Moottoripyörä?

Heheh, vähän arvelin, että tästä voi tulla vääntöä. :D Molemmista vaihtoehdoista tuollakin moottoripyörä.orgissa kiistellään. Itse säilytän tankki tyhjänä, sillä pyörä talvehtii kuivassa ja lämpimässä paikassa. Samoissa tiloissa on kymmeniä pyöriä talvisäilytyksessä ja eikä ne tilat ole varsinaisesti tarkoitettu tuohon pyörien talvisäilytykseen (luola maan alla ja myös muussa käytössä). Suositus/määräys tuolla on, että pyörät säilytetään tankki tyhjänä ja ilmeisesti syynä on palavien nesteiden kokonaismäärän pitäminen alhaisena. Jos nyt hifistellään ja Pelleksen tilannetta mietitään niin kannattaisi ehkä varmistaa, onko ok (paloturvallisuus) säilyttää pyörää tankki täynnä firman yleisissä tiloissa. :jahas:

Tämä kyllä tosiaan kääntää asian toisinpäin. Jos jokainen pyörä olisi tankki täynnä, ja sattuisi paikka saamaan kipinää, niin siinä voisi olla aikamoinen ilotulitus valmis.

Niin ja sekin viellä, että vaihtaa ne öljyt myös keväällä ennen ajojen alkamista..

Mä en osaa mitään tehdä.. hyvä ku tiiän minkä näkönen akku on :D
Jos vaan työnnän sen tonne suihkuun ja keväällä ajan sen suoraan johonkin keväthuoltoon!

E: tarviikos R6:sta katteita irrotella että sen akun löytää?

Kyllä se akku sen talven yli kestää jos on kestääkseen, ite ainaki pökkään vaan talvella talliin ja miinusnapa irti. Ellei se sitten akku ole exide tai jokin muu paska...

Kylmät kelit vähän on. Renkaat vaatii useamman minuutin lämpeäkseen, meinaa lähteä takarengas piirtelemään puolivahingossa mopoisellakin pelillä ekoissa mutkissa.

Kyllä se akku sen talven yli kestää jos on kestääkseen, ite ainaki pökkään vaan talvella talliin ja miinusnapa irti. Ellei se sitten akku ole exide tai jokin muu paska...
Jos sitä akkua ei lataa talven jälkeen, niin se on takuuvarmasti tyhjä keväällä. Kiva siinä sitten kärräillä R6 huoltoon, kun ei pihahdakaan startti. Voihan sen akun toki silloinkin vielä ladata, mutta akun keston kannalta olis ilmeisesti parasta ladata se täyteen aina muutaman kuukauden välein.

E: Viesti oli suunnattu ehkä enemmän Pellesille.

No kait se akku täytyy sit etsiä :(

Jos vaan työnnän sen tonne suihkuun ja keväällä ajan sen suoraan johonkin keväthuoltoon!

Kyllä se nyt vain kannattee syksyllä huoltaa. Olisiko sinulla ketään tuttua, joka voisi auttaa hommassa, siinä samalla itse oppisi myös hiukan että mitä se mopo on syöny?

Ei oo ketään tuttua.. tosin mopedi kävi hetki sitten 10tkm huollossa.

Ei oo ketään tuttua.. tosin mopedi kävi hetki sitten 10tkm huollossa.

No yksi vaihtoehto olisi viellä. Kirjaudut esim. moottoripyora.org forumille ja sieltä kysyt josko joku samalla paikkakunnalla asuva motoristi, joka osaa huoltohommia tehdä voisi tulla pientä korvausta vastaan auttamaan lajitoveria hädässä. Rohkeasti vaan pistämään kysymystä, kukaan ei ole mestari syntyessään :)

Talvihuolto.. Hmm.. Viedään liikkeeseen, siellä kone puretaan, rakennetaan uudestaan uusilla osilla ja mopo noudetaan keväällä. Talvi syödään kaurapuuroa ja näkkileipää. :evil:

Tuskinpa, takapenkki irti avaimella ja sieltä se alta yleensä löytyy!

Osaisko joku muuten perustella et mitä väliä sil on et vaihtaako syssyl vai keväällä, jos pyörää ei kuitenkaan käynnistä talven aikana?

Osaisko joku muuten perustella et mitä väliä sil on et vaihtaako syssyl vai keväällä, jos pyörää ei kuitenkaan käynnistä talven aikana?

Vanha öljy on kerännyt itseensä vettä ja kaikkea paskaa. Siksi olisi loogisempaa vaihtaa öljyt ennen säilytystä, eli uusi öljy puhdistaa koneen. Itse en usko että tuolla on isoa merkitystä, kunhan nyt joskus vaihtaa.

"Käytettyyn öljyyn on moottorin käymisen aikana aina liuennut rikkiä. Kondensoitunut vesi ja rikki taas muodostavat rikkihappoa joten seisova ja vanha öljy saattaa syövyttää koneen osia ja tiivisteitä. Öljyt kannattaakin useinmiten vaihtaa sekä ennen seisotusta että sen jälkeen. Voit tehdä öljyjen vaihdon ennen varastointia, mutta älä aja uudella öljyllä enempää kuin 100km."

Itse en ole öljyjä vaihdellut ennen seisontaa, sillä nykyään tulee noista seisonnoista niin lyhyitä, etten näe siinä järkeä (vakuutus on ympärivuotinen). Viime vuonnakin tuli ajeltua viimeisen kerran joulukuussa ja seuraavaksi helmikuussa. Tuntuu mielestäni melko turhalta tuossa välissä vaihdella öljyjä. Pyöränä 600RR.

Back
Ylös Bottom