Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Lue lisempää ketjuja, esim. tuolla aloittelijoiden osion ylälaidassa löytyy ohjelmia riittämiin.

tuli näistä ravinto aineista se mieleen et millä tavalla laskette noi gramma määrät, esim rasvojen (oliivioljy,rypsiöljy jne.)
Ihanko jollain talousvaa'alla vai silmämääräisesti yks ruokalusikallinen on about 15g ? :D

e olis kyllä ravinto osiolle varmaan parempi mennä mut olkoot.

En pysty laskee ku syön koti ruokaa, mutta syön terveellisesti ja en syö karkkia tai muitakaan mässyjä ku harvoin.

Etkö tiedä, mistä se kotiruoka on tehty? Jos et laskemaan pysty, niin kokeile vaikka kuukauden ajan tuota lenkkeilyä. Jos läski ei lähde--> vähemmän ruokaa tai enemmän kulutusta

On se aika hankalaa jos itse ei sitä ruokaa sävellä. On kai siitä netissä taulukotkin (edes suuntaa antavat) joista näkee paljonko missäkin on mitäkin.

tuli näistä ravinto aineista se mieleen et millä tavalla laskette noi gramma määrät, esim rasvojen (oliivioljy,rypsiöljy jne.)
Ihanko jollain talousvaa'alla vai silmämääräisesti yks ruokalusikallinen on about 15g ? :D

e olis kyllä ravinto osiolle varmaan parempi mennä mut olkoot.

Vaa'alla. Ja tarkkuuden on oltava vähintään 1/1000g.

No ei:D Kyllä noita on mutulla aika helppo arvioida suunnilleen oikein.

Juu pitää kokeilla tota 500 kaloria pois lenkkeilemällä päivässä kuukauden ajan ja lisätä kulutusta, jos ei tulosta ala näkymään. Lähteehän niitä kaloreita ku käy töissä ja puntilla, eikä pelkästään lenkkeilyllä. Kiitos taas vastauksista.:thumbs:

Kiitos jo etukäteen jos joku viitsii neuvoa minua, homman nimi on seuraavanlainen: Olen 17v, 185cm, 60kg, eli aika laiha poika. Saan penkin ensiviikolla ja ajattelin alkaa treenaa kotioloissa ihan tosissaan, jotain yksinkertaista ohjelmaa koko kropalle. Keihäänheiton takia pääosin alankin treenaamaan, joten en halua välttämättä hirveästi massaa ja ylimääräistä jäykkyyttä kroppaan, vaan ennenminkin räjähtyvyyttä lihaksiin. Käden pitää pysyä nopeana.
Tiedän että on muitakin keinoja saada räjähtyvyyttä kuin isoilla painoilla treenaaminen, mutta haluan silti myös kasvattaa lihaksistoani. Joten homman pitää pysyä notkeana.
Eli millä lailla tulisi treenata?

Keihäänheittäjälle semmonen 2 punttia viikossa on aika passeli. Painonnostoliikkeet ja niiden variaatiot on tärkeimmät liikkeet puntilla, niillä saadaan sitä räjähtävyyttä ja voimaa koko kroppaan. Yleensä puntti koostetaan näin: 1. Tempaus/Rinnalleveto, 2. Penkki/yliveto, 3. Etukyykky/Takakyykky, 4. Keskivartaloa. Noista saadaan esim. 2 erillaista treeniä, jos siltä tuntuu.

Ihan turha pelätä isoja painoja. Monilla tuntuu olevan se, että pelkää menettävänsä räjähtävyyden kun tekee kovaa punttia, mutta kun pitää järjen mukana ja välillä pikavoimaa mukaan, niin ei pelkoa. Muu treeni kostuukin sitten kuulanheitoista, kuntopallon heitoista, loikista, juoksuvedoista, lenkkeilystä ja tietysti tärkeimpänä, keihäänheitosta. ;) toivottavasti oli apua.

Tuli tossa mieleen, kun lueskelin foorumia niin topicin otsikossa:
"Liikakilot, tupakka, viina, tietokone --> kuntopyörä ja mies kuntoon!"
Tekeekö tietokone jotain haittaa punttarille vai tarkoittaako se sitä et pois koneelta ja reenaamaa?

Miten annatte palautua lihas ryhmän ,kun se on tullut kipeeksi? (lihas kipu). Itselläni on aivan alhaalta vatsalihakset kipeät(siis ihan alhaalta), miten kannattaisi antaa palautua? Pitäisikö tehdä sillion kun on lihas kipu menny kokonaan ohi? Vai...

Tuli tossa mieleen, kun lueskelin foorumia niin topicin otsikossa:
"Liikakilot, tupakka, viina, tietokone --> kuntopyörä ja mies kuntoon!"
Tekeekö tietokone jotain haittaa punttarille vai tarkoittaako se sitä et pois koneelta ja reenaamaa?

Ketjun avaamalla varmasti selviää mistä kyse. Mutta juu uskoisin sen tarkoittavan juurikin tuota. Toki tosi hifisti laskee kulutukseen mukaan näppiksen käytön, hiiren heiluttelun, näytön heittämisen ikkunasta yms. mukaan.

Miten annatte palautua lihas ryhmän ,kun se on tullut kipeeksi? (lihas kipu). Itselläni on aivan alhaalta vatsalihakset kipeät(siis ihan alhaalta), miten kannattaisi antaa palautua? Pitäisikö tehdä sillion kun on lihas kipu menny kokonaan ohi? Vai...

Itse annan niiden palautua syömällä, nukkumalla hyvin ja päivän levolla. Tosin usein silloinkin saa jotain epäsuoraa. Mutta lihas tottuu tiheempään tahtiin ja ei ne enään jossain vaiheessa edes niin "kipeäksi" tule.

Mitäköhän liikettä mun pitäisi olkapäille tehdä, että saan tuohon olkapäiden takasivuille lihaa? En ole varma, mutta toimisikohan viparit taakse? Arnoldin kultaista kuusikkoa olen yrittänyt noudattaa, ja siinä on ainakin tuo niskantakaa punnerrus, että muita olkapäihin kohdistuvia liikkeitä siinä ei taida olla(jos tuokaan olkapäihin kohdistuu, en ole varma siitäkään...).

Mitäköhän liikettä mun pitäisi olkapäille tehdä, että saan tuohon olkapäiden takasivuille lihaa? En ole varma, mutta toimisikohan viparit taakse? Arnoldin kultaista kuusikkoa olen yrittänyt noudattaa, ja siinä on ainakin tuo niskantakaa punnerrus, että muita olkapäihin kohdistuvia liikkeitä siinä ei taida olla(jos tuokaan olkapäihin kohdistuu, en ole varma siitäkään...).

Juurikin esim. noi viparit taakse, takaolkapääsoutu, face-pull jne..

Mites se haqkyykky tehdään?

http://www.exrx.net/Lists/ExList/HipsWt.html#anchor1938598

Tossa linkissä on Gluteus Maximuksen kohalla vähän yhel jos toisel vermeel häkkiskvatti.

Huomenna on miulla maksimitestit penkissä, kyykyssä ja mavessa. Kertokaa joitain hifistely juttu valmistautumisia:DEsim. miten pitää syödä ja paljon nukkua ym.

No kannattaa ottaa ihan rennosti ennen sitä ja ehkä vähän tankata ja nukkua riittävät yöunet ja muista lämmitellä kuitenkin kunnolla:D

Back
Ylös Bottom