Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Lihaksen kipeytyminen

Joo, tämä kysymys on pohdituttanu pitkän aikaa... kun treenaan vaikka hauista, niin jos seuraavana päivänä hauis ei olekkaan kipeenä ja hellänä niin oonko silti saanut treeniä? Eilen treenasin hauiksen ihan turvoksiin, mutta tänä aamuna kun kokeilin hauista niin ei se ollu yhtään kipeenä. :D Eikö sen pitäisi kipeenä olla, jotta tietää että treeniä on tullut? :jahas: Joskus lihas on kipeenä mutta useimmin ei... Oon yrittäny saada lihasta kipeeks tekemällä yhden 5x20 systeemin jokaiselle lihasryhmälle treenin päätteeksi. Varma tapa saada lihas kipeeksi! :D

Ei se lihaskipu ole mikään take onnistuneesta treenistä. Kyllä se treeni on mennyt perille (riippuen tietty treeneistä) vaikka lihakset eivät olekaan kipeänä seuraavana päivänä.

Hauis

Teen hauiksen tekniikalta omasta mielestä suht oikein ja treenin aikana hauikset menee pumppiin. Mutta aamulla hauis ei olekaan kipeä vaan kyynertaive ja forkku.
Onko tämä luonnollista vai onko tekniikassa sittenkin jotain vikaa?

Ei se lihaskipu ole mikään take onnistuneesta treenistä. Kyllä se treeni on mennyt perille (riippuen tietty treeneistä) vaikka lihakset eivät olekaan kipeänä seuraavana päivänä.

Voin siis jatkaa eteenpäin näillä eväillä... ;) Kiitos vastauksesta! :worship:

Tuoppi:
Mulla ihan sama jos tekee kovasti, ite hauis ei juuri normitreenillä kipeenny. Ihan normaalia. Kannattaa kokeilla esiväsytystä, tai eri liikkeitä. Itellä toimii toi esiväsytys

Kannattaako treenata jotakin tiettyä lihasryhmää putkeen esim: penkki, peck deck...) vaiko vaihdella aina lihasryhmää esim: penkki, hauis, selkä?

Kannattaako treenata jotakin tiettyä lihasryhmää putkeen esim: penkki, peck deck...) vaiko vaihdella aina lihasryhmää esim: penkki, hauis, selkä?

Kannattaa treenata lihasryhmä kerrallaan, koska jos treenaat vaikka rintaa ja siinä välissä hauista ja taas rintaa, niin pumppi pääsee laskemaan rinnasta. Eli joo, lihasryhmä kannattaa ja on suositeltavaa treenata putkeen! :D

moi olen treenannu 1 jakosella noin 7 kuukautta 4 kertaa viikos. Nyt on alkanu tulee ylikunnon oireita:( niin ajattelin pitää viikon levon. kannttaisko pitää totaalilepoo vai tehä himas jotain kevyttä treenii??

moi olen treenannu 1 jakosella noin 7 kuukautta 4 kertaa viikos. Nyt on alkanu tulee ylikunnon oireita:( niin ajattelin pitää viikon levon. kannttaisko pitää totaalilepoo vai tehä himas jotain kevyttä treenii??

Minä vähentäisin kolmeen kertaan viikossa ja lepo on aina paikallaan kun itsestään siltä tuntuu:thumbs:

Eikös kuukauden välein olisi syytä pitää noin viikon tauko, että lihakset saavat levätä kunnolla (?)

Jotkut pitää, minä en oo pitänyt koskaan. Kaverit pitää silloin kun on nuhaa tai eivät muuten jaksa mennä salille... itelläni ei nuhaa ole pahemmin ollut ja salille jaksan mennä aina! :D Kannattaa pitää viikko taukoa jos siltä tuntuu. Mutta ei se oo mun mielestä pakollista... Mutta toisaalta treenaan kropan läpi kerran viikossa käyden kolme kertaa salilla. Joillekkin jotka treenaavat kropan läpi 3x/vko vois ollakkin tuo viikon lepo tarpeen.

Eikös kuukauden välein olisi syytä pitää noin viikon tauko, että lihakset saavat levätä kunnolla (?)

Ei välttämättä. Jos ei siltä tunnu niin siihen ei myöskään ole tarvetta. Pitää oppia vaan kuuntelemaan omaa kroppaansa. Toi totaalilevon/kevyen viikon tarve riippuu ihan intensiteetistä/volyymista/frekvenssistä yms UFO-jutuista. Monen asian summa siis.

