Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

löytys varmaan haulla mut ku tääl nyt kerta on tällänen tredi ni oon hyväl omaltunnol laiska..;)
eli mitenkäs munakas onnistuu mikrossa? ei heti aamusta jaksais ruveta paistelemaan, mikro ois kätevä vaihtoehto.. kokemuksia, tarraako astiaan kii tms..?

Ööh, siis oletko tosissasi? Meinaatko, että joku hiton 48 tuntia on joku kiveen kirjoitettu aika, minkä jälkeen proteiinisynteesi loppuu seinään?

en mä niin sanonut, sanoin että se on MAKSIMI mitä se pysyy naturaalilla käynnissä. Toki HARVOJA poikkeuksia on...

vitamiini sanoi:
Ei ole. Tämän tiedon tarjoaa jo wikipediakin:

Proteiinit ovat kaikkien solujen rakennusainetta ja välttämättömiä elintoiminnoille. Proteiineja tarvitaan elimistössä sen typpi-, neste-, happo-, emäs- sekä kaliumin ja natriumin tasapainon ylläpitämiseen. Proteiinit mahdollistavat solujen liikkumisen, yhteenliittämisen, signaalivälityksen ja immuunipuolustuksen. Ne myös säätelevät geenejä eli toimivat transkriptiotekijöinä. Jotkin proteiinit toimivat entsyymeinä. Proteiineja muodostuu elimistössä DNA:n koodaamina aminohapoista translaatiossa.

Proteiinit ovat myös tärkeitä ravintoaineita. Proteiinien ravitsemuksellinen laatu määritellään sen sisältämien aminohappojen mukaan. Lihaproteiinin laatu on hyvä, koska se sisältää kaikkia kahdeksaa aikuiselle ihmiselle välttämätöntä aminohappoa, joita aikuisen ihmisen elimistö ei pysty itse tuottamaan. Liiallinen proteiinien syönti voi rasittaa munuaisia ja aiheuttaa kehon kuivumista.

juu siis kyllä tiesin että prodet on välttämättömiä ravintoaineita, mutta lihassolujen kasvun kannalta hyödytöntä?

SiB77 sanoi:
Proteiinit ennen vai jälkeen lenkkiä, ja kuinka kauan aikaa välissä?
Tärkeitä lihaksen hajoamista estäviä aminohappoja 30min ennen lenkkiä (Proteiinia) TAI herajuoma. Ja sitten palari jos oli raskas lenkki tai normaaliateria schedule

spongebob sanoi:
en välttämättä noin kovilla alkaisi munuaisia rasittamaan.

paskat mikään 160g rasita munuaisia... puhut läpiä päähäsi. ite vedän 180 ja vedän iha matalil määril. joku 400-500 alkaa rasittaa. ALKAA

kyllä voi ihan rauhassa ottaa illalla hiilaria kohtuullisen määrän, esim 1 pala leipää= 13g hiilaria. Kunhan jättää alle kahdenkymmenen. Tuo menee täysin älyttömäksi touhuksi, että ananaspurkki pitäisi jättää pois. Siitähän saa noin 4g hiilaria. BS sanon minä. Ota rauhassa ananaksesi ;)

En tiedä mitä purkkiananasta itse syöt:david: mutta omastani tulee ainakin 24g hiilaria ja toiseksi miksi se ananaspurkki täytyy syödä, kun et tee niillä hiilareilla mitään nukkuessasi.
Toinen vaihtoehto on vetää se purkki jo aterialla ennen iltapalaa.
Joo, ja se rypsäri on hyvä ottaa maitorahkan lisänä

En tiedä mitä purkkiananasta itse syöt:david: mutta omastani tulee ainakin 24g hiilaria ja toiseksi miksi se ananaspurkki täytyy syödä, kun et tee niillä hiilareilla mitään nukkuessasi.
Toinen vaihtoehto on vetää se purkki jo aterialla ennen iltapalaa.
Joo, ja se rypsäri on hyvä ottaa maitorahkan lisänä

en mä mitään ananasta vedä, mut jos haluu syödä rahkan kanssa ananasta ni ei se liikaa oo, tosin en ymmärrä miksi koko purkki pitää vetää, kyllä se vähempikin makeuttaa. En vedä hiilaria ikinä yli 15g iltapalaksi ellen oo kuolemassa nälkään.
eilen: 1.5dl heraa. 230g jauhelihaa (vähärasv.) esim. Turhaa hiilareista mulle itket :D:offtopic: :love:

löytys varmaan haulla mut ku tääl nyt kerta on tällänen tredi ni oon hyväl omaltunnol laiska..;)
eli mitenkäs munakas onnistuu mikrossa? ei heti aamusta jaksais ruveta paistelemaan, mikro ois kätevä vaihtoehto.. kokemuksia, tarraako astiaan kii tms..?

