Ystävämme tyrä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ptossa
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ihmeellistä, että ylipäätään tekevät avoleikkauksena enää, kun tähystyksellä saa erittäin hyviä hoitotuloksia (ja korjattua molemmat puolet samalla kertaa) ja toipuminen on nopeampaa. Aika iisisti olisin yhtään isomman haavan kanssa. Tähystyksestä jäi 3 alle 1 cm:n levyistä haavaa; viisi viikkoa meni ennen kuin treenasin salilla kovempaa. Liikuntahan ei muuten ole kiellettyä ollenkaan.

Jos yhtään on epäilyä, niin gastrokirurgille näyttämään samantien. Vähemmällä pääsee mitä aikaisemmassa vaiheessa korjataan.

Ei se nyt niin auvoisaa se tähystämisen kanssa korjaaminenkaan.
1. Vaatii käytännössä yleisanestesian, avoleikkauksen voi tehdä paikallispuudutuksessa.
2. Leikkausaika huomattavasti pidempi (näin kirurgin näkökulmasta)
3. Estää muuten aika tehokkaasti mahdollisesti myöhemmällä iällä osalle miehistä tarpeeseen tulevan eturauhasen poiston.

Olen sanonut sen aiemminkin. Minun nivustyrää EI leikattaisi tähystämällä.

edit: Teknisesti toki hienoa kirurgiaa ja tietyissä tilanteissa erittäin perusteltua. Mutta henk koht mielipiteenäni turhaa kikkailua/riskinottoa nuorten ihmisten ensimäisessä nivustyräkorjauksessa.

Aloin pelaileen säbää muutama viikko sitten ja treenien jälkeen lonkankoukistaja kipuili. Viime sunnuntaina kipu entistä kovempi ja aamulla herätessä huomasin, että kipu onkin lonkankoukistajasta muutamia senttejä keskemmälle vatsaa kohti. Aloin epäilemään tyrää, mutta vain lievästi kun ei maha mitenkään pullistellut. Eilen kävin lääkärillä ja totes että olis alkava nivustyrä.
Tällä hetkellä ei mitään vakavempia hoitotoimenpiteitä, käski katsella muutaman viikon ja jossei parane tai menee pahemmaksi niin sitten takaisin. Itse vaan pohdein, että jos vatsakalvo on antanut nyt jo hieman periksi, niin eiköhän se jossain vaiheessa anna enemmänkin periksi.
Viikko on nyt menty vaivan ilmaantumisesta ja kivut ovat edelleen tallella. Pitkää taukoa odotellessa..

Ovatko nivustyrät aina kivuliaita? Itsellänikin ollut jotain outoja tuntemuksia nivusen/lonkankoukistajan alueella, mutta ei varsinaista kipua. Entä voiko tyrä "tulla ja mennä", vai pysyykö se kerran ilmaantuessaan?

Ovatko nivustyrät aina kivuliaita? Itsellänikin ollut jotain outoja tuntemuksia nivusen/lonkankoukistajan alueella, mutta ei varsinaista kipua. Entä voiko tyrä "tulla ja mennä", vai pysyykö se kerran ilmaantuessaan?

Jos se tulee, niin ei se lähde mihinkään ilman leikkausta. Tosin toisilla se voi olla oireeton vuosia ja toisilla taas todella kipeä. Mikäli tyrä on, niin kannattaa se hoitaa pois. Joskus se leikkaus kuitenkin tulee eteen.

Juuri tota pohdein, että kun se tyrä on nyt ilmaantunut niin eikö se samantien kannattaisi vaan leikata, koska jokatapauksessa jossain vaiheessa palaa pahempana.. Välillä lääkäritkin tuntuu olevan _tyhmiä_

Mulla oli ainakin 20 vuotta eikä mitään kipuja,ainoastaan pieni kosmeettinen haitta alavatsassa oikealla.Jos asia painaa mieltä käyppä lääkärillä,ellei sillä
kohtaa ole näkyvää pikku kumparetta niin kyllä lääkäri sen tunnustelemalla toteaa.Eihän nuo vaivat "tule ja mene",kyllä ne pysyy niin kauan kuin korjataan.

Juuri tota pohdein, että kun se tyrä on nyt ilmaantunut niin eikö se samantien kannattaisi vaan leikata, koska jokatapauksessa jossain vaiheessa palaa pahempana.. Välillä lääkäritkin tuntuu olevan _tyhmiä_

Millanes se lääkäri täällä oli jos nivustyrä todettu ja selvästi kipeä niin käskee odottelemaan.Itse menisin toiselle lääkärille.
Kuvauksesta päätellen olet käynyt terveyskeskuksessa,oliko lääkäri edes kotimainen ja ymmärsikö Suomea?

