Aloittelija, treeniohjelma arvosteluun tänne

Meta title: 🔥 Aloittelija treenissä – tuo ohjelmasi testiin! 🔥

Meta description: Aloittelijan paras palautekanava: saat suoraa, rehellistä ja kovaa pakkis-tason analyysia treeniohjelmastasi.

Eepoks: Jos niitä sarjamääriä nostaa, niin kannattaa nostaa niitä kaikille lihasryhmille. ;) Nyt käsille & ojentajille suhteessa paljon enemmän sarjoja kuin muille lihasryhmille. 5. päivä on mun mielestä ihan turha. Teet ennemmin vaikka joka toisessa treenissä pitempää sarjaa, jos kestävyyttä haluaa. Tai sit vaan lyhyemmät palautukset sarjojen välissä.

Ja muutenkin. Treenaat siis kolme päivää putkeen ja sit neljä päivää taukoa (lukuunottamatta ton 5. päivän muutamaa hassua sarjaa). Ei kyllä oikein mitään järkeä. Ota ennemmin vaan valmis 3-jakoinen. Jos haluat tehdä enemmän sarjoja, niin lisäät jokaiseen liikkeeseen 1-2sarjaa. Ja et tee (ainakaan aluksi) ihan niin loppuun asti, jos sarjoja on normaalia enemmän.

edit. Ja ei vatsoja ennen kyykkyä

Kuten Czar tuossa jo mainitsikin.. "jos kukaan ei ole kommentoinut niin silloin ohjelma on ok"... tms.

No, nyt täytyy itse kommentoida.

ohjelmaa olen tehnyt kesäkuun alusta.

1. Lihaskunto on parantunut huomattavasti.
2. Salilla käynti on kivaa.
3. Jopa jotain ulkoista muutosta näkyy.

Ainut asia mihin haluaisin muutosta on käsivarsien kehitys. Ne on
ovat vieläkin narut... Mitä niille tarjota että alkaa tapahtumaa? Jotain tiettyä?

Ja tässä se ohjelma mitä olen tehnyt:
1.päivä
Hack-kyykky 2-4 L 3x 7-11
Reisien koukistajat 1 L 2x 13-15
Reisien ojentajat 1 L 2x 12
Pohkeet istuen - 2x 20
Vatsat - 1x 30, 1x 20, 1x 15
Vinovatsat - 2x 18+18
Kyljet - 2x 20+20

2.päivä
Penkkikone 2 L 1x 12, 2x 5-8
Dippi 1 L 1x 16, 1x 10, 1x 7
Peck Deck - 2x 18
Sivuvipu - 2x 12
Pystysoutu - 2x 16
Ojentajat 1 L 1x14, 2x 8-10
Vatsat - 1x18, 1x12
Ylätaljavatsat - 1x 35, 1x 22

3.päivä
Selänojennus 1 L 1x 28, 1x 20, 1x 15
Alataljasoutu 1 L 1x 14, 2x 8-10
Ylätalja, nt 1 L 1x 16, 2x 10-12
Dorsi - 2x 12-16
Hauiskääntö 1 L 1x 12, 1x 7
Kyljet - 2x30
Alavatsapenkki - 1x 30, 1x 20
Vatsat - 1x 20, 1x 15

Kuten Czar tuossa jo mainitsikin.. "jos kukaan ei ole kommentoinut niin silloin ohjelma on ok"... tms.

No, nyt täytyy itse kommentoida.

ohjelmaa olen tehnyt kesäkuun alusta.

1. Lihaskunto on parantunut huomattavasti.
2. Salilla käynti on kivaa.
3. Jopa jotain ulkoista muutosta näkyy.

Ainut asia mihin haluaisin muutosta on käsivarsien kehitys. Ne on
ovat vieläkin narut... Mitä niille tarjota että alkaa tapahtumaa? Jotain tiettyä?

