Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

69jannu:

Ei kannata vetää failureen asti sarjoja. Kehityt vaikka et syö paljoa koska olet aloittelija. Lihas ei kasva ilman plussakaloreita aloittelijavaiheen jälkeen.

Osaisitko kertoa kauanko lukeudun "aloittelijoihin"? Kiinnostaisi kovasti tietää olenko vielä vuoden treenien jälkeen aloittelija. Tietysti siihen vaikuttaa se miltä kroppa näyttää vuoden kuluttua, mutta tuosta tosiaan kiinnostaisi kuulla useammankin henkilön mielipidettä.

Syömisestä sen verran että vaikka laihdutinkin ennen saliharrastuksen aloittamista 15kg, niin tein sen pelkästään ruokavaliota ja tapoja muuttamalla. Se kävi niin helposti (vaikka aikaa menikin reilu vuosi) että päätin samalla laittaa koko kropan kuntoon ja aloitin käymään salilla. Tällä hetkellä omasta mielestäni en muuta teekään kuin syön (jo syksystä asti). Siksi uskonkin kalorien olevan plussan puolella, miten voisin muuten edistyä niin paljon edelleen painoni pysyessä samana, vaikka kolmesti viikossa poltan treeneissä tuon reilun 1000 kaloria?

Voisko joku selittää mitä tarkottaa bulkki? En oikee tahtonu löytää hyvää vastausta haulla.

Bulkki ns. massakausi. Syödään ylikulutuksen mutta maltillisesti (tosin toisilla lähtee käsistä ja sitten itketään dietillä ;) )Lihaskasvun kannalta välttämätöntä pitää välillä massakausi päällä. Ja kyllä searchilla varmasti löytyy asiasta enemmän miten tämä käytännössä toimii.

. Siksi uskonkin kalorien olevan plussan puolella, miten voisin muuten edistyä niin paljon edelleen painoni pysyessä samana

Et taida ihan tietää, mitä plussakalorit tarkoittaa?

Kalorit on silloin plussalla, kun paino nousee. Vaikka miten paljon söisit, mutta paino pysyy samana, et ole plussakaloreilla. Edistyä taas voi monellakin tapaa. Jos tarkoitat edistymisellä sitä, että pystyt nostamaan suurempia painoja, niin se voi johtua siitä, että hermotuksesi on parantunut. Jos taas näyttää siltä, että lihakset näkyvät paremmin, niin on voinut käydä niin, että rasva on palanut, ja lihakset kasvanut, tämä on aloittelijalla hyvinkin mahdollista. Edistyneemmiltä molemmat yhtäaikaa ei onnistu juuri millään.

Et taida ihan tietää, mitä plussakalorit tarkoittaa?

Kalorit on silloin plussalla, kun paino nousee. Vaikka miten paljon söisit, mutta paino pysyy samana, et ole plussakaloreilla. Edistyä taas voi monellakin tapaa. Jos tarkoitat edistymisellä sitä, että pystyt nostamaan suurempia painoja, niin se voi johtua siitä, että hermotuksesi on parantunut. Jos taas näyttää siltä, että lihakset näkyvät paremmin, niin on voinut käydä niin, että rasva on palanut, ja lihakset kasvanut, tämä on aloittelijalla hyvinkin mahdollista. Edistyneemmiltä molemmat yhtäaikaa ei onnistu juuri millään.

OK, tämä selvitti taas jotain (käsitteet vähän vielä hakusessa).
Edistymistä tulee sekä suuremmilla painoilla, että lihasten näkyvyyden suhteen. Olen tosiaan kuitenkin vasta 4 kk treenannut.
Olen itse siinä uskossa että kannattaa treenata vain 80-100% maksimipainoilla, silloin tulee tuloksia. Treenata pitäisi 2-3 kertaa viikossa samat lihakset käyttäen lyhyitä sarjoja, eli viimeisellä vain 3-5 suoritusta. Näin sekä lihasmassa että suorituspainot kasvavat. Ainakin mulla se toimii vielä. :dance:

OK, tämä selvitti taas jotain (käsitteet vähän vielä hakusessa).
Edistymistä tulee sekä suuremmilla painoilla, että lihasten näkyvyyden suhteen. Olen tosiaan kuitenkin vasta 4 kk treenannut.
Olen itse siinä uskossa että kannattaa treenata vain 80-100% maksimipainoilla, silloin tulee tuloksia. Treenata pitäisi 2-3 kertaa viikossa samat lihakset käyttäen lyhyitä sarjoja, eli viimeisellä vain 3-5 suoritusta. Näin sekä lihasmassa että suorituspainot kasvavat. Ainakin mulla se toimii vielä. :dance:
Se, miten kannattaa reenata riippuu täysin siitä, haluatko voimaa vai massaa. Nyt näyttäis, että haluat enemmän voimaa. Toistomäärillä 1-4 tulee voimaa ja 6-12 massaa. Näin yleistäen.Voimaa voi saada, vaikka syömiset ois vähän perseelteenkin johtuen hermotuksista. Massaa taas saa pelkästään plussalla. Alottelijalla tulee sekä voimaa, että massaa vaikka mitä tekis. Ota ilo irti vielä kun voit...

Toistomäärillä 1-4 tulee voimaa ja 6-12 massaa. Näin yleistäen.

