Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Morjes!
Oon tässä pidempään ollut dietillä ja olen laskenut päiväkulutukseni noin 1600-1800kcal/päivä, joskus tulee se 2000kcal/päivä(harvoin). Tälläsellä ruokavaliolla ollaan pelailtu noin kuukauden päivät, muttei tunnu kilojen lähtevän, paino on pyöriny koko aikana 87-88kg:n välissä. Aluksi toki lähti noin 3-4kg nopiasti, mut sit alko junnaamaan tuo painonlähtö, voisiko toi johtua siitä, että keho on mennyt säästöliekille? Oon kerran viikossa pitäny chiittipäivän jolloin tulee se abauttii 2500kcal-3000kcal. Aerobinen on kyllä jääny todella vähäiselle, voisiko tuo jumittaminen myös johtuu aerobisen liikunnan puutteesta? Punttia oon vääntäny ahkerasti 3x/vko ja tavoitepaino olisi noin 81kg ku 181cm pitkä oon. Tarvis nyt neuvoja mitä voisin tehdä toisin, että alkaa taas paino lähtemään(nyt on paino 86kg juuri syötynä :o tosin taitaa toiki johtuu vähä ylimenneest perjantain nesteytyksestä, kun taas tyhjäl vatsal lauantain oli 84kg :hyper:) Kiitos neuvoista etukäteen!

Morjes!
Oon tässä pidempään ollut dietillä ja olen laskenut päiväkulutukseni noin 1600-1800kcal/päivä, joskus tulee se 2000kcal/päivä(harvoin). Tälläsellä ruokavaliolla ollaan pelailtu noin kuukauden päivät, muttei tunnu kilojen lähtevän, paino on pyöriny koko aikana 87-88kg:n välissä. Aluksi toki lähti noin 3-4kg nopiasti, mut sit alko junnaamaan tuo painonlähtö, voisiko toi johtua siitä, että keho on mennyt säästöliekille? Oon kerran viikossa pitäny chiittipäivän jolloin tulee se abauttii 2500kcal-3000kcal. Aerobinen on kyllä jääny todella vähäiselle, voisiko tuo jumittaminen myös johtuu aerobisen liikunnan puutteesta? Punttia oon vääntäny ahkerasti 3x/vko ja tavoitepaino olisi noin 81kg ku 181cm pitkä oon. Tarvis nyt neuvoja mitä voisin tehdä toisin, että alkaa taas paino lähtemään(nyt on paino 86kg juuri syötynä :o tosin taitaa toiki johtuu vähä ylimenneest perjantain nesteytyksestä, kun taas tyhjäl vatsal lauantain oli 84kg :hyper:) Kiitos neuvoista etukäteen!
Niin millasella ruokavaliolla oot pelannu? Et kertonut paljon syöt kaloreita. Sanoit vain kulutuksesi olevan 1600-1800kcal ja joskus 2000kcal. Sanot syöväsi cheattipäivänä 2500-3000kcal. Paljon syöt sitten yleensä? En kyllä usko tohon kulutukseen tolla painolla. Reilusti yli 2000 on jo sun peruskulutus jos et liikuta persettäs mihinkään sohvalta koko päivän aikana.

Miten mistä saa hyviä halpoja marjoja ja millä lailla porukka syö niitä.
Itse en ole viellä kertaakaan marjoja ostellut. Enimmäkseen on tullut vain hedelmiä syötyä.

Pohdin tässä, voiko kulutusta ns. kompensoida? Mulla käy joskus niin, että jään miinukselle kalorimäärästä esim. 200 kcal. Tämä käy yleensä rankkana liikuntapäivänä (= huono juttu), mutta pelastaako asiaa yhtään, jos syön toisena päivänä sitten vajeen kiinni eli esim. 2200 kcal, vaikka en kuluttaisikaan niin paljon ts. en liiku sinä päivänä. Yritän päästä säästöliekiltä pois, niin kamalasti ei vajeita saisi tulla.

Juuh, tuli tos virhe, meinasin et syön 1600-1800kcal/päivä, joskus 2000. Pyörämatkaa kertyy sellanen 8km/arkipäivä koulumatkojen yhteydessä. Välil sitä tulee tehtyy kaikkee muutaki, riippuen vähän päivästä. Oon täs miettiny pitäskö taas tuo lenkkeily alottaa, eli kolmesti viikossa lenkkii lepopäivin.

