Taas voin laittaa tämän vertauksen. Laitat 100€/kk osakkeisiin 5v:n ajan tai laitat 1000€/kk pankkitilille. Kummassa on enemmän rahaa 5v päästä? Mitäs itse ajattelisit siinä vaiheessa kun kämpän osto olisi ajankohtaista ja säästäpääomasi olisikin esimerkiksi -20%? On helpompi lisätä säästettävää summaa kuin keksiä poppakonsteja millä saa älytöntä varmaa tuottoa.
No huono verrata ku tilille menevä summa on 10 kertaa suurempi kuin osakevaihtoehtoon. Toki itse, jos oisi varaa laittaa tonni säästöön kuussa (mitä en kyllä osaa ikinä kuvitellakaan, että se muka olisi mahdollista itselle, en toki tiedä, mitä sä teet työksi) .
mä laittaisin kyllä osakkeisiin siinä tapauksessa 800 ja jättäisin tilille inflaation nakerrettavaksi 200 euroa. Salkkua hajauttaisin, ja ainakin puolet menisi suhtmatalariskisiin ja osinkoja maksaviin osakkeisiin ja lopuilla sitten voisi vähän lisätä riskiä, tai ostella futuureita.
Veikkaanpa että viiden vuoden tähtäimellä olisi ihan kohtuullinen määrä massia osakkeissa. Varsinkin kun kaikilla osingoilla säästöajan laajentaisin pelkästään salkkua.
Pitää joskus, kun jos ikinä saa ihan oikeeta kunnonpalkkaa, eikä mitään kaupankassaliksaa, ottaa sellanen 10-vuotistavoite, että eletään ihan minimiopiskelija-huonopalkkaduunari-elintasolla, ja kaikki ylimääräinen sijoitetaan aktiivisesti, ja katsoa, paljon sitä varallisuutta voi kasvattaa. Palkasta viis, vaikka viis tonnii jos tulis kuussa, menis niistä verojen jälkee jäävistä tuloista kaikki paitsi se ihan minimi millä pärjää, osakkeisiin ja säästöön tilille turvaksi, jottei ihan kaikkea pysty hassaamaan. En kyllä usko että sillä mitään väliä on, koska ei sillä kuitenkaan tarpeeksi paljoa ikinä saa. Silti ihan kiva ajatus kokeilla.
e: niin, joo en mä usko että on olemassa mitään konsteja millä saa ihan älytöntä varmaa tuottoa, tuotto ja varma ei sovi samaan lauseeseen.
e2: nii ja missäänimessä en kyllä reissaisi yhtään missään, tai jättäisi yhtään minkäänlaista duunia tekemättä, koska se työ on itseisarvo, on ikävä selitellä kauhean rumaa vuoden aukkoa cv:ssä, että joo, reissasin intterraililla pitkin eurooppaa ryyppäämässä ja jahtaamassa naisia. On sitä rahaa vaikka satamiljoonaa, ni töissä pitää käydä missä vaa, jos sinne ylipääsä pääsee. jos perintöä tulee, vaikka nyt sitte 10 tai 100 tuhatta, menisin silti vaikka paremmantyön puutteessa puhelinmyyntiin, koska työkokemus ja cv on tärkeintä mitä voi elämässään tehdä, kaikki muu tulee sen jälkeen, ja mitä enemmän merkintöjä, ja monipuolisesti, sitä parempi myöhemmälle uralle. Vaikka lidlin kassalle jos pääsisin, vaikka ois mitkä perinnöt, ni menisin ihmeessä, koska cv:n kasvatus on tosi tärkeää. Ei kesätöitä oikeastaan eikä mitään muitakaan tehdä siksi että tienaisi, vaan siksi että sitäkautta joskus pääsee jonnekin etenemäänkin, kun ei ole mitään tyhmiä tyhjiä aikoja cv:ssä. Lomailemaan ehtii vaikka eläkeläisenä ihan tarpeeksi kuitenkin, nuorena pitää painaa duunia, että pääsee eteenpäin elämässä. jos pääsee. Kuitenkin imo yrittää pitää.