YO-kirjoitukset Kevät/05

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Arsi
  • Aloitettu Aloitettu
Gabriel sanoi:
Nimenomaan Ihmisen fysiologia ja anatomia..

Arvelinkin, että liikuntatesteissä katotaan puhtaasti tekniikkaa. Tukalat paikat tulossa - esimerkiksi telinevoimistelua harrastanut viimeksi ala-asteella. Toivottavsti ei kovin monimutkaisia sarrrjoja tarvitse vetästä. Missä hlvetissä tuo hiihtotestikään pidetään keskellä kesää? Vai rullasuksillako siellä pistetään menemään? :D Luistelun nyt vielä ymmärrän, jos se tehdään jäähallissa. Toi opetustuokiokin on hieman hämäävä...

Joo kemian ja fysiikan koe on myös, tosin joissain osastoissa koe korvataan lukion päästötodistuksen fysiikan ja kemian arvosanoilla. Fysiikkaa yritän lukea joka päivä, kun en kaikkia lukion kursseja käynyt... :(

Kannattaa reenata perinteistä rullasuksilla. Testi tulee olemaan tartanilla sisällä tai ulkona. Tekniikka ratkaisee. Ainut missä tehoista on selkeästi hyötyä on 10-vuoroloikka ilman vauhtia yleisurheilussa (perusliikunta). Aitajuoksu kannattaa myös ainakin opetella.

Opetustuokiossa ainakin ennen arvottiin joku juttu mikä piti opettaa ryhmälleen. Mulle tuli PRKL vanteen kanssa leikkiminen...

Kannattaa opetella kärrynpyörät yms. perusjutut kuntoon ja opetella rytmiikkaa yms.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
jhulmi sanoi:
Kannattaa reenata perinteistä rullasuksilla. Testi tulee olemaan tartanilla sisällä tai ulkona. Tekniikka ratkaisee. Ainut missä tehoista on selkeästi hyötyä on 10-vuoroloikka ilman vauhtia yleisurheilussa (perusliikunta). Aitajuoksu kannattaa myös ainakin opetella.

Opetustuokiossa ainakin ennen arvottiin joku juttu mikä piti opettaa ryhmälleen. Mulle tuli PRKL vanteen kanssa leikkiminen...

Kannattaa opetella kärrynpyörät yms. perusjutut kuntoon ja opetella rytmiikkaa yms.

joku Hula Hula vanne? :D
Mikäs tuo 10-vuoroloikka ilman vauhtia on?

Gabriel:
Mulla on 2 kurssia liikunnasta (+ vanhojen tanssit eli 3 kurssia) ja 8 numero tullu molemmista. terveystiedosta yksi 8.
Saa ny nähdä...

Porkkanaraastin sanoi:
Mulla on 2 kurssia liikunnasta (+ vanhojen tanssit eli 3 kurssia) ja 8 numero tullu molemmista. terveystiedosta yksi 8.
Saa ny nähdä...

Vaan pakolliset kurssit? Tiukille menee?
Kylläpäs mulla on sitten hyvä tilanne - on meinaan liikaakin kursseja, 14 vai 15.. kuudestakin kurssista saisi saman verran pisteitä. :D No ei noista varmaan haittaakaan ole.
Terveystiedosta mullakin on 8, tlu sutastua se koe joskus ajat sitten.
No ei voi tietää rajoja vielä - luulen että saat kutsun testeihin..

Gabriel sanoi:
Pikkasen on lukemista pääsykoekirjoissa - varsinkin Ihmisen fysiologiassa. Samaa kirjaahan luettiin vielä pari vuotta takaperin myös lääketieteelliseen(?).
Periaatteessa kirjat pitää osata aika lailla ulkoa, jos meinaa sisään kävellä ensimmäisellä kerralla - saa nähdä miten käy itselleni.