Juuh, tuli tos virhe, meinasin et syön 1600-1800kcal/päivä, joskus 2000. Pyörämatkaa kertyy sellanen 8km/arkipäivä koulumatkojen yhteydessä. Välil sitä tulee tehtyy kaikkee muutaki, riippuen vähän päivästä. Oon täs miettiny pitäskö taas tuo lenkkeily alottaa, eli kolmesti viikossa lenkkii lepopäivin.
Veikkaan, että sulla on elimistö säästöliekillä. Toi kuulostaa todella vähältä energiamäärältä sun kokoselle ja liikkuvalle ihmiselle.

Onko kukaan testannut sekoittaa UFS wheytä funlightiin ja veteen? Että tuleeko siitä jotain hirmuista lientä vai onnistuuko maustaminen?

Mjees, mikäs ois hyvä kalorimäärä sitte/päivä? Oiskohan tuo 2000kcal-2200kcal/päivä hyvä määrä(suositushan miehelle oli 2500kcal), ku koitan täs tuota 6-8kiloo saada pois ja samalla pitäs rasvaa saada pois ongelmakohista. Alotan varmaa huomisest lähtien säänöllisen lenkkeilyn jota sit väännän kolmesti viikossa.

Pohdin tässä, voiko kulutusta ns. kompensoida? Mulla käy joskus niin, että jään miinukselle kalorimäärästä esim. 200 kcal. Tämä käy yleensä rankkana liikuntapäivänä (= huono juttu), mutta pelastaako asiaa yhtään, jos syön toisena päivänä sitten vajeen kiinni eli esim. 2200 kcal, vaikka en kuluttaisikaan niin paljon ts. en liiku sinä päivänä. Yritän päästä säästöliekiltä pois, niin kamalasti ei vajeita saisi tulla.

Kysymys toistuu. :D

Veikkaan, että sulla on elimistö säästöliekillä. Toi kuulostaa todella vähältä energiamäärältä sun kokoselle ja liikkuvalle ihmiselle.
Ja sit viel tähän, et miten päästäis säästöliekilt pois? Kuinka paljon pitäs kaloreida saada ja monen päivän ajan, että tuosta päästäisiin(noin suunilleen)? Rupee kyllästyttää tuo painon pysyminen 87-88kg välillä vaikka kuinka kauan on pelailtu rankasti miinuskaloreilla. Ite oon kyl kieltämättä tottunut jo tähän vähäkaloriseen ruokavalioon, josta on luettu vaalea leipä yms paheet poies, mutta vissiin oon syöny liiankin vähän. Lenkkeilyn nyt alotan tehostaakseni tuota rasvanpolttoa, toivottavasti vielä tän vuoden aikana pääsee tuohon 81kg painoon :D

Onkos noi kauppojen pakastemarjat ihan ok tavaraa? Ei tule tota marjanpoimintaa itse niin kauheasti harrastettua, vaikka marjanpoimijan mitoissa vielä ollaankin...

Mjees, mikäs ois hyvä kalorimäärä sitte/päivä? Oiskohan tuo 2000kcal-2200kcal/päivä hyvä määrä(suositushan miehelle oli 2500kcal), ku koitan täs tuota 6-8kiloo saada pois ja samalla pitäs rasvaa saada pois ongelmakohista. Alotan varmaa huomisest lähtien säänöllisen lenkkeilyn jota sit väännän kolmesti viikossa.

Riippuu aikalailla mitoistasi ja miten paljon liikut, vaikea sanoo nuilla tiedoilla.

edit: eiku perhana tuollahan susta aiemmassa postissa olikin tietoo :P

Kysymys:

Olenko syönyt päin "sitä"kun kerta olen tehnyt viikossa vähintään yhden reenin useimmiten 2 reeniä viikossa ja kaikesta huolimatta esim.penkki sarja on huonontunut?

Siis muistaakseni n.2/3vk/1kk sitten tein penkistä 65kg:lla 10-10-8 ja viimereenissä meni vain 10-9-7.Ja muutenkin viime kerroilla esim.penkissä on huonontunut vaikka olen reenannut sitä.Siis mitä ihmettä tämä on?Tätä asiaa pahentaa vielä niska jonka satutin ja sen takia voi olla että olen seuraavat 2-3vk levossa.Miten ihmeessä näin on päässyt käymään!!!!???Saman lihasryhmän reenaan viikossa max.2 kertaa.Paljon on odotettavissa huonontumista muutamassa viikossa, vaikka tämä ei kuulukkaan tähän aiheeseen?

Kysymys:

Olenko syönyt päin "sitä"kun kerta olen tehnyt viikossa vähintään yhden reenin useimmiten 2 reeniä viikossa ja kaikesta huolimatta esim.penkki sarja on huonontunut?

