YT-neuvottelut

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikkel
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
18.3.2008
Viestejä
129
Muita pakkislaisia töissä ja yt-neuvottelut pukkaa, ja mitkä fiilikset ?

Oma firma on ilmoittanut että irtisanoo, ja koskee mm. omaa osastoa. Olen tässä laskenut että on fifty-sixty tsäänssi että saa lähtöpassit.

Firma rakennusaineteollisuudessa (yllätys yllätys) , olen ylempi toimihenkilö noin 12v työkokemuksella, 2 pientä lasta ja talolainaa yli 100k€. Täytyy sanoa että pari viimeistä viikkoa ei ole paljon naurattanut, ja tätä piinaa kestänee joulun yli, eli 6 viikon neuvotteluaika menee umpeen joulupyhinä.

Jotenkin ei ole edes koskaan käynyt mielessä että näinkin voi käydä. Itse olen ollut työttömänä tasan 10 arkipäivää koko elämäni aikana, tekun jälkeen, ja sekin oli aika lailla vapaehtoinen "loma".

Asiat jotka ennen vituttaneet ja josta on valittanut tuntuu tällä hetkellä kovin vähäpätöisiltä...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo YT pukkaa päälle. Itsellä tuuri, ettei ainakaan vielä koske omaa yksikköä. Maailman tilannetta kun katselee, enpä ihmettelisi vaikka olisi kohta itsekkin lekan alla. Meillä tässä vaiheessa puhuttu kuitenkin lomautuksista. Toivottavasti ei irtisanomisia tule.

Fiilikset on aika paskat. Monet perheet on aivan kusessa, kun molemmat samalla työnantajalla töissä.

Toisaalta ymmärtää miksi näin tapahtuu, mutta siitä huolimatta tuntuu niin väärältä. (raha ratkaisee).

Kun tällä hetkellä sivusta seuraa ihmisten tuskaa tulevaisuudesta, niin sääliksi käy. Tietäen että kohta samassa jamassa itsekkin.

Jaksamista itse kullekin.
 
Jotenkin tuntuu, että aivan liian nopeasti asiat ovat huonontuneet.

Eniten ottaa päähän katsoa Orionin ja Finnarin yt-uutisia, kun kerran firmat tekevät huipputulosta ja siltikin vaan laitetaan porukkaa ulos. Ovatko työntekijät sitten niin nopeasti uhrattavissa, että heti jos hiemankin näyttää pahemmalta, niin sitä ei katsota paria kuukautta kauempaa ja yt-laitetaan käyntiin.. Tekisi mieli äänestää kohta demareita.. Jokatapauksessa irtisanomissuojaa on selvästi parannettava.

Orionkin näemmä saneeraa itsestään kopiolääkkeiden (tai Orion kutsuu niitä itse erityislääkkeiksi.. :rolleyes:) kauppiaan ja jättää kehittelyn muille.
 
Yt on täälläkin ja on puhuttu sekä lomautuksista, että irtisanomisista. Neuvottelut koskee kuulemma kaikkia ja yllättäen juuri ennen joulua tulee tieto. Ei tässä paljoa jaksa stressata, lähinnä pidän idioottimaisena tekona, jos firma laittaa osaajia pois. Jos laskukaudesta tulee lyhyt, niin turhaan kuluu taas resursseja, kun pitää löytää uudet tilalle ja kouluttaa ne. Nytkin ulos ollaan laittamassa meidän osastolta 30 henkeä, kun mielestäni realistisempi tarve olisi 10-15 henkeä. Firma on kaiken lisäksi viime vuosien yksi suurimpia kasvuyhtiöitä.
 
Täällä yksi yt-neuvottelu kierros koettu ja tällä kertaa väistin luodin, mutta kyllähän tässä pelko perseessä eletään koko ajan. Meiltäkin lomautettiin nyt yksi kahden lapsen yh-äiti ja sääliksi käy. Ei voi muuta sanoa.

Ja yllätys yllätys rakennusalalla ollaan...
 
Vielä ei ole omalle kohdalle osunut, vaikka firma sieltä täältä vähenteleekin. 2000-luvun taitteessa olin lähes vuoden työttömänä, joten tutut ovat YT:n kuviot.

Vähän heikkoa vaikuttaa olevan yritysten tulevan ennakointi, ei katsota kuin sen hetkistä tilauskirjaa kun päätöksiä tehdään. Tosin tämä talouskriisi iski aika yllättävällä voimalla. Meillä kyllä esim matkustuskielto on ollut voimassa jo vuoden alusta.
 
juuri tämän takia kaikki tällaiset pitäisi miettiä puhki jo ennen kuin on ottamassa asuntolainaa/vast.

Kauaskatseinen kaveri olisi pitänyt jemmassa 6-12kk nettopalkkaa varmuuden varalta sekä laskenut lainan niin, että ansiosidonnaisella pysyy hengissä koko poppoo.

