Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Osaatteko suositella jotakin massanlisäys valmistetta? mikää olisi parasta. tietenkin jokaisella on oma mielipide mutta mikä/mitkä on osoittautunut toimiviksi. vai ovatko kaikki yhtä hyviä

Ihan perus ruoka-aineet taitaa olla niitä parhaita massanlisääjiä, kunhan niitä nautitaan yli kulutuksen. Maitorahka, raejuusto, kana, jauheliha, tumma riisi, kasvikset jne.

Tuommoiset "massanlisääjät" eivät toimi, ellei muu ruokavalio ole kunnossa ja tarpeellisesta levosta huolehdittu. Ja miinuskaloreilla lihas ei kasva, vaikka miten vetäisit minkälaista massanlisääjää.

Käsittääkseni nuo massanlisääjät ovat proteeini/hiilihydraatti-jauheita hyvin pitkälti, eli toimivat palautusjuomana varmasti parhaiten. Muu ruokavalio ensin kuntoon, riittävästi lepoa, kalorit plussille ja sitten voit ottaa tommosen palautusjuomaks.

erikois tekniikat?

mitä erikois tekniikoita tiedät ja mitä ne on?
esim. mit on supersarjat?

Löytyy varmaan hakemallakin tietoa, mutta tässä jotain:

Erikoistekniikat ovat tapoja saada lihakseen enemmän rasitusta tai rasittaa useampaa lihasta.

Supersarjat - teet kahta tai useampaa liikettä peräkkäin ilman taukoa välissä. Usein käytetty mm. käsille. Esim. hauiskääntö tangolla 12 toistoa ja heti perään ojentajat taljassa 12 toistoa.
Pakkotoisto - kaveri avittaa esim. penkkipunnerruksessa pari toistoa kun et itse jaksa. Ei siis niin, että kaveri repii tangon ylös vaan niin, että ite joudut puskeen sitä viimesillä voimillas.
Rest-pause (tai jotain sinne päin) - kun et saa enää yhtään toistoa, pidät lyhyen, esim. 10 sekunnin tauon ja vedät sitten niin monta toistoa kuin jaksat. Yleensä itellä ei mee enää kuin yksi tai kaksi.

Tässä kolme mitä ite tulee käytettyä. Lisäksi on negatiivisia ja muita, mutta joku muu kertokoon niistä.

Neuvoja treenaamiseen

Elikkä, oon käyny pari kuukautta salila ja tarvitsisin vakituisen treeni ohjelman koko kropalle 3x viikossa, olen nähnyt täälä vaikka minkälaista ohjelmaa joten tiedä mikä olisi hyväksi.

Joten jonkin sortin ohjelmat ois kivoja sarjojen-määrät ja monenko prosentin painoila maksimista.
Kiitos.

mitä erikois tekniikoita tiedät ja mitä ne on?
esim. mit on supersarjat?
Jatkoa Jim Morrisin ohjeisiin

Negatiiviset - Esim hauiskäännössä kaveri auttaa tangon ylös ja sinä lasket sen alas samalla jarruttaen niin paljon kuin pystyt. Voidaan tehdä myös muutaman toiston sarjana jolloin kaveri auttaa joka toiston ylös. Painoa saa lastata huomattavasti enemmän kuin normaaliin sarjaan. Alaslaskun nopeus ~10s.

Pudotussarja - Teet sarjan jossa x määrä toistoja, tiputat painoja ja jatkat sarjaa niin monella kuin menee. Tarkoitus ei ole tiputtaa painoja kun alkaa tuntumaan pahalta, vaan siinä vaiheessa kun yhtäkään toistoa ei enää tule. Voidaan tehdä isoilla painoilla lyhyempää, tai pienemmillä kunnon hapotussarja.

Ensimmäinen vaihtoehto sallii isommat painot. Vaikkapa ensimmäiseen sarjaan sellaiset painot ettei tule kuin neljä toistoa, painoa vähän pois ja seuraavat neljä toistoa. Nyt on kasassa kahdeksan toistoa isommalla kuormalla kuin mitä suoralla sarjalla olisi saanut.

