Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Massaako?

Tosi perus kysymys. Riittääkö massan kasvuun 8 toistoa? Voimaa HALUTAAN mutta massaa pääasiassa. Oisko se 10 toistoo aikast optimi jo molempii halutaan, vai kannattaisko vetää esim.
1vk. 60% max. toistoo 10-13
2.vk ~75% max. 6-8 toistoo
3.vk 90% jollo nousee kerra tai 2 painot
Kasvaako tälläisellä tyylillä massa ollenkaan?

Melkein yrittäisin muutaman viikon välein syklitellä 5-8 ja 8-12 toiston välillä, hankala molempia samaan aikaan.

Kyllä se 6 toistoo on varmaankin optimaalinen jos haluaa sekä voimaa, että massaa. Riippuu tietenkin ihan yksilöstä. Muistan Miken kertoneen, että hinkkas omalla 2x6* systeemillä pitkiäkin aikoja, eikä herran tissit kauheen pienet oo, eikä voimaa puuttunu.

*tehdään siis about viittä toistoo kunnes menee kuudes, jollon nostetaan painoja taas.

mitä eroa on pystypunnerruksella ja pystysoudulla muuta kuin liikerata?
No ainakin se että pystypunnerruksissa epäsuoraa rasitusta saa ojentajat toisin kuin pystysoudussa taas hauikset, forkut ja ehkä epäkkäät. Pystysoutu mun mielestä ottaa olkapään sivuosiin enemmän kuin pystypunnerrus joka otta mulla vaan etuosiin.

Tein maanantaina ensimmäistä kertaa pohkeita ja sattuipa sellainen moka, että illalla venytellessä unohdin venytellä pohkeet kokonaan. Nyt ne sitten ovat edelleen todella kipeät, vaikka tiistaista lähtien olen ne joka päivä venytellyt. Millä saan ne palautumaan kunnolla :itku:

Nyt ne sitten ovat edelleen todella kipeät, vaikka tiistaista lähtien olen ne joka päivä venytellyt. Millä saan ne palautumaan kunnolla
Ei siihen mitään jipposkonsteja oo. Ruokaa, lepoa, kevyttä aerobista (kävely esim, saa paikat lämpimiksi) ja venyttely.

Eilen tein tommosen uuden ohjelman...:
maanantai: rinta, jalat, vatsat
keskiviikko: hauis, ojentajat
perjantai: selkä, hartiat
Olin nyt tehny tota 2- jakosta tossa muutaman kuukauden mutta vei niin paljon energiaa ja aikaa, et tuntu et tää ois parempi ratkaisu...
voisitteko kommetoida, missä parantaa jne.???

Tuo ei ole ohjelma, tuo on jako. Itse jos tuolla tekisin ja jollekkin pitäisin oman päivän se olisi jalat tai selkä...no selänki kanssa varmaa hauis. Mutta käsille en omaa päivää näkisi tarpeelliseks laittaa.

Eilen tein tommosen uuden ohjelman...:
maanantai: rinta, jalat, vatsat
keskiviikko: hauis, ojentajat
perjantai: selkä, hartiat
Olin nyt tehny tota 2- jakosta tossa muutaman kuukauden mutta vei niin paljon energiaa ja aikaa, et tuntu et tää ois parempi ratkaisu...
voisitteko kommetoida, missä parantaa jne.???

Jako on huono. Ei tuosta muuta kommenttia voi laittaa.

Mitkä on parhaat olkapääliikkeet? Oon tehny oikeastaan vain pystypunnerrusta olkapäille, niin tuntuu, että siinä taitaa olla vika kun penkki ei kulje. Mavessa menee sarjaa 115kg:llä ja jalkaprässissä 165:llä, mutta penkki ei nouse 50-60kg sarjapainoista ylös.

Olkapäille hyviä on viparit sivulle ja taakse, sekä takaolkapääsoutu ja pystysoutu. Ei tuo mave-penkki-suhde mielestäni sinällään huono ole, varsin normaali. Kokeile tiputtaa painoja vaikka 10 kg ja lähde nousemaan uudestaan.

Saa kreaa syyä kuka vaan. saahan sitä pihveistäkin. :D jotku kokee siitä hyviä vaikutuksia, mutta esim minä en. kokeile niin näet. :)

Mutta sitten oma nooolo kysymykseni: mitä tarkoittaa pakkotoistoharjoittelu? kun siitä paljon puhutaan enkä koskaan ole huomannut termin selitystä..

Mutta sitten oma nooolo kysymykseni: mitä tarkoittaa pakkotoistoharjoittelu? kun siitä paljon puhutaan enkä koskaan ole huomannut termin selitystä..
Pakkotoistot = (Forced reps) Suoritetaan valittu liike loppuun asti, jonka jälkeen kaveri auttaa vielä pari toistoa lisää. Hyvin tehokas metodi mutta rasittaa lihasta melko paljon, jonka vuoksi pakkotoistoja ei ole suositeltavaa tehdä liian usein. Pakkotoisto on myös voiman pahin vihollinen, joten älä käytä pakkotoistoja mikäli päätavoitteesi on voiman hankinta

Kyselisin noista käytettävistä painoista. Olen juuri aloittanut saliharrastuksen piiiitkän tauon jälkeen ja löysin itselleni sopivan 3-jakoisen ohjelman (http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=32394 Timban eka posti). Siinä kehotetaan kuitenkin alussa pitämään painot maltillisina mutta ei muuta. Pitääkö painot olla sellaisia, että hyvin jaksaa vetää sarjan loppuun vai pitäisikö viimeisessä sarjassa otsasuonen pullistua?

Joskus aikanaan tein pyramidi systeemillä muistaakseni 10x40%maximista, 6x60% ja 3x80%.

Kiitoksen etukäteen.

Siinähän se lukee, että sen verta maltillisena, että tekniikka pysyy kasassa ja oikeana. Sitten ku on tekniikat kunnolla hanskassa niin voi tuikkia kunnolla malmia.

Haluaisin alkaa treenaamaan kotona, missä käytössäni on penkki ja käsipainoja. Liikkeitä varmasti löytyy joka lähtöön, mutta olen miettinyt, että miten voin vaikkapa kyykätä helposti kun pitäisi saada tanko kyytiin?

Haluaisin alkaa treenaamaan kotona, missä käytössäni on penkki ja käsipainoja. Liikkeitä varmasti löytyy joka lähtöön, mutta olen miettinyt, että miten voin vaikkapa kyykätä helposti kun pitäisi saada tanko kyytiin?
Penkissä tanko niin korkeelle tukiin kun saat ja sit meet tangon alle ja alat kyykkään. Et vaan tee ekana negatiivista vaihetta ja jätät sen tangon tukiin kun oot alhaalla.

tai sitten teet Hack-kyykkyä tangolla

Back
Ylös Bottom