Mutta eihän se koskaan tule nousukaudella kun kaikille on töitä maailman tappiin, laina on halpaa ja kaikki menee kuin mao zedongin "virallisen" historiankirjoituksen mukaan nyt ja iänaikaisesti.

Toivottavasti kaikki selviää säikähdyksellä ja asianomaiset, sekä kaikki muutkin (joita tämä saattaa koskea tulevaisuudessa) ottavat oppia ja pitävät tämän karun tosiasian mielessä myös tulevaisuudessa.

Ja pitäkää vitun "paras tulos ikinä" - jeesustelijat turpanne kiinni kun ette kuitenkaan mitään tiedä. (kuten jo mainittu)
Yrityksen tehtävä on tuottaa rahaa osakkeidenomistajille, ei pitää turvatyöpaikkoja ja nuolla duunarin persettä. Valtion hommia kannattaa harkita jos em paikkoja haluaa.... Kansantaloudellisesti nyt ollaan siinä tilanteessa että tuotantokapasiteettia on yksinkertaisesti pakko leikata monessa paikkaa. Ja olisiko mukavaa jos väkisin pitäisi kaikki työllistää mutta sen johdosta koko firma menisi puolessa vuodessa konkkaan, 4 viimeiseen kuukauteen kukaan ei saisi palkkoja kun rahaa ei ole kassassa jne? Sit rosiksessa käytäisiin juttelemassa ja kattelemassa olisko pesässä jakokelpoista omaisuutta.
 
Sattui omalle kohdalle tuossa kolmisen vuotta sitten. Täytyy kyllä sanoa, että firman puolelta hoitivat näinkin vastenmielisen asian älyttömän hyvin. Loppukesästä vai olikohan alkusyksyä lomien jälkeen tuli jo ensimmäiset viestit johdolta, että jos tulos ei nouse kuluvan kvartaalin aikana niin jotain tullaan tekemään. Neljännen kvartaalin aikana sitten pyöritettiin YT-neuvottelut ja itselle tuli tieto jo muistaakseni lokakuun lopussa, että työsuhde loppuu helmikuun viimeinen päivä. Hyvin oli aikaa järjestää hommat kuntoon. Kyllähän tuota oli jo miettynyt etukäteen, että todennäköisesti sitä lentää pihalle, kun olin uusimpia talossa.
 
Sen verran pyörii konsulttaania ja vuokramiestä meillä nurkissa ja lisää lappaa sisään, ettei ainakaan vielä pelota. Siitäkin tavallaan omalta kantilta hyvä että jos kaikki (tai edes melkein kaikki) konsultit ja vuokraheebot viskotaan meiltä pihalle, niin alan sitten hakea uutta duunia samana päivänä. Että jos vaikka löytäisi uuden ennen kuin edes YT:t pääsee alkamaan.

Vaikka ei nuo vuokrahommat kivoja oo, itekkin ollu niissä aikanaan ihan tarpeeks.
 
Olen sen verran pessimistinen näissä asioissa, että vaikka nyt ei ole merkkejä YT:stä niin varaudun niihin. Tai "pelkään" työttömyyttä yleensäkkin vaikka taloudella menisi hyvin. Varmaan tuosta syystä ei ole asuntolainaakaan tullut otettua vaan asumisoikeusasunnossa asutaan.

Rahaa olisi voinut kyllä ruveta laittamaan säästöön jo aikaisemmin. Toisaalta en ole lainaa juuri ottanut, joten kaikki on ostettu pitkälti käteisellä suoraan joka palkasta. Myös taloa rakennettu näin. Lainaa on kuitenkin kertynyt yhteensä joku 17k € taloa varten n. 4:n vuoden aikana. Auto on vanhahko & halvahko ja käteisellä ostettu. Nyt kun katsoo noita YT-ilmoituksia niin tuntuu oikealta päätökseltä, vaikka välillä on suoranaisesti aika tarkkaan laskettu liksat ja menot. Lainalla olisi ollut helpompaa sillooin, mutta ei ehkä nyt jos työpaikka lähtisi alta. Joulun lomatkakin peruttiin nyt ja rahat laitetaan säästöön, vaikka peruminen ei talouden tilanteesta suoranaisesti johtunutkaan. Tuossakin säästöä jotain 4-5k €. Pääsee sitä sitten ensi vuonnakin ja näkee miten talous tästä ensi vuonna kehittyy. Ansiosidonnaisella pitäisi kyllä nyt pystyä elättämään melkein 2,5 ihmistä ja maksamaan laskut sekä asuminen, varsinkin jos muuttaa omaan taloon. Muuttamisella toiselle paikkakunnalle ei pitäisi olla ainakaan enää esteitä työpaikan takia :hyper: En tiedä onko parempi että varautuu pahimpaan, kuin että yrittäisi olla yltiöoptimistinen ja stressaamatta liikaa.
 
