Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Kauanko meni ennenkuin oli tili tyhjä:D?
Puol tuntii :D Tosin eipä siellä tilillä juuri paljoa ollutkaan niin ei hätiä mitiä :) Syys-lokakuulle menee isommat ostot, jos sillon hyviä ostettavia löytyy.

Nyt on vähän jäänyt tuo sijoittamisen aloittaminen kiireiden (tekosyy) takia. Nyt olen taas palkkalistoilla eli mahdollisuus sijoittamiseen on kuitenkin olemassa.

Olen tässä kuitenkin miettinyt, että mitenkäs nykyään asuntokaupoilla on noita rikastumisen mahdollisuuksia? Olen tuttavilta kuullut mm. seuraavanlaisesta vaihtoehdosta: Ostaa kämpän jostain Rukalta tms. ja laittaa sen vuokralle, jolloin lainanlyhennykset pystyy maksamaan vuokralla ja näin ollen talo ikään kuin maksaa itse itsensä takaisin ajan saatossa.

Miten kommentoi asiantunteva raati? Muistelin lukeneeni tästäkin ketjusta jotain tähän viittaavaa, mutta voisi nostaa aiheen pinnalle. Onko tuollainen asuntokikkailu edes järkevää, varsinkin nyt kun asuntojen hinnat ovat korkealla?

Itse en nyt tähän hätään asuntoa ostaisi (senverran suuri kertasijoitus kuitenkin), vaan kattelisin rauhassa, että mihin tämä likviditeettihässäkkä kehittyy. Jos käy huonosti, saattaa kämppienkin hinnat tulla mukavasti alas vielä, silloin tulee hyviä ostopaikkoja ja sitäkautta hyviä tuottoja.

[nelo];1634591 sanoi:
Olen tuttavilta kuullut mm. seuraavanlaisesta vaihtoehdosta: Ostaa kämpän jostain Rukalta tms. ja laittaa sen vuokralle, jolloin lainanlyhennykset pystyy maksamaan vuokralla ja näin ollen talo ikään kuin maksaa itse itsensä takaisin ajan saatossa.

Ite tota joskus yritin laskeskella ja tulin siihen tulokseen, että vuokra ei mitenkään kata nykyisten hintojen mukaista lyhennystä + vastiketta. Kaupan päällä sitten riski vuokralaisesta ja asunnon hintakehityksestä. Muistaakseni jopa ostettaessa asunto ilman lainaa tuotto jäi jonnekin 5% tienoille. Laskelmat oli tehty Turun keskustassa olevan yksiön hinnoilla.

Joku asiaan oikeasti perehtynyt varmaan korjaa, jos olen aivan hakoteillä.

[nelo];1634591 sanoi:
Nyt on vähän jäänyt tuo sijoittamisen aloittaminen kiireiden (tekosyy) takia. Nyt olen taas palkkalistoilla eli mahdollisuus sijoittamiseen on kuitenkin olemassa.

Olen tässä kuitenkin miettinyt, että mitenkäs nykyään asuntokaupoilla on noita rikastumisen mahdollisuuksia? Olen tuttavilta kuullut mm. seuraavanlaisesta vaihtoehdosta: Ostaa kämpän jostain Rukalta tms. ja laittaa sen vuokralle, jolloin lainanlyhennykset pystyy maksamaan vuokralla ja näin ollen talo ikään kuin maksaa itse itsensä takaisin ajan saatossa.

Miten kommentoi asiantunteva raati? Muistelin lukeneeni tästäkin ketjusta jotain tähän viittaavaa, mutta voisi nostaa aiheen pinnalle. Onko tuollainen asuntokikkailu edes järkevää, varsinkin nyt kun asuntojen hinnat ovat korkealla?

rukalta? eipä taida kannattaa.. tai ainakin käsittääkseni vähän kausiluontoista kysyntä siellä. kesän ajan maksaisit itsesi kipeäksi siitä kämpästä jos laskettelukaudeksi saisit vuokralaiset...

[nelo];1634591 sanoi:
Pääkaupunkiseutu (nykyään) ja lomakohteet Suomessa kannattaa unohtaa heti alkuunsa. Se missä tuo kannattaa ovat pienemmät AMK/yliopistokaupungit joissa ei ole varallisuutta ostaa omaa asuntoa (=paljon opiskelijoita). Hyvänä vaihtoehtona vaikkapa Mikkeli (AMK) ja Joensuu (YO). Noissa tuo yhtälö menee vielä 6% asuntolainakoroilla käytännössä plus miinus nolla. Muita en ole katsonut, mutta pk-seudulla, Turussa ja Tampereella sekä varmasti Oulussa tilanne on jo karannut käsistä. On käsittämätöntä että esim. Mikkelissä yksiöstä joutuu maksamaan 400-500e/kk vuokraa kun saman maksaa Helsingissä, ehkä aavistuksen enemmän. Erona on sitten se että Mikkelissä vastaava asunto maksaa 70% vähemmän, ostettuna.

Asunnot: www.oikotie.fi
lainat: http://www.nordea.fi/Henkilöasiakka...aljonko+maksat+lainaa+kuukaudessa/701304.html

Laskekaa itse, muistakaa huomioida 28% verot sekä maksettava vastike.
Asunnon arvonnousun varaan en laskisi mitään, ovathan nuo "kuolevia maaseutukuntia" molemmat.

