Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Auttakaa keltanokkaa, mitä lisäravinteita ja paljonko, missä tilanteessa ja miten usein?

Olen 24-vuotias nainen. Painoa on viime mittauksen mukaan 45,7kg ja pituutta pikkasen vajaat 153cm. Painon pudotus ei niinkään tule kyseeseen, vaikka nestettä olen puolen vuoden treenitauon aikana onnistunutkin muutaman kilon verran itseeni keräämään. Nyt pyrin tavoitteellisempaan treenaamiseen, jonka päätavoite ei suinkaan ole tehdä kropasta nääntyneen ja nälkiintyneen näköistä tikkua, vaan muuttaa tää "massa" kiinteämpään muotoon. Olen treenannut 8 vuotta enemmän tai vähemmän säännöllisesti.

Mitään lisäravinteita en ole aiemmin käyttänyt, mitä nyt silloin tällöin puoli vuotta sitten treenatessani saatoin jonkun protskupatukan tempasta treenin päätteeksi ja nyt olen kokeillut FASTin Recovery-juomaa, joka ihme kyllä auttaa.. Tai ainakin kuvittelen niin?

Jos nyt tarkennetaan vielä, niin en todellakaan halua ikinä näyttää bodarilta, enkä missään nimessä halua painoakaan lisää. Mutta jaksamista ja tuloksellisuutta treeniin ja tehokkuutta palautumiseen kaipaan senkin edestä.

Vedän tällä hetkellä kevyemmän liikunnan lisäksi 3-4 kertaa viikossa salitreenin, jonka aikana juoksu/spinning/crosstrainer sekä käsiä ja jalkoja vaihdellen. Sykettä en ole mitannut, mutta ilman varsinaista spinning-tuntia treeni kestää sen tunnin. Aiemmin en saanut tämän kaltaista superhikeä edes pintaan, eli taidan nyt tehdä jotain oikeinkin.. Omaohjaajan tapaan loppuviikosta, jolloin suunnitellaan kunnon ohjelmakin.

Kiitos jos joku viitsii auttaa. :) (Käytin kyllä hakua, mutta itsekkäästi kävin hakutuloksia läpi, eikä mikään niistä suoraan palvellut nyt tässä tilanteessa..)

No palautusjuoma treenin jälkeen. En tiiä tartteeko muuta. Ite otan monivitamiinipillereitä, kreatiinia ja kalaöljyä ton lisäks, mut palautusjuoma on imo tärkein ja yks selkeimmin hyödyllisistä lisäravinteista.

Olis kiva jos joku vastais että tuleeko mun päivän syömisistä tarpeeksi kaloreita kun massaa ja voimaa haluaisin kasvattaa. Eli toisin sanotusti tarkoitus on olla bulkilla:)

Klo 11.30"aamupala" litra maitoa, 250g rahka ja 300g kaupan valmispizza

Klo 14.00 Litra maitoa, rahka 250g, 2 suklaapatukkaa

Klo 17.00 Koti Pizzan Salamipizza, 0.33l pepsi

Klo 18.00 Annos norm kotiruokaa( Kebablihaa, riisiä ja vihanneksia

Klo 21.30 Fast mass 2 100g, 6 ruisleipää ja nuudelikeitto, suklaapatukka

klo 0.30 40g yöproteiini jauhetta

Päivärytmit päin vittua koska koulusta menossa välivuosi:jahas:

en siis odota että joku laskee tarkalleen kalorit tuosta vaan haluisin vain suuntaa antavan vastauksen että riittääkö tuo ruoka lihasmassan kasvatukseen. Säbätreenit 3 kertaa viikossa ja salia 3-4 kertaa viikossa. Pittuutta 182cm ja painoa 88kg. Treenipäivinä tohon tulee tietty vielä palkkari lisäks ja jossain välissä otan yleensä myös ylimääräisen annoksen mass 2

Olis kiva jos joku vastais että tuleeko mun päivän syömisistä tarpeeksi kaloreita kun massaa ja voimaa haluaisin kasvattaa. Eli toisin sanotusti tarkoitus on olla bulkilla:)

Klo 11.30"aamupala" litra maitoa, 250g rahka ja 300g kaupan valmispizza

Klo 14.00 Litra maitoa, rahka 250g, 2 suklaapatukkaa

Klo 17.00 Koti Pizzan Salamipizza, 0.33l pepsi

Klo 18.00 Annos norm kotiruokaa( Kebablihaa, riisiä ja vihanneksia

Klo 21.30 Fast mass 2 100g, 6 ruisleipää ja nuudelikeitto, suklaapatukka

klo 0.30 40g yöproteiini jauhetta

Päivärytmit päin vittua koska koulusta menossa välivuosi:jahas:

en siis odota että joku laskee tarkalleen kalorit tuosta vaan haluisin vain suuntaa antavan vastauksen että riittääkö tuo ruoka lihasmassan kasvatukseen. Säbätreenit 3 kertaa viikossa ja salia 3-4 kertaa viikossa. Pittuutta 182cm ja painoa 88kg. Treenipäivinä tohon tulee tietty vielä palkkari lisäks ja jossain välissä otan yleensä myös ylimääräisen annoksen mass 2
Kerran viikossa roskaruokaa, muutoin kanaa, kalaa, vähärasvasta lihaa, riisiä, perunaa, pastaa.

