Ystävämme tyrä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ptossa
  • Aloitettu Aloitettu
Moi,

Aloittelin aikoinaan salihommia vähän liian innokkaasti ja sainkin kaveriksi nivustyrän, joka sitten hoidettiin kirurgin terävällä veitsellä kuntoon. Sen verran ikävä oli tuo toimenpide (10 cm avohaava-periaate, johon vielä iski kaikkea tulehdusta), jotta meni parisen vuotta ennen kuin palasin takaisin salille.

Aloittelin aika rauhallisesti salitoiminnan, mutta nyt kun pääsee "vauhtiin", tyrä alkaa jälleen muistuttaa olemassaolostaan :curs: Alavatsalihaksia en ole koskaan uskaltanut edes tehdä.

Alkaa kyllä ketuttamaan, jos tässä joutuu tuon harrastuksen jättämään ja poistumaan kirurgin luokse...

Samoja kokemuksia?

Minulta leikattin niveltyrä noin 3 vuotta sitten ja kyllä se on veemäinen vaiva.

Tietenkin minun piti ängeä heti leikkauksen jälkeen kotiin ja tietenkin haava tulehtui.

Tosin treenaamaan pääsin jo viikon kuluttua leikkauksesta. Lähinnnä treenasin yläkehoa kaiken maailman laitteissa.

Pitkään se leikkauspaikka muistutti itsestään mutta kyllä se on parantunut sittemmin täydellisesti.

Tähystys ainoa oikea tapa hoitaa nivustyrä.Vanhalla menetelmällä uusiutuu hyvin usein.Kahden viikon päästä leikkauksesta laskettelin(kaatuillen) ja ei vaivoista tietoakaan.
Vatsan alle asennetaan tähystyksessä verkko titaniuminpalasilla kiinni,jonka läpi kasvaa kudosta ja joka estää suolten pääsemisen nivuskanavaan(jotakin tämäntapaista sairaalassa selittivät)
Leikkauksesta kulunut jo 9vuotta,eikä vaivannut sillä aikaa kertaakaan.Verkkosysteemi kestänyt esim.260kg:n (ei sillä ,että iso tulos olisi,mutta jotakin jo kestää)maastanoston.Viereisessä sängyssä makasi keski-ikäinen mies,jolle tehtiin vanhan tavan korjausleikkausta kolmatta tai neljättä kertaa.

Originally posted by Snake
Tähystys ainoa oikea tapa hoitaa nivustyrä.

Niin tuota verkkotekniikkaa tehdään myös avomallin leikkauksena. Ja uusiutumismahdollisuus lähentelee nollaa. Tuota mainitsemaasi tyrän "kiinni ompelemista" ei lääkärini mukaan enää juuri tehdäkään, koska tyrä uusii helposti.

Originally posted by kilkkinen
Niin tuota verkkotekniikkaa tehdään myös avomallin leikkauksena. Ja uusiutumismahdollisuus lähentelee nollaa. Tuota mainitsemaasi tyrän "kiinni ompelemista" ei lääkärini mukaan enää juuri tehdäkään, koska tyrä uusii helposti.
verkkotekniikka avomallina=uusi tieto:kippis1:

Voisiko joku kertoa noita nivustyrän oireita?

Originally posted by SnakeVee
Voisiko joku kertoa noita nivustyrän oireita?

Itselläni ensimmäinen vaiva oli se, että sain erittäin kovan kouriskohtauksen vatsassa. Olin tuolloin lenkillä ja teki tiukkaa, että pääsin kotia. Sen jälkeen nivuksen vasemmalle puolle ilmestyi pullistuma ja tämä laajenee, jos ei mene leikkaukseen.

En tiedä oliko se legendaa, mutta lääkärin mukaan eräällä potilaalla oli muka tuo pullistuma niin iso, että se roikkui omana pussinaan...

Originally posted by Snake
Tähystys ainoa oikea tapa hoitaa nivustyrä.Vanhalla menetelmällä uusiutuu hyvin usein.Kahden viikon päästä leikkauksesta laskettelin(kaatuillen) ja ei vaivoista tietoakaan.
Vatsan alle asennetaan tähystyksessä verkko titaniuminpalasilla kiinni,jonka läpi kasvaa kudosta ja joka estää suolten pääsemisen nivuskanavaan(jotakin tämäntapaista sairaalassa selittivät)
Leikkauksesta kulunut jo 9vuotta,eikä vaivannut sillä aikaa kertaakaan.Verkkosysteemi kestänyt esim.260kg:n (ei sillä ,että iso tulos olisi,mutta jotakin jo kestää)maastanoston.Viereisessä sängyssä makasi keski-ikäinen mies,jolle tehtiin vanhan tavan korjausleikkausta kolmatta tai neljättä kertaa.