Niinpä oli pääsykoekirjana. Kannattaa muuten ulkoa opettelun sijasta pyrkiä ymmärtämään niitä asioita, etsimään se järki ja logiikka elimistön toimintojen takana. Mitä enemmän oppii, sitä loogisemmalta elimistön toiminta tuntuu. Ajan tuhlausta yrittää opetella sanamuotoja ulkoa, siihen se muistikapasiteetti ja vapaa-aika äkkiä kuluvat. Onnea urakkaan.

ylikuntoilija sanoi:
Niinpä oli pääsykoekirjana. Kannattaa muuten ulkoa opettelun sijasta pyrkiä ymmärtämään niitä asioita, etsimään se järki ja logiikka elimistön toimintojen takana. Mitä enemmän oppii, sitä loogisemmalta elimistön toiminta tuntuu. Ajan tuhlausta yrittää opetella sanamuotoja ulkoa, siihen se muistikapasiteetti ja vapaa-aika äkkiä kuluvat. Onnea urakkaan.

Oot itse jo opiskelemassa Jyväskylässä? Pääsitkö ensimmäisellä yrittämällä? :worship:

Tosiaankin tuo anatomia kirja arveluttaa - kuinka tarkkaan ne asiat oikein pitää osata? Riittävätkö yleispiirteiden osaaminen vai täytyykö kaikki pienimmätkin nippelitiedot esim kuvista osata? Ja millaisia ne kysymykset ovat - esseitä, lyhyitä ja ytimekkäitä vai monivalintoja?

Oon aivan pihalla näiden juttujen kanssa. :david:

Gabriel sanoi:
Oot itse jo opiskelemassa Jyväskylässä? Pääsitkö ensimmäisellä yrittämällä? :worship:

Tosiaankin tuo anatomia kirja arveluttaa - kuinka tarkkaan ne asiat oikein pitää osata? Riittävätkö yleispiirteiden osaaminen vai täytyykö kaikki pienimmätkin nippelitiedot esim kuvista osata? Ja millaisia ne kysymykset ovat - esseitä, lyhyitä ja ytimekkäitä vai monivalintoja?

Oon aivan pihalla näiden juttujen kanssa. :david:

Eipäs polvistuta. Anteeksi, olin hiukan ajatuksissani enkä tajunnut, ettet tiedä taustojani :rolleyes: . Hakemassa lääketieteellisen Helsinkiin, ensimmäistä kertaa. Pääsykoekirjana nykyään Galenos, ajattelin vain vahvistaa olettamuksesi IF:sta. En siis ikävä kyllä osaa sen tarkemmin neuvoa. Tosin olettaisin, että kokonaisuuksien hallinta on tärkeämpää teoriaosiossa, ja siihen ikävä kyllä kuuluu myös mm. oikea termistö. Siis hiukan kumpaakin, mutta ei missään nimessä pelkästään yleispiirteittäin. Kuvat eivät niissä kirjoissa turhaan ole ja usein auttaa paljon kun lukee kuvatekstin. Kaikki mitä kirjassa on, kannattaa ainakin kertaalleen käydä läpi. Muutenkin vasta toisella lukukerralla kannattaa hakea yksityiskohtien hallintaa. Huomattavasti muutenkin helpottaa kun näkee jo hiukan kokonaiskuvaa. Tätä siis on toitotettu kuulemma niistä ajoista asti, jolloin "teidän" kirjanne oli myös lääkiksen hakukirja. Mutta asennetta pitää olla. Kilpailu voi olla kovaa, mutta voit vaikuttaa ainoastaan omaan suoritukseesi, joten keskity siihen. Ei homma kaadu siihen, jos välillä ei mikään tunnu sujuvan. Ei nimittäin suju muillakaan. :kippis1:

Minulla on joka tapauksessa helppoa, kun ei tarvitse alkaa leukoja vetelemään. Toivottavasti tästä jotain hyötyä oli.

