YO-kirjoitukset Kevät/05

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Arsi
  • Aloitettu Aloitettu
kyllähän se kitkavoima jää yksin? jos olisi joku voima, joka kumoaisi sen, niin se laatikko putoais auton kyydistä, koska autohan on kiihtyvässä liikkeessä. F=ma

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ainii, mites selititte kemiassa 1. ja 4. tehtäviin? 1. tehtävässä jäin miettii liotinta ja liuosta. 4. tehtävässä taas mietin, että onko se pKa = pH ekvivalenttikohdassa. Laitoin, että on, mutta ei kyllä pahemmin perusteluja..

arni sanoi:
Täällä tuli vastattua 7 historiaan ja yhteen psykologiaan. Historian aiheet olivat mun mielestä vaikeahkoja ja hieman vierestä sen suhteen, mitä olin eniten panostanut.

Juu tuli myös mieleen että miten noi historian kysymykset oikeen liittyy noihin historian kursseihin mitä on tultu opiskeltua, aika epäloogisia kieltämättä. Ettei muuten vaan oltais vastattu tasan samoihin kysymyksiin :)

enkkuuuu sanoi:
kyllähän se kitkavoima jää yksin? jos olisi joku voima, joka kumoaisi sen, niin se laatikko putoais auton kyydistä, koska autohan on kiihtyvässä liikkeessä. F=ma

Esiintyykö kitkavoima ikinä yksin? Eikö se aiheudu aina jostakin toisesta voimasta, jota se sitten vastustaa?

enkkuuuu sanoi:
ainii, mites selititte kemiassa 1. ja 4. tehtäviin? 1. tehtävässä jäin miettii liotinta ja liuosta. 4. tehtävässä taas mietin, että onko se pKa = pH ekvivalenttikohdassa. Laitoin, että on, mutta ei kyllä pahemmin perusteluja..
Mä laitoin että se on puskuriliuos, muut väittämät VÄÄRIN.

Oikeita väittämiähän ei tarvinnu perustella. "Perustele mahdolliset väärät väittämät"

Olkapää sanoi:
Ei kai toi kitkavoima yksikseen voinut jäädä? Muutenhan se laatikko liukuisi eteenpäin siinä lavalla. Eikös siihen pitäisi tulla vielä massan hitaudesta johtuva taaksepäin vetävä voima?
Kyllä se siihen vaan yksin jäi.. Se auto (ja samalla siis laatikko) oli KIIHTYVÄSSÄ liikkeessä. Jos sen kitkan joku voima kumoaisi, niin laatikko jäis paikalleen ja auto ajais alta pois.

edit... Jaahas.. täällä tuleekin tekstiä aika vauhdilla :D

Timbe sanoi:
Mä laitoin että se on puskuriliuos, muut väittämät VÄÄRIN.

Oikeita väittämiähän ei tarvinnu perustella. "Perustele mahdolliset väärät väittämät"

Aha.. Mut kyllähän [NaOH] = [OH] koska naoh on vahva emäs?
Ja ekvivalenttikohdassahan ainemäärät ovat samat?

Poika heräsi aamulla kännykän herätyskellon soidessa. Hetken hän pyöri sängyssä, jonka jälkeen nousi ylös. Raahautui keittiöön ja otti aamupalaksi 500g rahkaa.
Hän käveli alakertaan, katsoi televisiota ja söi aamupalaansa. Kävi kakalla, jonka jälkeen meni suihkuun. Suihkusta ei meinannut tulla lämmintä vettä, joten hän joutui aikansa valuttamaan vettä. Suihkun jälkeen jatkoi rahkan syömistä, ja vaihtoi urheilukanavalle. "Lähetysaika on klo. 9-?, teksti tv on käytössä 24h", valkoinen teksti mustalla pohjalla tietää kertoa. Poika katsoo kelloon, ja toteaa sen kohta olevan tasan. Tässä vaiheessa olisi aivojen pitänyt tehdä nopeita johtopäätöksiä, mutta liekö liika kaljan lipittäminen pehmittänyt pojan pääkopan.
Poika on syönyt loppuun, kävelee yläkertaan ja pukee päälleen. Repustaan hän ottaa kirjat pois, jättäen vain penaalin pohjalle. "MAOL sekä laskin ovat jo koululla", hän mumisee itsekseen.
Jo kenkiä jalkaan laittaessaan hän yhtäkkiä muistaa, "Perkele, eväät pitää ottaa. Ois mennyt kyllä päivä pilalle jos olisin ne unohtanut". Ei mitään hätää, kello on vasta viisitoista yli, ja aikaa reilusti. Jääkaapista hän nopeasti nappaa mehun, kolmioleivä sekä kaksi geisha patukkaa reppuun. Reppua sulkiessaan hän sivusilmällä näkee seinäkellon. Tuntiviisari näyttää lähestyvän kymmentä. Mitä! Kymmentä! "Voi jumalauta!!!", kuuluu pojan suusta. Poika muistaa eilen illalla laittaneensa herätyskellon soimaan 8.40. Mutta senhän piti olla 7.40.. Poika käy kovaan ääneen läpi jokaisen osaamansa kirosanan, ja keksii siinä muutaman uudenkin.
Loppuhyvin kaikki hyvin. Poika, Mäntti nimeltään, pääsee kuin pääseekiin vielä liikuntasaliin kirjoittamaan tarinoita historiasta. Puoli tuntia myöhässä tosin..