Ja tässä se ohjelma mitä olen tehnyt:
1.päivä
Hack-kyykky 2-4 L 3x 7-11
Reisien koukistajat 1 L 2x 13-15
Reisien ojentajat 1 L 2x 12
Pohkeet istuen - 2x 20
Vatsat - 1x 30, 1x 20, 1x 15
Vinovatsat - 2x 18+18
Kyljet - 2x 20+20

2.päivä
Penkkikone 2 L 1x 12, 2x 5-8
Dippi 1 L 1x 16, 1x 10, 1x 7
Peck Deck - 2x 18
Sivuvipu - 2x 12
Pystysoutu - 2x 16
Ojentajat 1 L 1x14, 2x 8-10
Vatsat - 1x18, 1x12
Ylätaljavatsat - 1x 35, 1x 22

3.päivä
Selänojennus 1 L 1x 28, 1x 20, 1x 15
Alataljasoutu 1 L 1x 14, 2x 8-10
Ylätalja, nt 1 L 1x 16, 2x 10-12
Dorsi - 2x 12-16
Hauiskääntö 1 L 1x 12, 1x 7
Kyljet - 2x30
Alavatsapenkki - 1x 30, 1x 20
Vatsat - 1x 20, 1x 15

Joitain omia mielipiteitä:

1. päivään voisi lisätä jonkun vapailla painoilla tehtävän jalkaliikkeen ensimmäiseksi liikkeeksi kuten maven, etu/takakyykyn, sjmv, askelkyykyn. Tai prässin jos selkä on heikko, eikä kestä kunnon liikkeitä. Mut jokin hyvä kokonaisvaltainen liike sinne.

2. päivään rintaan mieluummin kp:lla tai tangolla tehtävä liike kuin joku kone (mikäköhän kone) ja vielä jokin lisäksi, vaikka vinopenkkiä pari sarjaa. Ja siirrä dippi alemmaksi järjestyksessä, jos teet ojentajat olkapäiden jälkeen. Ei ole imo järkeä hypätä lihasryhmästä toiseen ja palata siihen myöhemmin. Tee ojentajaliikkeet samalla kertaa.

3. treeniin tarvitaan jotain hyvää kokonaisvaltaista peruskamaa. Liikaa nysnyssiä. Selänojentajat veks ja siihen tilalle leuanveto 3x. Alaselkää tulee tehtyä tarpeeksi, jos otat jalkapäivälle jonkun hyvän liikeen (sjmv, kyykky, mave). Jos alaselkä huolettaa, niin voit pistää noi ojennukset vaikka viimeseksi liikkeeksi.
Alataljan tilalle vaikka kulmasoutu tangolla. Voit sit vielä ottaa kolmanneksi liikkeeksi selälle jommankumman noista taljoista. Tai sit voit tehdä siten, että otat vuoroviikoin kolmanneksi liikkeeksi ylätalan ja alataljan. Tulee vähän vaihtelua.
Ja mikäköhän on dorsi liikkeenä? Tietääkseni se on lihas (musculus latissimus dorsi, eli leveä selkälihas), valaiskaa tyhmää. No, anyway, et tarvii neljättä selkäliikettä enää.

Valitit, että kädet ovat narut. Se voi johtua siitä, että käsille ei ylipäätään tule kovin paljon rasitusta tuossa sun ohjelmassas. Esim. penkkikone voi viedä rasitusta pois käsiltä (valmiit liikeradat). Vaihda siis se vaikka peruspenkkiin, niin korjaantuu. Ja vinopenkki kp:lla antaa myös ojentajille ärsykettä.

Hauksetkaan eivät saa ärsykettä tarpeeksi. Noi taljat eivät ole ihan yhtä hyviä liikkeitä, kuin noi edellämainitut selkäliikkeet. Leuat vastaotteella antaa haukalle kyytiä ja kulmasoutu ottaa myös vähän. Ota myös haukalle yksi liike lisää, vaikka scottipenkki, hammer, haukka kiertäen kp:lla, keskitetty haukka jne.

