Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kyrsii.. Ei penkkitulokset nouse. Päinvastoin.. Kuukausi takaperin 77,5 kg ykkönen, tänään meni 5x65kg (tiukasti). Vielä viime viikolla vedin 2 sarjaa 6x65 kg.. OLISIKO mahdollista, että jos aloitan kreatiinin käytön (FAST Creatine) n. 10g päivässä, että tulokset nousisi? Treenin jälkeen olen ottanut Hera80 ja Malto6 suhteessa 1:1.

Jelppiä?

ei kannata laskea ainoastaan sen kreatiinin varaan penkin kehittymistä. jos ei ilman kreatiiniä meinaa kehittyä niin tuskin pysyvää kehitystä kreatiininkaan kanssa kauheasti tulee. jos ei pariin kuukauteen tuu minkäänlaista kehitystä niin kannattaa kokeilla vähän eri tyylillä treenailla

Minkälaisen treenin saa aikaan penkillä, käsipainoilla, ja ylätaljalla

Paljonkin! Penkissä sulla on todennäköisesti myös tanko :D

Rinnalle
- penkkipunnerrus tangolla/käsipainoilla
- vinopenkkipunnerrus tangolla/käsipainoilla (jos penkin vinoisuutta voi säätää)

Olkapäille
- pystypunnerrus tangolla/käsipainoilla
- vipunostot sivuille
- vipunostot taakse

Selälle
- ylätaljaveto eteen/taakse
- kulmasoutu tangolla/käsipainoilla
- maastaveto

Hauiksille
- hauiskääntö tangolla/käsipainoilla
- keskitetty hauiskääntö

Ojentajille
- ranskalainenpunnerrus
- ojentajapunnerrus niskantakaa
- ojentajapunnerrus ylätaljassa

Jaloille
- SYVÄkyykky (tavallista kyykkyä ei kannata alkaa isoilla painoilla tekemään, jos ei ole telinettä, syväkyykkyä kannattaa sen sijaan tehdä kun on pienet painot käytössä)
- suorinjaloin maastaveto

Haulla löydät, kuinka suurin osa noista liikkeistä tehdään... Kaipa noilla saa kehitystä aikaseksi, suosittelen kuitenkin käymään salilla! Mut voihan sitä aina kokeilla :D

Onko pakko bulkata, eli syödä yli kulutuksensa jos haluaa, että salilla käymisestä on jotain hyötyä? Siis että lihakset kasvaa.

Vai riittääkö esim. n.oman kulutuksen verran syöminen?

Eilen sain vihdoin penkissä 2x6 57,5 kilolla ja nyt sitten pitäis alkaa yrittää saada se 2x6 60kg. Mutta pitäskö mun kokeilla maximii ens viikolla ku en oo sitä yli kuukauteen kokeillu?

Olen ollut 3 viikkoa dietillä ja paino ei olen laskenut oikeen yhtään..Kalori määrät menee 2300-2500 puolella ..Ei ole muuta prode juomaa kuin Weiderin Super Mega mass joten otan sitä heti treenin jälkeen..Eli kysymys on että auttaakon toi megamass juoma palautumiseen vai jätänkö sen pois kokonaan?
Ja millä korvaisin sen palautumisen treeni jälkeen kun ei olen oikeeta palkkaria..
Apuja.

Onko pakko bulkata, eli syödä yli kulutuksensa jos haluaa, että salilla käymisestä on jotain hyötyä? Siis että lihakset kasvaa.

Vai riittääkö esim. n.oman kulutuksen verran syöminen?
Ei sun nyt suoranaisesti ole pakko bulkata, vaan väittäisin että riittää kun syöt paljon ihan normaalia ruokaa. Totta kai salilla käymisestä on aina hyötyä.
Eilen sain vihdoin penkissä 2x6 57,5 kilolla ja nyt sitten pitäis alkaa yrittää saada se 2x6 60kg. Mutta pitäskö mun kokeilla maximii ens viikolla ku en oo sitä yli kuukauteen kokeillu?
Miksi? Pistä vaan ensi kerralla se 60 kg ja yritä saada se 2x6.
Olen ollut 3 viikkoa dietillä ja paino ei olen laskenut oikeen yhtään..Kalori määrät menee 2300-2500 puolella ..Ei ole muuta prode juomaa kuin Weiderin Super Mega mass joten otan sitä heti treenin jälkeen..Eli kysymys on että auttaakon toi megamass juoma palautumiseen vai jätänkö sen pois kokonaan?
Ja millä korvaisin sen palautumisen treeni jälkeen kun ei olen oikeeta palkkaria..
Apuja.
Onhan tuo ihan "oikeaa palkkaria" ja sopinee oikein hyvin treenin jälkeen nautittavaksi. Älä ota sitä sitten muuten kuin treenin jälkeen koska se sisältää paljon hiilareita.