Ota pienehkö muovinen astia (esim. pakasterasia), sinne rikottu muna ja pienen pieni nokare voita/margariinia/ehkä öljykin käy? Mikroon täysille n. 20 s. tai kun "pamahtaa", eli käytä kantta! (kansi voi olla ihan irrallaan siinä päällä, koska jos se on ilmatiiviisti, niin vissiin lentää aika vikkelään..) Riko keltuainen ja laita takas mikroon, n. 10 - 15 s. Ajat riippuu tietty mikron tehosta;)

Tää on näppärä keino esim. jos haluaa leivän päälle munaa, isompia satseja kerrallaan en ole koskaan kokeillut.

Onnea testailuun!:thumbs:

edit: niin siis ei tartte oottaa niin kauan et se pamahtaa, se on aina tapaturma ja puhdas vahinko, heh..

Yhdestä kananmunasta en tiedä mikrossa, mutta 3-5 munassa kestää ainakin 1-2min ennen kuin koostumus on miellyttävä. ;) Itse ainakin rikon kaikki keltuaiset ja vatkaan sekaisin ennen mikrottamista eikä öljyä/voita ole tarvinu käyttää. Pieni kansi ollut käytössä mutta aina raollaan, eikä ole ikinä levinyt seinille. :D

e. mikro 800w. ei kannata ihan täydellä teholla mikrottaa, antaa mielummin olla pidempään ja tulos on parempi.

toistan kysymyksen. Jos 48 tuntia viime treenistä on kulunut, eli proteiinisynteesin MAKSIMIaika natuelimistöllä. EIkö ole hyödytöntä lihaskasvun kannalta syödä proteiinia ? jos vaikka on vasta illal treenit ja edellisenä iltana kului se 48h umpeen.

Meikäläinen vetää aamusin tuommosen 5 kilometrin lenkin ja sitten 3-4 kertaa viikossa sali. Mitenkä olis viisainta hoitaa tuo ruokailupuoli, jos aattelis vaikka että tuommoset ns. proteiinisetit olis vaikka nyt kananmuna,tonnikala & raejuusto,rahka ja hera.

Kun kuvitellaan vaikka että lenkin jälkeen vedän naamariin mitälie Allbran paskaa,niin passaisko siihen rinnalle parhaiten ajankohtaan nähden mikä nuista vaihtoehdoista?Salin jälkeen tietenkin palkkari, mutta onko sillä missä järjestyksemmä mää nuita muita vedän?Rahkan sekaan laitan sitä rypsiöljyä,mutta onko sen imeytymisen/toiminnan kannalta sama otanko sen aamusta/illasta?Päivällä syön sitte ihan normi päivällisen.
Passaisko aamuksi esim. sillon ku ei salitreeniä ole,niin heradrinksu?

Tarkotuksena vähän koittaa kiristellä ja oonki koittanu jättää jo kaikenlaista paskaa poisa.

Makeutusaineiden (esim. aspartaamin) sanotaan nostavan insutasoja.. Mistä ihmeestä tämä johtuu..?? :nolo:

koska makuhermot kertovat aivoille jotain mistä aivot luulevat saavansa sokeria.

e: voisko joku vastaa mun kyssärii tän sivun yläpostis?

Mitäköhän oikein tarkkaan ottaen tarkoitat kysymykselläsi?

Lyhyt vastaus: ei ole turhaa syödä tuon 48 h ulkopuolella.

Pitkä vastaus: en jaksa. Aivan liian laaja ja yksityiskohtiin menemistä vaativa kysymys.

Jos ajat takaa jotain sellaista kuin että et söisi grammaakaan proteiinia muuten kuin tuon 48 h säännön ulkopuolella niin kokeile kaikin mokomin. Kuten on jo todettu niin valkuaisella on muitakin funktioita kuin lihasten proteiinisynteesi. Mutta jos totaalinen proteiinittomuus muuten kuin 48 h reenin jälkeen tekee sinut onnelliseksi niin eikun kokeileen. Tuskin kuolet (ellei reeniväli venähdä johonkin vuoteen tai jotain).

E: siis hei - 48 h. Jos reenaat edes 3 krt. vko. niin tän asian pohtiminen on oikeastaan turhaa. Jos reenaat alle 3 krt. vko. niin et edes reenaa.

Mitäköhän oikein tarkkaan ottaen tarkoitat kysymykselläsi?

Lyhyt vastaus: ei ole turhaa syödä tuon 48 h ulkopuolella.

Pitkä vastaus: en jaksa. Aivan liian laaja ja yksityiskohtiin menemistä vaativa kysymys.

Jos ajat takaa jotain sellaista kuin että et söisi grammaakaan proteiinia muuten kuin tuon 48 h säännön ulkopuolella niin kokeile kaikin mokomin. Kuten on jo todettu niin valkuaisella on muitakin funktioita kuin lihasten proteiinisynteesi. Mutta jos totaalinen proteiinittomuus muuten kuin 48 h reenin jälkeen tekee sinut onnelliseksi niin eikun kokeileen. Tuskin kuolet (ellei reeniväli venähdä johonkin vuoteen tai jotain).

E: siis hei - 48 h. Jos reenaat edes 3 krt. vko. niin tän asian pohtiminen on oikeastaan turhaa. Jos reenaat alle 3 krt. vko. niin et edes reenaa.

