Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

oho tarkotin siis viparit sivulle ja taakse.hartioihin pitäs saada vähä leveyttä mutta nuista kohautuksista ei sitte taija olla apua?
Ei oo mitään yksiselitteistä liikettä/lihasta, jolla saa leveen selän. Lähinnä siihen vaikuttaa latsit ja olkapäät.

edit: luin eka vähän huonosti. älä panosta vaan hartioiden leventämiseen, tee myös selkäliikkeitä tai näytät täysin dorkalta parin vuoden kuluttua :)

Penkistä on puhuttu niin perhanasi että oon nyt ihan sekaisin miten kannattaisi treenata :)

Olen itse nostellut jonkun kolme viikkoa vasta, ensiksi meni 40kg, nyt 50kg.

Mieltä vain painaa se että viime viikolla sain kovan treenin jälkeen, ja pidempien penkki sarjojenkin jälkeen nostettua ekalla tuon 50kg, ja nyt vasta kolmannella yrityksellä (ja heikommin) vaikka en ollut väsyttänyt itseäni vielä penkissä :/

Tämä nosto siis molemmilla kerroilla treenin lopuksi, ja tällä viikolla treenasin ensimmäistä kertaa kolmesti viikossa, kuten tästä eteenpäinkin... Joten olin kyllä aika puhki, mutta se ei riitä selitykseksi.

Eli siis kertokaapa noilla tiedoilla vähän millä painoilla, ja minkälaisia sarjoja? Ja sitten tärkeimmät apuliikkeet?

Penkistä on puhuttu niin perhanasi että oon nyt ihan sekaisin miten kannattaisi treenata :)

Olen itse nostellut jonkun kolme viikkoa vasta, ensiksi meni 40kg, nyt 50kg.

Mieltä vain painaa se että viime viikolla sain kovan treenin jälkeen, ja pidempien penkki sarjojenkin jälkeen nostettua ekalla tuon 50kg, ja nyt vasta kolmannella yrityksellä (ja heikommin) vaikka en ollut väsyttänyt itseäni vielä penkissä :/

Tämä nosto siis molemmilla kerroilla treenin lopuksi, ja tällä viikolla treenasin ensimmäistä kertaa kolmesti viikossa, kuten tästä eteenpäinkin... Joten olin kyllä aika puhki, mutta se ei riitä selitykseksi.

Eli siis kertokaapa noilla tiedoilla vähän millä painoilla, ja minkälaisia sarjoja? Ja sitten tärkeimmät apuliikkeet?

Keskitys poika vaan ihan kokonaisvaltaiseen treeniin ja perusjuttuihin: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=32394

Sitten kun pääset penkissä siihen 100 kiloon, voi kyseeseen tulla jotain erikoisohjelmia, mutta sinulla tuo penkki nyt nousee ilman poppakonsteja tuon linkin jutuilla:)

Hyviä treenejä!

Kuulostaa siltä kuin koittaisit maksimit joka reenikerralla. Keskity vaan sarjoihin ja jätä ne maksimien kokeilut tulevaisuuteen ;)

No voinko käyttää tuota 2x6 systeemiä?

Kun oot noin alussa, niin pidä toistot siellä vähintään 8 mieluiten. Sitten kun olet isommissa romuissa, niin voit lyhentää sarjaa:) Ehtii jänteet jne. sopeutua rasitukseen paremmin, ja näin vältytään mahdollisilta ongelmilta alussa.

Selvä.

No, jos teen niin että saan painolla x sen 8 toistoa, niin vähän ajan päästä en saakkaan kuin 6 toistoa, niin pitäisikö vain pudottaa 2,5 painoa vai tyytyä lyhyempään sarjaan?

Ja sarjojen määrä?

Selvä.

No, jos teen niin että saan painolla x sen 8 toistoa, niin vähän ajan päästä en saakkaan kuin 6 toistoa, niin pitäisikö vain pudottaa 2,5 painoa vai tyytyä lyhyempään sarjaan?
Samaa reenikertaako tarkotat? En usko, että kenelläkään tippuu parin kolmen sarjan aikana kahdella toistomäärät ellei aivan täysin loppuun vedä ja suht lyhyillä palautuksilla. Jätä pari toistoo varastoon ettet pakkotoistoja vedä joka sarjan päätteeks. Rasittaa hermostoo ja tappaa voiman.

