Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kaikkihan ne kehittää koko selkää,mutta kulmasoutu tehoaa enemmän keskelle kun taas ylätalja ja leuanvedot latseihin.
Niih. Nyt puhut asiaa. Jos puhutaan latseista, kasvaa ne tietysti joka suuntaan, teet sitten mitä tahansa liikettä. Ei siis ole latseja paksuntavaa tai leventävää liikettä. Selkää tosin saa paksumman näköiseksi kasvattamalla trapsejen alaosaa ja lapalihaksistoa, ja alatalja taas ottaa sinnekin kivasti.

Sanotaan, että aloittelija voi polttaa rasvaa ja lisätä lihas massaa alussa, niin ketkä lasketaan aloittelijoiksi?

olen pelannut lätkää koko ikäni ja siinä ohessa on tullut salilla käytyä vähän. Tarkkalleen kerran viikkoon parin kuukauden ajan 3 vuotta, lopetin lätkän reilu 1/2 vuotta sitten ja urheilua ei ole tullut harrastettua sen jälkeen. nyt olen reilu 2kk käynyt salilla 4 kertaa viikossa koko kropan ohjelmalla ja olen elämäni aikana ensimmäistä kertaa syönyt kunnolla ja painoa on tullut 2,5kk aikana 6kg + 2kg ekanviikon aikana nestettä. syön n. 10 kokonaista kananmunaa päivässä plus hieman roskaruokaa päälle, muun kunnon ruoan lisäksi. eli varmaan liikaa rasvaa kun painoa kertyy niin paljon?

Painoa siis tulee liikaa läskinä ja haluaisin nyt polttaa ne pois ja saada lihasta, mutta vähemmän läskiä, jos otan kanan munat pois ja korvaan ne tonnikalalla ja lopetan kaiken roskaruoan, niin pystynkö polttamaan rasvaa plus kaloreilla pikku hiljaa ja saada lihasta vai pitääkö minun ottaa minus kalorit, pystynkö kasvattamaan lihas massaa samalla?

Antakaa neuvoja mitä kannattaa tehdä. Kiitos

Dieetille sopii samanlainen saliohjelma kuin lihastenkasvatukseenkin. Poimi joku mieluinen tuolta niille omistetusta threadista. Realistisesti voit esim juhannukseen mennessä pudottaa järkevällä tahdilla noin 10kg, ehkä enemmänkin jos tuossa painossa on reilusti rasvaa. Lenkkeily tietenkin periaatteessa auttaa laihduttamisessa, mutta syömiset ovat silti tärkein asia diettaamisessa. Aivan sama vaikka juoksisit ne lenkit ja kävisit salilla, jos syöt liikaa et laihdu. Eli otappa ruokailuista selvää. Miinuskaloreille pitää siis mennä.

Minulla on paino pysynyt samana vaikka kuinka kauan, itse laskisin että jos ruokavalio pysyy ennallaan mutta liikuntaa lisää = paino laskee? (varsinkin jos herkut saisi karsittua ruokavaliosta minimiin) Ruokavalion muuttamiseen ei opiskelijalla ole hirveästi varaa, tai aikaa liioin.

muutama kysymys..

1. Miten usein "kevyt viikko" kannattas ottaa? reilu kuukaus kovaa sit 1 kevyt viikko vai mites..? ja riittääkö se 7 päivää kevyempää ja sit voi taas vetää reilun kuukauden kovaa treeniä?

2. Mitäs sillo kevyemmällä viikolla pitäs käytännössä tehdä? vaikka vaan 2x treenit? hieman kevyemmil painoil ku yleensä? aerobista enemmä? Voisko sen kevyen viikon välissä vetää sit miinus kaloreilla, vai haittaako miinukset sit palautumista liikaa yms?

muutama kysymys..

1. Miten usein "kevyt viikko" kannattas ottaa? reilu kuukaus kovaa sit 1 kevyt viikko vai mites..? ja riittääkö se 7 päivää kevyempää ja sit voi taas vetää reilun kuukauden kovaa treeniä?

Juuri noin.

2. Mitäs sillo kevyemmällä viikolla pitäs käytännössä tehdä? vaikka vaan 2x treenit? hieman kevyemmil painoil ku yleensä? aerobista enemmä? Voisko sen kevyen viikon välissä vetää sit miinus kaloreilla, vai haittaako miinukset sit palautumista liikaa yms?

