Ystävämme tyrä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ptossa
  • Aloitettu Aloitettu
Avoleikkauksesta toipuminen on pirusti hitaampaa kun puoli vattaa vuollaan auki, siihen liittyy muutenkin enemmän riskejä. Mulle tehtiin tähystyksessä kolme pientä reikää joiden kautta fiksaus hoidettiin.

Nyt kun edellinen jamppa puhui nivusesta, niin täytyy tässä sen verran sanoa, että nivustyrässä en itse edes harkitsisi tähystystä. Siis jos itselläni olisi. Nivustyrän "perus" avoleikkaus on niin pieni ja "näppärä" että en näe mitään järkeä lähteä tähystykseen. Niin ja vatsaontelon puolellehan ei nivustyräleikkauksessa edes mennä.

Keskiviikkona leikattiin nivustyrä tähystyksellä nukutuksessa. Itse leikkausoperaatio jne meni hyvin, ei mitään kipuja missään. Sairaalassa tuli douppinkia suoraan suoneen ja hoitsut oli oikein mukavia.

Mutta helvetti soikoon kun kotiin pääsi vielä samana iltana ni helvetti pääs valloilleen. 3 päivää menny sängynpohjalla, ylös ei päässy kun sattu niin saatanasti alavatsaan. Tänään uskaltauduin suihkuun muutaman panacodi-pilsun voimalla. Sinne suihkuun käveleminen kesti 15 minuuttia. Öisin asennon vaihtaminen verrattavissa puukoniskuun alavatsaan.

Jos meette leikkauksen vaatikaa heti panacodia tuplamäärä, buranat ja muut onnettomat pillerit voi jättää oman onnensa nojaan. Niistä ei ole mitään hyötyä.

Miten olette treenanneet odotellessa pääsyä leikkaukseen? Julkisella puolella jonot voi olla pitkätkin...
Punttitreeni kokonaan jäihin, kevennetysti vai normaalisti (jos ei kipuja)? Mitä lääkäri sanoi?

Miten olette treenanneet odotellessa pääsyä leikkaukseen? Julkisella puolella jonot voi olla pitkätkin...
Punttitreeni kokonaan jäihin, kevennetysti vai normaalisti (jos ei kipuja)? Mitä lääkäri sanoi?

No mulla kesti jonottaminen n. 4kk ja silloin treenasin muuten täysillä mutta mave ja kyykky jäi väliin, kyseessä oli vatsaontelotyrä navan yläpuolella. Leikkauksen jälkeen olin 4kk treenaamatta, otin sen kyllä ylivarovaisesti. Kipu on aina hyvä indikaattori. Jos vähänkin sattuu niin kannattaa jättää väliin.

Jaahas. Käviköhän itsellekin tämä klassinen vaiva? Imuroin sängyn alustaa kyykyssä ja nostelin samalla sänkyä ylös, kun alavatsassa "venähti". Peilin edessä vatsalihaksia jännittelin ja totesin, että tuossa vatsalihasten alla, munakarvojen oikeassa yläkulmassa saa jännitettyä toiselle puolelle pientä pattia. Toisella puolella ei mitään.

Sopiiko kuvaukseen? Jotenkin olen käsittänyt, että tyrä olisi jossain tuolla nyyttien seudulla, eli paljon alempana. Tämä pattini on munan varren ja navan välisestä matkasta korkeudeltaan 1/3 varresta sekä 2/3 navasta ja siis toisella puolella.

Hieman tuntuu vielä jonkun lihaksen tai jänteen venähdykseltä, mutta epäilen ettei tuollaista vatsalihasta olekaan. Niin ja olen panostanut etukyykkyyn ja maveen viimeisen puoli vuotta, vieläpä yksijakoiselle ohjelmalla, joten rasitustakin on tullut. Arvauksia? :worship:

No lääkäri osaa varmasti tehdä diagnoosin. Minultahan leikattiin tasan viikko sitten nivustyrä, jonka sain jo viime vuoden syyskuussa eli lähes vuoden sitä odoteltiin julkiselle pääsyä. Tyrä ehti kasvaakin reilusti nyrkin kokoiseksi ja se valui jo lähes toiseen kivekseen. Se oli alussa muutaman kuukauden kipeähkö, mutta ei niinkään sitten kun se oli kasvanut isommaksi.

