Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Maastaveto on väärin tehtynä vaarallinen liike, mutta oikein tehtynä yksi tehokkaimmista. Maastavetoa on vaikea korvata. Tietysti on niitä, jotka tekevät vaan selänojennuksia.

Niskan takaa tehtävässä pystypunnerruksessa on loukkaantumisriski. Sen voi korvata aivan hyvin edestä tehtävällä pystypunnerruksella --> loukkaantumisvaaran minimointi. Tosin sinun logiikallasi pitäisi ilmeisesti ensin rikkoa olkapäät ja sitten kokeilla vaihtoehtoja, kun viittaat kokemuspohjaan.

Kerro minulle nämä loukkaantumisriskit? Itse olen kyseistä liikettä tehnyt ilman ongelmia, ja monet muutkin. Ei siinä olkapäät ole sen kummemassa asennossa kuin edestä tehtävässäkään, jos osaa liikkeen oikein. Päätä kääntää eteenpäin ja laskee tangon korvien kohdalle.

Itse tuota tehneenä olen huomannut että jos laskee tangon liian alas niin rasitus olkapäille on ihan liikaa. Antaa tangon vähä raapia takatukkaa ja nostaa ylös niin ei mitään ongelmaa. ja teen liikkeen seisten.

Mikset tekisi molempia? Tee ylätaljassa sitä pitkää pumppisarjaa ja leuoissa sitten lyhyempää tuhertamista. 8-10 toistoa kehon omalla painolla on jo sellainen tulos, että voisit vetää leukoja vaikka lisäpainoilla tehden esim. vitosia.
njoo ihan hyvä idea, voisin alottaa leuanvedot omalla painolla sitten pitempää pumppisarjaa taljalla :) toinen juttu on ton leuanvedon kans ett se ottaa ikävän paljon hauiksiin vaikka vedän leveällä myötäotteella.

Kerro minulle nämä loukkaantumisriskit? Itse olen kyseistä liikettä tehnyt ilman ongelmia, ja monet muutkin. Ei siinä olkapäät ole sen kummemassa asennossa kuin edestä tehtävässäkään, jos osaa liikkeen oikein. Päätä kääntää eteenpäin ja laskee tangon korvien kohdalle.
Niin olen minäkin tehnyt maastavetoa ilman ongelmia, kuten monet muutkin. :david:

The problem with the BNP is that the movement pushes the cervical spine into flexion and can injure the posterior elements, ligaments, joint capsules, muscles, etc., even discs, and they put stress on the A/C joint (I've seen A/C separations from BNP) and the rotator cuff.

Sahaajalle vielä: ''Perustele paremmin'' Sulla on oikeesti lukemisen-ymmärtämisen vaikeuksia.

Mitä muuta mä teinkään kun perustelin, muistuuko mieleen mm. ; a) Olkapäät menee epäluonnoliseen asentoon b) Niskat menee jumiin.

Poistettu osa viestistä. tämä asia on mun osalta käsitelty

Edittiä; tältä sodalta olis vältetty muutamalla hymiöllä ja ei niin kirjaimellisesti lukemalla

Sahaajalle vielä: ''Perustele paremmin'' Sulla on oikeesti lukemisen-ymmärtämisen vaikeuksia.

Mitä muuta mä teinkään kun perustelin, muistuuko mieleen mm. ; a) Olkapäät menee epäluonnoliseen asentoon b) Niskat menee jumiin.

Poistettu osa viestistä. tämä asia on mun osalta käsitelty

Edittiä; tältä sodalta olis vältetty muutamalla hymiöllä ja ei niin kirjaimellisesti lukemalla

Niin kyllä jälkeenpäin ole selitellyt väittämääsi, mutta kyse olikin siitä että alunperin yleistit vaan ilman mitään perusteluita, ihan turha väitellä siitä.

"Niskat menee jumiin". Kenellä? Ei ainakaan mulla. Tuo on juuri sitä yleistämistä, että jos sinulla menee, niin kaikilla muillakin menee.

Niin kyllä jälkeenpäin ole selitellyt väittämääsi, mutta kyse olikin siitä että alunperin yleistit vaan ilman mitään perusteluita, ihan turha väitellä siitä.

