Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Se on hienoa ja se mitä yritän viestittää on, että kuka vaan jos jaksaa nähdä hieman vaivaa, VOI hyvinkin löytää aktiivisesti hoidetun rahaston, joka muutaman vuoden kuluttua on hakannut indeksinsä. Ja edelleen, moni rahasto ei siihen pysty, varsinkaan jos tarkastellaan riskikorjattua tuottoa. Mutta se on mahdollista ja joillakin rahastoilla se on jopa suunnitelmallista;)

VOI löytää joo, mutta voipa olla löytämättäkin. Vai onko sulla tiedossa jotain sellaisia valtteja, joiden avulla onnistut varmasti valitsemaan tulevaisuudessa indeksin päihittävän rahaston?

Mä ainakin haluan toimia rationaalisesti tuottoa maksimoiden, ja siksi valitsen ennemmin indeksirahaston kuin aktiivisen rahaston (koska tuoton odotusarvo on tutkimusten mukaan parempi). Ainoa poikkeus voisi olla pörssien syvenevä syöksykierre, jolloin shorttaava hedge-rahasto luultavasti voittaisi indeksin (en tiedä onko eri markkinasuhdanteiden vaikutuksia aktiivi- ja indeksirahastojen tuottoihin tutkittu), mutta toisaalta ainakin itse pakenisin pörssin syöksyessä luultavimmin heti korkoihin.

Kysymys vielä kaikille:

Mihin hajauttaisitte sijoituksia tässä markkinatilanteessa? Itsellä on vähän sormi suussa, kun salkussa on nyt muutamaa lupaavana pitämääni pohjoismaista yhtiötä, pikkuisen rahastojen kautta Venäjällä, Kiinassa ja Etelä-Amerikassa (osakesijoitusten kokonaispaino - osakkeet ja rahastot huomioiden - on yhteensä 20%), ja loput 80% lepäävät erilaisissa lyhyissä korkorahastoissa.

Jotenkin tuntuu masentavalta pitää noin paljon lyhyissä koroissa, mutta kun osakemarkkinat vaikuttavat vähän apaattisilta ja korot ovat nousussa (pitkän koron rahastot tai obligaatiot siksi mielestäni huono idea). Harkitsin kehittyviä korkomarkkinoita ja raaka-aineita, mutta edellisen volatiliteetti on mielestäni liian suuri mahdolliseen lisätuottoon verrattuna ja raaka-aineilla on viime viikkoina hävinnyt sellaisia summia, että halu on hieman hiipunut (ja muutenkin mediassa on puhuttu raaka-aineiden ylituotannosta).

Onko kenelläkään kokemuksia esim. kiinteistörahastoista, niiden historiallisista tuotoista ja palkkioista? Tai muita mahdollisia sijoitusideoita? Nykyinen hajautus tuntuu kuitenkin vähän turhan passiiviselta...

Eipä ole nuo kiinteistötkään kovin hyvä kohde nyt kun hinnat on tulossa alas...ehkä. No jos alaspäin tullaan, niin aukeaa sieltä puolelta hyviä ostotilaisuuksia, joten kannattanee kytätä jos rahaa on korkopapereissa nyt.

Kohinamalli ei sinänsä tässä ole oleellinen. Perusongelma on se, että mistä tiedät etukäteen tulevaisuuden tuoton. Oletatko, että voit arvioida tulevaisuuden tuoton lähihistoriadatalla.

Ok, totta. Ongelmahan koskee kaikkea arvonmääritystä. Joudumme aina olettamaan tulevaisuuden tuotot ja sen takia koko analyysitoiminta on mielenkiintoinen "tieteenala". Joudumme vetämään osan parametreistä hatusta...

VOI löytää joo, mutta voipa olla löytämättäkin. Vai onko sulla tiedossa jotain sellaisia valtteja, joiden avulla onnistut varmasti valitsemaan tulevaisuudessa indeksin päihittävän rahaston?

Mä ainakin haluan toimia rationaalisesti tuottoa maksimoiden, ja siksi valitsen ennemmin indeksirahaston kuin aktiivisen rahaston (koska tuoton odotusarvo on tutkimusten mukaan parempi).

Toimin mielestäni rationaalisesti pitäessäni varani rahastossa, jonka tiedän viiden viimevuoden aikana päihittäneen indeksinsä neljänä vuotena ja sitä ennenkin käsittääkseni samaa rataa. Kun huomioidaan indeksiin syntynyt tuottoero ja se, ettei rahastonhoidossa ole tapahtunut muutoksia saa minut luottavaiseksi tulevaisuuden suhteen. Mitään taetta tulevaisuudesta ei ole, mutta olen luottavainen tietäessäni rahaston pärjänneen sekä laskevilla, että nousevilla markkinoilla. Ja rahaston harjoittama stockpicking strategia on osoittanut toimivuutensa nykyisten rahastonhoitajien toteuttamana.