Paskaruoalla saat paskamahan. :thumbs:

No joo tossa nyt on tän päivän safkat eli ei todellakaan tuu joka päivä käytyä pitsalla yms:D mutta joka päivä tulee suunnilleen yhtä paljaon kaloreita kuin tuosta. Eli en siis syö joka päivä roskaruokaa

Makroravinnejakauma lowcarb/ketolla?

Kuinka paljon proteiinia ja rasvaa tulisi olla?
Yleinen ohjehan on 1.2-1.8 g/p/painokilo, useammat potarit kuitenkin syö jopa 2-3 g/painokilo.

Kysymys kuuluukin, että kuinka paljon sitä rasvaa tulisi olla? En ole välttämättä pyrkimässä ketoosiin, mutta haluaisin kuitenkin karsia kaikki "turhat" hiilarit.

40/20/40, 45/10/45 jne jne, miten paljon rasvaa? :|

3,85 oli pari viikkoa sitten 100 tabua janiinkun taivaskäsi sano niin tiskiltä pyytämään.

Ja checker, sun peruskulutus tod.näk hiukan reilu kaks tonnia ja tossa siihen nähden palttiarallaa tuplat eli vaikka kävisit päivittäin salilla ja lenkillä niin massaa tulis todennäköisesti silti

Olen salia harrastanut jo useamman vuoden, mutta palautus-ja lisäravinnejuomat ovat minulle täysin outoja. Treenaan iltaisin ja päivällä tulee syötyä hiilari-voittoisesti. Haluaisin sisällyttää ohjelmaani palautusjuoman, mutta kun en niistä tiedä tuon taivaallista ja tuotteitakin on joka lähtöön. Suosituksia? Kiitos

Olen salia harrastanut jo useamman vuoden, mutta palautus-ja lisäravinnejuomat ovat minulle täysin outoja. Treenaan iltaisin ja päivällä tulee syötyä hiilari-voittoisesti. Haluaisin sisällyttää ohjelmaani palautusjuoman, mutta kun en niistä tiedä tuon taivaallista ja tuotteitakin on joka lähtöön. Suosituksia? Kiitos
http://www.p-store.fi/product_info.php?cPath=63_67&products_id=163
http://www.p-store.fi/product_info.php?cPath=63_70&products_id=147

Heti treenin jälkeen desi kumpaakin sheikkeriin ja vettä perään. Sekoitus ja sitten vaan ääntä kohti.

Terve!

Ajattelin nyt laittaa iltapalat ja aamupalat kerralla kuntoon, kun kävin ostamaan tätä varten sheikkerin ja suurin piirtein kaiken safkan mitä näihin nyt tarvii (pähkinää, rypsiöljyä, rahkaa, kaurahiutaleita, ananasmurketta yms.).
Eli kertokaapa mitä illalla siis pitää syödä, noin puolituntia ennen nukkumaan menoa. Mieluiten tekisin ruuan sheikkeriin juotavaksi, ei oikein kiinteä ruoka nappaa. Jonkinlainen rahkapirtelö? Pähkinöitä vetelen siinä illan mittaan desin pari.

Ja toiseksi aamupala. Paljon hiilareita, kuitua ja prodea? Senkin tekisin sheikkeriin ehkäpä jo illalla kun meinaa joka aamu myöhästyä bussista, olisi sitten valmiina jääkaapissa odottamassa ja voisi nopeasti vetää kurkusta alas. En yhtään tiedä missä suhteessa kannattaisi laittaa, mutta heittäisin sekasin 250g rahkaa, ananasmurske tölkki ja desi kaurahiutaleita, ja jos mahtuu niin loppu tila täytetään maidolla.

Lopuksi mainittakoon, että maulla ei niinkään ole merkitystä. Pistetään nyt vielä että olen aika normaalin kokoinen kaveri, 179cm ja 79kg, jos sillä on merkitystä ilta ja aamupalan kaloreiden määrään.

Iltapalaksi kuuluisi saada proteiinia ja rasvaa, eli joko drinkki + rypsäriä lusikallinen tai vastaavaa kuten rahkaa ja sinne rasvaa. Myös siemenet ja muut pähkinät käy rasvalähteenä tuossa. Tulee samalla kuitua, vitamiineja ja hivenaineita. Ihan oman mielenkiinnon mukaan.

Itse vetelen yleensä drinkin + pellavansiemenlimaa (herkun kuuloista), tai tunaa öljyssä.

Aamupalaksi tuo kombosi käy hyvin. Ainoa, että ei välttis valu alas sheikkeristä. Suosittelen testaamaan halmen koiranruokakomboa: Desi kaurahiutaleita tai reilut, lasten päärynä/omenasosetta ja purkki öljytunaa. Tulee kaikkea mitä tarvitsee. Tosin eipä tuokaan ole niin notkeaa, että sheikkeristä sen alas saisi. Kuitua tulee ihan ok määrä hiutaleista.