ylikuntoilija sanoi:
Eipäs polvistuta. Anteeksi, olin hiukan ajatuksissani enkä tajunnut, ettet tiedä taustojani :rolleyes: . Hakemassa lääketieteellisen Helsinkiin, ensimmäistä kertaa. Pääsykoekirjana nykyään Galenos, ajattelin vain vahvistaa olettamuksesi IF:sta. En siis ikävä kyllä osaa sen tarkemmin neuvoa. Tosin olettaisin, että kokonaisuuksien hallinta on tärkeämpää teoriaosiossa, ja siihen ikävä kyllä kuuluu myös mm. oikea termistö. Siis hiukan kumpaakin, mutta ei missään nimessä pelkästään yleispiirteittäin. Kuvat eivät niissä kirjoissa turhaan ole ja usein auttaa paljon kun lukee kuvatekstin. Kaikki mitä kirjassa on, kannattaa ainakin kertaalleen käydä läpi. Muutenkin vasta toisella lukukerralla kannattaa hakea yksityiskohtien hallintaa. Huomattavasti muutenkin helpottaa kun näkee jo hiukan kokonaiskuvaa. Tätä siis on toitotettu kuulemma niistä ajoista asti, jolloin "teidän" kirjanne oli myös lääkiksen hakukirja. Mutta asennetta pitää olla. Kilpailu voi olla kovaa, mutta voit vaikuttaa ainoastaan omaan suoritukseesi, joten keskity siihen. Ei homma kaadu siihen, jos välillä ei mikään tunnu sujuvan. Ei nimittäin suju muillakaan. :kippis1:

Minulla on joka tapauksessa helppoa, kun ei tarvitse alkaa leukoja vetelemään. Toivottavasti tästä jotain hyötyä oli.

OK, hyvä illuusio tuli siitä sun aikasemmasta tekstistä. :D
Itseasiassa mullakin oli lääketieteellinen vaihtoehtona vielä pari kuukautta sitten.. näillä näkymin yritän kuitenkin liikutatieteitä lukemaan.

Täytyy yrittää mahdollisimman tarkkaan lukea tota kirjaa sitten. Onko IFAssa muuten Galenokseen muuta eroa kuin laskujen puuttuminen?

Juu enköhän mä saa kutsun testeihin. Ei nuo kirjoitukset mulla penkin alle mennyt, mutta olis parempaakin voinu tulla. Ja vituttais ihan sikana jos en pääse sinne vain siksi että en käyny turhia :D liikunnan kursseja lukiossa vaan kemiaa, biologiaa ja fysiikkaa :david:
no ei se maailmaa kaada vaikka en tänä keväänä kutsua saisikaan jos syksyllä kävis vähän parantelemassa matikkaa vaikkapa sinne M:n rajoille :)
ja voisi äikkää yrittää uudelleen ja reaalia kokeilla jos mieli tekee. Alkaa olla kemiasta ja biologiasta sen verta hyvä näkemys :thumbs:

Noniin, tänään lähtivät tulokset YTL:ltä kohti kouluja... Maanantaina on totuuden hetki :D

Tuolla www.yle.fi/abitreenit -keskustelussa on väläytelty epävirallisia pisterajoja, joiden mukaan mm. reaalin pisterajat nousisivat kauttaaltaan pisteellä. Tiukalle menee.

Behold! Tulokset on saapuneet! :arvi:

Reksi soitteli tänään tuoloksista ja näin kävi:

Äikästä E
Enkusta M
Reaalista M
(Podari)Matikasta M
Ruåtsista C

Ranskasta A :D

Saatana. Pitää maksaa porukoille satanen takasin, kun matikka lähti periaatteessa E:nä(38), jos vertaa viimevuoden pisterajoihin, ja matikan E:stä oli saturainen luvattu. C jos olisi tullut niin olisin ite ollut maksumies. Tietty mä otin rahat heti ennakkotulosten perusteella kun olin persaukinen silloin(niinku nytkin), mutta koska M:stä ei ollut rahnaa luvassa, pitänee toi maksaa takasin...tai ehkä ne on unohtaneet..? :kippis1:

Hoku sanoi:
Behold! Tulokset on saapuneet! :arvi:

Joo sain itekin tulokset tänään. Mikään ei muuttunut alustavista tuloksista, sarjaksi tuli LEEEM (pitkä matikka). Kiitettävästi meni kirjotukset, pari ällää jäi muutaman pisteen päähän.

tietääkö kukaan matikan pisterajoja? Mä kuulen tulokset vasta maanantaina!
Mikä on pitkän matikan A:n raja?

jhulmi sanoi:
Ainut missä tehoista on selkeästi hyötyä on 10-vuoroloikka ilman vauhtia yleisurheilussa (perusliikunta). Aitajuoksu kannattaa myös ainakin opetella.

Mikä tuo 10-vuoroloikka ilman vauhtia oikein on? Kuinka korkeita nuo aitajuoksun aidat mahtaa olla? Mitä on rytmiikka? :D
Ääh, mä mitään rytmiikkaa rumpalina tarvitse :hyper:

Porkkanaraastin sanoi:
Ja eikun terassille :kippis1: mistä löysit tulokset vai kertoiko opettajat?
Abitreenien keskustelupalstalta. YTL ei oo noita netissä julkassu, eli on vielä "epäviralliset", mutta eiköhän noi oikein oo.

reaali: A 13, B 19, C 23, M 28, E 33 ja L 41.
pitkä matematiikka: A 8, B 13, C 18, M 26, E 36, L 51
lyhyt matematiikka: A 12, B 19, C 26, M 35, E 43 ja L 52.
keskipitkä (B) ruotsi: A 110, B 144, C 178, M 212, E 239 ja L 265.
pitkä (A) englanti: A 121, B 159, C 198, M 229, E 250 ja L 272.
pitkä (A) ruotsi: A 120, B 162, C 200, M 225, E 249 ja L 275.
pitkä (A) saksa: A 135, B 177, C 212, M 235, E 255 ja L 281.
pitkä (A) ranska: A 144, B 180, C 216, M 238, E 259 ja L 280.
pitkä (A) venäjä: A 120, B 151, C 180, M 217, E 242 ja L 261.
pitkä (A) espanja: A 140, B 170, C 210 M 235, E 250 ja L 273.
lyhyt (C) saksa: A 120, B 157, C 187, M 215, E 244 ja L 273.
lyhyt (C) englanti: A 120, B 158, C 192, M 214, E 235 ja L 269.
lyhyt (C) ranska: A 124, B 158, C 181, M 207, E 237 ja L 265.
lyhyt (C) venäjä: A 115, B 140, C 160, M 190, E 230 ja L 262.
lyhyt (C) espanja: A 120, B 152, C 184, M 211, E 246 ja L 280.

Ittellä saattais olla sittekki matikasta E tulossa, 38 pisteenä lähti :rock:

Gabriel sanoi:
Joo sain itekin tulokset tänään. Mikään ei muuttunut alustavista tuloksista, sarjaksi tuli LEEEM (pitkä matikka). Kiitettävästi meni kirjotukset, pari ällää jäi muutaman pisteen päähän.

Onnea! Muistakaa sitten kaikki kuuden ällän ylioppilaat että todellinen menestyminen ja taidot punnitaan vasta työelämässä. Ja välissä taitaa olla joko ammattikoulu tai yliopisto. :)

Sarjaksi EEELL järjestyksessä keskipitkä ruotsi, pitkä englanti, pitkä matematiikka, äidinkieli, reaali.

EDIT: harva ylioppilas - varsinkaan kuuden ällän - menee ammattikouluun lukion jälkeen. Onhan noita vaihtoehtoja: lääkis, oikis, kauppakorkea, yliopistot (myös teknilliset) sekä ammattikorkeat. Siis edelliseen viitaten.

Tulipas monikirjava todistus kun sain kaikkea L:n ja B: väliltä. Äikkä (C) menee vielä uusintaan kun ilkeät sensorit tiputtivat sen M:stä. :(

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom