Okei, eli väität yksilötasolla olevan mahdollista vaikuttaa. Kerroppa nyt miten sinä vaikutat Sivis. Siis kysyn nyt niinkuin konkreettisesti mitä SINÄ yksilönä saat elämäsi aikana aikaan? Tuommoinen naiivi kapinallisuus on vähän hupaisaa, puhutaan miten lapsityövoimaan voidaan mukanas jotenkin vaikuttaa yksilötasolla jättämättä ostamatta kiinalainen lenkkaripari. Samoin luullaan ihan tosissaan, ettei hylkeitä eää teurasteta jos käytetään Greenpeacen suosimia tuotteita.
Joku Jorma Ollila voisi meidän pikkiriikkisen Suomen tasolla yritysomistajan vaikuttaa jotenkin johonkin, pääasiassa työllisyyteen, siirtämällä koko Nokian toiminnan muualle, mutta hei, me puhutaan nyt globaalista paniikin lietsomisesta tässä dokkarissa.
Eli Sivis, kysyn vielä uudestaan, mitä sinä yksilönä saat aikaan elämäsi aikana vaikka kuinka jumalattomasti kapinoisit ja silmäsi aukeisivat?
Vastaan sun puolesta, et yhtään mitään, joten tee jotain hyödyllistä, itse olen perustanut pari firmaa joilla maksan vitusti veroa, toiset sanoo sitä sohvalla makaamiseksi.
Maailman mittakaavassa, jossa tuossakin dokkarissa pyörittiin, meillä pienillä ihmisillä ei vain ole mitään tekemistä, valitettavasti. Me vain menemme mukana vaikka kuinka kiukuttaisi.
Tässä varmaan tulee erot siinä miten näkee maailman pyörivän. Itse nään sen noin 6 miljardin yksilön tekemien valintojen summana, kun taas käsitin sun tekstistä, että "maailman mittakaava" on jotenkin eri asia kuin noin 6 miljardin ihmisen toiminta maailmassa?
Omasta mielestä on jotenkin fatalistinen näkemys, ettei kansalaisvaikuttamisella olisi mitään väliä. Esimerkiksi Vietnamin sota päättyi hyvin pitkälti opiskelijaradikalismin seurauksena. Mielenosoitusten ym. seurauksena sodasta tuli jenkkien kotirintamalla hyvin epäsuosittu.
On kuitenkin fakta, että egoismi ja kovat arvot ovat saaneet lisää pohjaa myös Suomessa. Tämä vie helposti pohjaa todelliselta kansalaisvaikuttamiselta.
Oma toiminta liittyy hyvin pitkälti siihen, että teen tutkimusta ja tuon epäkohtia julkisuuteen. Mistäs sitä tietää, ehkä jossain vaiheessa tulen kyyniseksi ja alan järjestelemään leppoisia eläkepäiviä Ranskan Rivieralle ja/tai Karibianmeren saarille... ;)
Kuten sanoin jo aiemmin, puhuin tuosta dokkarista vain Federal Reserven osalta. Ne mikrosirulässytykset meni överiksi, koska niissä alettiin ennustamaan tulevaisuutta.