Lisäksi olen saanut sellaisen käsityksen että treeniä edeltävän päivän proteiinit auttavat treenin aiheuttamassa lihaskasvussa.
Joten mitä sitä turhaan vaihtamaan normaalia proteiinipitoista ruokavaliota jos nyt joskus käy niin ettei treenaa pariin päivään. Jos silloin sattuu olemaan vaikka lomalla niin voi unohtaa hetkeksi nämä ravintojutut, kerranhan tässä vaan eletään.

koska makuhermot kertovat aivoille jotain mistä aivot luulevat saavansa sokeria.

e: voisko joku vastaa mun kyssärii tän sivun yläpostis?

Eka vastaus sun kyssäriin: Elimistössä kannattaa ollaa valmiiksi kaikki lihaskasvuun tarvittavat aminohapot siinä vaiheessa kun kasvuhormonia erittyy. Eli kandee vetää niitä proteiineja ennen treeniä(kin). Puhutaan ns. aminohappopoolista, eli se "varasto", joka elimistössä on. Sitä ei ehkä kannata ottaa tavaksi ajaa kovin usein tyhjiin.

Ja sitten, tuosta insuliinista. Itse asiassa sokeria ei kannata syödä illalla siksi, että se ehkäisee kasvuhormonin eritystä, eli se nukahtamisen jälkeinen huippu pienenee. Tähän vaikuttaa kuitenkin siis suoraan verensokeri, ei insuliinin määrä veressä. Eli itse asiassa jos saat huijattua elimistösi erittämään insuliinia ennen nukkumaanmenoa, niin aina parempi:thumbs: . Ohjaa lihakseen rakennuspalikat.

Edit:
Plasman kasvuhormonipitoisuus suurenee mm. seuraavissa tilanteissa: 1) kun
energian tuottamiseen tarvittavat ravinteet vähenevät verenkierrossa (hypoglykemia,
paasto, kova rasitus), 2) kun eräiden aminohappojen pitoisuus plasmassa kasvaa
(arginiini, syöminen), 3) erilaisissa stressitilanteissa (pyrogeenien ruiskutus, lysiinivasopressiini-
infuusio, henkinen rasitus), 4) glukagonin annon jälkeen ja 5) pian uneen
vaipumisen jälkeen. Myös REM-unen häirintä vilkastuttaa eritystä, mutta normaalin
REM-unen aikana pitoisuus on pieni. Naisilla sekä pitoisuus levossa että vaste
arginiiniin ja rasitukseen ovat suurempia kuin miehillä. Lihavilla ja hydrokortisonia
saavilla vasteet ovat heikkoja. Myös kasvuhormonin anto ennakolta estää useimmiten
endogeenisen hormonin erityksen. Tunnetuin kasvuhormonia vähentävä tekijä on glukoosin
anto. Tosin senkin aiheuttamaa kasvuhormonipitoisuuden pienenemistä seuraa
3–5 tunnin kuluttua pitoisuuden suureneminen insuliininerityksen lisääntymisen myötä.

(Meinasin ensin kysyä tämän Tyhmät kysymykset-threadissa...)

Eli: Juttelin isäni kanssa hieman ravinnosta, ja hän kysyi miksi kaikki einekset (ja itse asiassa kaikki todella pitkälle "raffinoidut", eli pitkälle jatkokäsiteltyjä) ovat epäterveellisiä? Enkä nyt tarkoita että niissä olisi paljon rasvaa tai suolaa, vaan miksi ne eivät ole hyvä ravinnonlähde, vaikka ravintosisältöä näyttäisikin periaatteesa hyvältä? Mikä tekee niistä huonoja. Enlighten me, please!

(Meinasin ensin kysyä tämän Tyhmät kysymykset-threadissa...)

Eli: Juttelin isäni kanssa hieman ravinnosta, ja hän kysyi miksi kaikki einekset (ja itse asiassa kaikki todella pitkälle "raffinoidut", eli pitkälle jatkokäsiteltyjä) ovat epäterveellisiä? Enkä nyt tarkoita että niissä olisi paljon rasvaa tai suolaa, vaan miksi ne eivät ole hyvä ravinnonlähde, vaikka ravintosisältöä näyttäisikin periaatteesa hyvältä? Mikä tekee niistä huonoja. Enlighten me, please!

no voitaneen karkeasti yleistää että jokaisessa käsittelyssä menetetään joitain tuotteen ominaisuuksia samalla kun toiset ominaisuudet paranee. ruoasta puhuttaessa nämä menetetyt ominaisuudet ovat yleensä vitamiinit, hivenaineet yms. joita pitää sit jälkikäteen lisätä (mutta jälkikäteen lisätyt vitamiinit yms tehoaa huonommin kuin ne luonnolliset mitkä hävitetään käsittelyissä)

ja tieten sekin että ihmisrotu on tottunut syömään luomuruokaa tuhansien vuosien ajan toisin kuin noita teollisesti tuotettuja ruokia on syöty ehkä 50v. eli elimistöt ei ole tottunut kaiken maailman uusiin proteiineihin yms mitä tulee geenimanipuloiduista ruoista yms...

Back
Ylös Bottom