Voimmehan aloittaa pienimuotoisen sijoitusten seurannan tällä palstalla. Minä pidän sijoitukseni rahastossa ja sinä indeksissä?

Onko kenelläkään kokemuksia esim. kiinteistörahastoista, niiden historiallisista tuotoista ja palkkioista? Tai muita mahdollisia sijoitusideoita? Nykyinen hajautus tuntuu kuitenkin vähän turhan passiiviselta...
Piensijoittajalle mahdollisten kiinteistörahastojen tuotot eivät ole päätä huimanneet, toki poikkeuksia löytyy kuten aina, mm. juttu hesarissa, taloussanomissa tai -elämässä jonkin aikaa sitten. Kiinteistösijoitus puolella huimat tuotot ovat saavuttaneet ns. listaamattomat kiinteistörahastot(non-listed real-estate vehicles) joihin lähinnä instituutiosijoittajilla on ollut pääsy korkeiden minimisijoitusten johdosta. Tämän vuosituhannen puolella nähty jopa satojen prosenttien tuottoja, mutta tästä me voimme vain haaveilla, ainakin kiinteistöpuolella...

Masterkiller:

Totta tietysti tuokin, että kannattaa sijoittaa sellaiseen kohteeseen, johon itse uskoo (kuten siis tämä rahasto sun tapauksessa). Muutenhan esimerkiksi jokaista salkkua, joka sisältää esim. alle 15 suoraa osakesijoitusta, voi pitää irrationaalisena, koska sijoittaja ei tällöin minimoi osakekohtaista erityisriskiä riittävällä hajautuksella (mikä se nyt onkaan suomeksi, specific risk kuitenkin englanniksi).

Ja ainakin mulla suorien osakesijoitusten hajautus on tasan kolmessa yhtiössä, koska itse vain satun uskomaan niihin. :)

Mitä tulee indeksi vs. aktiivirahastokisaan niin taidan passata ainakin oikeilla rahoilla, vähän pahaa pelkään nimittäin että siinä kisassa molemmat häviäisivät ainakin seuraavan puolen vuoden tähtäimellä.

Kiinteistösijoitusrahastoista oon kattellut lähinnä Icecapitalin tarjoamaa property-rahastoa, joka on esim. viimeisen vuoden aikana tuottanut aika kivasti ja melko tasaisestikin (oliko vuoden tuotto nyt pikkusen vajaat 30%). Ja mukaan pääsee kymppitonnilla, joten ei oo vielä ulkona meikäläisen liigasta.

Tietääkö kukaan muita Suomessa tarjolla olevia kiinteistörahastoja, jotta voisin vertailla hieman?

Masterkiller:
Kiinteistösijoitusrahastoista oon kattellut lähinnä Icecapitalin tarjoamaa property-rahastoa, joka on esim. viimeisen vuoden aikana tuottanut aika kivasti ja melko tasaisestikin (oliko vuoden tuotto nyt pikkusen vajaat 30%). Ja mukaan pääsee kymppitonnilla, joten ei oo vielä ulkona meikäläisen liigasta.

Tietääkö kukaan muita Suomessa tarjolla olevia kiinteistörahastoja, jotta voisin vertailla hieman?
Mandatum kiinteistö tehnyt ihan ok tuottoa, FIM Kiinteistö vähän huonompaa... molemmissa minimisijoitukset ihan ok tasoa. Icecapitalin property on tuottanut hieman paremmin, mutta minimisijoitus tosiaan on paljon suurempi kuin edellä mainituissa.

Ja ainakin mulla suorien osakesijoitusten hajautus on tasan kolmessa yhtiössä, koska itse vain satun uskomaan niihin. :)

Itsellä on kolmas osaket tulossa salkkuun kohtapuolin ja varmaan tullee jäämään viiteen osakkeeseen. Laitan kuitenkin vähintään yhtä paljon kahteen eri indeksirahastoon ja Seligsonin Phoebukseen, joten hajautusta löytyy jo totakautta. Enkä näe itse järkeväksi ostaa samoja osakkeita mitä esim. Phoebuksesta löytyy isommalla painotuksella, poikkeuksena tietty jos haistaisi jotain oikein tuottoisaa jostakin niistä. Käytettävissä oleva rahat tietysti ratkaisee myös, jos sitä olisi reilummin, sijoittaisin todennäköisesti lähes kokonaan suoraan osakkeisiin.