...En tiedä onko parempi että varautuu pahimpaan, kuin että yrittäisi olla yltiöoptimistinen ja stressaamatta liikaa.

Väittäisin, että ne jotka eivät ole tajunneet tehdä tuolla tavalla, joutuvat loppujen lopuksi stressaamaan enemmän. Se on nimittäin astetta isompi stressi, jos ei ole tajunnut säästää mitään, on hommannut yli-ison asuntolainan ja työpaikka, jonka varaan kaikki on laskettu, lähteekin alta. Tai pelkästään tuollaisen tilanteen mahdollisuus saa jo stressiä aikaan.
 
Olen sen verran pessimistinen näissä asioissa, että vaikka nyt ei ole merkkejä YT:stä niin varaudun niihin. Tai "pelkään" työttömyyttä yleensäkkin vaikka taloudella menisi hyvin. Varmaan tuosta syystä ei ole asuntolainaakaan tullut otettua vaan asumisoikeusasunnossa asutaan.
2001 vuonna napsahti kohdalle ja firma vaihtui, onneksi näin. Onhan tuo IT-alalla joka vuosi ollut tutina perseessä että milloin tulee lähtö.
 
Itse varauduin tähän oikeasti vasta kesästä, eli siitä säästöjä ei kovinkaan paljon kertynyt. Viimeiset pari vuotta palkasta jäänyt ylimääräinen on laitettu kaikki talonrakentamiseen, kun en ole halunnut lisää lainaa ottaa.

Ite olen niin onnellisessa asemassa että on 18k€ bufferi, joka kertynyt aikoinaan noin 10k€ perinnöstä ja sen sijoittaminen pörssiin 2000-luvun aikana. Onneksi tuli realisoitua rahaksi hyvissä ajoin... Meitä on kuitenkin monta jotka elävät kädestä suuhun joka kuukausi, ja pahimmassa tapauksessa loppukuusta ostaa ruuat luottokortilla. Heillä jopa kuukauden lomautus taitaa johtaa katastroofiin. ITse lasken että elämme ansiosidonnaisella mukavasti pari vuotta lainaa lyhennellen normaalisti, kunhan emäntä saa pitää työpaikkansa. Jos hänkin joutuisi pihalle joutuisimme varmasti pyytämään pankilta että lyhennämme jonkun aikka vain korot..
 
5 yt:tä takana 10 vuodessa. kaikkeen tottuu, olen asennoitunut että teen tätä duunia kunnes kenkää tulee ja sitten kattelen paremman ;)

Sitä ei oikeasti koskaan tiedä onko yt onnenpotku vai ei. Mutta varmaa on että pääkaupunkiseudulla ei kovinkaan helposti jää pölyttymään nurkkaan jos omaa edes jonkinasteisen työkokemuksen.

YT:t on varmasti viimeisiä asioita joita toivoo jossakin pienessä kunnassa. Lykkyä tykö!

18kilon bufferi auttaa jo pirun pitkälle, päälle vielä erorahat+500 päivää anskua ja jos talous ei hirviän tiukilla ole ollut niin 18 tonnillahan pärjää vuoden ellei jopa kahden päivät. EDIT: oon vieläpä huomannut että ihmisluonto venyy joka suuntaan. Kun on suuret tulot on suuret menot, sitten kun ei ole tuloja pärjää uskomattoman vähälläkin rahamäärällä.

Millainen paikkakunta jos saa kysyä?
 
hookoo: Pieni 12 000hlön paikkakunta, 30-45min ajomatkan päästä 170 000hlön kaupungista :)
Eli uusi työpaikka merkitsee takuuvarmasti 60-90min autossa istumista lisää päivässä. Tästä kylästä työpaikkoja ei varmasti saa lyhyellä tähteäimellä. Muuttokin on huono ratkaisu kun kämppä vaikea myydä huonoina aikoina ja muksut joutuisivat vaihtamaan hoitopaikkaa jne jne. Tosin joutuisivat olemaan vielä pitempiä päiviä hoidossa. Kaikki ratkaisut tuntuu olevan huonoja, toisaalta kuten ylhäällä kirjoitettiin, potkut voi myös olla onnenpotku :thumbs:

Kyssäri: hookoo mainitsee erorahat. Mistä nämä koostuu? Tietääkseni minulla on 3kk irtisanomisaikaa, eli jos irtisanotaan 1.1 niin saan maaliskuun loppuun normipalkan, ja mitä luultavimmin joutuu sen ajan kököttää täällä töissä. Saako tämän lisäksi vielä korvauksia?
 