Jos tuntuu, että kädet eivät vain kehity muihin lihoihin verrattuna, voit siirtää ojentajat ja haukan ensimmäisiksi liikkeiksi treenikerroillaan.

tällästä näin nopeasti katsottuna mun mielestä vois korjata. Vielä löytyis varmaan muutakin. Aika kortilla.

ps. mitkä noi ojentajan, vatsan ja kyljen liikeet ovat?

ohjelma.

Tässä 2-jakonen ohjelma, treenitaustaa puol vuotta yksijakoisella takana.
Sarjoja ei vissiin kannatta tehdä ihan loppuun asti, ettei heti iske kauhea ylikunto, kuinka usein pitäisi pitää kevyitä viikkoja?

Minkälaisia toistomääriä kannattaa tehdä ja kuinka pitkät palautusvälit?
Olen nyt dietillä, tavoitteena pudottaa muutama kilo), ilmeisesti lyhyemmät toistomäärät 6-8 soveltuvat paremmin laihduttavalle verrattuna pidempiin sarjoihin?
Mitat on 180cm ja ~85kg

MA
-Penkkipunnerrus tanko x2
-Ristitalja x2
-kulmasoutu kp x3
-Ylätalja x3
-kapea penkki x2
-vipunostot sivulle x 2
-hammer kääntö x2
Sarjat yht= 16

TI
- Prässi x 3
- Reiden ojennukset x3
- Reiden koukistukset x 4
- Pohkeet x 4
- Vatsat x 2
Sarjat yht= 16

KE
lepo, tai kevyt lenkki

TO
Sama kuin maanantaina

PE
Sama kuin tiistaina

Viikonloppu lepoa ja kevyttä liikuntaa

@Rumour

2-jakoisella juu ei kannata ihan piippuun vetää sarjoja, jotta palautuminen olisi nopeampaa. Mutta se ei ole syy jättää treeniä liian helpoksi. Viimeiset sarjat voi vetää aika loppuun asti ilman palautumispelkoja, jotta saa edes tuntuman niihin lihoihin.

Kevyen viikon vois pitää kolmen kovan viikon jälkeen tai sitten kun tuntuu siltä, että kevyt viikko voisi tehdä terää. Kuuntele kehoa.

Toistomäärät ja palautusajat saat itse valita, riippuu vähän tavotteista. Jos voimaa halajaa, niin pitemmät 3-5min. palatukset ja bodytyylisesti treenailtaessa lyhyemmät. Toistot bodyssa 8-15, voimassa 1-6.

Ohjelmasta: aika hyvä 2-jakoinen, ylä- ja alakroppa -periaate. Mut tuohon 2. treeniin jotain vois muokata. Jokin perusraskas liike siihen tuon reidenojennuksen tilalle. Vaikka kyykky, mave (ehkä vuoroviikoin jos siltä tuntuu), sjmv, askelkyykky, smithkyykky jne. Ja tuon raskaan liikkeen vois tehdä ensimmäiseksi enne prässiä. Jos sjmv ottais, niin koukistuksista vois ottaa yhden sarjan pois.

Ja paljon venyttelyä. Ylätaljan kohdalla vois tehdä vuoroviikoin leukoja. juu..

Tälläisellä ohjelmalla olen suunnitellut lähteä kohti syksyä. Eli 3 kertaa viikossa punttikselle.