eQ OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 22.9.2006 klo 12.00

eQ JA SEPPO SAARIO YHTEISTYÖHÖN - eQ SUOMILIIGA ALOITTAA

eQ jatkaa rahastovalikoimansa laajentamista ja tuo markkinoille uuden Suomeen
sijoittavan osakerahaston. eQ Suomiliigan sijoituspolitiikassa yhdistyy Seppo
Saarion pörssiyhtiöiden taloudellisiin tunnuslukuihin perustuva arviointimalli ja
eQ Pankin sijoitustutkimuksen tuottamat yhtiökohtaiset ennusteet. Näin luodulla
kvantitatiivisella arviointimallilla asetetaan suomalaiset pörssiyhtiöt
paremmuusjärjestykseen. Rahaston salkunhoidosta vastaa eQ Pankin
varainhoitoyksikkö ja sijoitustoimintaa ohjaa sijoituskomitea, jonka jäsenenä
Seppo Saario toimii aktiivisesti.

"Suunnitelmissamme on ollut jo pitkään Suomeen sijoittava rahasto, ja olemme
tyytyväisiä voidessamme tuoda markkinoille tuotteen, joka aidosti erottuu muista
markkinoiden Suomi-rahastoista. Aloittamamme yhteistyö Seppo Saarion kanssa
yhdistää Saarion kehittämän osakkeiden pisteytysmallin ja eQ Pankin arvostetun
sijoitusosaamisen tehokkaaksi rahastomuotoiseksi tuotteeksi, jonka tarjoamme
kaikkien sijoittajien saataville", kertoo eQ Rahastoyhtiön toimitusjohtaja Jussi
Sokka.

Seppo Saarion luomaan osakkeiden arviointimalliin perustuvaa listaa,
Pörssiliigaa, julkaistiin vuosina 2000 - 2006 Suomen Pörssisäätiön sivuilla ja
sitä hyödynsivät kymmenet tuhannet sijoittajat. eQ Pankin sijoitustutkimus on
kansainvälisessä vertailussa palkittu parhaana suomalaisten osakkeiden osaajana
ja suomalaisiin yhtiöihin liittyvien suositusten antajana.

eQ Suomiliigassa sijoittaja saa yhdellä sijoituksella hajautetun kotimaisen
osakesalkun, joka pohjautuu perusteelliseen yhtiökohtaiseen tarkasteluun ja
markkinatilanteen tuntemukseen. Rahaston sijoitustoiminta alkaa 16.10.2006 ja
ennakkomerkintöjen vastaanotto alkaa 25.9.2006.

eQ Pankki on nopeasti kasvanut merkittäväksi varainhoitopalvelujen tarjoajaksi
Suomessa. Palvelukonseptia täydennetään jatkuvasti uusilla tuotteilla ja
palvelukokonaisuuksilla.

eQ Oyj

Lisätietoja:

Lauri Lundström puh. 09 6817 8627
johtaja, varainhoitoliiketoiminta gsm. 050 555 2864
eQ Pankki Oy s-posti lauri.lundstrom@eQ.fi

Jussi Sokka puh. 09 6817 8617
toimitusjohtaja gsm. 050 380 3817
eQ Rahastoyhtiö Oy s-posti jussi.sokka@eQ.fi

Jakelu:
Helsingin Pörssi
www.eQ.fi
Keskeiset tiedotusvälinee

Voisi muutaman tonnin laittaa kokeeksi tähän. Sen verran olen saanut perustietoutta Saarion kirjoista, että annan hänen nyt näyttää kyntensä.:)

Kiinnostus heräsi itselläkin tätä uutta rahastoa kohtaan. Pistän varmasti itsekin tonne jotain, tosin mun kohdalla puhutaan maksimissaan satasista. ;)

Voisi muutaman tonnin laittaa kokeeksi tähän. Sen verran olen saanut perustietoutta Saarion kirjoista, että annan hänen nyt näyttää kyntensä.:)

Olin tulossa tänne huomauttamaan että tuohon samaanhan, ilman välityspalkkioita eQ:lle, voisi päästä sijoittamalla itse suoraan Saarion listan mukaisiin yhtiöihin, mutta sehän tosiaan lopetettiin. Minkäköhän takia... :rolleyes:

Olin tulossa tänne huomauttamaan että tuohon samaanhan, ilman välityspalkkioita eQ:lle, voisi päästä sijoittamalla itse suoraan Saarion listan mukaisiin yhtiöihin, mutta sehän tosiaan lopetettiin. Minkäköhän takia... :rolleyes:

Kandidaattitasolla joku opiskelija teki joskus tutkimuksen, pystyykö Sepon listaan pohjautuvalla sijoitusstrategialla voittamaan markkinaindeksin tai saamaan paremman riski/tuotto-suhteen. Tuloksia en kuitenkaan muista...