"Niskat menee jumiin". Kenellä? Ei ainakaan mulla. Tuo on juuri sitä yleistämistä, että jos sinulla menee, niin kaikilla muillakin menee.

Kyllä, totta joka sana. Päästiinkö nyt ''yhteisymmärrykseen''?

Modet poistakoon mun ja kolmen muun viestit liittyen pystypunnerrukseen niskantakaata?

Ei tää tappelu palvele ketään.

tuosta niskantakaapunnerruksesta nyt on aivan turha edes kiistellä. aika harva sitä oikeesti pystyy tekemään pitkään kivuttomasti eritoten jos se tehdään oikein eikä pusketa ylös jo päälaelta sitä jolloin se muuttu melkeinpä ojentaja liikkeeksi. sitten kun mennään yli 100kilon sarjapainoihin niin useimmilla kipuilut alkaa. erittäin hyvä liike, mutta harvalla pitkässä juoksussa olkapäät kestää kun nivel on vääntyneessä/virhe asennossa ja siitä pitää puskea sitten ylös. ilman selkänojaa kun tekee niin pystyy hakemaan luonnollisemman kulman taivuttamalla kropan haluamaansa kohtaa jolloin olkanivelien asento muuttuu suotuisammaksi, mutta jos nojan kanssa haluaa ns turvallisesti tehdä niin edestä punnerrus on silloin oikea ratkaisu.

En kehannut aloittaa uutta ketjua asialleni koska minulla ois paljon kyseltävää ja en muista nyt kaikkea ja saatan kysellä asioita vielä myöhemmin uudelleen jne. joten kyselen asiani täältä, toivottavasti tulee auttavia kommentteja.

Eli oon 18v ikäinen spekseiltään 168cm, 64-66kg.

Aloitin tuossa kesän vaiheessa hiljalleen nostelemaan painoja (kotitiloissa käsipainoilla) ja yleensä perjantaisin pääsen käymään sit salilla (pääsee ilmaiseksi).
Olen keskittynyt tähän mennessä vain käsiin ja rintoihin koska ne ovat ne "pääkohteet" joita haluan kehittää. Kehitystä jo olen alkanut näissä huomaamaan.
Noita käsiä ja rintaa reenailen 2x viikossa ja sit olkapäitä ja yläselkää kerran viikossa. Sarjoja aina teen 3x 6-12 ja lämmittelen 1-2x 15-20.
Jalkoja ja vatsoja en ole aloittanutkaan, syy tähän on se että en tiedä miten voisin treenata jalkoja tai vaikka vatsojakaan?
Tai olen minä kyllä yrittänyt vatsoja treenata mutta en löydä itelleni mitään tehokasta treeniä niihin..

Eli kannattaisikohan minun aloittaa nyt aktiivisemmin reenailemaan kaikkia lihasryhmiä? (käytännössä kysyn siis tehokkaampaa/järkevämpää ohjelmaa jota noudattaisin)

Ja tähän samaan kysyn sitä että, olen laskenut päivittäisen proteiinin saantini ja se jää laskujeni mukaan aina siihen n. 60g. (laskin että tarvitsen päivässä n.120g) joten mistä minä repisin lisää sitä protskua?
Vaikka olenkin aloittelija niin onko noista proteiinijuomista haittaa vai kannattaako just aloittelijan niitä käyttääkkin?

Ja sit seuraavaan aiheeseen elikkä, meitsin saavutuksena on saada noita lihaksia näkymään ja kasvamaan ja toinen on että haluan saada noita läskejä pois (en siis ole laihduttamassa kiloja vaan pelkästään sitä peilikuvaa muuttamassa).
Joten kannattaisiko minun alkaa kuntoilemaan, vaikka juoksemaan/hölkkäilemään?
Ja paljonko minun pitäisi viikossa/päivässä tehdä tätä jotta ne läskit alkaa lähtemään?
Jostain kun olen lueskellut että riittää kun käy joka toinen päivä ½ tunnin lenkillä ja toiset sit sanoo että riittää 2-3 kertaa viikossa tunnin lenkit.