Timbe sanoi:
Olisko tosta saanu kuka tahansa tampio pari ilmasta pojoa jos olis vaan raa´asti heittänyt kaikkiin että oikein?

Eriö sanoi:
Kyllä se siihen vaan yksin jäi.. Se auto (ja samalla siis laatikko) oli KIIHTYVÄSSÄ liikkeessä. Jos sen kitkan joku voima kumoaisi, niin laatikko jäis paikalleen ja auto ajais alta pois.

Mutta onhan myös joku voima joka saa sen siihen kiihtyvään liikkeeseen...?

enkkuuuu sanoi:
Aha.. Mut kyllähän [NaOH] = [OH] koska naoh on vahva emäs?
Ja ekvivalenttikohdassahan ainemäärät ovat samat?
Mitä väittämää se haet takaa? Ekassahan kysyttiin että onko hapon ja emäksen ainemäärät samat. Happo on heikko ->protolysoituu huonosti. emäs on vahva->protolysoituu täydellisesti.

EDIT: Saattahan toi väärin olla. Toi tehtävä oli se mikä mua jäi vituttamaan, olis pitäny ottaa historian plussa ton tilalta :jahas:

Zealot sanoi:
Mutta onhan myös joku voima joka saa sen siihen kiihtyvään liikkeeseen...?
Nimenomaan se kitka työntää sitä eteenpäin. Laatikko pyrkii auton kiihtyessä putoamaan lavalta, mutta auton liikesuuntaan oleva LIIKETTÄ VASTUSTAVA kitkavoima pitää sen samassa kiihtyvyydessä auton lavan kanssa.

Ihan mukavasti meni. Vastasin viiteen hissaan, pariin fyssaan(1. ja 2. tehtävät :) ) ja yhteen kemiaan. Hissaan oon helvetin tyytyväinen ja ne fysiikatkin oli helppoja, siis ainakin ne 2 ensimmäistä Toi kemia oli sitten vähän räpellystä. Muistaakseni 6. tehtävä. C-kohta meni ihan arvauksella. Kyllä mä e:tä odotan.

En kerennyt kattoo mainitsiko joku jo tästä:

TV1. TÄNÄÄN 16:00 Älliä vai ei

Reaalikokeen kysymyksiin suorassa lähetyksessä vastaamassa Ylioppilastutkintolautakunnan jäsenet. Numero tv-studioon on 09 - 2410 400. Ohjelmaan voi soittaa jo tuntia ennen lähetystä. Juontajana Juho Lehto.

Alkaa nyt!

Eriö sanoi:

edit... Jaahas.. täällä tuleekin tekstiä aika vauhdilla :D

Ei se massan hitaudesta aiheutuva voima kumoa kitkavoimaa, mutta ei se tarkoita sitä, etteikö sitä ole olemassa.

Timbe sanoi:
Mitä väittämää se haet takaa? Ekassahan kysyttiin että onko hapon ja emäksen ainemäärät samat. Happo on heikko ->protolysoituu huonosti. emäs on vahva->protolysoituu täydellisesti.

EDIT: Saattahan toi väärin olla. Toi tehtävä oli se mikä mua jäi vituttamaan, olis pitäny ottaa historian plussa ton tilalta :jahas:
Jep, mä olin väärässä. Oikea rivi tossa tehtävässä:

oikea
oikea
väärä
väärä
väärä
väärä

Tais 4 mennä oikein.

masentaa.jpg

Latest posts

Suositut

Back