MA
Rinta, selkä

Penkkipunnerrus tanko 12, 8, 6, 4
Ristitalja 12, 10, 8
Leuanveto 4x max
Kulmasoutu 12, 10, 8
Mave 10, 6, 4
selän ojennus 3x12
Vatsat 4x25

KE
kädet

Pystypunnerrus KP 12, 10, 8
Vipunostot sivuille 2x10
Vipunostot taakse 2x10
hauiskääntö tangolla 12, 10, 8, 8
Hauikset KP 2x8
Dippi 12, 10, 8
ojentajat ylätaljassa 3x10
Rannekäännöt 3x15
alavatsat 3x25
Sivuvatsat 2x20

Pe
Jalat

Kyykky 10, 8, 6, 4
Reisikoukistus 2x15
Pohkeet prässissä 3x15
Prässi 2x15
Vatsat 4x25

Itse vaihtaisin tuon reisikoukistuksen SJMV:hen tai Julleen. Tekisin sitten loppuun ojennuksia ja koukistuksia superina, jos riittää energiaa.

Morjesta, nyt kun sain tunnuksen aktivoitua, ja pääsen kirjoittelemaan niin annampa heti vielä täysin uunituoreen ohjelmani arvioitavaksi ;)

Salilla käymisen aloittelin tuossa ysiluokan alkupuolella (nyt ikää 17), kävin semmoiset 2-3 kertaa viikossa, enkä oikeastaan treennannut minkään ohjelman mukaan, treenasin vain sitä mitä teki mieli ja tein nin paljon kuin jaksoin. Suurin virhe oli varmastikkin lähes 2 tunnin mittaiset treenit, ja huono ruokavalio. Tässä siis taustat, ny olen ollut melkein vuoden päivät tauolla, nyt tarkoitus aloittaa sali harrastus uudelleen aj pikkuisen vakavammin (ruokavalio ja kunnon ohjelma)

Ja tässähän siis tämä ohjelma, kahden puolitutun treenarin hiomana:

osa 1
-Penkkipunnerrus tanko / kp 5-8*2-5
-Vinopenkki kp / tanko 2-4*6-15
-viparit maaten tai ristitalja 2-4*6-15
-Viparit sivulle 2-4*6-15
-Pystypunnerrus 2-4*6-15
-ranskalainen punnerrus 2-4*6-15
-Kohautukset(olan, eli epäkkäät) 2-4*6-15

osa 2
-Kyykky / etukyykky / prässi 5-8*2-5
-Reiden ojennukset 2-4*6-15
-Mave 5-8*2-5
-Reiden koukistukset 2-4*6-15
-Pohkeet istuen / seisten 2-4*6-15

osa 3
-Kulmasoutu 2-4*6-15
-Alatalja 2-4*6-15
-Ylätalja leveä 2-4*6-15
-Hauikset tanko / kp 2-4*6-15
-Rannevemputus, jos siltä tuntuu 2-4*6-15

Tuollaista minulle ehdotettiin.
Mitä mieltä? Ja hakusessahan on voima ja massa.

Eilen hain uudet mömmöt kaappiin: 8100 Whey (81q proteiinia) ja Malto Energy (91 g hiilareita). Noista saa sekoiteltua proteiinilisät, välipalat, tankkaus, palautus ja treenijuomat.

Annoin tuon ohjelman vielä vilkaistavaksi yhdelle puolitutulle treenarille ja teki tälläisiä muutoksia:

Penkkiä on aika paljon 5-8 sarjaa 2-5 toistoa. Lämppäreiden jälkeen riittäis kyllä korkeintaan 5 sarjaa ja joka toinen viikko pitäs vinopenkki olla käsipainoilla tai pelkästään viparit maaten/ristitalja niiden sijalle. 3 liikettä joista 2 on punnerruksia on mun mielestä ainaki liikaa. Varsinki jos mielii noi ojentajat tehdä. Ojentajat hyytyy tuossa osassa 1 aika rankasti kun ne tehdään vielä kaiken päälle erikseenkin.