Moi.
Onkos mielestänne liian "tuhti" aamupala? Alkanut nyt tämmöistä suosimaan aamuisin:
Vaasan ruispala, kaks viipaletta, kumpaankin voi, juusto ja leikkele.
Sit raejuustoa 200g ja kahvit päälle, joskus jotain funligti mehua tai vettä.
Protsku mitä laskin olis sen 50g eli varmaaki riittävästi.
Tosin hiilaria tulee vaan jotain 24 ja rasvaa saman verran.
Varmaa tuota rasvaa liikaa? :)
Muut ruokailut on mitä on, hain vaan nyt aamupala kritiikkiä :)

Eli Weiderin Mega mass 2000 käy palautumis juomaksi..Eikös se ole massan lisääjä?
Noilla massanlisääjillä ja selvillä palautusjuomilla ei paljoa eroa oo. Massanlisääjissä voi olla mukana vähän hitaampaa proteiiniä kuten kaseiini, ja yleensä nois ei oo kreatiinia tai glutamiinia lisätty. Normitreenaajalle ei oo suurtakaan merkitystä kumpaa ottaa treenin jälkeen, kun kuitenki nostaa insuliisitasoja ja sisältää hyvää proteiiniä.
Moi.
Onkos mielestänne liian "tuhti" aamupala?
No ei todellakaan oo, tota rasvaa vois vähentää vaikka jättämällä sen voin pois, mutta ei tos kyllä liikaa kaloreja oo.

Saako lihas tarpeellisen vaihtelun ja kasvaako massa, kun treenaan näin...

1. vko
- pääliikkeissä 3x16 ja eristävissä liikkeissä 3x12

2. vko
- pääliikkeissä 2x6 ja eristävissä liikkeissä 3x8

ja alusta...

Pääliikkeet, joita käytän, ovat penkki, pystypunnerrus, maastaveto, kapeapenkkipunnerrus/dippi, kyykky ja hauiskääntö tangolla.

Ajattelin, että jos treenaan joka toinen viikko 2x6 niin se auttaa progressiivisessä painojenlisäämisessä... Oonko oikeilla jäljillä? :D

Ravintopuolta kokoajan parantelen ja sen pitäisi olla jonkinlaisessa kunnossa. :rolleyes:

! treenaan kropan läpi kerran viikossa käyden kolme kertaa salilla !

Tervehdys.
Ekalla dieetillä olen, elikkäs tässä on suunnittainen päivittäinen ruokavalioni:

klo 7: 4 ruisleivän puolikasta, päällä kalkkunaa, floran suolaista margariinia ja edamin 9% juustoa
klo 11: koulussa jotain jyystöä koitan jonkin verran syödä
klo 13-15(koulun jälkeen) päärynä ja raejuustoa 400g
klo 17 toinen 400g purkki raetta tai muutama ruisleipä
klo 19-20 päivän ruoka (yleisesti jotakin lihaa) yleensä jauheliha, ruuan kanssa litra maitoa

kalorit n. 2000 treenittöminä päivinä ja treenipäivinä nostan kalorit johonkin 2300-2500

Korjauksia, ehdotuksia?

Saako lihas tarpeellisen vaihtelun ja kasvaako massa, kun treenaan näin...

1. vko
- pääliikkeissä 3x16 ja eristävissä liikkeissä 3x12

2. vko
- pääliikkeissä 2x6 ja eristävissä liikkeissä 3x8

ja alusta...

Pääliikkeet, joita käytän, ovat penkki, pystypunnerrus, maastaveto, kapeapenkkipunnerrus/dippi, kyykky ja hauiskääntö tangolla.

Ajattelin, että jos treenaan joka toinen viikko 2x6 niin se auttaa progressiivisessä painojenlisäämisessä... Oonko oikeilla jäljillä? :D
Kyllä olet, mutta itse tekisin jaottelun hieman eri tavalla. Ilmeisesti teet maven, kyykyn ja penkin eri päivinä, vai kuinka? Noin ainakin itse jaottelin liikkeet kun 3-jakoisella treenasin. Tuo jaksotus on ihan hyvä idea ja se kannattaakin varmasti, tosin mieluummin ehkä näin:

1. 3-4vko toistot 10-12
2. 3-4vko toistot 8-10
3. 3-4vko toistot 4-6

tai vaikka näin (taisi olla dual factorissa näin, katso threadi "treeniasiaa normikehoiluun kyllästyneelle")

1. 4vko 5x5 jokaisessa perusliikkeessä (meinaan siis penkkiä, kyykkyä ja mavea), joka viikko sarjapainoja kasvattaen
2. 4vko 3x3 jokaisessa perusliikkeessä, tässäkin joka viikko sarjapainoja kasvattaen

Eli jyystät aina tietyn ajanjakson tietynpituisia sarjoja. Nuo arvot tuossa on vain viitteellisiä, ja niitä voi muutella ihan oman mielen mukaan. Toistoja kumminkin koko ajan vähennetään ja kun kierto on käyty läpi, vedetään sama alusta. Uusi kierto pyritään luonnollisesti aloittamaan suuremmilla painoilla.

edit: Suosittelen muutenkin lukemaan tuota aiemmin mainitsemaani "treeniasiaa normikehoiluun kyllästyneelle" -ketjua, sieltä löytyy paljon hyvää juttua.

Kyllä olet, mutta itse tekisin jaottelun hieman eri tavalla. Ilmeisesti teet maven, kyykyn ja penkin eri päivinä, vai kuinka? Noin ainakin itse jaottelin liikkeet kun 3-jakoisella treenasin. Tuo jaksotus on ihan hyvä idea ja se kannattaakin varmasti, tosin mieluummin ehkä näin:

1. 3-4vko toistot 10-12
2. 3-4vko toistot 8-10
3. 3-4vko toistot 4-6

tai vaikka näin (taisi olla dual factorissa näin, katso threadi "treeniasiaa normikehoiluun kyllästyneelle")

1. 4vko 5x5 jokaisessa perusliikkeessä (meinaan siis penkkiä, kyykkyä ja mavea), joka viikko sarjapainoja kasvattaen
2. 4vko 3x3 jokaisessa perusliikkeessä, tässäkin joka viikko sarjapainoja kasvattaen

Eli jyystät aina tietyn ajanjakson tietynpituisia sarjoja. Nuo arvot tuossa on vain viitteellisiä, ja niitä voi muutella ihan oman mielen mukaan. Toistoja kumminkin koko ajan vähennetään ja kun kierto on käyty läpi, vedetään sama alusta. Uusi kierto pyritään luonnollisesti aloittamaan suuremmilla painoilla.

edit: Suosittelen muutenkin lukemaan tuota aiemmin mainitsemaani "treeniasiaa normikehoiluun kyllästyneelle" -ketjua, sieltä löytyy paljon hyvää juttua.

Jeespoks... taidan kuitenkin tehdä tuota Miken 2x6 systeemiä perusliikkeille.
Mutta onko viikko kerrallaan ja sitten vaihto liian lyhyt ajanjakso? Vai kannattaisko tehdä kaks viikkoo pääliikkeissä tuota 2x6 systeemiä ja sitten toiset kaks viikkoo vaikka 3x8 systeemiä? Eristäville liikkeille sitten 3x8 ja 3x12? Ja joka viikko pääliikkeissä painojenlisäystä...

Päivää, tämä on ensinmäinen postini Pakkotoistoon, mutta palstaa on tullut seurattua jo aktiivisesti vuodenpäivät! Ja nyt itse asiaan: Olen ensinmäisellä dietilläni ollut jo 12 viikkoa ja paino tullut alas ihan mukavasti 108---> 96,7. Punttia on tullut treenattua aktiivisesti myös noin vuoden. Tulokset nousivat hyvin mutta romahtivat takaisin lähes lähtö kuntoon, koska laiskuus iski ja olin 1,5 kk poissa salilta. Nyt olen käynyt availemassa paikkoja ja hyvältä tuntuu.

Tietoja pituus 190 paino 96,7 rasvat: liikaa

Tavoite: Tiputtaa paino n 85 kiloon ja silti mahdollisesti vähintäänkin ylläpitää nykyinen voimataso ellei parantaakkin sitä.

Penkki maksimi on säälittävät 75 kiloa
Kyykky maksimia en ole koittanut mutta sarjojen perusteella 75
Mave: 80 kg

Treenijakona pyrin pitämään 1-jakoista
Kysymyksenä onkin että millaisella painoituksella treenaisin? Mitä liikkeitä tekisin ja monta kertaa viikossa kävisin salilla? Jos pakko niin voi myös jakoa muuttaa. Palautumis ajathan ovat itsellä ainakin pidempiä diettillä kuin muuten.

Terv. Woimaton

Kertokaapa tyhmälle että, mitä eroa on atkinsin dietillä ja keto dietillä?
Molemmissa vältetään hiilareita mutta mikä eroa näissä sitten on?
Yritin tota tuol yhes ketolle varatus threadis jo kysellä mut ei kuulunu vastausta..Kertokaas nyt!:evil:

Tuota en varmaan hallitse tuota SJMV:tä, tai en vain saa pidettyä selkää ojennuksessa, joten jätän tekemättä ei satu sit mitään. Mutta milläs tuon SJMV:n voisi korvata kun jalkoja treenaillaan?

Tuota en varmaan hallitse tuota SJMV:tä, tai en vain saa pidettyä selkää ojennuksessa, joten jätän tekemättä ei satu sit mitään. Mutta milläs tuon SJMV:n voisi korvata kun jalkoja treenaillaan?

Reidenojennuksella ja etu-/takakyykyllä. :) Ja kyllä se SJMV rupee toimimaan, ku harjottelet sen seläs pitämistä suorana... Jalkaterät ulkoneviksi ja selkä suorana lasku alas polvien kohdalle ja nosto ylös ja pakarat jännitykseen! :whip:

Niin no noi toiset liikket on hyviä, mutta kun tossa päivässä on jo aika paljon reidenojennusta, ja kykkykä/jalkaprässiä. Mutta pitääkö sen selän olla kun olis paras mahdollinen ryhti vai kuinka kupera se saa olla.

Back
Ylös Bottom