Muistaako kukaan, mihin tämä Saarion pisteytysmenetelmä perustuu? Ilmeisesti kyse on siis yritysten arvioimisesta ja rankkaamisesta tiettyjen taloudellisten mittarien avulla, eikä mistään sijoituskikoista?

Saariohan on kirjoissaan käynyt läpi aika monia erilaisia kaupankäynnin pikku "pelisääntöjä", joiden mukaan kannattaa toimia. Mieleen tulee heti ainakin ns. 4 prossan sääntö (osta indeksiä, kun se on kohonnut 4 % edellisen pohjan yläpuolelle, myy kun pudonnut 4% edellisestä huipusta) ja sitten tää perus "osta kurssin leikatessa x-päivän liukuva keskiarvo alhaalta ylöspäin ja myy kurssin leikatessa keskiarvo ylhäältä alaspäin).

edit. niin noihan ei siis tosiaankaan oo mitään Saarion itse keksimiä juttuja, kunhan on niistä vain kirjoitellut. Tää pisteytysmenetelmä kuitenkin ilmeisesti on?

Joo'o kuukausi sitten mietin täällä tollasta muutaman tonnin rahastosalkkua. Tuliki sitten vähän innostuttua. Salkku tällä hetkellä 11k sisältäen esimerkiksi opintolainan. 80% suorissa osakesijoituksissa ja se loppu 20% on korkeariskisiä rahastoja. Toistaiseks 500 euroa voitolla, mutta eihän sitä tiiä mitä huomenna tapahtuu. Onkohan mulla pelihimo? :D

Tuo 500 euroakin on muuten aika pirun vähän verrattuna siihen kuin paljon mulla on menny aikaa tähän puuhaan. Puhutaan varmaan sadoista tunneista, mitä oon nyt lukenu aihepiiriä tai kattonu pörssikäyriä. Mäkkärilläkin tienaa enemmän. Toivotaan nyt että on jotain jääny käteen semmostakin millä voi olla hyötyä tulevaisuudessaki.

Koska kun Saarion tiedot tulivat "julkisiksi", olivat listat jo käyneet vanhoiksi, sillä Saariolla oli mennyt niin paljon aikaa niiden laatimiseen jo siihen mennessä, että tunnusluvut olivat jo ehtineet muuttua..

Vai oliko tuo edes kysymys? :D

Tuo 500 euroakin on muuten aika pirun vähän verrattuna siihen kuin paljon mulla on menny aikaa tähän puuhaan. Puhutaan varmaan sadoista tunneista, mitä oon nyt lukenu aihepiiriä tai kattonu pörssikäyriä. Mäkkärilläkin tienaa enemmän. Toivotaan nyt että on jotain jääny käteen semmostakin millä voi olla hyötyä tulevaisuudessaki.

Jos olet alkanut ns. tyhjästä opetteleen näitä kuten minä, niin varmasti on hyödylliset tunnit joita olet asiaan uhrannut. Mitään ei saa ilmaiseksi ja pienellä rahalla mukana olossa voi tuntipalkka olla vähän huono. Mutta mun mielestä homma on senverran mielenkiintoista, että jo senkintakia kiva olla mukana. Ja mikäs siinä jos on edes yksi harrastus johon rahanmenon sijasta saa rahantuloa. ;)

Mikäköhän on minimisijoitus tohon tulevaan Suomiliiga-rahastoon? Myös palkkiot olisi kiva tietää, en ainakaan löytänyt tuolta tiedotteesta mitään lisäinfoa..?

Koska kun Saarion tiedot tulivat "julkisiksi", olivat listat jo käyneet vanhoiksi, sillä Saariolla oli mennyt niin paljon aikaa niiden laatimiseen jo siihen mennessä, että tunnusluvut olivat jo ehtineet muuttua..

Vai oliko tuo edes kysymys? :D

Niin siis meinasin just sitä että jos Seppo ylläpitäisi listaansa edelleen, ei tuota eQ:n rahastoa tarvitsisi koska samaan voisi päästä sijoittamalla suoraan Sepon listan mukaisiin yhtiöihin. Nyt vaikuttaa siltä että eQ olisi ostanut Sepon listan itselleen palkkaamalla Sepon "salkunhoitajakseen". En tiedä miten tuo käytännössä meni. Ihmettelin vaan kun Sepon lista lakkasi olemasta joskus keväällä, olin itse tehnyt todella hyviä sijoituksia sen perusteella.

Se oli retorinen kysymys. :arvi:

Jos sulla on sopivanlaiset yliopisto-opinnot käynnissä niin tuo harrastus voi osoittautua todella tuottoisaksi tulevaisuudessa, kohtahan istut Mandatumissa sijoitusjohtajana yli sadantonnin vuosituloilla. Paras harrastus mitä voi nuorella miehellä olla.

Back
Ylös Bottom