syön yleensä 100-200g kerralla,rahkaa samanverran.

Lisäravinteina omega 3-jossa vitamiinit ja hivennäiskivennäisaineet samassa, CLA, magnessium poretabletit.

Miltä kuulostaa tälläinen ruokavalio

Ensinnäkin olis hyvä tietää vähän noista treeneistä, sekä minkä kokoinen treenaaja on kyseessä sekä hieman tavoitteista. Lisäksi noi määrät on aika suurpiirteisiä eli kovin tarkkaa analyysiä en ainakaan minä pysty antamaan, mutta pääpiirteittäin noi näyttää ihan hyvältä. Tuoremehun voi mun mielestä heittää tolta iltapalalta heti pois, ja katsoa että tossa päivällisellä ja kouluruoalla tulee noita kasviksia reilusti. "isotpojat" on myös kertoneet ettei maitoa kannata laittaa palkkariin ja saa myös sulle kertoa miksi ei.;)

Back
Ylös Bottom