Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

eQ:ta voin itse suositella, toimii hyvin ja on selkeä.
Avasin tilin eQ:ssa. Lähinnä tuo asiantunteva vaikutelma, helppous ja elokuun edut (mm. 5 ekaa toimeksiantoa ilmaiseksi) ratkaisivat valinnan eQ:lle Nordnetin sijaan.

Palvelu tuntuu ainakin olevan nopeaa. Eilen tulostin, allekirjoitin ja lähetin sopimuspaperit niin tänään jo yheksän aikaan soittelivat varmistaakseen, kun ei henkkareiden allekirjotus ole samanlainen ku mun oikea allekirjoitus :)

Mitä nettisivuja kannattaa seurata päivittäin jos haluaa kunnolla seurata/oppia pörssiä ja sen tapahtumia? Mitä suosittelette?

Mitä nettisivuja kannattaa seurata päivittäin jos haluaa kunnolla seurata/oppia pörssiä ja sen tapahtumia? Mitä suosittelette?

www.kauppalehti.fi on ihan kätevä. Sieltä löytyy tärkeimmät indekit maailmalta ja lisäksi kaikki kotimaiset yhtiöt osareineen ja vuosikatsauksineen.

Keskustelualuekin on ihan jees, kuhan pitää suodattimen tiukalla.

Yksi hyvä paikka perustiedon hanintaan on www.porssisaatio.fi ja www.seligson.fi (rahastoyhtiö) sivuillakin on se sijoittajaopas osio.

Mita eroa on indeksirahastolla ja normaalilla rahastolla?

Indeksirahasto on rahasto, joka sisältää tietyn indeksin osakkeita. Esim. suomi-indeksirahasto saattaisi sisältää OMX25-indeksin yrityksien osakkeita. Tällöin rahasto käy vain kauppaa pitääkseen näiden osakkeiden suhteellisen määrän indeksin mukaisena. indeksirahastosta saa siis markkinoiden keskimääräisen tuoton vähennettynä rahaston perimillä palkkioilla.

Oletan että normaalilla rahastolla tarkoitat rahastoa joka ei ole indeksirahasto. Tällainen rahasto on yleensä aktiivisesti hoidettu, eli se valitsee itse sijoituskohteensa ja pyrkii voittamaan indeksin tuoton. Aktiivisesti hoidetulla rahastolla on käytännössä aina isommat hallinnointipalkkiot kuin indeksirahastoilla.

Ok.

Siis Aktiivinen rahasto tappelee indeksia vastaan ja maksaa enemman. Ainakin mita ite oon seurannu niin harvoin noi on selkeesti paremmin parjannyt kuin se indeksi.

Indeksirahasto sijoittaa johonkin varmoihin nakkeihin ja takoo tasasta fyffee pienilla kuluilla?

Sitten toi eQ-online? Pystyn siis itse ostamaan osakkeita kohtuukuluin ilman sita min. 2000 tonnin ostarajaa?

pitäisikö ottaa riski ja sijoittaa ihan kunnolla?

vähän kuin all in tyylillä?

ja mihin kannattaisi sijoittaa?

edit: niin ja summa on 80k

Sijoita 56 ensimmäistä K:ta suoraan, kuitenkin varomasta rosvosektoria. Vaihda 14 K:ta kuuteen T:hen ja lopuilla kymmenellä K:lla osta vokaaleja. ;)

Riippuu ihan sun tavoitteista, mitä haluat tuolla summalla saavuttaa? Sievoista summaa eläkepäivien varalle? Millaisia tuottoja ajattelit saavuttaa? Kuinka kovan riskin olet valmis ottamaan? Kuinka pitkän ajan ajattelit pitää rahat kiinni sjoituksissa? Tarvitseeko sun jossain vaiheessa muuttaa osa takaisin käteiseksi? Tässä tapauksessa kannattaa ottaa huomioon sijoituksien likviditeetti, esim. asuntoa ei kovin nopeasti saa muutettua rahaksi. Jonkun verran kannattaa aina pitkää käteisenä pahan päivän varalle.

Ja jos et tiedä asioista juuri mitään niin kannattaa vähän opiskella ja kerätä tietoa ennen kuin alat hötkyilemään tuollaisen summan kanssa.