Jos penkkitulos on vielä luokkaa 40-50 kg, on lähestulkoon samantekevää miten treenaa, kunhan treenaa edes suurinpiirtein järkevästi. Sanoisin oikeastaan, että unohda pään vaivaaminen ja keskity treenaamiseen (äläkä kokeile esim. penkkimaximia kerran viikossa). Perustreeniä vaan alkuun ainakin pari vuotta, sen jälkeen lähdet pohtimaan mitä treeneiltäsi haluat jne...

Miten voi estää oksennusolon tulemisen salilla? Tänäänkin tuli niin huono olo että oli pakko lähteä kesken kaiken. :urjo:

Miten voi estää oksennusolon tulemisen salilla? Tänäänkin tuli niin huono olo että oli pakko lähteä kesken kaiken. :urjo:

Itelläki joskus tulee jossain kovissa kyykky/mavetreeneissä pikkusen paha olo. En ainakaa minä tiedä siihen mitään varsinaista ratkaisua. Välttää vaan syömistä just ennen reeniä (noin 1-2 tuntia) mutta kumminki pitäen huolen että on syönyt kunnolla.

Samaa reenikertaako tarkotat? En usko, että kenelläkään tippuu parin kolmen sarjan aikana kahdella toistomäärät ellei aivan täysin loppuun vedä ja suht lyhyillä palautuksilla. Jätä pari toistoo varastoon ettet pakkotoistoja vedä joka sarjan päätteeks. Rasittaa hermostoo ja tappaa voiman.
Joo, hyvä neuvo, mutta riippuu treenityylistä. Nykyään tuntuu olevan muodissa yksi- tai kaksijakoiset ohjelmat, ja niissähän pitäisi tehdä noin, että jättää toistoja varastoon. Eritoten yksijakoisessa on tärkeää tuo. Ja tietty voimaohjelmat samoiten.

Mutta sitten se poikkeus tähän sääntöön. Eli jos vedät kropan läpi kerran viikkoon (kolme- ja nelijakoiset ohjelmat) ja mielessä vielä lihasten kasvatus, on ne sarjat fiksuinta vetää sinne loppuun asti ja vielä ylikin. Lihasta pitää siinä treenissä väsyttää äärimmilleen, koska sitä ei sitten viikkoon taas rasitetakaan.

Ps. Mulla muuten tippuu jo ekan sarjan jälkeen toistot kahdella jos ja kun treenaan nelijakoisella.

mavea on kyllä aika vaikee korvata millään mutta jos on tosin sellanen tilanne ettei mavee voi tehä (itellä sama homma).. kaikkee kikkailua selälle ja jaloille sitä tulee tehtyä. enemmän tietysti vois antaa analyysiä ko tietäs että minkä takia ei voi mavettaa..?

Maastaveto ei ole kehonrakennusta harrastavalle mikään tarpeellinen, kulmasoutua vaan peliin, jos ei kiinnosta mavetella, voimanostajat on erikseen:)

Mistä ihmeestä johtuu se, että kun on vaikkapa kuukauden treeniputki/jakso ja sen jälkeen pitää kevyen viikon, niin heti kun kevytviikko/totaaliviikko alkaa, alkaa ilmenemään kaikenlaista pientä köhää/nenäntukkoisuutta/kuumetta melkein välittömästi, ja sitten parin päivän päästä ne menevät taas ohi? Enkö vain osaa?:D

Voiko maastavedossakin laitta laudanpätkän kantapäitten alle niin kuin kyykyssä?
Kokeilin ja tuntui helpommalta

Entä perus pystypunnerrus istuen käsipainoilla, tasa- vai vuorotahtiin?

Ja vielä vinopenkki käsipainoilla, niin että painojen tanko osoittaa eteenpäin vai sivuille, jos tajusitte?

En kuule laudanpalasta tiedä, mutta entäs veto korokkeelta?.. 1 kpl 25 kg:n limppu jalkojen alle taikka kaks limppua niin kuulemma on hyvä koroke.

Tasa. (oma mielipide) siitä tulee nääs aivan ihmeellistä heilumista jos vuorotahtiin rupeat punnertamaan.

Tanko osoittaa sivuille. niin se on paras, tasapaino säilyy mun mielestä paremmin.

Back
Ylös Bottom