Välillä lääkäritkin tuntuu olevan _tyhmiä_

Voi nyt vittu. Sinäkö tiedät paremmin?

Kertaus. Lukekaa pari sivua taaksepäin.
1. "Tuore tyrä" on yleensä aluksi kipeä, rauhoittuu ajan kanssa, odottaa saa.
2. Jokaista tyrää ei tarvitse leikata.
3. Jokaista kipeää tyrää ei tarvitse leikata.
4. Tyrää ei aina tunne käsin. Sitä ei myöskään luotettavasti voi kuvata ultralla, mrillä tai ctllä.
5. Leikkaus ei ole milloinkaan riskitön. Ei edes yleisimmät leikkaukset, eli tyräleikkaukset.

Anteeksi lääkärit, mutta kun kaikki, joilla olen käynyt, eivät ole olleet hirveän ammattimaisia. Eräs naislääkäri koitti poistaa nestettä etureidestä, kun katsoi, että olisi turvoksissa. Lihashan se siinä vaan pullisteli rentoutuneena. Ei saanut mitään piikkiinsä vaikka kuinka imi kolme kertaa. Tai kun on epäilty, ettei eturistiside olekaan poikki vaikka MRI:ssä niin selkeästi näkyikin. Vetotestissä ei kuitenkaan polvi antanut periksi, joten kyllä se kuva on erehtynyt, mutta ei varmasti lääkärin testailut. Tähystyksessä sitten huomattiin, että poikkihan se oli. Tähän satunnaiseen joukkoon lisätään vielä valelääkärit.

Terveyskeskuksessa kävin, pienessä kylässä. Parhaat lääkärithän löytyy tunnetusti pieniltä paikkakunnilta. Yksityiselle täytyis vaan suoraan lähteä.

Pakko jakaa kyllä omatki kokemukset vaikka vanha ketju onkin! Eli itseltä leikattiin nivustyrä toissapäivänä. Siinä se tosiaan pullotti vuosikaudet ilman kipuja. Nyt kuukausi sitten olin sitten vanhaa heinälatoa purkamassa ku iski niin kauhia kipu nivuseen että kävelemmään ei varttituntiin päässyt! Siinä maassa makoiltuani ajattelin, että nyt tais lähtö tulla! Päätin että tämä pittää hoitaa kuntoon. Leikkaus meni kyllä tosi hyvin. Yksityisellä puolella hoidettiin. Toteamisesta leikkaukseen sai odotella pari viikkoa. Sairaalaan saavuin kello 15.30 ja kotona olin 20.30 elikkä nopeaa toimintaa oli! Nukutuksessa tehtiin elikkä meni oikeinki leppoisasti. Mukaan antoivat jotain särkylääkettä+buranaa minkä lisäksi sain myös illaksi ja seuraavaksi aamuksi jotain hieman tujumpaa rohtoa. Kivut on ollut kyllä nyt aivan sietämättömät!! Varsinkin kun aamulla yrittää sängystä nousta ja illalla kun yrittää sänkyyn päästä! Myös tuolista ylös nouseminen ja käveleminen tuottavat melkoista tuskaa. Jospa se tästä pikku hiljaa alkais parantua niin pääsis armeijaanki lähtemään tammikuussa! Saapa nähdä :)
E: Niin hintaa tuli yksityisellä 1900e+lääkärin maksut ja ultraääni jotka meneekin sitten vakuutuksen piikkiin!

Mulla on joskus leukoja vähän liian innokkaana tehdessä tuntunut aivan helvetin paha repäisevä tunne pallean kohdalla, jolloin on ollut pakko istua alas ja vetää rauhassa henkeä. Lienee syiltään sama kuin palleatyrä, mutta ilmeisesti tuota ei ainakaan vielä ole tyräksi asti kehittynyt. Kun ekan kerran noin kävi niin nappasin jo kännykän lähistölle, että repesiköhän sieltä nyt joku aortta tai tällainen ihan kunnolla, kun sattui ja poltti niin saatanasti. Nykyään teen aina vatsalihakset ennen leukoja ja lämmittelen huolella, jolloin tuota ei ilmene.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ai niin joo, meikällähän on tyrä. :D

Sellaista, nyt muutama vuosi ekan ilmestymisen jälkeen on tuo ystävämme tyrä alkoi eilen hieman jomottamaan. Liikkenä niinkin kova suoritus, kuin pyörän päälle nouseminen. Alunperinhän tuo ilmaantui siis imuroidessa sängyn alta kyykkyasennossa. :hyvä: Varmaan tuo ystävämme on ottanut itseensä tämän vuoden pyörineestä intensiivisestä crossfit-harrastuksesta, mutta ilmoitti siis itsestään tuossa arkielämän askareessa.