Eli:

osa 1
-Penkkipunnerrus tanko 4-5*3-6
-Vinopenkki kp / tanko 3*8-10 tai viparit maaten tai ristitalja 3*8-10
-Viparit sivulle 2*6-10
-Pystypunnerrus 3*6-10
-ranskalainen punnerrus 2-4*6-15 voi olla ojentajat jo muussia jos tekee 3 punnerrusliikettä (pysty, penkki+vinopenkki)
-Kohautukset(olan, eli epäkkäät) 2-4*8-10

Osa 2 on aika hyvä. Maastavetoa ei pysty tekemään 8 sarjaa millään jos ne tekee kunnolla. Tai siitä ei ainakaa palaudu millää ainakaa pitkään kun tekee kyykyt ja mavet samana päivänä. Reiden ojennukset 2 sarjaa piisaa jos tekee 6 sarjaa kyykkyä. 15 toistoa on jaloille pumppailua. Parhaiten kasvaa 6-10 toistoalueella. Pohkeet on mullaki ongelma en osaa sanoa, en oo keksiny vieläkää miten pitäs niitä treenata (omalla kohdalla). Geenit määrää paljon.

osa 2
-Kyykky / etukyykky / prässi 6*3-6
-Reiden ojennukset 2*6-10 tai 3 sarjaa jos teet 5 kyykkyä.
-Mave 4*3-6 osaan 3 tai tähän.
-Reiden koukistukset 3*8-10
-Pohkeet istuen / seisten 4*6-15

Kolmas osa on jännä koska maastaveto on selkäliike siinä kuin muutkin. Eli periaattees voit siirtää maastavedon tuohon kolmanteen osaan ihan hyvin. Toisen soutuliikkeen vois periaattees jättää pois koska ne on likimain samanlaisia ja mave tilalle. Esim. Kulmasoutu vapaalla tangolla+mave on mulle liikaa, teen mieluummi alataljan+raskas maastavedon tai sitten tangolla kulmasoutu + kevyt maastaveto. Niin tai tosiaan kulmasoutu käsipainolla tai tuettu kulmasoutu, siltiki alatalja+kulmasoutu on kyllä aika "sama" liike, toinen syö toisen tehoa ja toisesta tulee aika turha helposti kun ei jaksa tehdä. Ylätaljaan 8 toistoa on mulla paras, geenit taas määrää. Ranteita ei välttämättä tarvi kauheasti tehdä kunhan ei käytä vetoremmejä.

osa 3
-Kulmasoutu 4*6-8 tai mave 4*3-6
-Alatalja 3*6-15
-Ylätalja leveä 3*6-10
-Hauikset tanko / kp 2-4*6-15
-Rannevemputus, jos siltä tuntuu 2-4*6-15

Mutta pertti ukkola sanoi "väärinkin treenaamalla pärjää kunhan treenaa riittävästi"

Mutta tosiaan, sanokaa tekin nyt omat mielipiteenne näihin. Pituutta on ~175 ja painoa vähän reilu 60.

Ja tosiaan nyt olen ajatellut :whip: itseni käyntiin tämän suhteen :)

Kun kuntosaleilla on täällä ikäraja 16 vuotta (:down:) niin en pääse salille koska olen 14 (jouluna täytän 15, eli olen ysillä) niin ajattelin että pystyisinkö treenaamaan kotona? Tuolla Timba79:n ketjussa on tuollainen koko kroppa kerralla ohjelma (Arc), niin noissa jokaisessa kohdassa kun on useampia vaihtoehtoisia liikkeitä (erotettu samalla rivillä / merkillä) niin noista kun valitsi tuollaiset tangolla ja käsipainoilla suoritettavat vaihtoehdot niin saisi tälläisen ohjelman:

Kyykky 2 x
SJMV 2 x
Pohkeet seisten 2 x

Kulmasoutu tangolla
Leuanveto 2 x

Penkki 2 x
Viparit sivuille 2 x

Ranskalainen punnerrus tangolla 1 x
Hauiskääntö käsipainoilla 1 x

Vatsarutistus 1 x

Onko pätevä?

On. Voit hyvin lisätä tuohon sarjoja, kun olet nuori ja et välttämättä saa tarpeeksi itsestäsi irti noilla sarjamäärillä.

