YO-kirjoitukset Kevät/05

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Arsi
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei ole kukaan tainnut olla niin monipuolinen kuin minä. Vastasin nimittäin viiteen eri aineeseen sellaisia lyhyehköjä ympäripyöreitä vastauksia (1-2 sivua). :)
Kuinka pitkiä vastauksia te muut suurinpiirtein kirjoittelitte?

6 Fysiikkaa, biologian risteytystehtävä (3), ja kemian ykköstehtävä (vaikkei olisi pitänyt).

Fysiikasta 1,2, lokki, sähkökenttä, neutronitähtiselitys, akkulaturi

L:n rajoilla kiikutaan, mutta eiköhän sieltä minun tuurillani se 39p tule...

Vastasiko kukaan muu filosofiaan? Minä vastasin viiteen filoon ja kahteen ET:oon. Filot olivat mielestäni suht helppoja. On kyllä aikas saatanan rento olo. Nyt on stressi ohi.

Arsi sanoi:
6 Fysiikkaa, biologian risteytystehtävä (3), ja kemian ykköstehtävä (vaikkei olisi pitänyt).

Fysiikasta 1,2, lokki, sähkökenttä, neutronitähtiselitys, akkulaturi

L:n rajoilla kiikutaan, mutta eiköhän sieltä minun tuurillani se 39p tule...

Otitko vastauksia ylös tai muistatko? Kiinnostaisi ainakin, mitä sait tuohon fysiikan sähkökenttätehtävään?

Nyt on reaali ohi

Syksyllä kirjotin reaalista magnan, mutta eipä tainnu korotus onnistua nyt. :(

viiteen psykologiaan vastasin, siinä tuntui olevan aika vaikeita, tai huonosti aseteltuja kysymyksiä. Sit yks uskonto ja hissa ja vielä bilsan ykköstehtävä. Se oli kyllä niin helppo että ala-asteelainenkin olis osannu! tai sitten siinä oli joku paha kämmi.. Luulis, että kaikki tietää miten karhu, jänis ja siili viettää talvensa..

7 fysiikkaa ja 1 kemia tuli tehtyä. Täsmälleen samat vastaukset sain fysiikkaan, mitä andor tuossa postasi. Kemian 2 tehtävän c kohta meni käsille mutta ei voi mitään. Perjantaina sitten tuomiopäivä. :hyper:

Ei meikästä saa ylioppilasta tekemälläkään, tai ainakaan hyvillä arvosanoilla.
Ihan mielenkiintoinen reali oli, vastasin 3 historiaa (antiikin miesihanne, avioliitto/avoliitto, ja pasin duuni). 4 Bilsaa (eläinten talvehtiminen, muita ei muista). ja 1 mantsa(joki tehtävä).
Aloin repeileen kesken kokeen ku sielä oli 35 aivan ihanaa TANSSIHIIRTÄ :D, satuin eilen kattomaan vanhoja kummeleita :D
eiköhän siitä se odotettu C tule.

Eriö sanoi:
Olisko tosta saanu kuka tahansa tampio pari ilmasta pojoa jos olis vaan raa´asti heittänyt kaikkiin että oikein?
Kaveri oli vastannu kaikkii että oikein ja odottaa siitä helppoja pisteitä ku ei perustella tarvinu.
Tosin se kerto siinä bilsan talvehtimis tehvässä. Karhuista joilla on tulppa perseessä, autoilijoille vaarallisista jäniksistä jotka syövät asfalttia ja kertakäyttö siileistä jotka kuolee talvella.
Siinä on sensoreilla miettimistä :hyper:

SuBi sanoi:
Tosin se kerto siinä bilsan talvehtimis tehvässä. Karhuista joilla on tulppa perseessä, autoilijoille vaarallisista jäniksistä jotka syövät asfalttia ja kertakäyttö siileistä jotka kuolee talvella.
Siinä on sensoreilla miettimistä :hyper:

Ei viddu! :lol2:

andor sanoi:
Ihan mukava reaali oli. Pahempaa ainakin itse odotin. Vastasin 7 fysiikkaan ja 1 kemiaan. Sanokaahan muut fysiikkaan vastannet sitten vastauksianne niin voi vertailla niitä. Yks kysymys:

Fysiikan 3. tehtävän c-kohta: Mitä voimia? Itse laitoin aluksi tietysti G:n ja N:n (pinnan tukivoiman). Sitten jäin miettimään että tuleeko siihen mitään muuta. Lopuksi kun aloin tarkistelemaan, laitoin kitkavoiman auton menosuuntaan päin (laatikon ja lavan välinen kitka), ajattelin että laatikko pyrkii pysymään paikoillaan ja kun auto kiihdyttää, laatikko yrittää liukua taakse päin, jolloin eteen päin suuntautuva kitkavoima pitäisi sitä paikoillaan. Sitten vielä mietiskelin ja että mitenköhän tuo on ja aloin tarkistamaan loppuja. Lopussa en enää muistanut että tuo jäi kesken ja lähdin ulos.

Omat vastaukset:
Fysiikka:
1: a) a=-0.61 m/s^2 koko ajan b) 25m
2: 9,2 m/s alas päin
3: a) G, seinän tukivoima ja lattian kitka, lattian tukivoima ja seinän kitka b) G, langan jännitys, ilmanvastus c) G ja N, ja sit se kitkavoima jäi yksikseen :)
4: 2,5kg
6: F=3,2N, kulma 13 astetta
7: A: 58 kN/C B: 7,3 kN/C molemmissa suunta suoraan alas päin
9: a) Pb-208 + Fe-58 --> Hs-265 + n b) No-253 c) koska tarvitaan suuri lämpötila (energia)

Kemia:
2: a) kertoimet 2,2,1 --> 1,1,1,2 b) 8,5g c) Mn hapetin, I pelkistin

9c) Oikea vastaus on, koska hiukkaset ovat samanmerkkisiä, tarvitaan niiden poistovoiman voittamiseksi paljon liikettä että fuusio on mahdollinen. Katoin just tuon kun YTL:n kaveri vastas.

