Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Juu, kiitos neuvoista. Tuossa punerruspenkissä jonka hankin on irroitettava tuo tankoteline, joten voin käyttää sitä myös kyykkytelineenä. Onko tuo Arnoldin ohjelma liian kova näin aloittelevalle harrastajalle, jos sitä vetää sen 3 kertaa viikossa?

Onko tuo Arnoldin ohjelma liian kova näin aloittelevalle harrastajalle, jos sitä vetää sen 3 kertaa viikossa?

Kolme kertaa se ''pitääkin'' tehä. Voi tosin alottelijalla kintut olla aika kipiät ekan viikon.:D Eli siis, ei ole liikaa 3 kertaa viikossa.

Kait sitä tuolla ohjelmalla voisi aloittaa. Varmaan ekan viikon jälkeen ei jaksa luistella ollenkaan, mutta se on sen ajan murhe. :D

Kait sitä tuolla ohjelmalla voisi aloittaa. Varmaan ekan viikon jälkeen ei jaksa luistella ollenkaan, mutta se on sen ajan murhe. :D
Joo, ihan hyvä ohjelma se on alottelijoillekin ja ne lihakset kyllä tottuu vähän ajan kuluttua siihen tiheeseen rasitukseen eikä tule enää niin kipeäksi.

Joo, elikkäs.. Olen tahkonnut nyt jonkun aikaa 3-jakosella ja ajattelin vaihtaa 4-jakoseen ja tavoitteena olisi saada lihasmassaa ja paljon.. Joten laittakaapas linkkiä tai kirjoittakaa jokin hyvä nelijakoinen. Luin sen Timban FAQ:n mutta en ole aivan varma kannattaako sillä 4-jakoisella alottaa..?

Dodi nyt tuli sit tännekkin rekistöröidyttyä ja pääsee kyselee viisaammilta neuvoja ja tietoja..

tuli sellainen mieleen että kun aloittelijoille suositellaan esimerkiksi 1.-jakoista ohjelmaa perusliikkeillä ja sitten monijakoisempia vasta jo jyvään päässeille harrastajille, niin missä teidän mielestänne menee "aloittelija" ja "perusnostelijan" raja? Sillä itse olen lajia harrastanut 3 vuotta ja tuntuu, että päivä päivältä muutun enemmän aloittelijaksi tässä lajissa .... vai onko meikäläinen poikkeus :D

Pitäisikö syödä ruokaa ennen treenejä? Kun käyn treenaamassa aika aikaisin.

Pitää ja ei pidä, riippuu ehditkö syödä tarpeeksi "ajoissa" ennen treenejä. Kylläisenä juuri syöneenä on paha treenata, voi käydä vähän hankalaksi. Minimissään joku tunti ruokailun ja treenin välissä, mutta tämä on aika henkilökohtainen juttu. Olisihan se hyvä olla kropassa jotain polttoainetta.

Mitään diagnnoosiahan ei näin ruudun takaa voi tehdä, mutta itselleni tuli jotain mieleen josta saattaisi olla apua.
Keskivartalosi (syvät) lihakset ovat ehkä huonossa kunnossa, eivätkä näin ollen tue tarpeeksi vartaloasi ja oikeaa asentoa. Googlettamalla löytyy ohjeita miten voit vahvistaa niitä.
Keskitytkö liikkeitä tehdessä puhtaaseen tekniikkaan ja pitämään vatsaa tiukkana pakettina? Kannattaisi pyytää jotain kokeneempaa kaveria tarkistamaan teetkö varmasti liikkeet oikein ja kiinnittää itsekin huomiota ainakin siihen että maassavedossa ja kyykyssä selkä pysyy suorassa.

Selkäsi kipu (mikäli ei ole tervettä lihasrasituksesta johtuvaa jumia) kertoo, ettei kaikki ole kunnossa. Nyt ehdottomasti kannattaa selvittää sen syy, koska muuten rikot itsesi tulevaisuudessa vielä pahemmin. Jos kipu on kovin voimakasta, oikea ratkaisu on mennä lääkärin puheille.

No mä oon kyllä aika aloittelia näis jutuissa viel ku oon vasta alottanu harjoittelemaan 1,5kk sitten eli mä kyl kysyn sitten joltain kokeneemmalta, ja kiitos vastauksesta :worship:

Ei haittaa jos palkkarin "korvaa" oikealla ruualla.

edit: syö mielellään heti-tunnin sisään treenistä,että saa polttoainetta koneeseen.

Eihän ole mitään sääntöä miten usein treenata vaan silloin kun on lihakset palautunut kunnolla edellisestä treenistä ja jaksaa tehdä ne lihakset hyvin mitä menee salille tekemään?

Oletteko tehneet koskaan nopeus teeniä ja voima treeniä? Esimerkiksi ottaa välissä räjähtävän penkin. Ja muita räjähtäviä liikkeitä.

Missä järjestyksessä olette tehnyyt hauiksen,ojentajat ja olkapäät samana päivänä ja kysymys missä järjestyksessä ne kannattavat tehdä? Onko suositeltu, että vaikka olkapäät olisivat hyvä tehdä ekana ?

Missä järjestyksessä olette tehnyyt hauiksen,ojentajat ja olkapäät samana päivänä ja kysymys missä järjestyksessä ne kannattavat tehdä? Onko suositeltu, että vaikka olkapäät olisivat hyvä tehdä ekana ?

Jos joku noista on sulla jäljessä muita, niin tee se ekana.

Jos ei mikään ole jäljessä, niin melkein mistä vaan voi aloittaa, mutta järjestystä kannattaa vaihdella välillä.
Tosin jos treenaat ojentajat ennen olkapäitä, niin voi olla pystypunnerrus aika tuskan takana sen jälkeen.

Olkapäitä ja ojentajia ei kannata tehdä peräkkäin eli nuo hauikset kannattaa treenata tuossa välissä. Vaikea sanoa kummat kannattaisi treenata ensin ojentajat vai olkapäät, nuo kun syövät vähän väkisin tehoja toisiltaan.
Mutta maalaisjärkeä kannattaa toki käyttää. Esimerkiksi jos olkapäille tehdään pystypunnerrusta ja ojentajille ranskalaisia, on järkevämpää tehdä olkapäät ensin. Jos ojentajat väsyttäisi ensin ranskalaisilla, ei pystypunnerrusta voisi tehdä kunnolla ja olkapäät eivät tulisi kunnolla treenattua.

edit. hidas, vaikka hieman eri näkökannan toinkin esiin.

Millä keinolla kyykyssä saa tangon laitettua sillä lailla niskan taakse, että se ei tee kipeää niskanikamille? Oon tässä nyt muutaman kerran kyykkäillyt prässin sijasta ja superloninkin kanssa tulee nikamat kipeiks, varsinkin jos laittaa kohtuullisesti rautaakin kyytiin. Onko tuo niskakipu vain joku kyykyn lieveilmiö vai pääseekö siitä jollain tapaa eroon?

Back
Ylös Bottom