Kuvia pakkiksen Mikestä? Q&A

Meta title: 💥 Kuvia Pakkiksen Mikestä? – Q&A joka selvittää onko legenda lihaa, luuta vai pelkkää foorumimyyttiä

Meta description: Keskustelua PakkisMiken kuvista, taustoista ja yleisön kysymyksistä – kuka mies on ja mitä haluat tietää?**

Tuo Danin kuva, joka täällä oli jossain vaiheessa, on varmasti yksi parhaista, ellei paras, mitä oon ikinä nähnyt Mikeltä. Tykkään ihan törkeästi.
Samaa mieltä btw.

Ihan näin mielenkiinnosta kysyisin Mikeltä (ja mahdollisesti myös muilta valokuvausta harrastavilta), kuinka paljon tällaisen harrastuksen/työn aloittaminen maksaa? Kuinka paljon maksaa vaadittavat laitteet ja softat, että hyvää jälkeä saa aikaiseksi ja miten tuollainen ura kannattaisi aloittaa. Tietysti aivan aluksi riittää varmasti ihan peruskamera ja jonkinlaiset softat, mutta kun mennään astetta pidemmälle, niin mitkä ovat ne asiat joihin kannattaa panostaa (lue: laittaa rahaa) ja paljonko sellaiset yleensä maksavat?

Ja jos omia kokemuksia, Mike, uran alkuvaiheilta viitsit kertoilla, niin olisi myös hienoa. Miten sinä innostuit ja aloitit kuvaamisen? Näihin kysymyksiin saattaa olla jo jonkinlaisia vastauksia aiemmilla sivuilla, mutta en tähän hätään löytänyt vastauksia. :)

Työstä en osaa sanoa, mutta harrastuksena riippuu täysin siitä mitä itse haluat valokuvaukselta. Esimerkiksi jos tykkää kuvata reissuissa, niin miten usein se järkkäri on oikeasti mukana?

Ihan näin mielenkiinnosta kysyisin Mikeltä (ja mahdollisesti myös muilta valokuvausta harrastavilta), kuinka paljon tällaisen harrastuksen/työn aloittaminen maksaa? Kuinka paljon maksaa vaadittavat laitteet ja softat, että hyvää jälkeä saa aikaiseksi ja miten tuollainen ura kannattaisi aloittaa. Tietysti aivan aluksi riittää varmasti ihan peruskamera ja jonkinlaiset softat, mutta kun mennään astetta pidemmälle, niin mitkä ovat ne asiat joihin kannattaa panostaa (lue: laittaa rahaa) ja paljonko sellaiset yleensä maksavat?

Ja jos omia kokemuksia, Mike, uran alkuvaiheilta viitsit kertoilla, niin olisi myös hienoa. Miten sinä innostuit ja aloitit kuvaamisen? Näihin kysymyksiin saattaa olla jo jonkinlaisia vastauksia aiemmilla sivuilla, mutta en tähän hätään löytänyt vastauksia. :)
Osta niin kalliit vehkeet kuin perse kestää. Kunnon kamera ja siihen laadukas linssi. Muutoin tulee eteen vaihtorumba jos hommasta innostuu tosissaan.

Sitten kun mennään ihan ammattimaiseen kuvaamiseen, niin laitteisiin saa uppoamaan ihan kivasti rahaa. Mulla taitaa olla mennyt rahaa jotain 30 tonnia tässä neljän vuoden aikana.

Itseasiassa mua rupes vituttamaan Teemupiin kuvat kun ne oli niin hyviä, aloitin itse kuvaamaan kanssa. Nyt ne ovat toki edelleen hienoja omalla tasollaan.

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=297819&postcount=139

Rupesin selaamaan tuota valokuvaus-treadia alusta lähtien ja tuli tämmönen vastaan siellä :)

"Pitänee itsekin alkaa kikkailemaan"

(on kyl varmast jo ollu täällä tää..)
Tuo on hauska ketju lukea.

Nyt ne ovat toki edelleen hienoja omalla tasollaan.

Juteltiinkin tuosta tuossa terassilla. Mitä meinaat tarkoittaa tuolla, "omalla tasollaan". Eli joskus pidit kuvia hienoina, nyt ne ovat hienoja omalla tasollaan. Eli olet itse siirtynyt toiselle tasolla, sille kalliille polulle, josta ei ole paluuta halppiskameroihin ja kuviin jotka näyttävät hienoilta, muttei printtihienoilta? :)

Eikö tuossa katoa se kuvaamisen ilo, kun jahdataan vain parempaa ja parempaa tekniikkaa, eikä kohta enää nähdä kuvissa mitään sisältöä?

Vähän pähkinää ;)

Niin omalla tasollaan joo jos perpektiivi olisi sama kuin silloin. Kuvina ne eivät muutu miksikään, mutta nyt kuvia katsoo taas erilailla kuin silloin. Alussa oli mahtavaa kun sai jotenkin taustan blurriksi ja valon edes jotenkin jostain auringosta toiselle puolelle. Nyt kun valoja pystyy manipuloimaan täysin mistä suunnasta vain, niin sitä muuttuu kuvienkin katsominen.

Kuvaaminen ei voisi olla hauskempaa kun saa painaa niin teknisellä tasolla kuin kykenee, lisää vain valoja ja virityksiä, sen parempi.

Määritteleppäs sinä termis nyt se sisältö kuvassa sitten. Kiinnostaa kovasti mitä se niin usein peräänkuulutettu "sisältö" on?

Ja vastaus jo etukäteen. Mua ei kiinnosta pätkääkään tehdä visuaalisesti tai teknisesti haasteetonta kuvaa nälkälapsesta tikkari kädessä hymyilemässä ojasssa, ei vaikka siinä olisi kuin vitusti sisältöä.

Mutta joo, Danielin kuvauksissa toteutettiin ekaa kertaa kuvasarja, jossa kuvat etenevät aikajanassa, siinä on jotain ideaakin takana.

ps. eikä siinä ole termis mitään sisältöä jos sä shoppaat tikku-ukon kuvaasi, se on sitä teknistä ja visuaalista kuvaamista, joka pidemmälle vietynä kunnon virityksillä on just sitä mitä itse diggaan.

No maailmallahan on kilpailuja ja "vuoden kuvia" voittavat sellaiset kuvat, joissa tapahtuu jotain uskomatonta, tai kuva jostain kärsivästä lapsesta Ugandassa. Toki ne kuvat voivat olla teknisestikin onnistuneita. Useimmiten kuitenkin tilanteista, jotka puhuttelevat katsojaa ehkä tasolla, johon teknisyys ei liity mitenkään. Se on minun käsitys sisällöstä. En siis näe mitään pahaa mahtavissa kuvissa ja teknisesti hienoissa kuvissa.

edit, mikeseni, en puhunut itsestäni. Puhuin sinun kannastasi, tai mielipiteestäsi, minkä ilmaisit. Se mitä esim minä pelleilen kuvilla ei liity mitenkään siihen mitä haluaisin kuvata jos osaisin tai olisi mahdollisuus.

No maailmallahan kilpailuja ja "vuoden kuvia" voittavat sellaiset kuvat, joissa tapahtuu jotain uskomatonta, tai kuva jostain kärsivästä lapsesta Ugandassa. Toki ne kuvat voivat olla teknisestikin onnistuneita. Useimmiten kuitenkin tilanteista, jotka puhuttelevat katsojaa ehkä tasolla, johon teknisyys ei liity mitenkään.
Niin on ja hyvä niin. Maailmassa on älyttömästi ihmisiä jotka räpsii menemään kuvia, aina sattuu joku jossain kohdalle ja ottaa kuvan sinä mielettömänä hetkenä. Toinen arvostaa juuri noita vuoden kuvia, kuvia joita ei voi koskaan uudestaan ottaa, ne ovat kuva vain siitä hetkestä.

Joku muu taas arvostaa taitoa ja teknisyyttä, etsippä vuoden mainoskuva, alkaa tulemaan semmoista matskua että oksat pois.

Tässä vähän matskua. Erwin Olaf kuvaajana. Kuvassa käytetty yhdeksää salamaa, itseasiassa koko helvetin rakennelma, tuo huone, on roudattu toisesta kaupungista toiseen ja rakennettu valojen ympärille. Älytön vaiva ja mieletön kuva. Mä arvostan jumalattomasti enemmän taitoa ja teknistä suoritusta kuin tuurilla otettua kuvaa leijonasta, joka on juuri ilmassa gasellin kaulassa.

attachment.php

Liitteet

• olaf.webp
    olaf.webp
    36,1 KB · Katsottu: 3 002
Oikeastaan minä arvostan molempia, sekä työllä ja vaivalla tehtyjä sekä tilannekuvia. Vähän vain halusin tarttua siihen, että et enää koe sellasia kuvia hyvinä, koska liittyvät vain sattumaan. Toisaalta parhaimmat kuvat kodin perhejuhlista tulevat täysin sattumalta, kun kaikilla on hauskaa, ja kukaan ei näe kameraa. Siihen kun isket 9 salamaa ja koristeita, niin jokaisen naama on norsun vitulla :)

Oikeastaan minä arvostan molempia, sekä työllä ja vaivalla tehtyjä sekä tilannekuvia. Vähän vain halusin tarttua siihen, että et enää koe sellasia kuvia hyvinä, koska liittyvät vain sattumaan. Toisaalta parhaimmat kuvat kodin perhejuhlista tulevat täysin sattumalta, kun kaikilla on hauskaa, ja kukaan ei näe kameraa. Siihen kun isket 9 salamaa ja koristeita, niin jokaisen naama on norsun vitulla :)