Liikkeiden ja sarjojen määrä kullekkin lihasryhmälle + treeniohjelma

Treenaan kropan läpi kerran viikossa käyden kolme kertaa salilla.

Jaloille viisi liikettä, 17 sarjaa
Selälle viisi liikettä, 17 sarjaa
Rinnalle kolme liikettä, 14 sarjaa
Olkapäille kolme liikettä, 14 sarjaa
Hauiksille kolme liikettä, 14 sarjaa
Ojentajille kolme liikettä, 14 sarjaa
Vatsoille kolme liikettä, 12 sarjaa

Onko riittävästi sarjoja lihaksen kokoon nähden ja pitäisikö tehdä enemmän, koska treenaan kropan läpi kerran viikkoon?

Tässä vielä treeniohjelma...

Viikottainen sarjapituuksien vaihtelu:

1. vko - toistoja 12
2. vko - toistoja 8

Rinta & olkapäät

- penkkipunnerrus tangolla 3x
- vinopenkkipunnerrus käsipainoilla 3x
- ristitalja 5x
- pystypunnerrus niskantakaa 3x
- vipunostot sivuille 5x
- vipunostot taakse 3x
- olankohautukset tangolla 3x
- vatsalihaskone 3x

Selkä & ojentajat

- maastaveto 3x
- kulmasoutu tangolla 3x
- alataljaveto 5x
- ylätaljaveto 3x
- selkäojennus 3x
- lattiapenkki 3x
- ojentajapunnerrus niskantakaa 5x
- ojentajapunnerrus taljassa 3x
- seiväshyppyliikkeet 3x

Jalat & hauikset

- kyykky 3x
- jalkaprässi 5x
- etureidenkoukistukset 3x
- takareidenkoukistukset 3x
- pohkeet prässissä 3x
- hauiskääntö tangolla 3x
- hauiskääntö käsipainoilla 5x
- hauiskääntö taljassa 3x
- rannekääntö 3x
- kylkirutistukset 3x

Ekalla viikolla teen raskaat liikkeet (penkin, maastavedon, kyykyn) vasta eristävien liikkeiden päätteeksi ja toisella viikolla (3x8 viikolla) teen raskaat liikkeet ensimmäiseksi...

Sarjojen määrä kullekkin lihakselle kysymykseen vastausta ja treeniohjelman arvostelua kaipaisin! :D

Ensin kymysys, eli onkohan kenellekään vastaavanlaisia kokemuksia omasta aineenvaihdunnasta/lihottamisesta/kiristelystä?

Eli ensinnäkin vähän perustietoa. Pituus 178, paino 76,5 kiloa (tällä hetkellä). Salilla käynyt aktiivisen kilpauinti "uran" jälkeen vuosia mutta voisi sanoa, että varsinainen saliharjoittelu alkoi reilu vuosi sitten otettuani käyttöön pakkiksen sivuilta löytynyt 2-jakoinen ohjelma kunnon vihkoseurannalla sekä ravintoseurannalla. Salilla käynnissä pieni epänormaali jakso viime syksynä vajaa 4 kuukautta johtuen ulkomailla olosta mutta nyt on taas pari kuukautta sykitty kuten aina olisi pitänyt.

Salilla käyn 4 kertaa viikossa ja viime viikolla kokeilin 5 kertaa. Elimistö tuntuu ottavan ihan hyvin vastaan ja palautus on ollut nopeaa. Siksi tuota viidettä kertaa kokeilinkin. En siis mene salille, jos tuntuu että paikat eivät ole kunnossa. Saliohjelmana teen 2-jakoista, joka on siis kopioitu täältä pakkiksen sivuilta ja vähäsen omaa "touchia" ohjelmaan, mutta siis vain vähän. Ohjelmaa seuraan tarkasti vihkolla ja joka kerta on progressiivisuutta. Esim. penkin teen ihan Miken 2*6 järjestelmällä.

Ruokavalio on mennyt vuoden verran jo 30/40/30 jaolla, päivittäin siis seuraan todella aktiivisesti excelin avulla mitä syön. Kaloreita oon vedellyt (kun lihotusyritys on päällä) vähän päälle 3100.

