No, tuota mä lähinnä ajattelin huvittuneesti, tuota ''ikäiselleen sopivaa'' -määritettä. Itse pidän mitä tahansa ikää sopivana punttitreenille, tosin omalla kohdalla harmittaa, että löysin jutun vasta nyt.leenam sanoi:Tulkaa nyt äkkiä kertomaan, mitä se ikään sopiva treeni on, etten 6 vuoden treenin jälkeen menisi ihan metsään. Estelin äidille oikein paljon terveisiä ja uskallusta tehdä kunnon punttitreeniä ilman ikärasistisia ohjeita!
Se kommentti tuli mieleen vaan, kun äiti kiinnostui asiasta, eräs läheisensä pohti, onko se hänen ikäiselleen sopivaa. Tovin hihittelin ja sitten kannustin. En siis hihitellyt ajatukselle mennä salille, vaan sille, mitä siitä sanottiin.
Äiti on vieläkin vasta suunnitteluasteella, kun ei kuulemma kehtaa ja viitsi lähteä. Pöhpöh, sanoisin minä. Mutta no, hän ilahtui kovin kun ostin synttärilahjaksi käsipainot ja kirjoitin ja tulostin punttitreenin hänelle. On tehnyt sitä nyt 1-2 kertaa viikossa kotona, ja toivoo joululahjaksi jumppapalloa. En kyllä ymmärrä, miksei voisi lähteä salille, no, ehkä aikansa punttijumppaa tehtyään vihdoin saa aikaan kun on pari vuotta huolellisesti suunnitellut. Tai ainakin ostaa painavammat käsipainot. ;)
Enkä mä ymmärrä, miksi ikä vaikuttaisi treeniohjelman tekoon, siihen pitäis lähinnä vaikuttaa tavoitteet ja mahdolliset esteet. Kuten, kun nyt kerran äitini otin puheeksi, hänellä oleva olkapäävaiva. Eli sen mukaan sitten sitä mikä sopii. Mutta esim. mitä Gillyanne kirjoitti äitinsä ohjelmasta tuntuu vähän hölmöltä. Ehkä naispuolisille salille tulijoille herkästi tuputetaan simppeleitä jalkalaitteita ym? Ainakin mulla olis aiempaa vähän kokemusta sellaisesta...
Mutta salille lähtemisen "kehtaaminen", ei se ole ikärajoitteista. Kuten serkkuni, nuori nainen, ihaili kun mulla taas vaatteet istuu raskauksien jälkeen mukavasti. Hän käy paljon aerobicissa, mutta tahtoisi vielä paremman kropan. Yllytin, että lähdepä mun kanssa salille, niin ei kuulemma ole sellainen juttu mikä olis häntä varten. Niin, ja tämän tietää kokeilematta, vai? En mä tietysti tuputa, mutta vaan heitin, että lähde kerran käymään, voisit tykätä tai jos et, niin eipä siinä häviäis kuin pari tuntia aikaansa. Kuulemma salilla, jossa käyn, käy sellaisia tylyjä kaappeja ja muutenkin vähän ''sellaista'' porukkaa, sanovat jotkut tutut. Niin, ja muut kyttää, kun tulee ekaa kertaa treenaamaan. Jahas. Mä käyn kai väärään aikaan, kun en ole moiseen törmännyt?
Mutta no, onneksi suurin osa suhtautuu harrastukseen asiallisesti, siinä missä mihin muuhun tahansa tärkeään juttuun. Tuttavapiirissä kellä on mitäkin, jalkapallo, punttitreeni, fantasiakirjallisuus (johon itsekin olen vähän seonnut), itsepuolustuslajit ja jos jotakin. Muut ajattelevat minusta ja minä heistä, että toi nyt vaan on tuon juttu.
Eilen kyllä oli hauska tapaus, kun yksi tuttava pyysi näyttämään habaa. :D Sitähän kun on näin lyhyessä ajassa kertynyt ihan tolkuttomasti... Ainakin pienen herneen verran, tai ehkä auringonkukansiemen.