Ainakin painoja kannattaa vähentää 10-20 kilua ja vähentää sarjoja 1-2.

mitenkäs tämmöne...

aattelin nyt tehä tämmösel 2 jakosel seuraavat 2kk

ma: jalat, selkä, olkapäät

ti: rinta, hauis, ojentajat

to; samat ku maanantaina

pe: samat ku tiistaina..

en oo mikäää iha alottelijakaan mut, voisko joku laittaa jotai pikku ohjelman tynkää sillee et jakais myös sillee, et joku päivä tekis liikkeitä supersarjana ja joskus taas pudotus sarjoja.. vai onko paras vaa et tekee niitä sillo ku tuntuu ja jaksaa ? :D :rolleyes::rolleyes:

mitenkäs tämmöne...

aattelin nyt tehä tämmösel 2 jakosel seuraavat 2kk

ma: jalat, selkä, olkapäät

ti: rinta, hauis, ojentajat

to; samat ku maanantaina

pe: samat ku tiistaina..

en oo mikäää iha alottelijakaan mut, voisko joku laittaa jotai pikku ohjelman tynkää sillee et jakais myös sillee, et joku päivä tekis liikkeitä supersarjana ja joskus taas pudotus sarjoja.. vai onko paras vaa et tekee niitä sillo ku tuntuu ja jaksaa ? :D :rolleyes::rolleyes:

Sulla on kaks suurinta lihasryhmää samalla päivällä, joka ei ole hyväks.

Ma/ Jalat+kädet (voimapainotteinen)

Ti/ Rinta, selkä, olkapäät (voimapainotteinen)

To/ Jalat+kädet (hypertrofia aka. pumppipainotteinen)

Pe/ Rinta, selkä, olkapäät (hypertrofia aka. pumppipainotteinen)

olzzzu: mää tiiän hyvän reenin tuohon jalat/selkä/olkapää -päivälle:

1. Jalkakyykky
2. SJMV
3. Prässi
4. Koukistukset
5. Pohkeet
6. Mave
7. Kulmasoutu
8. Leuat lisäpainoilla
9. Pystypunnerrus tangolla
10. Viparit sivulle
11. Viparit taakse
ja tämä tietenkin 2 kertaa viikossa..................;)

No ei vaan, tuo jako on äärimmäisen huono. Toimivampia jakoja:
vetävät/työntävät
jalat/yläkroppa
jalat, kädet/rinta, selkä, olkapää:thumbs:

En viitsinyt uutta threadia tehdä niin kysytään nyt täällä.
Olen ajatellu alkaa tekemään muutaman kerran viikossa aerobista salitreenin jälkeen rasvanpolttotarkoituksessa. Ajattelin sen niin, että kovan treenin jälkeen hiilarivarastot tyhjät=sama tilanne kuin aamulla.
Kysymys kuuluukin: Kumpi on kannattavempaa, ottaa puntin jälkeen palkkari jossa prodet + hiilarit vai ihan pelkkä proteiinipitoinen "palkkari" ja vasta aerobisen jälkeen napata ne hiilarit ?

Käyttääkö keho sen puntin jälkeisen palkkarin hiilarit niin hyväkseen, että rasvanpoltto olisi aikalailla yhtä optimaalista, kuin ilman hiilareiden nauttimista ? Pelkän proden nauttimisessa katabolia pelottaa, että kun hiilareita ei saada niin käytetään sitä proteiinia energiaksi, eikä saada lihaksien varastoja täydennettyä.

Toivottavasti osasin tarpeeksi selvästi kysymykseni ilmaista ja toivottavasti saan tähän asiantuntevan ja vähän perustellun vastauksen. Kiittos :kippis1:

itse otan hieman hiilaria palkkarissa.. pääset nopeampaa anaboliseen vaiheeseen kun nappaat hiilaria palkkarissa. itse otan kyllä insua treenin jälkeen niin saan sen heti toimimaan. jos olisin sinä ottaisin palkkarin jossa on hiilaria ja prodea heti treenin jälkeen ja sama homma 1 tunnin kuluttua kun oma insuliinin tuotanto on kovimmillaan.. insuliini= aine joka vie hiilarit lihaksiin.

Sulla on kaks suurinta lihasryhmää samalla päivällä, joka ei ole hyväks.

