Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Ei aivan, mutta totta kyllä että en ole pitkään aikaan juossut säännöllisesti. Mahtaako asia tästä parantua kun vaan sinnikkäästi juoksee vaikka pieni kipu tuntuukin ?

Rauhallinen aloitus, säännöllinen venyttely ja juokseminen varmaankin auttavat.

Ois kyssäri etureisistä... Eli normi kyykyssä en oikeen saa tuntumaa etureisiin, joten oon alottanu tekee etukyykkyä. Sillä saan ihan hyvän tuntuman etureisiin mut sit taas olkapäät ottaa osumaa vähä liikaa ku pidän tankoa ristiotteella ja kisaotteella en saa pidettyy mitenkää :D Oon varmaa jotenki vaikee tapaus mut onko sit ok jos korvaan kyykyn nyt pariks kerraks reiden ojentajilla ku en vuoden alus pääsen tekemään prässissä...?

Musclenetin sivuilla huomasin ruudut joissa kerrottiin miten pitäs treenata jos haluu massaa/voimaa. Massan kohdalla luki et pitäs tehdä koko kroppa sellasella jaolla että tulee koko kroppa n. 1 kerran viikossa tehtyy. Saako massaa siis paremmin esim. 2 jakosella ja vaikka 3 treeniä viikossa kun 1. jakosella koko kroppa 3 kertaa viikossa??

Musclenetin sivuilla huomasin ruudut joissa kerrottiin miten pitäs treenata jos haluu massaa/voimaa. Massan kohdalla luki et pitäs tehdä koko kroppa sellasella jaolla että tulee koko kroppa n. 1 kerran viikossa tehtyy. Saako massaa siis paremmin esim. 2 jakosella ja vaikka 3 treeniä viikossa kun 1. jakosella koko kroppa 3 kertaa viikossa??

Ihan sama. Vaihtelu virkistää. Ainakin moni natu todennu, että korkeamman frekvenssin ohjelmat toimii paremmin. Ja näihinhän pätee se, että mitä useammin treenaat ni sitä vähemmän teet kerralla jne. Eli hyviä jakoja massanhankintaan on 1-jakonen 3 kertaa viikossa tai 2-jakonen 4 kertaa viikossa esim.

Ihan sama. Vaihtelu virkistää. Ainakin moni natu todennu, että korkeamman frekvenssin ohjelmat toimii paremmin. Ja näihinhän pätee se, että mitä useammin treenaat ni sitä vähemmän teet kerralla jne. Eli hyviä jakoja massanhankintaan on 1-jakonen 3 kertaa viikossa tai 2-jakonen 4 kertaa viikossa esim.

Kiitokset! Taidan siis jatkaa 1 jakosta 3 kertaa viikossa ainakin toistaiseksi.

:kippis1:

Ois kyssäri etureisistä... Eli normi kyykyssä en oikeen saa tuntumaa etureisiin, joten oon alottanu tekee etukyykkyä. Sillä saan ihan hyvän tuntuman etureisiin mut sit taas olkapäät ottaa osumaa vähä liikaa ku pidän tankoa ristiotteella ja kisaotteella en saa pidettyy mitenkää :D Oon varmaa jotenki vaikee tapaus mut onko sit ok jos korvaan kyykyn nyt pariks kerraks reiden ojentajilla ku en vuoden alus pääsen tekemään prässissä...?

Kyllä se kyykky etureisiin ottaa, vaikket tuntumaa saisikaan. Voithan ottaa siihen perään pari sarjaa niitä ojentajia.

olen 174,5 ja joku 60 kg eli helvetin laiha. sanokaas joku hyvä punttiohjelma minulle. aikaa riittää minulle toki vetämään punttia että siitä ei estettä olisi. olen jo vetänyt pienillä painoilla ja pitkillä sarjoilla. haluan nostaa painoani roimasti mutta kun en oikeen tiedä minkälaista ohjelmaa tekisin :wall

Jambo, käyhän vilkaisemassa Aloittelijoiden osion Tärkeä-merkityistä threadeista Treeniohjelmat lihaksen kasvatukseen ja ruokavalioesimerkkejä. Siinä on heti ensimmäisellä sivulla hyviä ohjelmia 1-jakoisesta 5-jakoiseen. Ruokavalioonkin saa jonkinlaista suuntaa sieltä.

Painohan nousee syömällä ja jos haluat, että mukana tulee lihastakin, niin kova treeni ja riittävä lepo ovat myös tärkeitä.

Kreatiinin käytöstä kysymys: Mikä olisi paras aika ottaa kreatiinia? Heitänkö aina salipäivinä palautusjuoman sekaan? Ja entä välipäivinä? Vai onko yks hailee millon sitä käyttää, kunhan ottaa vain sen annostuksen.

Kreatiinin käytöstä kysymys: Mikä olisi paras aika ottaa kreatiinia? Heitänkö aina salipäivinä palautusjuoman sekaan? Ja entä välipäivinä? Vai onko yks hailee millon sitä käyttää, kunhan ottaa vain sen annostuksen.

Salipäivinä hyvä ottaa palkkarissa ja välipäivinä aikalailla sama milloin ottaa. Vaikka protujuoman kanssa jos sellasia käyttää tai esim. aamupalan joukossa.

Tekeekö kukaa lattialla punnerrusta käsipainoilla :hyper: Kun on niin vaikea laskea tai nostaa yksittäisiä käsipainoja jos penkillä tai vinopenkillä nostaa. Käsipainoilla punnertaessa hakisin vähän vaihtelua tohon ainaiseen penkkipunnerrukseen :whip:

Elikkä olen kohta 18 vuotias nuorimies ja tavoitteeni olisi kasvattaa lihasmassaa, koska olen todella laiha alle painoindeksi alarajan. Mutta olen silti nostellut painoja pari vuotta ja motivaatiota löytyy. Eli jos joku viitsi neuvoa jonkinlaista treeni ohjelmaa ja kannattaako missä välissä siirtyä lisäravinteiden ostoon massan kasvattamiseksi. Syön paljon, mutta minulla vain on todella nopea aineen vaihdunta. Tiedän, että se on pitkän aika välin hommaa ja lihakset ei tule heti, mutta tekisin vaikka mitä että massaa tulisi. Kiitos jos joku vain viitsii neuvoa :).

sanokaas joku tälle alottelijalle että kun mä vedän esim. 3x8 tai siit ylöspäi ni vedänkö mä ne sarjat sillai et just ja just jaksaa vai et menee kevyesti et vielkin olis jaksanu vetää enemmän sarjoja?

sanokaas joku tälle alottelijalle että kun mä vedän esim. 3x8 tai siit ylöspäi ni vedänkö mä ne sarjat sillai et just ja just jaksaa vai et menee kevyesti et vielkin olis jaksanu vetää enemmän sarjoja? <- penkin kohdalla

FAQ-ketjusta poimittu ohjelma:

Kyykky 2 x
SJMV 2 x
Pohkeet istuen 2 x

Kulmasoutu tangolla 2 x
Ylätalja 2 x

Vinopenkki 2 x
Pystysoutu 2 x

Ranskalainen punnerrus tangolla 1 x
Scott hauiskääntö 1 x

Vatsarutistus 1 x

Ajattelin nyt vaihtaa tuon nykyisen yksijakoiseni tuohon tämän viikon jälkeen, tuntunut vain liian raskaalta, mitä sitä nyt olen tuollaiset 5-6 vko käyttänyt. Kysyisinkin vaan, että onko nuo toistomäärät riittävät, kun esim hauiksessa ja ojentajassa on vain 1x sarja, joka kieltämättä tuntuu vähän vähäiseltä määrältä. Ohjelma(1-jakoinen), jota olen tähän asti käyttänyt on sisältänyt yhdellä kerralla aina 3x hauista ja 2x ojentajaa. Eli onko tuo 1x molempia riittävä määrä, vai pitäisikä suosiolla lisätä molempiin yksi sarja lisää? Muuten hyvältä näyttää minusta, vaikka en nyt mistään mitään tajuakkaan. :thumbs:

C2W: Toi on ihan riittävä määrä jos teet ton 3 kertaa viikossa. Jos teit tota sun edellistä viritelmää myös 3 kertaa viikossa ni ei ihmekään jos tuntu raskaalta noilla sarjamäärillä...

Alottelin aika pohjilta salitreenin pari kolme viikkoa sitten. Nyt olisi penkistä pientä kysyttävää. Eka kerralla meni 50 ja nyt kolmannen viikon alkuun tyrkkäsin 65. Tuolla painolla näkyy selvästi, että rinnalta ylös työnnettäessa ensimmäiset 20cm on todellisen työn takana. Tuntuu ettei mene millään, mutta kun tuon verran saa ylös, niin sitten ei ole ongelmaa. Onkohan nyt vika tekniikassa vai onko joku tuossa vaiheessa vaadittava lihasryhmä pullonkaulana? Itse epäilen tekniikkaa, koska tein kuitenkin vielä noita kuusvitosia muutaman kerran pienillä palautuksilla. Kertokaapa asiantuntijat oma mielipiteenne...

Oma tavoite olisi tyrkätä oma paino(80kg), ennen tammikuista inttiin lähtöä. Onko ylioptimistinen tavoite?

Back
Ylös Bottom