Leikkaus tehtiin selkäydinpuudutuksella, joka on varmaankin fiksumpi ratkaisu kun nukutus. Itse leikkauksessa ei ollut mitään ongelmia, varsinkin kun ne antoi aluksi jotain ihmeainetta suoneen ja siinä tuli vähän hassuhko olo. Morfiinia varmaankin tai vastaavaa sienisoossia.

Paraneminen on varmaankin aika yksilöllistä. Minulla kovempi kipu kesti "vain" vuorokauden, sitten selkeästi helpotti. Toisaalta kuten monet on maininneet niin paskominen tekee kyllä vieläkin hieman kipeää. Lisäksi minulle tuli viime keskiviikkona flunssa päälle, mutta en usko, että haava on tulehtunut. Maanantaina sen sitten tietää kun menen poistattamaan tikit. Tuollainen 10cm mittainen viilto siihen tehtiin ja verkkoa kehiin.

Lääkäri ihmetteli kun olin niin nopeasti leikkauksen jälkeen jaloillani. Näytin niille vähän miten lihaskontrolli pelaa treenatussa vartalossa:)

Työpaikan lääkäri meinasi, että hän hyvin todennäköisesti osaa sanoa, jos tyrä on kyseessä. Tämä siis puhelimessa ja maanantaina oikea lääkärintarkastus.

Venähdykseltä tuntunut kipu on poissa vatsasta, mutta silti saan jänniteltyä pientä pattia sinne munakarvojen seudulle. Ei siinä mitään, vaikka olisikin tuo tyrädiagnoosi, mutta askarruttaa parantuminen ja rajoitukset treenaukselle yms. Muita ketjuja lueskelleena näyttää siltä, että aika yksilöllisiä tapauksia kaikki. Ja porukka selviää pitkään isollakin tyrällä.

Ei vaan silti huvittaisi vaihtaa mielekkäältä tuntuvaa voimailua pelkästään kuntopyöräilyyn loppuiäksi. :hyper: Eli elättelen toivoa vaivan todellisesta hoitamisesta ja kunnon treenauksesta myöhemmin.

Lisäksi tämä ketju kiinnostaa: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=57319&highlight=tyr%E4 Voiko tuon nivusen ja alavatsan väliset lihaksen revähtää tuottaen tuollaisen patin? Tämän puolen jalan lonkankoukistaja vaatii erikoishuomiota ainaisen kireytensä vuoksi muutenkin.

Se oli alussa muutaman kuukauden kipeähkö, mutta ei niinkään sitten kun se oli kasvanut isommaksi.

Tuo piti vielä kysyä, että miten treenailit tuon vuoden ajan? Pitikö keskittyä vain shakkiin? :D

Tuo piti vielä kysyä, että miten treenailit tuon vuoden ajan? Pitikö keskittyä vain shakkiin? :D

Jätin kyykyn ja maven pois kokonaan, muuten treenaaminen sujui melko hyvin. Tietyissä liikkeissä vatsa jännittyy ja ne ei oikein tunnu hyviltä kun se paine siirtyy tyrään.

Joo, näin on moni muukin näyttänyt tekevän. Kuitenkin asiaa ajatellessani tuntuu, että joka liikkeessä täytyy vatsaa jännittää. Etenkin kun olen tykännyt tehdä vapailla painoilla + dippiä ja leukoja. Noh, huomenna selviää, mikä tuossa v-muotoisessa muniin päin menevässä vatsalihaksessa pullottaa lihasta supistettaessa.

Noniin. Lääkäri totesi välittömästi, että tämä on selvä tapaus: Lateraalinen nivustyrä. Hyviä puolia se, että tyrä on erittäin pieni eli noin peukalonpään kokoinen ja alkavana tapauksena itsestään palautuva vatsaontelon paineen hellittäessä. Huonoja puolia se, että ei aiheuta toimenpiteitä! :curs:

Kuulemma täytyy vain olla sen aikaa rauhassa, että kipua aiheuttava revenneet vatsanpeitteet lakkaavat kipuilemasta ja kroppa tottuu tilanteeseen. Sitten voi treenailla normaalisti, jos ei ole mitään haittoja. Katsellaan jonkun vuoden päästä uudestaan!

Perhana, pakkohan tuon on haitata kaikissa keskivartalon tukea vaatisissa liikkeissä! Pitääkö tässä nyt sitten alkaa ihmettelemään ja kokeilemaan, mitä voi tehdä ja mitä ei? Onko järkeä antaa tuon kasvaa isommaksi ja haittaavammaksi ennen korjausta? Eli tässä olisi edessä joku vuosi vajaatehoista treenausta, sen jälkeen haittaavan tyrän kanssa leikkausjonossa odottelua, jonka jälkeen saa aloittaa vuoden kestävän kuntoutuksen.

Eikös muiltakin ole näitä korjailtu aika nopeasti? Entä kuulutteko siihen viiteen prosenttiin, jotka arvioivat verkon aiheuttamat haitat suuremmiksi kuin itse tyrän haitat ennen leikkausta?

HuruTim, hengitäs syvään. Tyrä on aina alkuun kipeä ja yleensä kivut helpottaa jonkin ajan kuluttua. Sen haittaako tyrä mitään, näyttää aika. Kovin harvalla on loppujen lopuksi merkittäviä oireita, pullotuksen lisäksi.

Ja kannattaako ottaa leikkauksen riskit oireettoman patin vuoksi? Monet on sitä mieltä että ei.

Huhhuh... Hengitelty on nyt pari päivää. Ei enää vituta niin paljoa, sillä tilanteen osittainen selveneminen on mukavaa. Silti perusvitutus on päällä, koska on fiilis että tästä ei ikinä pääse kunnolla urheilemaan. Luultavasti olen väärässä, mutta tosiaan täytyy nyt rauhassa ajan kanssa katsoa tilannetta uudestaan.

Leikkauksen riskeistä en oikein tajua, sillä tyräleikkaukset tuntuvat olevan Suomen yleisin operaatio ja ihan peruskamaa sairaaloissa. Eli tietysti tällä hetkellä tuntuu urheilullinen elämä riskien arvoiselta. Malttia täytyisi vain nyt löytyä... Lääkäri ei paljoa mahdollisuuksia "itsestään paranemiselle" antanut, vaikkakin täällä muutama kaveri on sellaisenkin ihmeen ilmeisesti tehnyt.

Leikkauksen riskeistä en oikein tajua, sillä tyräleikkaukset tuntuvat olevan Suomen yleisin operaatio ja ihan peruskamaa sairaaloissa.

On peruskamaa joo, mutta jokainen, siis joka ikinen leikkaus on aina riski. Turvallista leikkaaminen ei ole koskaan. Sitä ei monikaan "maallikko" tunnu ymmärtävän. Yleiskäsitys ihmisillä tuntuu olevan se, että jokainen leikkaus onnistuu aina, kivun voi leikata pois ja modernissa leikkaustoiminnassa ei ole mitään riskejä.

Tuo on kyllä totta. Tätä osaltaan hämärtää esim. urheilijoiden lukuisat operaatiot, joissa ukot laitetaan kauden jäljiltä kuntoon ja kuntoutumaan. Tämän lisäksi plastiikkakirurgiahan on vielä oma turhamainen lisänsä, joka saa leikkelyn tuntumaan jokapäiväiseltä ja madaltaa maallikon kynnystä hinkua avattavaksi. :D

Eihän se tyrä mihinkään tule itsestään katoamaan. Vatsapeitteet kun ovat revenneet ja siellä on reikä josta vatsantäyte pursuu ulos niin kutsuttuun tyräpussiin. Prosessin läpikäynneenä suosittelisin että jos suinkin mahdollista niin hoida pois alta jo tässä vaiheessa koska vauriot - esim se reikä siellä vatsapeitteissä - ovat nyt paljon pienempiä kun mitä ne tulevat olemaan vuoden päästä.

Itseltäni korjattiin jokunen vuosi sitten sitruunan kokoinen lateraalityrä avoleikkauksessa. Selkäpuudutus jne. Ompelivat sinne peitteiden väliin sellaisen verkon joka tukkii reiän. Samalla sitten korjailtiin vaurioita jotka kuulema olisivat olleet pienemmät jos olisin mennyt lääkärille ajoissa (niin... tässähän elettiin tilanteen kanssa pidempi aika :-)). No, sainpahan hyödyt irti sairausvakuutuksestani! Paranemisessa ei sinäänsä mitään ongelmia. Arkahan se alue oli, erityisesti pari päivää jälkeenpäin mutta ei niin paha että tilanteen kanssa ei voisi elää.