Sijoita 56 ensimmäistä K:ta suoraan, kuitenkin varomasta rosvosektoria. Vaihda 14 K:ta kuuteen T:hen ja lopuilla kymmenellä K:lla osta vokaaleja. ;)

Riippuu ihan sun tavoitteista, mitä haluat tuolla summalla saavuttaa? Sievoista summaa eläkepäivien varalle? Millaisia tuottoja ajattelit saavuttaa? Kuinka kovan riskin olet valmis ottamaan? Kuinka pitkän ajan ajattelit pitää rahat kiinni sjoituksissa? Tarvitseeko sun jossain vaiheessa muuttaa osa takaisin käteiseksi? Tässä tapauksessa kannattaa ottaa huomioon sijoituksien likviditeetti, esim. asuntoa ei kovin nopeasti saa muutettua rahaksi. Jonkun verran kannattaa aina pitkää käteisenä pahan päivän varalle.

Ja jos et tiedä asioista juuri mitään niin kannattaa vähän opiskella ja kerätä tietoa ennen kuin alat hötkyilemään tuollaisen summan kanssa.

haluan saada rahan tuottamaan. tuoton tarkkaa määrää tai vastaavaa en osaa sanoa tavoitteellisesti. Ja sijoituksista olisi tarkoitus saada voittoa ja muuttaa koko paska rahaksi.

Riskisijoittaminen on :thumbs: riskillä olen päässyt tähän asemaan missä olen. Ja tiedän sen joka päivä että seuraavana päivänä ei ole enää mitään jäljellä..

Ihan vain pelkkää uteliaisuuttani kysyn, että millaisia riskejä 89-syntynyt on joutunut ottamaan muodostaakseen 80k?

Ihan vain pelkkää uteliaisuuttani kysyn, että millaisia riskejä 89-syntynyt on joutunut ottamaan muodostaakseen 80k?

jos meinaan suorittaa kyseisiä riskejä jatkossakin niin on parempi ettet sinä tai kukaan tiedä...:hyper:

voiko asunnon ostaa ja laittaa itsensä virallisesti sinne asumaan kahdeksi vuodeksi välttääkseen sen myyntiveron?

siis vaikka oikeasti ei siellä asuisikaan`?

jos meinaan suorittaa kyseisiä riskejä jatkossakin niin on parempi ettet sinä tai kukaan tiedä...:hyper:

voiko asunnon ostaa ja laittaa itsensä virallisesti sinne asumaan kahdeksi vuodeksi välttääkseen sen myyntiveron?

Tottakai voit. Jos aiot vuokrata sitä samalla, niin muista, että säilytät verovapauden vain, jos virallisesti vuokraat alle 50% asunnosta. Toki vuokralainen voi asua siellä yksin, mutta virallisesti hän on vain alivuokralainen. Esim kaksion pienempi huone vuokralla papereissa, mutta todellisuudessa vuokralainen asuu kokonaan kaksiossa yksin. Moraalisesti arveluttavaa ja riski on, että jäät kiinni tästä keplottelusta ja saat sanktiot.

Totta kai voi, veropetoksista helpoimpia. En vaan ole niin varma onko tuollaisessa kikkailussa mitään järkeä.

Pitäisi olla varma että asunnon hinta nousee reilusti tuona aikana, mikä alkaa olla hieman epätodennäköisempää. Kun myyntivoitosta voi vielä vähentää kaikki myyntikulut niin jollain 2-3 % arvonnousulla ei veroa tarvitsisi maksaa kuitenkaan.

niin. oikeassa olet e_o..

ehkä ehtisi myydä monta muuta taloa siinä kahdessa vuodessa. ei se vero nyt loppujen lopuksi NIIN suuri ole..

aikahan kuitenkin on sitä kalleinta..

Ok.

Siis Aktiivinen rahasto tappelee indeksia vastaan ja maksaa enemman. Ainakin mita ite oon seurannu niin harvoin noi on selkeesti paremmin parjannyt kuin se indeksi.

Indeksirahasto sijoittaa johonkin varmoihin nakkeihin ja takoo tasasta fyffee pienilla kuluilla?

Sitten toi eQ-online? Pystyn siis itse ostamaan osakkeita kohtuukuluin ilman sita min. 2000 tonnin ostarajaa?