Mikä siis on se fakta jota kannattaa noudattaa?
Niin ja syy siihen miksi en ole vielä aloittanut "kuntoilua" on se että olen lukenut täältä ku joku sanoi että rasvanpoltossa palaa myös lihaksia, eli jos minä käyn lenkillä ja nostelen painoja niin onko kummastakaan sitten hyötyä?

Saattoi tulla sekava juttu mutta koittakaa ymmärtää ja kiitän niitä ihmisiä jotka vastailee järkevästi kysymyksiini. :)

Aloitin tuossa kesän vaiheessa hiljalleen nostelemaan painoja (kotitiloissa käsipainoilla) ja yleensä perjantaisin pääsen käymään sit salilla (pääsee ilmaiseksi).
Olen keskittynyt tähän mennessä vain käsiin ja rintoihin koska ne ovat ne "pääkohteet" joita haluan kehittää. Kehitystä jo olen alkanut näissä huomaamaan.
Noita käsiä ja rintaa reenailen 2x viikossa ja sit olkapäitä ja yläselkää kerran viikossa. Sarjoja aina teen 3x 6-12 ja lämmittelen 1-2x 15-20.
Jalkoja ja vatsoja en ole aloittanutkaan, syy tähän on se että en tiedä miten voisin treenata jalkoja tai vaikka vatsojakaan?
Tai olen minä kyllä yrittänyt vatsoja treenata mutta en löydä itelleni mitään tehokasta treeniä niihin..

Eli kannattaisikohan minun aloittaa nyt aktiivisemmin reenailemaan kaikkia lihasryhmiä? (käytännössä kysyn siis tehokkaampaa/järkevämpää ohjelmaa jota noudattaisin)

Ehdottomasti tasapuolisesti koko kroppaa, ei pelkkää rintaa ja hauista. Kotioloissa monipuolisesti treenaaminen on aika vaikeaa, joten suosittelen alkaa käymään ihan säännöllisesti salilla. Valmiita ohjelmia löytyy esim. tuosta aloittelijoiden osion tärkeäksi merkityistä ketjuista.

Ja tähän samaan kysyn sitä että, olen laskenut päivittäisen proteiinin saantini ja se jää laskujeni mukaan aina siihen n. 60g. (laskin että tarvitsen päivässä n.120g) joten mistä minä repisin lisää sitä protskua?
Vaikka olenkin aloittelija niin onko noista proteiinijuomista haittaa vai kannattaako just aloittelijan niitä käyttääkkin?

Helpoiten saat proteiinia lisättyä syömällä vaikka purkin rahkaa aina muutaman tunnin välein. Tiedän, että rahkan syönti ei välttämättä houkuttele, mutta esim. Ehrmann (Ehram) on aika neutraalin makuista ja menee helposti alas vaikka Fun lightiin sekoitettuna. Muita hyviä proteiinilähteitä on tonnikala, kananmunat, raejuusto. Proteiinijuomat ovat lisäravinteita, joten niillä ei tulisi korvata kiinteää ruokaa, vaan täydentää muuten monipuolista ja terveellistä ruokavalioa. Proteiinidrinkki käy kyllä esim. välipalaksi, jos muuta ei ole saatavilla. Kunhan et elä niillä jauhoilla.

Ja sit seuraavaan aiheeseen elikkä, meitsin saavutuksena on saada noita lihaksia näkymään ja kasvamaan ja toinen on että haluan saada noita läskejä pois (en siis ole laihduttamassa kiloja vaan pelkästään sitä peilikuvaa muuttamassa).
Joten kannattaisiko minun alkaa kuntoilemaan, vaikka juoksemaan/hölkkäilemään?
Ja paljonko minun pitäisi viikossa/päivässä tehdä tätä jotta ne läskit alkaa lähtemään?
Jostain kun olen lueskellut että riittää kun käy joka toinen päivä ½ tunnin lenkillä ja toiset sit sanoo että riittää 2-3 kertaa viikossa tunnin lenkit.