Tammikuun alusta, kun aloitin uudestaan tiukalla ohjelmalla painoa oli 73. Nyt varsinaisesti ensimmäistä kertaa otin muutama viikko sitten kiristelyviikon, koska vatsa alkoi olemaan melko pömppö ja painoa oli 75,5. Neljän päivän jälkeen jo paino oli tippunut takaisin 73 kiloon. Kaloreita vedin salipäivänä n. 2200 ja ei salipäivänä 1800. Sarjapainot pysyivät hyvin kiristelyn aikana.

Nyt siis varsinaiseen kysymykseen eli onko jollakin muulla vastaavanlaisia "ongelmia"? Eli vaikka olen syönyt 3100-3300 kaloria päivässä, niin siltikin ei tahdo paino nousta. Ja nuo kalorit siis tulevat ihan normaalista safkasta 30/40/30 jakaumalla. Se toinen ongelma on siis tuo kiristelyviikko. Pelästyin oikein, kun painoa lähti pari kiloa välittömästi.

Viime kesänä sain ensimmäistä kertaa elämässäni painon 80 mutta myönnän sen hyödyn olleen aika pieni, koska se oli sellainen hiilaripömpötys. Ulkomailla ollessani paino tippui pahimmillaan alle 72 kilon. Olen huomannut, että jos syön inan alle 3000 kaloria, niin paino joko hieman lähtee laskuun tai korkeintaan pysyy paikallaan. Kalorilaskurin mukaan (tiedän, että se on viitteellinen arvo jonka siitä saa) minun mittojeni omaava mies pitäisi syödä 2200-2300 kaloria päivässä jotta ei laihdu eikä lihoa.

Sori, että tuli aika pitkä vuodatus mutta haluaisin vain tietää onko muita ns. ongelman omaavia foorumilla. Haluaisin painoa nostaa, siis tietenkin lihaspainoa, mutta onko syytä huolestua tuollaisesta painon heittelystä?

Onko ratkaisuna sitten vain kiristelyviikon implementointi vain 4-6 viikon välein, jos elimistö reagoi noin rajusti?

No näin tyhmä kysymys. Oon tehny hauiskäännössä yleensä 10-13 toistoi. Nyt eilen kun tein 2x6 isommil painoil nii näyttää jotenki kädet kunnol pienentyneet. Mistä vitusta johtuu :S

Kyrsii.. Ei penkkitulokset nouse. Päinvastoin.. Kuukausi takaperin 77,5 kg ykkönen, tänään meni 5x65kg (tiukasti). Vielä viime viikolla vedin 2 sarjaa 6x65 kg.. OLISIKO mahdollista, että jos aloitan kreatiinin käytön (FAST Creatine) n. 10g päivässä, että tulokset nousisi? Treenin jälkeen olen ottanut Hera80 ja Malto6 suhteessa 1:1.

Jelppiä?

No näin tyhmä kysymys. Oon tehny hauiskäännössä yleensä 10-13 toistoi. Nyt eilen kun tein 2x6 isommil painoil nii näyttää jotenki kädet kunnol pienentyneet. Mistä vitusta johtuu :S

hehe tuskin ne sun kädet ainakaan lyhemmistä sarjoista ja isommista painoista pienenee. kaiken järjen mukaan niiden pitäis kasvaa.

maltti on valttia ja otahan vähintään kuukauden seurantajakso jos muutat treenityyliäs

Kyrsii.. Ei penkkitulokset nouse. Päinvastoin.. Kuukausi takaperin 77,5 kg ykkönen, tänään meni 5x65kg (tiukasti). Vielä viime viikolla vedin 2 sarjaa 6x65 kg.. OLISIKO mahdollista, että jos aloitan kreatiinin käytön (FAST Creatine) n. 10g päivässä, että tulokset nousisi? Treenin jälkeen olen ottanut Hera80 ja Malto6 suhteessa 1:1.

Jelppiä?

Olisihan se mahdollista, mutta ihmiset ovat yksilöitä, toisilla toimii ja toisilla ei, joten kokeile ihmeessä. Ja kun aika väli noiden sun kertojen välillä on vain viikko ni voi olla että treeni ei vain kulkenut. Itelläni ainakin sattuu päiviä jolloin romu ei tahdo liikkua, välillä taas rauta tuntuu kevyeltä. :)

Back
Ylös Bottom