Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

No itse olen sitä mieltä, että on hieman munasta, jos omistaa leveän keskiruumin tai etenkin leveän lantion ( miehellä siis ja tämä voi johtua luista etc. ), joka sitten pilaa sitä v-mallia. Tiedä sitten miten uskottava on x-mallinen miesvartalo...

Niin no jos vetelet kylkiä salilla ja syöt ruokaa niin sitten...?

Vaikee selittää :) Oon silleen ohut jännästi. Sillee niinku näin | <---:D

Oisit vaan onnellinen, jos sulla on kapea vyötärö! :D Mutta tosiaan jos toi viiva kuvaa sun koko ylävartaloa niin sitä selkä/rinta/olkapäätreeniä eikä mitää vinoja vatsoja että tulee se V-sheippi oikein päin :D:D

Pystysoudusta

Linkki: Sivun alalaidassa Upright Row (with bands) eli pystysoutu. Main Muscle Worked: Lats!? Siis mitä helv... Mulla menee suoraan vain ja ainoastaan lateral deltoidille ja niiden kehittämiseen olen sitä tehnytkin. Liikkeessähän ei ole selällä mitään tekemistä, tajuaahan sen nyt jo liikeradasta. Kyllähän se liikettä vähän pitää kasassa, mutta että päälihas.

Exrx:ssa taas liike on kuvailtu juuri lateral deltoid-lihaksen kehittämiseen eikä liikkeen yhteydessä ole mitään mainintaa latseista.

Kiinnitti vaan huomion kun kaveri oli listannut liikkeitä mistä sitten kasata ohjelma ja huomasin että pystysoutu oli selän liikkeissä. Tätä erittäin suureen ääneen ihmetellessäni kaveri sitten näytti ton sivun ja ajattelin, että nyt on jotain pahasti pielessä. Tästä sitten joku hetki väännettiinkin.

Varmistakaa nyt tietoni tai osoittakaa se vääräksi (mikä on periaatteessa mahdotonta). Siltikin, huolimatta tuloksesta jatkan liikkeen tekemistä sivuolille, niin hyvän tuntuman sillä saa ja isoilla painoilla, joiden käyttö ei onnistu vipareissa niin helposti.

Varmistakaa nyt tietoni tai osoittakaa se vääräksi (mikä on periaatteessa mahdotonta). Siltikin, huolimatta tuloksesta jatkan liikkeen tekemistä sivuolille, niin hyvän tuntuman sillä saa ja isoilla painoilla, joiden käyttö ei onnistu vipareissa niin helposti.

Johan on mielenkiintoinen ajatus :eek: Meikakin käyttänyt pystysoutua hartia-alueen lihasten kehittämiseen. Jotain yläselän lihaksia tuo ehkä saattaisi kehittää, mutta että latseja :-o

Tosin, onhan tuossa muutenkin aika kummallisesti merkitty sen ottavan myös ojentajiin. Kun eikös kädessä ne hauikset(tuossa käsiasennossa varmaan brachialis) hoida sen vetävän osuuden.

Johan on mielenkiintoinen ajatus :eek: Meikakin käyttänyt pystysoutua hartia-alueen lihasten kehittämiseen. Jotain yläselän lihaksia tuo ehkä saattaisi kehittää, mutta että latseja :-o

Tosin, onhan tuossa muutenkin aika kummallisesti merkitty sen ottavan myös ojentajiin. Kun eikös kädessä ne hauikset(tuossa käsiasennossa varmaan brachialis) hoida sen vetävän osuuden.
Joo, kyllä se ottaa trapseihin jonkin verran. Kun sanoin, ettei ole selällä mitään tekemistä tarkoitin siis latseja.

Tuota ojentajahommaa en huomannutkaan. :D (Ja kyllä, biceps ja brachialis tuossa tekevät työtä.) Tainnut tulla pieni vahinko ja laitettu juuri ne vastalihakset tai jotain. Jos liike tehtäisiin alaspäin, niin siinähän kehittyisivät juuri mainitut lihakset.

Edit:
Hehe :D Noi Bodybuilding.comin liikekuvaukset on kyllä aivan perseestä. :D
En niistä muista niin tiedä, mutta tossa ainakin oli pahemman kerran jotain vikana. Ja kuka muuten tekee tota jollain ihme kuminauhoilla ja nostaa kyynerpäät noin ylös?

