Ystävämme tyrä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ptossa
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Pääseekö suht suoraan operaatioon jos on melko selkeä tapaus vai pitääkö tuo lääkärin jotenki ensin todeta (esim tähystyksellä) ?

Ei paljoa nappaa nieleskellä jotain putkiloo vaan mieluusti suoraan fileerattavaksi..

Tyrä todetaan tunnustelemalla ja ultraäänellä. Leikkaukseen jos menee yksityiselle niin pääsee hyvinkin nopeasti (muutamasta päivästä pariin viikkoon), valtion lasaretissa pääsee ensin muutamaksi kuukaudeksi jonoon.

Mulla meni niin, että itse huomasin tyrän ja kävin näyttämässä diacorissa, josta ohjattiin tyräspesialistille ja viikon päästä oli tungettu tavarat takaisin sisälle ja kurottu reikä kiinni verkolla. Operaatiolle taisi kokonaisuudessaan tulla hintaa abt 3k€ ja kyseessä oli tuossa keskellä mahaa masulihojen välistä esiin tullut tyrä. Samalla korjailivat vähän navan seutua, kun sieltäkin tuli tavaraa ulos vääristä paikoista.

3 tuusaa? Ei jumalauta, kyllä ne suolenpätkät on saatava paikoilleen halvemmalla.

Ei ole NIIN kriittinen että toisaalta voin 1-3kk odottaakkin jos valtion oma butcher tekis halvemmalla. Toi on kipeenä vain ajoittain.

Kyllähän sitä voi sinne takaisin painella, mutta ei se siitä ainakaan itsestään helpotu eli jumppat varmasti jää taka-alalle...

Vyötähän voi käyttää myös, jos on tuossa vatsan seudulla. Joku leveä neopreenivyö. Ite treenasin kunnon painoilla aina leikkaukseen asti. Kyykyn, vedon ja kulmasoudun tosin jätin pois heti kun tyrä tuli.

Voikos tyrää mitenkään ennalta ehkäistä esim. treenaamalla alavatsalihaksia ja vaikuttaako tyrän syntymiseen mitenkään esim. kyykyssä vatsan "työntäminen" vyöhön?

täällä myös yksi operoitu.aikaa leikkauksesta on jo 7-8 vuotta. jonkin sortin verkon ne mullekki sinne sijoitti tueksi..muistikuvat ovat hieman hatarat mutta ensin käytiin näyttämässä yleisellä puolella lekurille joka totesi vaivan ja sitten pari kk eteenpäin operoitiin.aamupäivästä annettiin puukkoa ja heräsin iltapäivän puolella. samana iltana vielä kotiin. siinä käveltiin aika 90 asteen kulmassa koska haavaa tosiaan kiristi aika makeasti.itsensä suoristaminen kesti kauan varsinkin jos makuulta nousi ylös. paskalla käyminen oli tuskaa..ei niinkään tavaran tuottaminen vaan se pöntölle asettuminen. 2 viikkoa olisi pitänyt ottaa coolisti mutta mitäpä luulette kestääkö 13vuotiaan pojan koltiaisen mieli maata kesälomalla sängyn pohjalla kahta viikkoa..4.päivänä olin nimittäin jo nurtsilla palloa potkimassa(tosin illalla sitten taas oli nivunen tulessa:D). haava arpeutui hieman juuri tuon liian aikaisen liikunnan takia mutta nyt jo lähes huomaamaton. eikä ole vaivannut suuremmin enää..lähinnä placebo vaikutus taitaa olla salilla..joskus olevinaan muistuttaa tapahtuneesta.

edit: soma city wards: käsittääkseni kyse on vatsaontelon sisällön (suolisto, rasvakudos) työntymistä vatsanpeitteiden läpi luonnollisen tai hankitun aukon kautta. Luonnollisia aukkoja ovat esimerkiksi napa ja nivuskanava, joten ei taida olla vatsalihaksilla osaa eikä arpaa tämän kanssa..?

Tyrä todetaan tunnustelemalla ja ultraäänellä. Leikkaukseen jos menee yksityiselle niin pääsee hyvinkin nopeasti (muutamasta päivästä pariin viikkoon), valtion lasaretissa pääsee ensin muutamaksi kuukaudeksi jonoon.

Ei selvä tapaus vaadi uä:tä.

Kävin tossa vilauttamassa tyräpahasta työterveysasemalla. No eihän se tietenkään pullottanu ku ois pitäny (siis tyrä, huom!). Selitin kuitenkin asian ja sovittiin että laitetaan lähete suoraan kirurgille (joka halutessaan tekee ultraäänen).

Kunnalliselle menee, laitto semi-kiireelliseksi 8-30pv, mutta käytännössä kestää pidempään.

Eli nyt sitten 80% painoilla kunnes saa suolet pakettiin. :(

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kunnalliselle menee, laitto semi-kiireelliseksi 8-30pv, mutta käytännössä kestää pidempään.

No leikkaus on parin viikon päästä, eli vajaa 2kk meni. Pitäs päättää että nukutuksella vai puudutuksella. Vois menää filmi katkenneenakin, ei tarvi jännittää sitten.

Koko operaation hinnaksi muodostuu 72e (operaatio) + 22e (lekurikäynti).