Juu en muuten ole ihan varma että mitä nuo x 1 ja x 2 noitten liikkeitten perässä tarkoittavat. (Kun otin timban ketjusta niin en tiedä...)

Kuinkas paljon toistoja per sarja ja paljonko sarjoja?

E: Tuossa kulmasoutu tangolla kohdassa pitäisi olla x 2

Juu en muuten ole ihan varma että mitä nuo x 1 ja x 2 noitten liikkeitten perässä tarkoittavat. (Kun otin timban ketjusta niin en tiedä...)

Sarjojen määrää.

Kuinkas paljon toistoja per sarja ja paljonko sarjoja?

Sarjat siis tosiaan siellä lukee ja toistoalueen voit päättää itse (esim. 10toistoa/sarja). Sitä voit sitten esim. kuukauden välein vaihella.

1. Rinta, etureidet, olkapäät, ojentajat, vatsat

- Penkkipunnerrus tanko / Vinopenkkipunnerrus tanko 5x5
- Vinopenkki kp / tasapenkki kp 5x5
- Etukyykky / kyykky / prässi 5x5
- Reiden ojennukset / 3x8
- Vipunostot taakse / vipunostot sivulle 3x8
- Pystypunnerrus tanko / pystypunnerrus käsipainot 3x8
- Ranskalainen punnerrus / ojentajapunnerrus / kapea penkki 3x8
- Vatsat 3x12

2. Selkä, takareidet, pohkeet, hauikset, forkut/epäkkäät

- Alatalja / kulmasoutu tanko / kulmasoutu kp 5x5
- Ylätalja / leuanveto 5x5
- Selkäpenkki 3x12 + 10 kg:n lisäpaino
- SJMV (=Suorin Jaloin MaastaVeto) 5x5
- Koukistukset 3x8
- Pohkeet seisten / pohkeet istuen 3x8
- Hauikset tangolla / hauikset scott / hauikset kp 3x8
- rannekäännöt / kohautukset 3x8

Tuollaista ajattelin. Kannattaisiko prässiä kuitenkin tehdä enemmän? Tuollaista nyt pääsääntöisesti ajattelin. Olisikohan tuo aivan perseellään tuollainen? Kaikkia osa-alueita haluaisin kehittää. Exceliinkin tein jo tuossa tuon, että voin seurata kehitystäni :) Nyt vaan pitäisi saada pientä vinkkiä, että mitä voisin tehdä paremmin, josko joku kokeneempi osaisi sanoa.

@TiagoDiMeolla

Ota selkäpenkki pois. Alaselkä rasittuu hyvin kyykyssä ja sjmv:ssä. Jos haluat välttämättä pitää sen, niin laita se sjmv:n jälkeen. Tarkkaile sitä. Jos alaselkä rasittuu liikaa, ota se veks kokonaan.

Ei tarvitse lisää prässiä, mutta voisit vähentää noita sarjamääriä per liike. Tulee nimittäin 30 sarjaa aina treenikerta, mikä on aika paljon. Ei taida ihan tuntiin mennä.

@TiagoDiMeolla

Ota selkäpenkki pois. Alaselkä rasittuu hyvin kyykyssä ja sjmv:ssä. Jos haluat välttämättä pitää sen, niin laita se sjmv:n jälkeen. Tarkkaile sitä. Jos alaselkä rasittuu liikaa, ota se veks kokonaan.

Ei tarvitse lisää prässiä, mutta voisit vähentää noita sarjamääriä per liike. Tulee nimittäin 30 sarjaa aina treenikerta, mikä on aika paljon. Ei taida ihan tuntiin mennä.