Tilannekuvaaminen ja harkittu kuvaaminen on 2 eri kuvauksen lajiketta. Esimerkiksi tilannekuvaamiseksi voisi sanoa vaikkapa fitnessvaparin kuvaamisen, jonkun bändin kuvaamisen lavalla, ralliauton kuvaamisen soraspoorissa jne. Tietenkin näihinkin voi suunnitella etukäteen erittäin pitkälle sitä, minkälaista kuvasta haluaa. IMO tilannekuvat tulisi olla reportaarisia kuvia, eli mahdollisimman autenttisia siinä valossa ja hetkessä, missä ollaan... ilman kuvankäsittelyä.

Sitten aina kun viritellään valoja, niin se siitä tilannekuvaamisesta, mennään enemmän studio-/mainostyyliseen kuvaamiseen.

IMO Mike osaa tän oman tyylinsä hienosti. On hyvä että on tietyllä tapaa persoonallinen lopputuote, joka on helppo nimetä jonkun kuvaamaksi. Lehtikuvaissakin Hannes Heikura erottuu selkeästi kovalla vinjetin käytöllä, eikä häntä monikaan ole kehdannut ruveta palgioimaan.

Vaikkakaan en ole näin rajun kuvankäsittelyn kannattaja, se ei tarkoita sitä ettenkö arvostaisi Miken kuvia. Ne vaan on jotain sellaista mitä minä en hae, mutta silti ne on vähintään tarpeeksi hyviä erottuakseen 500:sta muusta vastaavasta kuvasta omassa genressään.

Tästä pitää antaa :thumbs:

+ sitten vielä Mikelä ikävä kyllä on helvetin hyvä silmä ihmiskehon kuvaamiseen, siitä ei pääse mihinkään. Tekis varmasti aivan suomen kärkitasolla näitä hommia, vaikkei käsittelisikään kuviaan noin paljoa. Nyt vaan kiinnostus on levinnyt rajojen ulkopuolellekin tuon käsittelyn vuoksi, joten sehän on vain +:aa koko hommalle.

Tässä ollaan vielä helvetin kaukana siitä mitä haen. Hillin Hummer kuvauksissa pääsin eteenpäin tehden aikamoisen muutoksen valojen suunnittelussa. Olen keskittynyt viimeaikoina kun kesä tulee, hallitsemaan totaalisen pilvettömän auringonvalon tuoman kovan kontrastin. Ennen pelkäsin sitä kuin ruttoa, mutta silloin ei ollutkaan valoarsenaalia käytössä. Nyt vetäisin huoletta vain auringon päävaloksi ja sitten muut valot tukemaan valaistusta.

TLP:n kanssa tuli silloin yksi kesä todettua auringon tappavan murskaava teho kuvia pilaamassa kun kuvattiin mimmejä mansessa.

Pian näätte ne Hillinkin kuvat ja seuraava Tatuointilehden kansi ei varmaan mene keltään ohi kun hyllyssä lepää. Siinä oli 3 valoa käytössä vaikka aurinko porotti suoraan mallin edessä.

Mutta vaikka olisi, niin enpä minä sitä näyttäisi ostelemalla kalliita autoja jne.
Näitäkin löytyy...tulee mieleen yks sanonta tai tapaus...kun salonojan jusa oli tankkaamassa hummeriaan niin siihen viereiselle letkulle pyyhkäsi jollain uudella mersulla joku nuori julle ja tokaisi jussille että "mä en koskaan laittas noin paljon rahaa autoon"
Jussi siihen vastas että " mä en koskaan laittas kaikkia rahojani tollaseen autoon".:hyvä:

Edit: ja kiitoksia lipuista leffaan.

Moro Mike. Sori jos kaivelen vanhoja mutta pari kysymystä ois. Sanoit aikonaan että Pakkotoisto Oy:stä jäi sulle velkaa vain, jäikö paljoa? Tuollainen voi vituttaa hiljaisempaakin miestä.
Muistan myös että aikoinaan höyryjä meni aika reilusti, oliko 3 grammaa tai jotain? Oliko kauankin kierrossa tollanen määrä? Ymmärrän jos et halua vastata.

Vituttaahan se nettotuloista maksella jotain lainaa josta ei mitään iloa alunperin ollut. Tuhansia euroja sitä oli.

Meni joo höyryä oikein urakalla, mutta taisi olla jotain loppukuuria kun oli jäänyt kaappiin roikkumaan ja fiksuna miehenä sitten ajattelin kaikki - hakata muutamassa viikossa- = ei mitään järkeä, piste!

Back
Ylös Bottom