Mooi,

Millä liikkeillä saa parhaiten kylkilihaksia, eli lihasta kylkiluitten päälle!

Huomasin et tästä oli jo aihe, mut kaikki sano vaan et voimapyörä!
Niin ois kiva jos ois muita liikkeitä.

Eli. jos jaksatte heittää linkkii, missä näkyis videoita!

:D

Mooi,

:D

Pullover käsipainolla makaalteen penkillä luulis tepsivän serratuksiin. Tai itse ainakin sitä liikettä siinä toivossa teen:D Pulloverista löydät tietoa hakemalla sanalla Pullover.

Gia sanoi:
Mooi,

Tarkoitatko Latissimus dorsia? Pulloveri on mahtava liike siihen, tässä linkki. Tosin en tie onko toi nyt ihan sitä mitä haet, mut IMO tuolla tuli kylkiin leveyttä :D
Tuolla ja kyykyllä saa rintakehään paksuutta jollain hengitystekniikka treeneillä, mut ennyt löytäny sitä sivua. T-Nationis oli se treenimetodi.

Edit: Hidas :D

Mmm, eli taidat tarkoittaa lihasta nimeltä Serratus Anterior?

Tuo on siis tukilihas, joka kehittyy sitten isommissa liikkeissä. Esimerkiksi kauan sitten kun treenasin leukaennätystä, eli tein vain leukoja, niin minulle ilmestyi tuo lihas selvästi paremmin esille. Eli varmaan jotain samantyylistä liikettä kannattaa kokeilla.

Jees, kiitos vastauksista. :)

Oon syöny nyt viikon ajan joka päivä yhden juustoaterian mäkis? =D

Onko toi hyvä juttu vai huono juttu? Onks tossa liikaa rasvaa?

Ravintoarvot juustoaterialle normaalikokoisilla ranskalaisilla ja 0,4cokisella:
810kcal 21p 114hh 30r
Eli ei kyllä kannata syödä päivittäin, muutenkin pikaruoka ei ole hyväksi ainakaan päivittäin. Tossa on nyt paljon nopeaa hiilaria ja runsaasti huonoa rasvaa. Kehitä jotain fiksumpaa syötävää. :)

Jos lapaluut törröttää hiukan selästä, onko se
a) luikkuutta = selkälihan tai läskin puutetta eli normaalisysteemi
vai b) serratus anteriorin heikkoutta? Luin exrx.com:sta, että serratus anterior pitää tuota lapaluuta jotenkin sisäänpäin vasten etc.

Tuntuu, että kun hankkii niitä epäkkäitä ja latseja, niin latsi vain menee sillain samaa linjaa kuin lapaluu, mutta peittyykö ne lapaluut sinne, vai jos sattuu niin olemaan, niin törröttävätkö ne sitten sieltä lihasten välistä?

Niin ja eipä tuossa ainakaan proteiinia ole juuri tuossa mäkkärin annoksessa. Flässää sillä vain näyttää saavan.

Hyvää mäkkärin ruoissa:
+ halpaa

Huonoa mäkkärin ruoissa:
- toisinaan semmoista paskaa
- ihmiset suosivat sitä halpaa paskaa liikaa

On se mäkkäri vissiin joku legenda jo näiden salaliittohyypiöiden keskuudessa ;) ?

Jos lapaluut törröttää hiukan selästä, onko se
a) luikkuutta = selkälihan tai läskin puutetta eli normaalisysteemi
vai b) serratus anteriorin heikkoutta? Luin exrx.com:sta, että serratus anterior pitää tuota lapaluuta jotenkin sisäänpäin vasten etc.

Tuntuu, että kun hankkii niitä epäkkäitä ja latseja, niin latsi vain menee sillain samaa linjaa kuin lapaluu, mutta peittyykö ne lapaluut sinne, vai jos sattuu niin olemaan, niin törröttävätkö ne sitten sieltä lihasten välistä?

Niin ja eipä tuossa ainakaan proteiinia ole juuri tuossa mäkkärin annoksessa. Flässää sillä vain näyttää saavan.

Hyvää mäkkärin ruoissa:
+ halpaa

Huonoa mäkkärin ruoissa:
- toisinaan semmoista paskaa
- ihmiset suosivat sitä halpaa paskaa liikaa

On se mäkkäri vissiin joku legenda jo näiden salaliittohyypiöiden keskuudessa ;) ?
Törröttäminen ei ole mitenkään yksiselitteinen asia ja voi hyvinkin olla vaikka kaikkien noiden ja vähän muidenkin tekijöiden summa, kuten exrx:a lukikin. Epäilen kuitenkin vaihtoehtoa a. Kyllä ne lavat luulis lakkaavan törröttämästä kun saa sitä selän lihaskuntoa parannettua.