Toinen vaihtoehto taas on hyvä kunnon hapotussarjaan. Vaikkapa hauiskäännössä ensin vaikka 8 toistoa, painoa pois ja 6 toistoa lisää, taas painoa pois ja 4 toistoa lisää. Nyt tuntuu siltä, että tekisi mieli repiä kädet irti.

Rintalihakset vaikuttaa siihen,että saako tangon nostetuksi rinnalta.Ja sen 10-15cm jälkeen taitaa ojentajien vaikutus korostua,eikö?
Jos joskus on itsellä joku sarja jäänyt nostamatta,niin olen kuitenkin saanut nostetuksi sen rinnalta,mutta se on jäänyt muutamasta sentistä kiinni etten ole saanut sitä ylös asti,niin silloinhan kyseessä on loppuojennuksesta,jota voi parantaa kehittämällä ojentajia?
Missäs vaiheessa nostoa aktivoituu hartialihakset?

Ei oikein missään vaiheessa. Ehkä vähän tukee liikettä. Jos taas tarkoitat olkapäitä, niin taitaa siellä ala-asennossa ottaa eniten.
Selvä.Eli käytännössä jos haluaa kärjistää,niin tärkeimmät lihakset ovat just rintalihakset ja ojentajat.Tietysti,nuo olkapäät,jalat ja selkä tukevat liikettä.
Jos tekee dippejä nojapuilla(onkoha se oikea termi),niin minkälaisessa suhteessa dipit olisi verrattavissa kapeaan penkkiin?Teen dippejä 40-50kg lisäpainoilla oman painon ollessa 85 sellaiset 10x,joten paljonko voisi mennä kapeassa penkissä?

kerääkö palautusjuoma nestettä kehoon?palautusjuoma sisältää 1dl heraa ja 1dl maltoa.ku nytte ku aloin käyttämään näitä niin naama tuntus vähän pyöristyneen.

Selvä.Eli käytännössä jos haluaa kärjistää,niin tärkeimmät lihakset ovat just rintalihakset ja ojentajat.
Kyllä mä melkein ne olkapäätkin tärkeisiin laittaisin. Koitin tossa vaan samalla kysellä tarkoititko olkapäitä vai hartioita, vai menikö sanat sekaisin? Olkapäät siis tärkeä, hartiat ei.

Olen nyt käynyt noin 7 viikkoa salilla(3 x vko (3 jakoisella)) ja painoa on tullut 4 kg. onkohan nyt käynyt niin, että on tullut myös läskiä vai voiko tuo olla ihan lihasta? Ja tietenkin olen vetänyt naamaan kaikkea proteiinipitosta (raejuustoa, rahkaa, tonnikalaa, kanaa, heradrinkkejä joskus)

kerääkö palautusjuoma nestettä kehoon?palautusjuoma sisältää 1dl heraa ja 1dl maltoa.ku nytte ku aloin käyttämään näitä niin naama tuntus vähän pyöristyneen.

Eei ainakaan pitäis. Se voi johtua myös siitä, että jos on tullu pari kiloa painoa lisää, niin se näkyy heti naamassa. Toisilla vyötäröllä.;)

Kyllä mä melkein ne olkapäätkin tärkeisiin laittaisin. Koitin tossa vaan samalla kysellä tarkoititko olkapäitä vai hartioita, vai menikö sanat sekaisin? Olkapäät siis tärkeä, hartiat ei.
Kyllä mä olkapäitä tarkoitin,joskus vaan menee sanat sekaisin.Mitkäs ovat parhaita liikkeitä olkapäille?

Mikset kokeile?
Hyvä kysymys.
Johtuu varmaan siitä,että olen huomannut,että itselle tuo dippi on yksi kuningas liike ojentajille,ja kun olen tehnyt rankan dippi treenin,niin ei ole enää niin paljon potkua tuohon kapeaan penaan,että saisi oikean kuvan paljon menisi.
Pitää vissiin joku kerta kokeilla ekana kapeaa penaa ja sitten loppuu dipit,ajattelin vain että jos joku osaisi jotain suuntaa antavaa sanoa tuosta.

Back
Ylös Bottom