Ja jos tsekkaat etenkin noiden isompien pankkien aktiivisia rahastoja, niin huomaat, että aika lailla indeksin mukaan ne sijoittavat. Eli moni aktiivinen rahasto peesaa indeksiä, mutta repii kovat kulut.

Indeksirahastoa voi periaatteessa suositelle kenelle tahansa osakerahastoista kiinnostuneelle. Toki tietysti esim. Eurooppa indeksirahasto on pienempi riskinen kuin pelkkään Suomeen sijoittava jne jne. Mutta kulurakenne noissa on kevyt ja valitun markkinan keskimääräinen tuotto taattua.

pitäisikö ottaa riski ja sijoittaa ihan kunnolla?

vähän kuin all in tyylillä?

ja mihin kannattaisi sijoittaa?

edit: niin ja summa on 80k

Osta koko rahalla jotain kasvuyhtiötä, esim. Ixonos. Saatat tuplata sijoituksesi suht lyhyessäkin ajassa, mutta sitten on myöse se toinen mahdollisuus...

Eikä tuo ollut sitten mikään vinkki, että turhaan mulle huudat jos rahasi häviät. Itse kyllä omistan siivun Ixonosta, mutta se on reippaasti alle 10% koko salkun arvosta. ;)

niin juuri.. olisi parempi että valitisin itse miten sijoitan että en voi syyttää muita jos vituiks menee....
Ethän sä muita voi syyttää vaikka muiden vihjeiden perusteella sijoittaisitkin, itse sä ne toimeksiannot teet ;) Pieniin kasvuyhtiöihin vain jos riskiä haluat. Vaikka tuollaisella summalla tekisi mukavia voittoja maltillisemman riskin yhtiöilläkin IMO.

Itsekin olen tässä viime aikoina katsellut noita osakkeita ja odotellut josko sitä mahdollista jyrkempää laskua ilmaantuisi. Kaikki tulee toki holdiin. Aktiivisempaan kaupantekoon ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi rahaa eikä tietoa/taitoa. Lähden siitä periaatteesta, että ostan firmoja, joiden asiakkaaksi voisin itseni kuvitella.

Orion on tullut viime päivinä aika hyvin alas. Alun perinkin ollut ostoslistalla ja nyt näyttäisi olevan ihan hyvä aika ostaa. Maksaa kivasti osinkoakin. Lääketeollisuudella on ja tulee olemaan aina vahvaa kysyntää, joten tuo on yksi "varma" osake.

Neste Oilin odotan vielä laskevan 21-23 tasolle ennen kuin mahdollisesti ostan.

Raisio olisi yksi vaihtoehto tavaroiden/palveluiden puolella. Itse en pidä yritystä kovinkaan riskialttiina pitkällä tähtäimellä. Läskistyvässä Suomessa tulee tulevaisuudessa olemaan entistä enemmän tilaa uusille terveystuotteille tyyliin Benecol.

Informaation ja tietoliikenteen puolelta TeliaSonera ja Rahoituksen puolelta Nordea ovat vahvoja ehdokkaita salkkuun.

Suurin osa näistä lähiajan ostoista sijoittunee loppuvuoteen ja ensi vuoden puolelle ihan vain rahatilanteen vuoksi, mutta onpahan aikaa tutkia ja seurata eri vaihtoehtoja. Jatkossa ostoja säännöllisesti muutaman kerran vuodessa tai hyvien kohteiden tullessa vastaan ja ihan rahatilanteesta riippuen.

Pala palalta alan rakentamaan omaa salkkuani jotenkin tähän tyyliin

Osakkeet 70%
Energia: 20%
Lääketeollisuus: 20%
Kulutus/päivittäistavarat: 20%
Rahoitus: 15%
Informaatio/tietoliikenne: 25%
Rahastot 20%
Seligson Russian Prosperity: 20%
Seligson Phobeus: 20%
Seligson Eurooppa 50: 30%
Seligson Global Pharma: 30%
Käteinen 10%

Tuo käteinen käsittää rahat, jotka ovat sijoitustilillä odottamassa uusia hyviä ostoja ja talletustilin vakiosumman yllättäviä menoja varten. Käyttötililtä sitten normaalisti kaikki juoksevat kulut.

Back
Ylös Bottom