Kiitoksia tiedosta, mutta jotenkin nyt ku muutaman kerran on tullu käytyä ni tuntuu, että hyvin jaksaa. Täytyy kuitenkin tosiaan tarkkailla tuota alaselkää, otan veke sen jos tuntuu että alkaa olemaan liikaa :)

Noista sarjamääristä sen verran, että onko siitä haittaa jos se ei tunnissa mene läpi? Tänään kävin salilla sikinsokin ja tein mikä oli mukavaa ja tein monipuolisesti. Aikaa salilla kului pikkusen vajaa 1,5 tuntia ja olo oli salin jälkeen ihan hyvä kuin myös nytkin. Huolelliset venyttelyt salin jälkeen vaan niin ei mene paikatkaan kipeiksi :)

Treeni olisi ihan hyvä vetää siihen tuntiin. Tätä voidaan perustella muun muassa kortisolin lisääntymisellä kehossa. Kortisoli on siis katabolinen hormoni, eli lihakudosta hajottavaa. Jos treenin vetää kunnolla, niin kyllä tuntiinkin saa ihan hyvän paketin.
Ylitreenauksesta on muutakin juttua, kuten kilpirauhashormonin lasku, insuliiniresistenssi (insuliini ei toimi optimaalisesti lihasten kanss) ym. ym.

Monesti viikkoon käyt salilla?
Mikä on muu liikuntatausta? Kauan punttia ollut?

Ja jaloissa noita 5x liikkeitä voit vaikka jakaa osiin. Esim
-kyykky 3x
-prässi 2x

Treeni olisi ihan hyvä vetää siihen tuntiin. Tätä voidaan perustella muun muassa kortisolin lisääntymisellä kehossa. Kortisoli on siis katabolinen hormoni, eli lihakudosta hajottavaa. Jos treenin vetää kunnolla, niin kyllä tuntiinkin saa ihan hyvän paketin.
Ylitreenauksesta on muutakin juttua, kuten kilpirauhashormonin lasku, insuliiniresistenssi (insuliini ei toimi optimaalisesti lihasten kanss) ym. ym.

Monesti viikkoon käyt salilla
Mikä on muu liikuntatausta? Kauan punttia ollut?

Ja jaloissa noita 5x liikkeitä voit vaikka jakaa osiin. Esim
-kyykky 3x
-prässi 2x

Ajattelin käydä neljästi viikkoon. Ma, ti, to, pe. Liikuntataustaa on sen verran, että ei mitään Oon läski (177cm/95kg) ja on aikas puhtaasti läskiä sanoisin.

Itse itseäni lainaten toisesta topicista:

"Noniin nyt ollaan toivuttu flunssasta ja aloitettu taas salillakäynti. Ajattelin alkaa taas pudottamaan kunnolla painoa näin ku syksy tekee tuloaan ja kesä on ohi, että ensi kesänä voisi olla taas kevyempi ja lihakset erottuisivat paremmin.

Viime kesänä oli painoa 105kg ja tänä kesänä kesäkuussa 95kg ja siinä ollaan junnattu. Pituutta on ollut näiden painojen aikana aina 177cm ja nyt sit on intoa taas pudottaa 10kg, että päästäis 85kg. Mielessä on kuitenkin pyörinyt myös, että paino pysyisi tuossa 95kg, mutta fläsät ottaisi ja katoaisi. Olen ajatellut, että jos kävisin viisi kertaa viikossa tunnin mittaisella reippaalla kävelylenkillä sekä salilla 4 kertaa viikossa. Saliohjelmaa en nyt tähän laita, mutta 5x5 systeemillä ajattelin massaliikkeet ja 3x8 muotoliikkeet. Vai miten se sanotaan, että isot lihakset 5x5 ja pienet 3x8. Olen hiukan kahden vaiheilla tässä, että pudottaako painoa ja pienentää lihaksia ja sit vasta alkaa taas nostamaan salin avulla kunnolla painoa vai pitääkö paino tässä, mutta kadottaa läskit mut pitää lihakset? Onko kenelläkään tietoa, että seuraisiko tuosta suunnitelmastani mitään muuta kuin ylikunto? Olen myös miettinyt, että pitäisiköhän alkaa ahnehtimaan ja käydä myös 3 kertaa viikossa aamulla sellanen 15-20 minuutin hölkkälenkillä? Se ois sellasta löntystyshölkkää ku oon paskassa kunnossa Mut hölkkää kuitenki! Tuo tunnin reipas kävely tapahtuisi sitten koulun jälkeen joskus iltapäivällä kolmen aikaan. Tehdäkö sittenkin vain silleen, että käydä aina aamuisin se tunnin reipas kävelylenkki? Hieman ovat ajatukset vinksallaan. Etusijalla nyt kuitenkin ajatelma, että joskus aamulla vois käydä sen 15-20 minuutin hölkkälöntystyslenkin ja koulun jälkeen tuon tunnin reippaan kävelyn, tai sitten salipäivänä koulun jälkeen salille ja sen jälkeen sitten se tunnin kävely mut ei niin reippaasti