Kyllä mäkissä voi syödä kohtuu terveellisestikin. Juomat lightia ja ranskalaiset pois.
Esimerkkinä tuplajuuston ravintoarvot
grammaa: 170
kcal: 435,0
Proteiinia: 27,0
Hiilaria: 29,9
Rasvaa: 23,0
Suhteet 25/28/48

Ei toi nyt niin paha oo. Enkä tiedä millä mittareilla mäkki on halpa. Ehkä jenkeissä. Siellä kuitenkin tulee jonkin verran syötyä - cheattipäivinä tietenkin. ;)

Nyt tarvittaisiin vähän apua.

Eli kun mulla on himassa penkki ja sillä teen n. 3-4 kertaa viikossa penkkipunnerrusta ja hauiskääntöä ja tämän lisäksi käyn 2 kertaa viikossa puntilla, jossa vedän koko kropan kerralla Arcin ohjelman mukaan (joka siis löytyy tuolta FAQ: Treeniohjelmat lihaksen kasvatukseen ja ruokavalioesimerkkejä) Niin kannattaako jättää penkki ja hauiskääntö kokonaan pois silloin kun käyn puntilla tai kannattaako tehdä esim. niin että käy päivällä puntilla ja illalla kotona vetää sitten haukan ja penkkipunnerruksen? Saako tästä siis saman hyödyn kuin siitä että vetäisi ne siellä punttisalilla?

Toinen kysymys on, että kun olen kuullut että reisien koukistus ja ojennus kannattaa tehdä molemmat puntilla käydessä, mutta Arcin ohjelman mukaan kun olen vetänyt niin olen tuon ojennuksen jättänyt kokonaan pois. Olen siis aika aloittelija enkä tiedä miksi ojennus ei ole niin tärkeä liike kuin koukistus..?
Tarkoituksenani on siis saada voimaa jalkoihin, jotta nopeus kasvaa ja jalka liikkuu paremmin juostessa :)

Nyt tarvittaisiin vähän apua.

Eli kun mulla on himassa penkki ja sillä teen n. 3-4 kertaa viikossa penkkipunnerrusta ja hauiskääntöä ja tämän lisäksi käyn 2 kertaa viikossa puntilla, jossa vedän koko kropan kerralla Arcin ohjelman mukaan (joka siis löytyy tuolta FAQ: Treeniohjelmat lihaksen kasvatukseen ja ruokavalioesimerkkejä) Niin kannattaako jättää penkki ja hauiskääntö kokonaan pois silloin kun käyn puntilla tai kannattaako tehdä esim. niin että käy päivällä puntilla ja illalla kotona vetää sitten haukan ja penkkipunnerruksen? Saako tästä siis saman hyödyn kuin siitä että vetäisi ne siellä punttisalilla?

Toinen kysymys on, että kun olen kuullut että reisien koukistus ja ojennus kannattaa tehdä molemmat puntilla käydessä, mutta Arcin ohjelman mukaan kun olen vetänyt niin olen tuon ojennuksen jättänyt kokonaan pois. Olen siis aika aloittelija enkä tiedä miksi ojennus ei ole niin tärkeä liike kuin koukistus..?
Tarkoituksenani on siis saada voimaa jalkoihin, jotta nopeus kasvaa ja jalka liikkuu paremmin juostessa :)

Jos sä noin paljon treenaat hauista ja rintaa kotona niin en kyllä sitten enää salilla erikseen treenais niitä yhtään. Keskityt siellä salilla treenaamaan enempi jalkoja ja selkää.

Kun treenaan aina selkää. Alatalja ja ylätaljaa, niin selkä ei tuu koskaan kipeiks. Teenkö sillon liikkeen väärin? :)

Kun treenaan aina selkää. Alatalja ja ylätaljaa, niin selkä ei tuu koskaan kipeiks. Teenkö sillon liikkeen väärin? :)

Miks selän pitäis tulla kipeeks? Miks minkään lihaksen pitäis tulla kipeiks? Se kipuhan EI ole kehityksen edellytys.

Back
Ylös Bottom