No leikkaus on parin viikon päästä, eli vajaa 2kk meni. Pitäs päättää että nukutuksella vai puudutuksella. Vois menää filmi katkenneenakin, ei tarvi jännittää sitten.

Koko operaation hinnaksi muodostuu 72e (operaatio) + 22e (lekurikäynti).

Ääh, vedä vaan puudutuksella. Nukutuksen jälkeen on kauhee pöhnä seuraavan vuorokauden. Ei se oikeasti ole mikään paha operaatio ja on tosi nopeasti ohi. Panacodia naamariin ja kunnon puudutuspiikki niin et sä mitään tunne. Mä olin käppäilemässä jo varmaan kolmen tunnin jälkeen - tai siis laahustamassa ympäri käytäviä.

Minulta nivustyrä hävisi itsestään. Se oli pahimmillaan noin 12 vuotta sitten. Silloin aloitin myös treenaamisen ja yllättäen ongelmat vähitellen väheni ja muutamassa vuodessa loppuivat kokonaan. Ilmeisesti treenaaminen auttoi ja paikat kiristyi senverran että mitään ei päässyt enää luiskahtamaan ulos :)

Itellä leikattiin nivustyrä vähä jälkeen kesäloman ja kuukauden jouduin pitää salilla käymisestä taukoa eikä vieläkään ole täydellisesti parantunut joskus vähän sattuu kävellessä, mutta ei sen pahempaa.

Minulta nivustyrä hävisi itsestään. Se oli pahimmillaan noin 12 vuotta sitten. Silloin aloitin myös treenaamisen ja yllättäen ongelmat vähitellen väheni ja muutamassa vuodessa loppuivat kokonaan. Ilmeisesti treenaaminen auttoi ja paikat kiristyi senverran että mitään ei päässyt enää luiskahtamaan ulos :)

Aika hyvin, täytyy sanoa.

Itseltä leikattiin nivustyrä viisi vuotta sitten, mutta vieläkin joskus tulee sellainen epämielyttävä tunne, jos esim. kurottaa tai nostaa jotain huonossa asennossa.

näin kävi mullakin.
Yhtenä aamuna ei enää tuntunut, ja tuosta yli vuosi nyt.

joo eli itekkin huomasin tässä eilen että nivustyrä paukahtanu. oottekos itse pitäny ihan kokonaan taukoa salilta vai vaan tiettyjä liikkeitä jättäny pois esim. mave, kyykyt, prässit yms., mutta kuitenki jotain hauiskääntöjä sunmuita on voinut tehdä?

joo eli itekkin huomasin tässä eilen että nivustyrä paukahtanu. oottekos itse pitäny ihan kokonaan taukoa salilta vai vaan tiettyjä liikkeitä jättäny pois esim. mave, kyykyt, prässit yms., mutta kuitenki jotain hauiskääntöjä sunmuita on voinut tehdä?

Riippuu pitkälti vaurion laadusta... Mä repäsin muutama vuosi takaperin vatsanpeitteet kyykyssä siihen kuntoon että kaikki enemmän vatsaa jännittävät liikeet jäi pois valikoimasta. Patti nivustaipeessa ja sitä sit tuli useampi kuukausi kirottua, paineltua ja muljuteltua. Yläkropan treeniä pysty vaan tekemään kunnolla, mutta kovissa penkeissäkin muljahteli veemäisesti..

Tuon vaivan kanssa ei kannata yhtään kärvistellä, samantien hoidattamaan ja jos sattumalta on sairauskuluvakuutus niin sen piikkiin voi käydä leikkauttamassa yksityisellä (kannattaa tietty hakea korvauspäätös/maksulupa ensin yhtiöstä). Itse hoidatin nukutuksessa ja tähystyksellä ja samalla vattan aukasulla laitettiin verkot molemmille puolille nivustaipeita. Pääsin vielä samana iltana kotiin. Kirurgin väitteet nopeasta toipumisesta piti munkin kohdalla paikkansa. Sanoi että joku jalkapallisti olis pelannu liigamatsinkin jo 4-5viikon kuluttua toimenpiteestä. Avoleikkauksesta toipuminen on pirusti hitaampaa kun puoli vattaa vuollaan auki, siihen liittyy muutenkin enemmän riskejä. Mulle tehtiin tähystyksessä kolme pientä reikää joiden kautta fiksaus hoidettiin. Ensimmäisen kuukauden oli melko kipiänä (syynä lähinnä se että tähystyksessä vatsaontelo puhalletaan ilmaa täyteen ja kudokset venyy), sen jälkeen satunnaisia viiltämisen tunteita nostoissa ym. Jokunen kuukausi eteenpäin ja kivut lähti ja asia unohtui.

Nyt ei tiedä että ikinä on vaivaa ollutkaan ja paikat kestää 110%:sti kaiken kyykyistä judon koviin heittoihin. Ei muutakun reippaasti lekuriin ja toipuminen käyntiin.

Vaadi ehdottomasti nukutus.Spinaalipuudutuksella tehtävä leikkaus on kyllä kivuton sekin,mutta olet monta tuntia alaruumis "halvaantuneena",ja siitä palautuminen on vittumaista.Nukutus on huomattavasti kätevämpi.

Nukutettu mua ei ole, mutta tuo puudutus ainakin on helppo nakki. Alaruumis on tunnoton jonkin aikaa, ei sen kummempia.

Back
Ylös Bottom