Ma/ Jalat+kädet (voimapainotteinen)

Ti/ Rinta, selkä, olkapäät (voimapainotteinen)

To/ Jalat+kädet (hypertrofia aka. pumppipainotteinen)

Pe/ Rinta, selkä, olkapäät (hypertrofia aka. pumppipainotteinen)

kiitosta tuo näyttääki paremmalta :D :hyvä::)

hei. tällänen kysymys ois että vois päivän aloittaa viisaampana. eli, kehoni reagoi hiilareihin erittäin voimakkaasti eli nopeasti fläsää tulee niistä. eli kuinka tärkeitä hiilarit ovat salin jälkeen kun haluaisin lihaksia toki kasvattaa mutta kireänä pysyä eli kun nyt otan palkkarina evolution phase 3 1,5dl niin voisinko vaihtaa sen evolutionin whey 2 jossa siis ei juuri yhtään hiilaria ja pelkkää protskua?

jos en voi pelkkää protskua salin jälkeen ottaa niin kertokaa nyt tyhmälle että miks jne.? kun itsellä tällä hetkellä seuraava mielikuva. "miksi ottaa phase3 jossa hiilareita josta tulee mulle helposti ylimääräistä kun voin ottaa whey2 josta saan vielä enemmän proteiinia jotta kehoni kasvaisi enemmän"

Kyllähän voit ottaa pelkän whey 2:senkin,mutta kannattaa sitten edes seuraavalla aterialla
jotain hiilihydraattia ottaa.

pelannut pienestä asti lätkää. Puntilla käynyt kolmena vuonna pari kk ennen sarjan alkua salilla 1-2 kertaa viikossa, tuolloin söin reilusti alle kulutuksen ja kolmessa vuodessa tuli n. 4kg. Reilu puoli vuotta en harrastanut liikuntaa oikeastaan yhtään painoa tuli n.2kg läskiä. Nyt olen käynyt salilla reilu 2kk syönyt reilusti yli kulutuksen ja varmaan liikaa rasvaakin ja muuta roska ruokaa painoa tullut 6-7kg.

Jos nyt otan roska ruoat pois kokonaan ja vähennän rasvoja, mutta silti plus kalorit, niin pystynkö kasvattamaan lihasta ja polttamaan ylimääräisiä läskejä samaan aikaa vai pitääkö ottaa miinus kalorit, entä pystynkö sitten kasvattamaan lihas enää samaan aikaan tuolla treeni historialla? mitat 179/70 eli pitäis saada painoa ylös reilusti ja silti tekis mieli saada nuo läskit veke.

Mistäs tietää että treenistä on ollut hyötyä? Onko paikat kipeänä treenin jälkeen, vai onko se vain merkki huonosta venyttelystä tjsp? Jos paikkojen ''kipeys'' ratkaiseen niin itselläni on ainakin treenin jälkeen melkein heti suhteellisen puutuneina paikat.

Mistäs tietää että treenistä on ollut hyötyä? Onko paikat kipeänä treenin jälkeen, vai onko se vain merkki huonosta venyttelystä tjsp? Jos paikkojen ''kipeys'' ratkaiseen niin itselläni on ainakin treenin jälkeen melkein heti suhteellisen puutuneina paikat.

Ei se kipu ole, merkki hyvästä reenistä. Eikä siihen sellasta... (mä tähän hätään löydä oikeeta sanaa) no, ''mittaria'' ole. Venyttelystä on montaa eri mieltä, jotkut on jopa sen kannalla, että venyttelystä olis vaan haittaa, mutta kyllä sitä ite tulee tehtyä.

Ei se kipu ole, merkki hyvästä reenistä. Eikä siihen sellasta... (mä tähän hätään löydä oikeeta sanaa) no, ''mittaria'' ole. Venyttelystä on montaa eri mieltä, jotkut on jopa sen kannalla, että venyttelystä olis vaan haittaa, mutta kyllä sitä ite tulee tehtyä.

Venyttely avaa verisuonia ja veri kuljettaa ravinteita paremmin eli palautuminen on nopeampaa. Tai jotenkin noin se meni, joku voi korjata jos meni ihan pieleen mutta venytellä kannattaa kuitenkin.

The Stretching Roundtable I
With Joe DeFranco, John Paul Catanzaro, and Don Alessi.

Shugart: How about muscle size?

DeFranco: Stretching plays a positive role with regards to muscular growth. Now, I don’t think that stretching will turn Ryan Seacrest into Ronnie Coleman, but it can give you an edge. Using techniques that stretch the fascia of the muscle is the key to accelerating hypertrophy gains.

http://www.t-nation.com/readArticle.do?id=459204

Back
Ylös Bottom