En ehkä vieläkään jaksaisi mitään leikkauksia, kun ei tuo vieläkään kovin iso ole. Erottuu kylläkin hieman selvemmin kuin joitain vuosia sitten. Vähän tietenkin mietityttää, mitä voi tapahtua loppuvuonna Aasiaan suuntautuvilla työkomennuksilla. Että jos jossain Kiinassa tulee ongelmia, niin varmaan siistiä tutustua paikallisiin hoitomuotoihin. :wtf:

Mutta mikä on nykyään paras ratkaisu? TJJ ei siis suosi verkkoratkaisuja tähystyksessä. Eikö se kuitenkin olisi todennäköisemmin nopeammin parantuva operaatio sekä paremmin kestävä ratkaisu, mutta siinä olisi haittapuolena nuo mahdolliset eturauhasleikkauksen ongelmat myöhemmin? Kaverilla ilmeisesti oli tuo tyrä kaiketi jotenkin takertunut siihen verkkoon, kun kaveri joutui käymään korjauttamassa tuota verkkoa jo ainakin toistamiseen. Eli ilmeisesti kaikissa hoidoissa on mahdollisia ongelmia.

Sellaista, nyt muutama vuosi ekan ilmestymisen jälkeen on tuo ystävämme tyrä alkoi eilen hieman jomottamaan. Liikkenä niinkin kova suoritus, kuin pyörän päälle nouseminen. Alunperinhän tuo ilmaantui siis imuroidessa sängyn alta kyykkyasennossa. :hyvä: Varmaan tuo ystävämme on ottanut itseensä tämän vuoden pyörineestä intensiivisestä crossfit-harrastuksesta, mutta ilmoitti siis itsestään tuossa arkielämän askareessa.

En ehkä vieläkään jaksaisi mitään leikkauksia, kun ei tuo vieläkään kovin iso ole. Erottuu kylläkin hieman selvemmin kuin joitain vuosia sitten. Vähän tietenkin mietityttää, mitä voi tapahtua loppuvuonna Aasiaan suuntautuvilla työkomennuksilla. Että jos jossain Kiinassa tulee ongelmia, niin varmaan siistiä tutustua paikallisiin hoitomuotoihin. :wtf:

Mutta mikä on nykyään paras ratkaisu? TJJ ei siis suosi verkkoratkaisuja tähystyksessä. Eikö se kuitenkin olisi todennäköisemmin nopeammin parantuva operaatio sekä paremmin kestävä ratkaisu, mutta siinä olisi haittapuolena nuo mahdolliset eturauhasleikkauksen ongelmat myöhemmin? Kaverilla ilmeisesti oli tuo tyrä kaiketi jotenkin takertunut siihen verkkoon, kun kaveri joutui käymään korjauttamassa tuota verkkoa jo ainakin toistamiseen. Eli ilmeisesti kaikissa hoidoissa on mahdollisia ongelmia.

Kannattaa välttää sitä leikkausta kyllä viimeseen saakka :D Mulla itellä on leikkauksesta vajaa 1,5v ja semmosia haamukipuja on vieläki kovissa ponnistuksissa!! Ja lääkärin mukaan ei välttämättä ikinä lopu nuo kivut koska se verkko jotenkin hankaa jotain kudoksia. Nyt kyllä on alkanut tuntumaan että pukkaako ne suolet nykyään toiselta puolen ulos, toivottavasti ei :D

Kerkesin jo hikoilla ja saada pientä paniikin tynkää kun tuohon kikkelin ja mahan väliin keskelle tuli pikku patti. Ei ollut kipeä kuin koskettaessa jotain vaatekappaletta. Tuntui tänään kyykätessä, mutta sitten illalla kun sitä valon kanssa kattelin ja koskettelin, se perkeleen finni läsähti kuin mahtavina nuoruusvuosina. Helpotus. Miksi minulle jolle ei finnejä ole tullut aikoihin, tulee nyt juuri tuollaiseen paikkaan!

Nojaa kerkesin jo lukea kaikki hoidot ja oireet ja kustannukset ja sairaslomat, joten jos joskus jotain käypi, niin tiedän mitä tehdä. Opinpahan jotain uutta :)

*koputtaa puuta*

Onko kenelläkään kokemuksia palleatyrän leikkauksesta -> itselle tuli postitse leikkuuaika kuukauden päähän, miten moisesta toipuu ja kauanko pitää jaksaa olla treenammatta?

Onko kenelläkään kokemuksia palleatyrän leikkauksesta -> itselle tuli postitse leikkuuaika kuukauden päähän, miten moisesta toipuu ja kauanko pitää jaksaa olla treenammatta?

