Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Terve minulla olisi asiaa palautumisesta. kuinka pitkiä taukoja olette pitäneet maximissaan? Siis en tarkoita, että olisi tullut joku loukkaantuminenn tai sairastuminen vaan ihan terveenä. Minkä ajan kuluesssa lihakset rupeavat "heikentymään" tai supistumaan eli katoamaan? Itselläni on takana nyt semoinen 7 päivän palautus
en ole pitänyt totaalilepoa vaan venytellyt ja kävellyt, pientä hölkkää, uimista ja olen kyllä tehnyt vatsoja, selkiä, punnerruksia ja ranteita, mutta en ihan piippuun. Itse tykkään ja osaan todella harjoitella lujaa!:whip::whip:
Palautuminen on kyllä taitolaji.
Olen ollut ylikunnossa monta kertaa:( , mutta päässyt yli niistä.

Hankkimalla vipit...

Pitää toimia 10 yötä ja 10 päivää maikin henkilökohtaisena palvelijana ja penkata 100 kiloa:dance: No eih... Muistaakseni 12,5e piti maksaa Miken tilille ja pistää mukaan nimimerkki että tietää kelle tulee vipit...

Tarvitseeko treenin raskaus loppupeleissä olla mitenkä kova? Eli onko se pakko vetää sinne failureen, vai riittääkö ''terveellinen'' kovuus?

Eli jos Nostan vaikka penkistä jollakin tietyllä painolla 13 kertaa ja jätänkin sen toistomäärään sinne noin 10 tienoille.Vai tuleeko vetää aina niin paljon, kuin menee mikäli haluan kehitystä.

Tarvitseeko treenin raskaus loppupeleissä olla mitenkä kova? Eli onko se pakko vetää sinne failureen, vai riittääkö ''terveellinen'' kovuus?

Eli jos Nostan vaikka penkistä jollakin tietyllä painolla 13 kertaa ja jätänkin sen toistomäärään sinne noin 10 tienoille.Vai tuleeko vetää aina niin paljon, kuin menee mikäli haluan kehitystä.

En itse ainakaan tee failureen vaan koitan löytää sellaisen painomäärän, että saa tehtyä hikisesti ne 3x8/10/12 mitä ikinä pitääkään. Välillä jää toistoja varalle enempi, välillä vähempi.

ok.no entäs nuo treenit mitä tuohon oli laitettu?
1.
leuat 5x5
dippi 4x6
mave 5x5
pohkeet seisten 4x6
2.
etukyykky 4x6
penkki 5x5
kulmis tk 4x6
hauis tk 4x6
pään yli punnerrus 4x6
3.
takakykky 5x5
vinopenkki 4x6
leuat leveä ote 5x5
ranskis 4x6
pohkeet istuen 4x6

sarjoihin laitoin jotain omaa säätöä mutta se 25 toistoa tulee täyteen.eikö tossa ohjelmassa tehdä ollenkaan olkapäitä,vatsoja tai takareisiä?
Eihän sun pakko tolla ohjelmalla oo mitä siel on tehty ni tehä. Voit tehä oman ohjelman tolle tekniikalle, mut niinku sanottu ni tenkiikka ois aika tärkee opetella eka joka liikkessä ja parhaiten se onnistuu tekemällä suht kevyillä painoilla varmaa ja tasasta liikettä et opit tuntee tarkasti missä mikäki liike tuntuu.... IMO vaa ;)

no on tässä puoli vuotta takana treeniä nuilla samoilla perusliikkeillä paitsi mave ottaa vieläki vähän liikaa alaselkään.muut sitte onki aika hyvin jo opittu mutta jatkaa nytte 3-jakosella ja koittaa sitten myöhemmässä vaiheessa tuota ohjelmaa.

Moikka, oon aattellu vaihtaa nykysen 1jakosen tämmöseen
mikä löytyy tosta "aloittelijan ohjelmat topikista"

1. Rinta, etureidet, olkapäät, ojentajat

-Penkkipunnerrus tanko / Vinopenkkipunnerrus tanko x2
-Vinopenkki kp / tasapenkki kp x2
-Etukyykky / kyykky / prässi x 3
-Reiden ojennukset / x3
-Vipunostot taakse / vipunostot sivulle x 2
-Pystypunnerrus tanko / pystypunnerrus käsipainot x 2
-Rankalainen punnerrus / ojentajapunnerrus / kapea penkki x3

2. Selkä, takareidet, pohkeet, hauikset, forkut/epäkkäät

- Alatalja / kulmasoutu tanko / kulmasoutu kp x3
- Ylätalja / leuanveto x3
- SJMV (=Suorin Jaloin MaastaVeto) x3
- Koukistukset x 2
- Pohkeet seisten / pohkeet istuen x4
- Hauikset tangolla / hauikset scott / hauikset kp x3
- rannekäännöt / kohautukset x2

Nii kysyisin että voiko 1.Treenissä missä on "Etukyykky / kyykky / prässi x 3" niin tehdä hackia kun siitä tykkään, vai ottaako samoihin lihaksiin ja sitten 2.Treenissä jos korvaan SMJV tavallisella mavella niin pitääkö ohjelmaa sitten muuten muuttaa sen jälkeen? Ja mitä vatsa liikkeitä suosittelette ja kuinka usein ja monta sarjaa tuon ohjelman kanssa? kiitos jo valmiiksi vastauksista.

Voit ottaa sen hackin sinne, tarkoitus tuossa on vaihtaa aina se toinen liike seuraavaan treeniin...Esim. Hack-maanantain ja Etukyykky-torstaina. Imo en näkis tarpeellisena muuttaa mitään vaikka Sjmv:n korvaatkin mavella...Kyllä sekin sille perseelle ja takareisille menee. Vatsoja reenaillaan siinä missä muitakin piffejä. Ota yhtenä kertana vaikka rutistuksia ja toisella kerralla syviä vatsoja apout. 2-4kunnon sarjaa.

Paljon tärkeempää on paljonko kyykkytulos on kasvanut :D Mulla tuplaantu kahdessa kuukaudessa maximit kyykyssä ja penkissä.
:eek: ite nostin 60kg penkistä ja 2kk jälkeenkö ois 120kg pitäny nousta :D

Näyttää siltä, että oikea puoleni on klassisesti vasenta voimakkaampi, mutta aiemmin ei ole siitä oikeastaan mitään ongelmia tullut.

Nyt päädyin miettimään kun kahtena kertana ranskalaista punnerrusta tehdessäni maaten 4 kilon käsipainoilla (juu, ehkäpä voimakkaasta ei vielä voi puhua meikäläisestä edes oikealta puolelta ;)), niin toisen sarjan viimeineinen, eli kymmenes, toisto päätyy failureen vasemmalta puolelta, mutta oikealla puolella ei ole ongelmaa.

No, treeniohjelmaan kuuluu toki oikeasti vain 1x10 ranskalaisen punnerruksen kohdalla, mutta nyt kevyillä painoilla tätä ensimmäisiä kertoja harjoitellessani olen keskittynyt siihen liikeradan oppimiseen ja siksi olen tehnyt kaksi sarjaa. Jatkossa teen yhden sarjan, niin ei tule ongelmia.

Kysymys kuuluu, jos jatkossa käy käsipainoilla sama juttu jossain liikkeessä, eli vasemman puolen failure oikean jaksaen vielä hyvin, niin mikä olisi paras tapa pitää huoli vasemman puolen ehjänä pysymisestä mutta myös voimistumisesta? Vähemmän toistoja kummallekin puolelle?

Näyttää siltä, että oikea puoleni on klassisesti vasenta voimakkaampi, mutta aiemmin ei ole siitä oikeastaan mitään ongelmia tullut.

Nyt päädyin miettimään kun kahtena kertana ranskalaista punnerrusta tehdessäni maaten 4 kilon käsipainoilla (juu, ehkäpä voimakkaasta ei vielä voi puhua meikäläisestä edes oikealta puolelta ;)), niin toisen sarjan viimeineinen, eli kymmenes, toisto päätyy failureen vasemmalta puolelta, mutta oikealla puolella ei ole ongelmaa.

No, treeniohjelmaan kuuluu toki oikeasti vain 1x10 ranskalaisen punnerruksen kohdalla, mutta nyt kevyillä painoilla tätä ensimmäisiä kertoja harjoitellessani olen keskittynyt siihen liikeradan oppimiseen ja siksi olen tehnyt kaksi sarjaa. Jatkossa teen yhden sarjan, niin ei tule ongelmia.

Kysymys kuuluu, jos jatkossa käy käsipainoilla sama juttu jossain liikkeessä, eli vasemman puolen failure oikean jaksaen vielä hyvin, niin mikä olisi paras tapa pitää huoli vasemman puolen ehjänä pysymisestä mutta myös voimistumisesta? Vähemmän toistoja kummallekin puolelle?
itellä on ranskalaisessa käsipainoilla ollu sama homma. yleisesti ottaen pienempi toistomäärä tuo voimaa, joten oon tehny 6-8 oikeelle ja vasemmalle on tullu sit vähän vähemmän. nopeesti se ainakin mulla korjaantu samalle tasolla. huomasin ainakin ite, että lähinnä syynä oli hermosto ja suht paska liikerata.

Kiitos vastauksesta. :) Pitääpä pyytää joku kyttäämään meikäläistä kun seuraavan kerran ranskalaista punnerrusta teen ja pyytää kertomaan jos näyttää ihan surkealta. On enemmän kuin mahdollista, että täälläkin on se paska liikerata syynä heikomman voiman lisäksi.

Enemmänhän sitä taitaa sille oikealle puolelle muutenkin kiinnittää huomiota näin oikeakätisenä, joten vasen saattaa heilua miten sattuuu. :D

Back
Ylös Bottom