Omasta mielestäni ei kannata lähteä noin alkuvaiheessa laihduttamaan, ellei sitten rasvaa ole huomattavasti. Se peilikuva muuttuu varmasti merkittävästi, kun lihasta tulee sinne rasvakerroksen alle. Mutta jos tosiaan haluat laihduttaa, niin tärkeintä siinä on se, että kulutat enemmän mitä syöt. Liikuntaa sen mukaan, miten itse tykkää tehdä.

Mikä siis on se fakta jota kannattaa noudattaa?
Niin ja syy siihen miksi en ole vielä aloittanut "kuntoilua" on se että olen lukenut täältä ku joku sanoi että rasvanpoltossa palaa myös lihaksia, eli jos minä käyn lenkillä ja nostelen painoja niin onko kummastakaan sitten hyötyä?

Ikävä kyllä lihaksen kasvattaminen ja rasvan poltto ei onnistu yhtäaikaisesti luonnillisin keinoin. Kannattaa vaan panostaa siihen lihasten kasvatukseen ja dieettailla sitten joskus, kun on saanut kerättyä lihasmassaa alle. Rasvanpoltossa palaa aina jonkin verran myös lihasta, mutta sen voi minimoida syömällä riittävästi proteiinia. Tästä lisää myös noissa tärkeäksi merkityissä ketjuissa.

Onko tämmönen jako mistään kotosin?

Ma: rinta, hauis ja vatsat Ti: jalat, selkä, olkapäät To: rinta, hauis ja vatsat Pe: jalat, selkä, olkapäät

Eli käytäs kaksi kertaa jokainen lihasryhmä läpi viikon aikana.
no toi jalat,selkä,olkapäät on hurjan paljon rankempi treeni kuin toi toinen.
tai sen ainakin pitäisi olla..

no toi jalat,selkä,olkapäät on hurjan paljon rankempi treeni kuin toi toinen.
tai sen ainakin pitäisi olla..

No olisko järkevämpää vaihtaa tuon selän ja hauiksen paikkaa.

Eli
Ma: Rinta, selkä ja vatsat Ti: Jalat, hauis ja olkapäät

Oisko tossa enemmän järkeä?

Oon aivan aloittelija noissa salihommissa. Aerobinen kunto on ihan kova, mutta tahtois lisää lihasta just käsiin ja vatsaan. Juoksusta ja jalkapallon peluusta on tullut jees pohkeet ja jalkalihakset on muutenkin ok kunnossa. Voimaa kyllä löytyy kesäduunin ansiosta, mutta lihaksia enemmän näkyviin. Pääasiassa on tullut treenailtua himassa ja talonyhtiön treenisalissa. Speksit nyt on about 180+cm ja painoa on täl hetkel 65kg. Ja ikää kuten näkyy nickin alapuolella on 14v.

Miten mun kannattais ryhtyä kehittymään tästä eteenpäin. Aikaisempaa kokemusta ei ole. Ja ruokaa nyt tulee syötyä kaikkea mitä tarjotaan. Ja ruokaa tulee syötyä varsin kiitettävästi. Protskuja kannattas hankkia varmasti munakasta ja muita proteiinia sisältäviä aineksia syödä. Kuinka monta kertaa viikossa mun pitäs painoja nostella? tähän saakka, about 3-4 kertaa sellasia puolen tunnin:lol2:
treenejä tehtyä. Kaikenlainen yleishyödyllinen matsku on myös sallittua.:worship:

No olisko järkevämpää vaihtaa tuon selän ja hauiksen paikkaa.

Eli
Ma: Rinta, selkä ja vatsat Ti: Jalat, hauis ja olkapäät

Oisko tossa enemmän järkeä?
noh,vähän,mutta en erityisemmin pidä tuostakaan,lähinnä siksi että olkapäät ottavat joka treenissä osumaa.lisäksi sulta puuttuu ojentajat tuosta kokonaan

hyväksi todettuja jakoja 2-jakoisessa:
1. Rinta, etureidet, olkapäät, ojentajat
2. Selkä, takareidet, pohkeet, hauikset

1. Yläkroppa
2. Jalat, vatsat

1. Jalat, kädet
2. Selkä, rinta, olkapäät, vatsat

Back
Ylös Bottom