Kyssäri: hookoo mainitsee erorahat. Mistä nämä koostuu? Tietääkseni minulla on 3kk irtisanomisaikaa, eli jos irtisanotaan 1.1 niin saan maaliskuun loppuun normipalkan, ja mitä luultavimmin joutuu sen ajan kököttää täällä töissä. Saako tämän lisäksi vielä korvauksia?

No se riippunee vähän talosta ja liitosta/alasta. Meillä on 6-7kk täyspalkka 10v talossa olleena eli jos saisin kenkää tammikuussa niin saisin täyttä liksaa heinäkuuhun asti ja sitten 500 päivää ansiosidonnaista joka on noin 60-65% normaalipalkasta.

Ja vaikka löytäisin uuden duunin sanotaan maaliskuussa niin saan kahta palkkaa päällekkäin.. Jos itse taas lopetan duunit niin en saa yhtään mitään. Kysäsepäs teidän luottamusmieheltä asiasta niin tulee ainakin faktaa liittyen omaan duuniisi. EDIT: mun mielestä meillä voisi olla sama liitto koska ite myös olen ylempi toimihenkilö.
 
...5 yt:tä takana 10 vuodessa...

Samassa firmassa??? Mulla ei kyllä hermot kestäis tota tahtia...vähän väliä sais olla pelko perseessä... :jahas:


18 kilon bufferi auttaa jo pirun pitkälle, päälle vielä erorahat+500 päivää anskua ja jos talous ei hirviän tiukilla ole ollut niin 18 tonnillahan pärjää vuoden ellei jopa kahden päivät. EDIT: oon vieläpä huomannut että ihmisluonto venyy joka suuntaan. Kun on suuret tulot on suuret menot, sitten kun ei ole tuloja pärjää uskomattoman vähälläkin rahamäärällä.

Mulla on kohta säästössä n. vuoden nettoliksa (24k€), se saa sitten köllötellä rauhassa hypoteekin säästötilillä! Ja menoja pystytään karsimaan aika pirusti, jos työttömyys iskee - tällä hetkellä kuitenkin riittää rahaa reissata, pistää säästöön, eikä ruokaostoksissa tule juurikaan pihisteltyä...

Ja kun ei ole turhan nirso noista duuneista, niin kyllä sitä aina jotain hommaa piisaa - tosin se mullakin on rajana, että siitä pitää netota enemmän kuin saisin työttömyyskassasta!
 
Ja pitäkää vitun "paras tulos ikinä" - jeesustelijat turpanne kiinni kun ette kuitenkaan mitään tiedä. (kuten jo mainittu)
Yrityksen tehtävä on tuottaa rahaa osakkeidenomistajille, ei pitää turvatyöpaikkoja ja nuolla duunarin persettä. Valtion hommia kannattaa harkita jos em paikkoja haluaa.... Kansantaloudellisesti nyt ollaan siinä tilanteessa että tuotantokapasiteettia on yksinkertaisesti pakko leikata monessa paikkaa. Ja olisiko mukavaa jos väkisin pitäisi kaikki työllistää mutta sen johdosta koko firma menisi puolessa vuodessa konkkaan, 4 viimeiseen kuukauteen kukaan ei saisi palkkoja kun rahaa ei ole kassassa jne? Sit rosiksessa käytäisiin juttelemassa ja kattelemassa olisko pesässä jakokelpoista omaisuutta.


Itse ajattelin juuri näin aiemmin, mutta jotenkin sitä ihminenkin muuttuu. Yritysten tehtävä on voiton maksimoiminen tietenkin. Mutta kun rupeaa katsomaan toiselta kantilta viimeisiä melkein 10 vuotta kun lähes jokainen yritys on takonut hyviä tuloksia ja ihmiset on tehneet siellä yrityksissä ylitöitä(monesti ilmaiseksi vielä, kuten itsekin). Antanut lähes kaikkensa huomamattansa yritykselle, niin yrityksen kiitos näistä 10 vuodesta on, että 3 kuukautta alamäkeä ja porukka pihalle. Minusta tuo on lähinnä hyväksikäyttöä.

Pitkäjänteinen yritys kestää 5 vuoden taantuman 10 vuoden nousukaudella ja osaa arvostaa niitä ihmisiä, jotka tekevät tuon 15 vuoden syklin töitä hyvin yrityksessä. Lopputulos ei paljoa heilahda mikrotyylisestä johtamisesta, jossa ei nähdä 2 kuukautta pidemmälle asioita.

Koko syklin näkevä johtaja ei hätkähdä taantumaa, vaan kuten sen ihmisen piti säästää pahanpäivän varalle, niin eikö yrityksen olisi pitänyt tehdä samoin? Nyt tilanne ei ole edes mitenkään mahdottoman paha edes, joten vaikea ymmärtää ihan kaikkia yt, jotka on julkisuudessa ollut esillä.
 
Back
Ylös Bottom