Pointtina se että sulla on leikkaus edessä halusit tai ei. Sun päätettävissä jos hoidat pois nyt helpomman kaavan kautta tai myöhemmin jolloin riskit sun muutkin ovat suuremmat.

Pointtina se että sulla on leikkaus edessä halusit tai ei. Sun päätettävissä jos hoidat pois nyt helpomman kaavan kautta tai myöhemmin jolloin riskit sun muutkin ovat suuremmat.

Kiitos tuesta! Tällaisen käsityksen minäkin olen saanut ja haluaisinkin päästä takaisin normaalimeininkiin, mutta kun nämä lääkärit eivät ihan helpolla ala leikkaamaan. Lisäksi heillä on vieläpä tutkimustulokset tukenaan, joissa sanotaan että lopputulos ei huononnu leikkauksen odottamisesta. Siksipä ei lähdetä turhaan porukkaa leikkailemaan.

Yksityiset ilmeisesti helpommin leikkaisivat, mutta silloin täytyy maksaa omasta pussista, kun vakuutuskaan ei korvaa tällaisia vammoja. Täytyy vain koittaa vakuuttaa työterveyslääkäriä ja sen jälkeen kirurgia leikkauksen tarpeellisuudesta.

Yksityiset ilmeisesti helpommin leikkaisivat, mutta silloin täytyy maksaa omasta pussista, kun vakuutuskaan ei korvaa tällaisia vammoja.

Tottakai privaattikirurgi leikaa ja vielä tarpeettoman monimutkaisesti (eli siis tähystyksessä), että voi laskuttaa leikkauksesta.

Business is business. Sitähän tämä terveydenhuoltokin on. Toisilla on tavoitteet rahantekemisessä ja toisilla mahdollisimman suuren ihmismäärän pitäminen hengissä mahdollisimman pienillä kustannuksilla.

Kiitos tuesta! Tällaisen käsityksen minäkin olen saanut ja haluaisinkin päästä takaisin normaalimeininkiin, mutta kun nämä lääkärit eivät ihan helpolla ala leikkaamaan. Lisäksi heillä on vieläpä tutkimustulokset tukenaan, joissa sanotaan että lopputulos ei huononnu leikkauksen odottamisesta. Siksipä ei lähdetä turhaan porukkaa leikkailemaan.

Yksityiset ilmeisesti helpommin leikkaisivat, mutta silloin täytyy maksaa omasta pussista, kun vakuutuskaan ei korvaa tällaisia vammoja. Täytyy vain koittaa vakuuttaa työterveyslääkäriä ja sen jälkeen kirurgia leikkauksen tarpeellisuudesta.

Eipä mitään. Homman juju ymmärtääkseni se että tyrä kun harvoin todellakaan on henkeä uhkaava - pikemminkin "ärsyttävä juttu" - niin mitäs sitä sitten leikkamaan. Pitää muistaa että tyrä on silti normaalista poikkeava, eli vatsapeitteissä reikä josta sisältö valuu ulos. Riskinä esim. että se tyrä kuroutuu ja suoli jää puristukseen tyräpussiin. Tässä tapauksessa leikataankin sitten ihan helevetin nopeesti!

Itselläni oli se tyrä sen verran iso että se kyllä jo haittasi normaalielämää. Jotain se kirurgi taisi mainita siitäkin että kun odotin liian kauan niin jouduttiin vähän värkkäämään ekstraa siellä leikkausaluella. Lisäksi että isompi reikä peitteissä = riski uusiutumiselle. Tosin mulla ei ole ollut mitään ongelmia ton leikkauksen jälkeen ja siitä nyt 4 vuotta. Joskus aristaa jne. mutta paikat ainakin vielä koossa. Ja kyllä, kyykkyä ja mavea vetelen!

Kyllä sairausvakuutus yksityisellä suoritetun tyräleikkauksen korvaa, niinhän se minunkin tapauksessa toimi.

Back
Ylös Bottom