Kävin keväällä tähystyksellä tehdyssä palletyrän korjauksessa. 3 viikkoa meni käytännössä, että kärsi edes pierasta, 2kk, että uskalsi alottaa liikuntaa, 3-4kk kunnollisen treenin aloittamiseen. Yksilöllistä tietyist toipuminen, mutta lääkäri sanoi jo ennen leikkausta, että 3kk menee toipuessa. Ja sillonkin todessa varovaisesti kun alimmat reiät tulee yleensä vain hieman navan yläpuolelle. Itsehän posautin siinä 4kk jälkeen ensimmäisellä treeniviikolla napatyrän.

Kävin keväällä tähystyksellä tehdyssä palletyrän korjauksessa.

Mikä sai sut lähtemään leikkaushommiin? Itse ajattelin kyllä viivyttää niin pitkään kuin mahdollista, koska ei tuo enää vaivaa. Viimeksi huhtikuussa jotain viikon verran jomotti, mutta nyt ei taas haittaa enää mitään. Joten omalla kohdallani en näe mitään syytä hakeutua yksityisten tähystettäväksi, jos se ei sieltä kovin pahasti repeile.

Mikä sai sut lähtemään leikkaushommiin? Itse ajattelin kyllä viivyttää niin pitkään kuin mahdollista, koska ei tuo enää vaivaa. Viimeksi huhtikuussa jotain viikon verran jomotti, mutta nyt ei taas haittaa enää mitään. Joten omalla kohdallani en näe mitään syytä hakeutua yksityisten tähystettäväksi, jos se ei sieltä kovin pahasti repeile.

Mulle tehtiin antirefluksileikkaus julkisella puolella (nissenin fundoplikaatio). Palleatyrä korjattiin siinä sivussa, eli se ei ollut mulla se varsinainen syy siihen leikkaukseen hakeutumiseen. Ei tietenkään kannata lähteä leikkauttamaan mitään jos vaiva ei haittaa normaalia menoa.

Mulle tehtiin antirefluksileikkaus julkisella puolella (nissenin fundoplikaatio). Palleatyrä korjattiin siinä sivussa, eli se ei ollut mulla se varsinainen syy siihen leikkaukseen hakeutumiseen. Ei tietenkään kannata lähteä leikkauttamaan mitään jos vaiva ei haittaa normaalia menoa.

Minulla leikkaukseen oli syynä tautikierre, keuhkokuumeita keuhkokuumeiden jälkeen.
Tällä viikolla siis leikattiin, ekat päivät todella pahoja, mutta nyt on jo käyty kahdesti kävelyllä - toivottavasti toipuminen jatkuu hyvin, tänään haaveilin pyörälenkistä - tietenkin rauhallisella vauhdilla.

Ei se nyt niin auvoisaa se tähystämisen kanssa korjaaminenkaan.
1. Vaatii käytännössä yleisanestesian, avoleikkauksen voi tehdä paikallispuudutuksessa.
2. Leikkausaika huomattavasti pidempi (näin kirurgin näkökulmasta)
3. Estää muuten aika tehokkaasti mahdollisesti myöhemmällä iällä osalle miehistä tarpeeseen tulevan eturauhasen poiston.

Olen sanonut sen aiemminkin. Minun nivustyrää EI leikattaisi tähystämällä.

edit: Teknisesti toki hienoa kirurgiaa ja tietyissä tilanteissa erittäin perusteltua. Mutta henk koht mielipiteenäni turhaa kikkailua/riskinottoa nuorten ihmisten ensimäisessä nivustyräkorjauksessa.

Haluaisin tietää miten/miksi tähystämällä vatsapeitteiden väliin asennettava tyräverkko estää mahdollisen eturauhasen poistoleikkauksen? Minulle ei ainakaan aikoinaan kerrottu asiasta mitään. Mielestäni aika oleellinen tieto olisi ollut. Itse en löytänyt googlella mitään. Ikävä juttu, jos näin on, koska tähystämällä leikattuja on Suomessakin kymmeniä tuhansia ja eturauhasen poistoleikkaus on nykyisin aika yleistä.

Haluaisin tietää miten/miksi tähystämällä vatsapeitteiden väliin asennettava tyräverkko estää mahdollisen eturauhasen poistoleikkauksen?

No samalta alueelta löytyy se eturauhanen ja verkko tekee ns ihan vitunmoisen arpipaketin ympärilleen, yritä siinä sitten perata eturauhanen ja ennenkaikkea se virtsaputki mikä täytyy perata ja ennenkaikkea säästää vahingoilta ja korjata kun eturauhanen on välistä nypätty pois. Ja nyt siis puhutaan eturauhasen koko poistosta lähinnä syövän vuoksi. Toki tekniikat on voinut kehittyä viimeisen kymmenen vuoden aikana.

En tiedä onko se palleatyrä, kun sattuu niin että silmistä vesi valuu ja rintalastan kohdalla on golfpallon kokoinen patti, mutta lähtee kovalla venytttelyllä

Suositut

Back
Ylös Bottom