Tiedän, hieman sekavaa tekstiä kirjoitin, mutta mietteitä otetaan vastaan ja ehdottomasti kysymyksiin vastataan, mikäli teillä jotain kysyttävää on. Vastailen kyllä heti nyt ku on v-loppu ja aikaa on. Olen taas innostunut tästä asiasta todellakin ja kovasti eikä enää tuu otettua."

Tosiaan keväällä tuli käytyä salilla, mutta kesä piti huilia. Kyykky ei valitettavasti tuu onnistumaan näillä nilkoilla, polvesta puhumattakaan.

Eli tässä olisi saliohjelmaa arvioitavaksi. Tässä on suunnilleen puoli vuotta käyty säännöllisen epäsäännöllisesti kolmesti viikossa salilla ja tehty kolmijakoista ohjelmaa:rock: Nyt kun alkaa talven sählyvuorot ja jääkiekkokausi niin ei kerkeä käydä enää kuin kahdesti viikossa.

Mutta asiaan.

1. TREENI

Etureidet:
· Etukyykky/Prässi, 2-3 x 8-12
· Prässi/hack, 2-3 x 8-12
· Ojennukset, 1 x 12-15

Rinta:
· Penkki, 3 x 8-10 (1 sarja 2-5 toistolla)
· Vinopenkki (kapea ote), 3 x 8-12
· Ristikkäistalja tai pecdeck, 2 x 8-12

Olkapäät:
· Pystysoutu, 2-3 x 9-12
· Etuviparit, 2 x 8-12
· Sivuviparit, 2 x 10-15

Ojentajat:
· Talja, 2 x 8-12
· Ranskalainen seisten,maaten tai ”vinopenkissä”, 2 x 8-12

2. TREENI

Selkä:
· Ylätalja, 2-3 x 8-12
· Kulmasoutu, 2-3 x 8-12
· Vaakasoutu tai kulmanostot käsipainoilla, 2-3 x 8-12

Takareidet:
· SJMV (jos ei mavea), 2-3 x 10-15
· Koukistukset maaten, 2-3 x 8-12
· Koukistukset yhdellä jalalla/istuen, 2 x 12-15

Hauis:
· Taljalla istuen, 2-3 x 8-12
· Käsipainoilla istuen, 2 x 8-12
· Käsipainoilla seisten, 1-2 x 8-12

Pohkeet:
· Aasinnostot seisten, 2-3 x 8-15
· Aasinnostot istuen, 2-3 x 8-15

Eli miltäs se näyttää? Saa arvostella...

Ajattelin vain, että eikö olisi loogisinta ottaa käyttöön 1-jakoinen ohjelma, jos kerta voit käydä vain kahdesti viikossa salilla.

Tuli muuten mieleen että jos pääsee käymään sen 3 kertaa salilla viikossa, niin olisiko kuitenkin 2 jakoinen ohjelma parempi kuin 3 jakoinen?

Kolmijakoisen ohjelmani näkee edelliseltä sivulta, siihenkin olisi kiva saada milipiteitä ;)

Back
Ylös Bottom