Siis muistaakseni n.2/3vk/1kk sitten tein penkistä 65kg:lla 10-10-8 ja viimereenissä meni vain 10-9-7.Ja muutenkin viime kerroilla esim.penkissä on huonontunut vaikka olen reenannut sitä.Siis mitä ihmettä tämä on?Tätä asiaa pahentaa vielä niska jonka satutin ja sen takia voi olla että olen seuraavat 2-3vk levossa.Miten ihmeessä näin on päässyt käymään!!!!???Saman lihasryhmän reenaan viikossa max.2 kertaa.Paljon on odotettavissa huonontumista muutamassa viikossa, vaikka tämä ei kuulukkaan tähän aiheeseen?

Eihän tuo ole kuin kaks toistoa. Mikäli kyseessä on sellaiset painot, että ne menee perkeleellisen tiukasti juuri ja juuri niin ei tuo ole kauhean huonosti kun tuollainen heitto voi tulla hyvän ja huonon päivänkin välillä. Pelkästään huonon yöunen tai aamupalan takia.

Olisi kiva tietää vähän tuosta ruuan kiertokulusta.

Elikkä kauanko ruoka keskimäärin viipyy vatsalaukussa, ja kuinka nopeasti se syöty ruoka onkin jo pöntössä?

Välillä vaan tulee mietittyä paskalla että minkähän päivän ruokaa tämäkin on :D

Olisi kiva tietää vähän tuosta ruuan kiertokulusta.

Elikkä kauanko ruoka keskimäärin viipyy vatsalaukussa, ja kuinka nopeasti se syöty ruoka onkin jo pöntössä?

Välillä vaan tulee mietittyä paskalla että minkähän päivän ruokaa tämäkin on :D

Siis mahalaukussa ruoka ei viivy kuin sen tunti pari, mutta ohutsuolessa ja paksusuolessa se viipyy suurimman osan ajasta. Ja tietenkin riippuu ruoka-aineesta, esim liha ja kala viipyvät kauemmin kuin leipä ja peruna.

Koskahan mun pitäisi ruveta diettaamaan, että rasvat olisivat melkosen alhaiset tuohon toukokuuhun 2009 mennessä? Pituutta 179, painoa 80 ja läskikerros tuollainen sentti pari. En kuitenkaan mikään aivan fatso ole, aika normaali tietääkseni... Joka viikko käyn vähintään sen kolme kertaa salilla.

Auttakaa keltanokkaa, mitä lisäravinteita ja paljonko, missä tilanteessa ja miten usein?

Olen 24-vuotias nainen. Painoa on viime mittauksen mukaan 45,7kg ja pituutta pikkasen vajaat 153cm. Painon pudotus ei niinkään tule kyseeseen, vaikka nestettä olen puolen vuoden treenitauon aikana onnistunutkin muutaman kilon verran itseeni keräämään. Nyt pyrin tavoitteellisempaan treenaamiseen, jonka päätavoite ei suinkaan ole tehdä kropasta nääntyneen ja nälkiintyneen näköistä tikkua, vaan muuttaa tää "massa" kiinteämpään muotoon. Olen treenannut 8 vuotta enemmän tai vähemmän säännöllisesti.

Mitään lisäravinteita en ole aiemmin käyttänyt, mitä nyt silloin tällöin puoli vuotta sitten treenatessani saatoin jonkun protskupatukan tempasta treenin päätteeksi ja nyt olen kokeillut FASTin Recovery-juomaa, joka ihme kyllä auttaa.. Tai ainakin kuvittelen niin?

Jos nyt tarkennetaan vielä, niin en todellakaan halua ikinä näyttää bodarilta, enkä missään nimessä halua painoakaan lisää. Mutta jaksamista ja tuloksellisuutta treeniin ja tehokkuutta palautumiseen kaipaan senkin edestä.

Vedän tällä hetkellä kevyemmän liikunnan lisäksi 3-4 kertaa viikossa salitreenin, jonka aikana juoksu/spinning/crosstrainer sekä käsiä ja jalkoja vaihdellen. Sykettä en ole mitannut, mutta ilman varsinaista spinning-tuntia treeni kestää sen tunnin. Aiemmin en saanut tämän kaltaista superhikeä edes pintaan, eli taidan nyt tehdä jotain oikeinkin.. Omaohjaajan tapaan loppuviikosta, jolloin suunnitellaan kunnon ohjelmakin.

Kiitos jos joku viitsii auttaa. :) (Käytin kyllä hakua, mutta itsekkäästi kävin hakutuloksia läpi, eikä mikään niistä suoraan palvellut nyt tässä tilanteessa..)

Back
Ylös Bottom