Mulla oli tosiaan tuo avoleikkaus, jossa kirurgi leikkaa 10 cm haavan. Sisälle nakataan jonkinlainen verkko, mutta tähystysleikkausta suositellaan paremmaksi - kivutkin ovat huomattavasti pienemmät ja sairaalasta pääsee samana päivän pois.

Eli kyllä tässä lienee leikkaus itselläkin on taas edessä, kun ei salilta malta olla pois...

Terve. En viitsinyt uuttakaan threadia aloittaa, joten tulin ongelmieni kanssa tänne.
Pian olisi edessä nivustyräleikkaus tähystysmenetelmällä. Minulla on kauhea lääkärikammo ja haluaisinkin tietää, että onko tuo kyseinen toimenpide kovinkin kivulias?
Entä onko leikkauksen jälkeen koviakin tuskia? Entä mitenkäs paskalla käyminen operaation jälkeen onnistuu?

Maadoitusjohto sanoi:
Terve. En viitsinyt uuttakaan threadia aloittaa, joten tulin ongelmieni kanssa tänne.
Pian olisi edessä nivustyräleikkaus tähystysmenetelmällä. Minulla on kauhea lääkärikammo ja haluaisinkin tietää, että onko tuo kyseinen toimenpide kovinkin kivulias?
Entä onko leikkauksen jälkeen koviakin tuskia? Entä mitenkäs paskalla käyminen operaation jälkeen onnistuu?

Vaadi ehdottomasti nukutus.Spinaalipuudutuksella tehtävä leikkaus on kyllä kivuton sekin,mutta olet monta tuntia alaruumis "halvaantuneena",ja siitä palautuminen on vittumaista.Nukutus on huomattavasti kätevämpi.Mun lääkäri ei meinannut suostua sihen nukutukseen ensin,mutta sain sen lopulta käännytettyä:D
Paskalla käyminen ei onnistu kyllä pariin päivään.kannattaa suoli tyhjentää ennen leikkausta aika huolella.ja leikkauksen jälkeen syödä kaiken maailman luumuvellejä ym..,että vatsa ei ainakaan kovalla ole jos pöntöllä pitää istua.Aivastaminen yhtä helvettiä ja kuseminen ei ainakaan mulla ollut kovin helppoa sen leikkauksen jälkeisenä päivänä.
Aika nopeasti ne oireet siitä kyllä helpottaa,vaikka avoleikkauksella multakin vuosi sitten leikkasivat nivustyrän.
Viikon päästä olin jo ylävartaloa pumppailemassa,mutta 6vkoa olin saikulla kun tuli lekurille vähän liioiteltua kipuja pari vkoa leikkauksen jälkeen:hyper:
Aika koomista,ku ensin kävin lekurilta hakemassa saikkua lisää,ja sitten siitä menin suoraan salille,heh.joo,meni vähän:offtopic:

Niin joo.On ne oireet varmaan vähän kivuttomammat tähystysleikkauksen jälkeen.Ei kannata pelätä.Ja joku nätti hoitsu hyvällä tuurilla(kuten mulla) sattuu vielä ajelemaan sun alapään...mmm...:haart:

Ootteko käyny yksityisellä ton tähystysleikkauksen tekemässä vai saako sellasen julkiselta puolelta? Oon saanu jostain käsityksen että tähystys ois vitun kallis, luokkaa 4000e, miten on?

IJK sanoi:
Ootteko käyny yksityisellä ton tähystysleikkauksen tekemässä vai saako sellasen julkiselta puolelta? Oon saanu jostain käsityksen että tähystys ois vitun kallis, luokkaa 4000e, miten on?

Oma tarinani meni lyhykäisyydessään niin,että kävin yksityisellä puolella valittamassa nivustani,ja sain sieltä lähetteen julkiselle puolelle.Leikkaus oli n.kuukauden päästä lekurilla käynnistä.
Kustannukset nuin suurinpiirtein olivat(ilman vakuutuksia):
-Yksityislääkäri n.50 euroa
-leikkaus julkisella puolella muistaakseni n.70 euroa(20euroa/pvä+olikohan 22euroa leikkausmaksu? ja lääk.todistus siihen päälle)Eli ei todellakaan mitään kallista touhua siihen hoitoon nähden.
Tuolta yksityiseltä puolelta pääsee aika nopsaan leikkaukseen,ku muistaa "vähän" liioitella niitä oireita:lol2:
Toki sitä voi myös yksityisellä puolella leikkuuttaa,jos haluaa köyhtyä tuhansia euroja:down:
Lopputulos on kuitenkin aivan sama:thumbs:

Minulle ainakin ehdotettiin automaattisesti tähystystä.
Voisiko joku tähystyksen läpikäynyt hieman kertoa kokemuksistaan?
Kaikki, jotka ovat olleet avoleikkauksessa (kuten Musta leskikin) sanovat kokemusta kauheaksi, mutta entäs muut?