Mitään maltoa älä kuitenkaan ala aamupalalla kiskomaan eikä toki muulloinkaan kuin palkkarissa. Ja joo, en lukenut väärin, kirjoitit maidolla, mutta tämä vinkkinä :)

Älä mielellään napostele illanmittaan vaan safkat safkoina ja loppuaika annetaan elimistön olla rauhassa.

Laitoin purkin rahkaa, lorauksen rypsäriä(n. 1-2 ruokalusikallista...) ja pari desiä maitoa sheikkeriin ja kyllähän siitä hyvää tuli. Ja lopuksi tässä koneen ääressä mutustelen parit pähkinät.

Tein jo aamuksi safkan; purkki ananasmurskaa, 1/2 purkkia milbona rahkaa, desi kaurahiutaleita ja maitoa sen verran kun sain mahtumaan. Ihan juotavaa se on kun maistoin, ehrmannin rahkalla kenties saisi vieläkin juoksevampaa kuin lidlin sementillä... Mutta kyllä tuonkin muutamassa sekunnissa juo.

Joo tuosta herasta, en ole ikinä edes maistanutkaan sitä enkä kyllä muuhun sitä ole laittamassakaan kun palkkariin. Soijalla saan sitten tarvittaessa puuttuvat protskut kun on paljon halvempaakin, mutta tuskimpa sitäkään paljon kuluu. Pyrin siihen että otan kaiken tarvittavan normi ruoasta, palkkarit taas jauhoista.

Täytyykin lukaista tuo Halmeen ravinto-osio tuosta, kun itsekin sen kirjan omistan. Eipä tullut heti mieleen vaikka se tässä pöydällä makailee...

E: Onkos sillä niin väliä jos ottaa aina joskus tuohon aamupalapirtelöön kaakaota ananaksen tilalle? Lähes täysinäinen pussi lojuu pöydällä, eikä oikein muuten tule sitä syötyä. Kolmisen viikkoa sitten taisin viimeksi sitä juodakin että...

Laitoin purkin rahkaa, lorauksen rypsäriä(n. 1-2 ruokalusikallista...) ja pari desiä maitoa sheikkeriin ja kyllähän siitä hyvää tuli. Ja lopuksi tässä koneen ääressä mutustelen parit pähkinät.

Tein jo aamuksi safkan; purkki ananasmurskaa, 1/2 purkkia milbona rahkaa, desi kaurahiutaleita ja maitoa sen verran kun sain mahtumaan. Ihan juotavaa se on kun maistoin, ehrmannin rahkalla kenties saisi vieläkin juoksevampaa kuin lidlin sementillä... Mutta kyllä tuonkin muutamassa sekunnissa juo.

Joo tuosta herasta, en ole ikinä edes maistanutkaan sitä enkä kyllä muuhun sitä ole laittamassakaan kun palkkariin. Soijalla saan sitten tarvittaessa puuttuvat protskut kun on paljon halvempaakin, mutta tuskimpa sitäkään paljon kuluu. Pyrin siihen että otan kaiken tarvittavan normi ruoasta, palkkarit taas jauhoista.

Täytyykin lukaista tuo Halmeen ravinto-osio tuosta, kun itsekin sen kirjan omistan. Eipä tullut heti mieleen vaikka se tässä pöydällä makailee...

E: Onkos sillä niin väliä jos ottaa aina joskus tuohon aamupalapirtelöön kaakaota ananaksen tilalle? Lähes täysinäinen pussi lojuu pöydällä, eikä oikein muuten tule sitä syötyä. Kolmisen viikkoa sitten taisin viimeksi sitä juodakin että...

Tarkoitin maltoa, en siis heraa. Puhdasta hiilaria.

Hermanni on huomattavasti juoksevampaa kuin liitelin sementti. Se liitelin myrkky on jotain ihan käsittämätöntä laastia.

Nuo kaurahiutaleet varmaan imee vähän kosteutta itseensä, joten juoksevuus voi pikkaisen muuttua, mutta sen nyt näkee aamulla sitten :)

Edit: Jos se on peruskaakaota niin siinä on turhaa sokeria enkä sitä suosittele ellet sitten käytä maltillisesti maun vuoksi joka on tietysti ihan jees idea, mutta periaatteessa ainakin itse koitan välttää turhia sokereita.

Tarkoitin maltoa, en siis heraa. Puhdasta hiilaria.
No joo, huomaa taas että olen hereillä :rolleyes:. Maltoa ei kyllä ikinä tulisi mieleenkään laittaa mihinkään muuhun kuin palkkariin.
Aamulla sitten näkee sen mun sörsselin mitä siitä on tullut. Ettei vaan ole homehtunut yön aikana...
:offtopic:Vähän venyy taas yöunet, huomasin äskettäin että täytyy tehdä huomiseksi joku essee historiasta:offtopic:

Back
Ylös Bottom