Ja taas opin jotain uutta :hyvä: Tämä oikeastaan kertoi jo aika paljon siitä miten treenit kannattaa suunnitella jatkossa. Pääsee paljon vähemmällä kun joku vähän opettaa, ei tarvitse yksinään hakata päätään seinään.
Missä vaiheessa se aloittelijan edistyminen mahtaa loppua?

Se on hyvin yksilöllistä, kauanko kenenkin aloittelijan ns. "ilmaisen kehityksen" jakso kestää. Yleisesti ottaen vuodet 1-3.

Noinkin vähän aikaa treenannut kuin sinä, ei mielestäni saa kaikkea hyötyä irti hermoston treenaamisesta, koska lihasmassaakaan ei löydy. Eli vaikka ekan vuoden voisit tehdä toistoilla 6-15.

Hyödynkö treenistä?

Tässä olen pariviikkoa kellarin puntilla käyny ja ettiny pieniä tiedonjyviä netistä. Maanantaina, keskiviikkona ja perjantaina käyn 30min-60min. 15v kun olen niin mitään isoja painoja ei luonnollisesti nouse. Beck Deckillä(nimi voi olla väärä, käsillä painetaan kahta palkkia toisiaan vasten) olen nostellut 22kg painoa 10 x 5 ja pitänyt joka sarjan välissä pienen tauon. Hyödynkö treenistä vai teenkö kaiken päin mäntyä?

Tässä olen pariviikkoa kellarin puntilla käyny ja ettiny pieniä tiedonjyviä netistä. Maanantaina, keskiviikkona ja perjantaina käyn 30min-60min. 15v kun olen niin mitään isoja painoja ei luonnollisesti nouse. Beck Deckillä(nimi voi olla väärä, käsillä painetaan kahta palkkia toisiaan vasten) olen nostellut 22kg painoa 10 x 5 ja pitänyt joka sarjan välissä pienen tauon. Hyödynkö treenistä vai teenkö kaiken päin mäntyä?

Mitäs muuta treenaat kun pecdeckiä? :D

yksijakoista minäkin mietin..

Ajattelin kyl 2-jakosella tehdä, koska sillä oon joskus ennenki tehny, ja tuntu hyvältä. Ja löyty hyvä ohjelmakin,jota tietenki sovellan omiin mieltymyksiin paremmaksi.

Eikai se kunto paskaa jauhamalla täällä pakkiksella parane, vaan treenaamisella:D

Mistä johtuu että kun olen treenannut tässä vuoden päivät niin vatsalihakset ovat "pullistuneet" ulospäin mutta palikat eivät ole havaittavissa? Sivustapäin kun katsoo niin maha on kauttaaltaan hieman pullistunut. Rasvaa ei minulla paljoa varmasti ole. (Paino 67, pituus 175)

Onkohan ihan normaalia?

tänään katsoin peilistä ja huomasin että olkapäissä on pahaa lihasepätasapainoa eli etulohko on tuplasti isompi kuin sivu ja takalohko yhteensä:itku: vipunostoja teen sivulle ja taakse kahdesti viikossa kummallekin 3 sarjaa treenissä.eli miten korjaan tämän ongelman?pystypunnerruksen ja soudun oon jättäny pois kokonaan.rupeanko tekemään vaikka lauantaina vielä sivu ja taka olkapäille treeniä?ohjelma on 2-jakonen ylä,ala-kroppa jaolla ja treeni päivät on ma,ti,to,pe

Lossinnombre: Olisikohan syvissä vatsalihaksissa parantamisen varaa? Noilla mitoilla kun sitä rasvaakaan ei hirveästi voi olla. Syvien vatsojen treenauksesta löytyy paljon asiaa haulla, varsinkin jhulmin videot ovat loistavia.
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=46998
http://www.youtube.com/results?search_query=jhulmi&search=Search

Qua: Eiköhän se kaksi kertaa viikossa riitä. Ongelma tuskin korjaantuu lyhyellä aikavälillä, joten tasaista treeniä vaan, ilman mitään ihmeempiä säätöjä. Sarjamääriä voit toki nostaa vaikka 4-5 sarjaan per kerta.
Edit: Lisäksi voisit kokeilla face-pullia ja takaolkapääsoutua. Nuo ovat mielestäni parempia kuin pelkät viparit taakse.

ok no pitää koittaa nostaa nuita sarjoja ja vaihtaa liikkeitä.toivottavasti joskus tuo vika korjaantuu

Ja yleensä nuo "viat" korjaantuu vaan ajan myötä, vaikka reenais ihan samalla tavalla ku ennen.

Mitä ootte mieltä, saanko nostettua penkkiykkösen sataseen kahessa ja puolessa kuukaudessa, kun maksimi tällä hetkellä 77,5kg..? Kreatiinikuurin aattelin vielä alottaa...:rock:

Mikä on omapaino tällä hetkellä??
En oikeen jaksa uskoa et saat tosta sataseen parissa kuukaudessa ja ikääkin 15vuotta, sitä en sanonu etteiko se mahdollist olis mut helvetin kovaa tyotä saat sen eteen tehda.

Mitä ootte mieltä, saanko nostettua penkkiykkösen sataseen kahessa ja puolessa kuukaudessa, kun maksimi tällä hetkellä 77,5kg..? Kreatiinikuurin aattelin vielä alottaa...:rock:

En kyllä usko et saa. Voihan se olla mahdollista mut ite en kyllä usko.

Back
Ylös Bottom