Maadoitusjohto sanoi:
Minulle ainakin ehdotettiin automaattisesti tähystystä.
Voisiko joku tähystyksen läpikäynyt hieman kertoa kokemuksistaan?
Kaikki, jotka ovat olleet avoleikkauksessa (kuten Musta leskikin) sanovat kokemusta kauheaksi, mutta entäs muut?

heh.No ei se nyt niin kauhea ollu,etteikö sitä kestä.Toiselta puolen nivus vähän pullottaa,ja tod.näk.Joskus meen uudestaan leikkaukseen ja ei se mua ainakaan pelota yhtään.Olipa avo tai tähystys leikkaus.Burana 800 vaan monesti päivään lärviin muutaman päivän,ni kyllä se siitä.
ja tuo tähystys on varmasti huomattavasti iisimpi jutska ja saikkuakaan siitä ei tule niin paljoa.

multa leikattiin nivustyrä ihan "yleisellä" puolella.Syyskuussa (pari vuotta) sitten menin (työterveys)lääkärin pakeille ja tammikuussa olin jo leikkauspöydällä.

Sitä ennen kirurgian polille jossa kirurgi katsoi tyrän ja kysyi haluanko tähystysleikkauksen vai avoleikkauksen.Otin tähystyksen.Selitti molempien tapojen hyvät/huonot puolet.

Nukutuksessa (luonnollisesti) tehtiin.Leikkaus kesti noin tunnin.Yhden yön vietin lasaretissa.Kotiohjeet olivat että ei saa yskiä eikä aivastaa pariin päivään.Luumukuurille heti ettei paska kovetu.Leikatulla kyljellä ei voinut nukkua kolmeen päivään ja leikkaus"haavaa" kiristi pirusti.

Tähystysleikkaus on kosmeettisestikin siisti homma;muutama pieni viilto navan molemmin puolin ja yksi pieni viilto juuri navan alla.Saikkua sain 1,5vkoa.

Salilta pysyin pois 6vkoa.

Loppupelissä ihan easy homma.

Mulla leikattiin "yleisellä" puolella nivusturä viime syksynä. Avoleikkauksessa verkko laitettiin ja voin kyllä sanoa että itse leikkaus oli kaikinpuolin kivuton juttu. Aamulla 9:tä alkoi leikkaus ja päättyi n. 11:a ja kahdelta iltapäivällä pääsin kotiin. Oli vielä leikkauksen jäljiltä niin hyvät puudutukset että käväsin kotimatkalla vaimon kanssa vielä kaupassa. Siinä viaheessa aattelin että tässäkö tää nyt oli. Mutta voi perkele seuraavaa aamua...! Koko seuraavan viikon oli sängystä yms. nouseminen yhtä tuskaa, samoin yskiminen, aivastelu ja nauraminen. Saikkua sai 3 tai 4 viikkoa (en nyt enää muista) ja voin vakuuttaa että tarpeeseen tuli.

Jatkan tätä threadia tänne, kun tämä on tänne aloitettu, vaikka tämä nyt ei urheiluvammapuolella olekaan. Tietääkö joku, onko vakuutusyhtiölle väliä, tehdäänkö avo- vai tähystysleikkaus tyrään? Mulla on pieniomavastuinen sairaskuluvakuutus. Ettei vaan sieltä tule noottia, ettei me nyt tätä korvata vaan pertsaleikkaus..

reppana sanoi:
Tietääkö joku, onko vakuutusyhtiölle väliä, tehdäänkö avo- vai tähystysleikkaus tyrään?

Kannattaisko kysyä vakuutusyhtiöltä? Villillä veikkauksella käytännöt (ja sopimusehdot) vaihtelee..

Pääseekö suht suoraan operaatioon jos on melko selkeä tapaus vai pitääkö tuo lääkärin jotenki ensin todeta (esim tähystyksellä) ?

Ei paljoa nappaa nieleskellä jotain putkiloo vaan mieluusti suoraan fileerattavaksi..

Back
Ylös Bottom