Itse vastasin myös 7 tehtävään, mutta vastaukset aivan erit. Vaikuttaako pistevarauksen sähkökenttä sen eristeputken sisällekin, koska siellähän se keskipiste tarkalleen ottaen oli?

Näyttää nyt siltä, että ainakin 5 tehtävää on itsellä melkoisen varmasti 5pts tai 6pts (tehtävät 1,2,3,4,6), sitten 1 4pts (tehtävä 9) ja tehtävä 11 varmaan kanssa 4 . Tuo 7 voi mennä helpostikin nollille. Eximiaa toivotaan.

Meikäläinen vastasi fysiikasta 1,2,9 ja 12 tehtäviin ja historian ja yhteiskuntaopin aluuelta 3:een ja sitten siihen tupo-kysymykseen ja molempiin lakitiedon kymysyksistä.
Tuntu niin perkeleen helpolta siihen verrattuna mitä odotin.
Yhden mokan tiedän tehneeni fyssan 9:n a-kohdan reaktioyhtälössä, mutta siitä tuskin lähtee pistettä enempää lätkimään.
Tosin jäämme innolla odottamaan sensoreiden arvioita historian ja yhteiskuntaopin tehtävistä. :whip:

Vastasin kahdeksaan fysiikan tehtävään. Nyt vituttaa kun jäi siitä heilurista merkitsemättä ilmanvastus! -1p? -2p? No ei tuo vielä laudaturia tuo mahdottoman vaikeaksi, kun muut tehtävät meni kohdilleen. Vastauksiani:
1. a) kuva jossa suora viiva b) 25m
2. 9,2m/s
3. a) seinän tukivoima ja kitkavoima, lattian tukivoima ja kitkavoima, painovoima G b) langan tukivoima, painovoima G (ilmanvastus unohtui) c) kitkavoima Fmyy, N ja G
4. 2,6kg.
5. a) väite ei pidä paikkaansa, piirsin kuvan jossa kovera pallopeili saa aikaan oikean kuvan. b) väite pitää paikkansa, kokonaisheijastuminen tapahtuu kun tulokulma on 13 astetta tai suurempi c) väite pitää paikkansa, kyseessä dopplerin ilmiö
6. F=3,2N ja kulma a=34 astetta
9. a) sama kuin edellä toisessa postissa b) Nobeliumia c) Tarvitaan valtava liike-energia Fe-ioneille, jotta törmäys saisi ne fuusioitumaan lyijyisotooppien kanssa.
13. I=Ft=2,96Ns , lähtönopeus 24m/s 35 astetta alaviistoon

pollo sanoi:
9c) Oikea vastaus on, koska hiukkaset ovat samanmerkkisiä, tarvitaan niiden poistovoiman voittamiseksi paljon liikettä että fuusio on mahdollinen. Katoin just tuon kun YTL:n kaveri vastas.

Itse vastasin myös 7 tehtävään, mutta vastaukset aivan erit. Vaikuttaako pistevarauksen sähkökenttä sen eristeputken sisällekin, koska siellähän se keskipiste tarkalleen ottaen oli?

Joo itse katsoin tuon ohjelman myös. En sitten tiedä miten tuo eriste tuossa vaikuttaa, itse en sitä ottanut huomioon. Tuntuu että tuo 7 tehtävä melko varmasti kusahtaa mulla.

SuBi sanoi:
Kaveri oli vastannu kaikkii että oikein ja odottaa siitä helppoja pisteitä ku ei perustella tarvinu.
2 kohtaahan tos on oikein. Eri asia miten YTL suhteuttaa pisteenannot tohon tehtävään. Saako kaikista kohdista 1 piste vai miten..

Timbe sanoi:
2 kohtaahan tos on oikein. Eri asia miten YTL suhteuttaa pisteenannot tohon tehtävään. Saako kaikista kohdista 1 piste vai miten..
eikös tehtävästä ole 6 pistettä maksimi joten yhen oikean vastauksen arvo on sillon 2 pistettä.

Jasd sanoi:
6. F=3,2N ja kulma a=34 astetta

Hmm mulla oli eri arvo tuossa kulmassa (13 astetta). Sehän ei kyllä ollu monimutkainen laskea, tan a = Fx/Fy (muistaakseni), mikäköhän tuohon on sitten oikea vastaus..? Sama voiman arvo meillä on, eli todennäköisesti myös samat nuo voiman komponentit. Olenkohan ottanu väärän trigonometrisen funktion tms...

pollo sanoi:

Damn it. No, ei tullu mieleen että se Pb-isotooppi on positiivisesti varattu.

SuBi sanoi:
eikös tehtävästä ole 6 pistettä maksimi joten yhen oikean vastauksen arvo on sillon 2 pistettä.
??

Tehtävässä oli 6 kohtaa. Pisteytykset tehdään vasta YTL:ssä, eli ennakkoon ei voi tietää onko kaikki kohdat saman arvoisia.

Saattaa olla esim a,b ja c kohta, jossa a on 3 pistettä, b 2 pistettä ja c yks.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom