Minulla olisi mahdollisuus sijoittaa lähiaikoina pieni summa (1000-2000 €) rahaa jonnekin. Jos ja kun kyseessä on rahasto, niin voisin tämän jälkeen vielä olla kuukausisäästäjänä jollain minimaalisella summalla, esim. ~50 € / kk. Sijoittamista en ole aikaisemmin harrastanut, vaan rahat ovat maanneet normaalilla pankkitilillä, ja tämä on asia, johon haluan nyt muutoksen.
Olen itse (rajallisen tietämykseni valossa) pähkäillyt asiaa niin, että suorat sijoitukset osakkeisiin eivät ehkä ole minua varten, koska tietotaito on vielä melko huonolla tasolla ja toisaalta minulla ei ole aikaa seurata markkinoita niin paljon kuin ehkä tarvitsisi. Tokihan sieltä löytyy varmasti sellaisiakin varmoja papereita, joiden kanssa on turvallista pelata...
Olenkin ajatellut, että jonkinlainen rahastosijoittaminen olisi minun juttuni. Nyt vaan pitäisi osata valita jokin sopiva rahasto. Odinin rahastoja on suositeltu minulle "luotettavalta taholta", joten niitä olen nyt alustavasti katsellut.
Sijoitushorisontiksi olen kaavaillut 2-4 vuotta, mutta tätä on vaikea arvioida, kun omaa taloudellista tilannettaan ei etukäteen aina tiedä. Riskitoleranssista taas en osaa oikein muuta sanoa, kun että olisi mukava nukkua yönsä rauhassa, mutta tuottojakin pitäisi toisaalta saada... (mahdoton yhtälö?)
Toisaalta vähän joka paikassa ollaan nyt sitä mieltä, että talouskasvu kääntyy taantumaan jos ei nyt ihan kohta niin ainakin lähitulevaisuudessa. Tämä on saanut minut miettimään, onko nyt laisinkaan järkevä aika sijoittaa yhtään mihinkään.
Vinkkejä, neuvoja ja ohjeita kaipailisin! Kiitos etukäteen, jos joku viitsii tähän jotain kommentoida.