Muistutuksena 3 tärkeintä asiaa asuntoa valittaessa:
1. Sijainti
2. Sijainti
3. Sijainti

Pistän tähän vielä yhden vinkin, hieman riskialttiimman mutta verovapaan :D
Elikkä Thaimaa ja sieltä joku todella paha turistirysä, esim. Pattaya. Ostaa sieltä kämpän miljoonalla (20000e) ja vuokraa sitä 10000thb/kk (200e). Vastikkeet tuolla ovat luokkaa 50e/v ja tuloista ei tarvitse maksaa veroja kun ei niitä ilmoita minnekään. Tuolloin pitää tietenkin olla tili Thaimaassa (helppo avata) ja diileri hoitamassa kämpän vuokrausta (noita löytyy helposti). Rahat suosittelen tuhlaamaan paikan päällä, jottei suomen pankkitädit ja verottaja kiinnostu liikaa. 100.000e sijoituksella (pieni yksiö stadin lähiöstä vs. 5 asuntoa Pattayalta) tuolla saa siis 1000e/kk nettotulot helposti. Ei paha :D Tietenkin jos tahtoo muuttaa tuonne niin tienaa ensin suomessa 100.000e ja jää sitten eläkeläiseksi vuokranantajaksi Thaimaahan, säästää välityspalkkiotkin.

Oliskohan orion kohta osto hinnassa?
Sitten kun alkaa olemaan lähempänä 15 euroa niin menee itsellä ostoon.

Kauppalehdessä jotkut hurjapäät puhu 13 eurostakin.
Katsoin juuri itse samaa. Kyllähän noita arvioita riittää jokaisen makuun. Ei tuo 13 euroakaan mahdoton ole, kun ihmiset alkavat taas panikoimaan niin laskua tulee. Orion pari seuraavaa viikkoa tarkassa syynissä.

KL:n palstalla joku joskus ehdotti autopaikkojen vuokraamista asuntojen sijaan. Ei haittaa putkirempat sun muut eikä vuokralaisella ole mitään pidempiä irtisanomisaikoja.

Onko koroilla ja osakekursseilla jokin suora tai välillinen suhde. Jos toinen nousee niin toinen laskee tai toisinpäin?

No periaattessa on. Jos korot nousee kovasti, laskee yleensä yritysten tulokset, koska lainan korot yrityksillä nousee ja kuluttajien kulutusinto tippuu ja lainanmaksu/säästäminen lisääntyy.

Lisäksi korkopaperit nousevat varteenotettavaksi kilpailijaksi osakkeille koron ollessa korkea. Eli valuuttaa siirtyy osakemarkkinoilta korkomarkkinoille.

Mielenkiintoista miten defensiivinen yhtiö Orion on tipahtanut. Oliko kurssiin kenties ladattu tota defensiivisyyttä vähän liikaa. Orionkin kurssihan on suorastaan romahtanut huipustaan. Ei se osarikaan mikään huippu ollut, mutta yhtiöhän on erinomaisessa kunnossa, takoo varmaan tulosta ja jakaa hyvää osinkoa.

Taidan harkita tän ostoa (jos jotain yleensäkään ostan) kun markkinat tästä vähän rauhoittuvat. Alkaa oleen osinkotuottoprosentit kohdillaan, tuskin se osinko viimekeväisestä laskeekaan, vaikkei paljon nousisikaan.

Mielenkiintoista miten defensiivinen yhtiö Orion on tipahtanut. Oliko kurssiin kenties ladattu tota defensiivisyyttä vähän liikaa. Orionkin kurssihan on suorastaan romahtanut huipustaan. Ei se osarikaan mikään huippu ollut, mutta yhtiöhän on erinomaisessa kunnossa, takoo varmaan tulosta ja jakaa hyvää osinkoa.

Taidan harkita tän ostoa (jos jotain yleensäkään ostan) kun markkinat tästä vähän rauhoittuvat. Alkaa oleen osinkotuottoprosentit kohdillaan, tuskin se osinko viimekeväisestä laskeekaan, vaikkei paljon nousisikaan.

Noihin on kasattu paljon odotuksia. Mitä jos tulos esimerkiksi puolittuisi?

Noihin on kasattu paljon odotuksia. Mitä jos tulos esimerkiksi puolittuisi?

No ainakin oli ladattu. Pitää ottaa huomioon, että lääkkeitä menee oli suhdanteet mitkä tahansa. Toki lääkefirman tuloksiin vaikuttaa uusien lääkkeiden kehittelyt sun muutkin, mutta tuskin tuo Orion on mikään lupaavin tuloksen puolittaja kuitenkaan.

No ainakin oli ladattu. Pitää ottaa huomioon, että lääkkeitä menee oli suhdanteet mitkä tahansa. Toki lääkefirman tuloksiin vaikuttaa uusien lääkkeiden kehittelyt sun muutkin, mutta tuskin tuo Orion on mikään lupaavin tuloksen puolittaja kuitenkaan.

En tiedä miten laajalti maailmassa on rinnakkaislääkkeitä tarjolla ja miten patentit niihin suhtautuvat. Vois olettaa, että kilpailu tulevaisuudessa vain kiristyy, koska esim kehitysmaihinkin halutaan halpoja lääkkeitä.

En tiedä miten laajalti maailmassa on rinnakkaislääkkeitä tarjolla ja miten patentit niihin suhtautuvat. Vois olettaa, että kilpailu tulevaisuudessa vain kiristyy, koska esim kehitysmaihinkin halutaan halpoja lääkkeitä.

En ole Orioniin vielä sen tarkemmin tutustunut, mutta eikös nekin valmista noita rinnakkaislääkkeitä ihan samalla tavalla?

En ole Orioniin vielä sen tarkemmin tutustunut, mutta eikös nekin valmista noita rinnakkaislääkkeitä ihan samalla tavalla?

Suurimmat tulosodotukset taitaa olla omassa tuotekehityksessä, koska sieltähän ne suurimmat voitot tulee, ei rinnakkaislääkkeistä. Muistanet Orionin rommauksen itsekehitetystä sydänlääkkeestä kerrottujen huonojen uutisten aikaan?

Back
Ylös Bottom