Huoh...seuraa pitkä ja itsesäälintäyteinen avautuminen.
Aikanaan teini-iässä tanssin. No, lähipiirini tuntui ajattelevan aina, että tytöt käy tanssitunneilla ojentelemassa nilkkojaan, eikä kukaan tajunnut, että se oli minulle tärkeää (en kyllä sitä koskaan sanonutkaan) tai miten rankkoja treenimme olivat. Esimerkki: kun joskus äidille olen sanonut siitä, miten sökönä polveni ovat tanssimisen jäljiltä, reaktio on aina että niin varmaan juu, mitä ne nyt sellaisestä kärsisi.
Opiskeluaikana liikuin myös paljon, mitä kukaan ei tietenkään tajunnut -en yleensä viitsinyt siitä puhua, kun sohvaperunakaverit ilmeisesti tuntevat liikkumisestani syyllisyyttä jne. Ihmeteltiin vaan, "miten voit olla noin laiha kun syöt niin paljon".
Nykyään sitten treenaan enemmän kuin koskaan, ja olisihan siitä kiva puhua. Mutta; ketään ei tietenkään kiinnosta kehitykseni, siitä puhumista pidetään vain rehvasteluna. Kavereilta saattaa kuulla, että olet kyllä tosi kuivassa kunnossa. Sitten kysytään kuinka usein treenaan ja vastauksen jälkeen seuraa vaivautunut hiljaisuus. Se, että treenaan koska rakastan sitä tuntuu olevan mahdotonta käsittää, monet taitavat tosissaan ajatella että olen vain pirunmoinen narisisti (epäilemättä olisi yhteiskunnalle paljon otollisempaa tehdä jotain hyödyllistä ja vähemmän itsekeskeistä kuiten homehtua sohvalla). Äitini kommentit ovat luokkaa "en halua että susta tulee sellainen kamala lihaskimppu" tai kun valittelen kipeitä lihaksia: "Saisit kuule paljon enemmän säälipisteitä jos olisit työnteolla kipeyttänyt paikkasi."
"fitness-elämätapaani" (fitness-elämäntapa tosiaan) kuittailaan melko ivallisesti. Ikään kuin olisi oikeastaan aika säälittävää, että haluan huolehtia itsestäni ja syödä hyvin enkä enää pahemmin baareissa juokse.
Monet tietysti hyväksyvät ja jaksavat kuunnella, koska pitävät minusta, mutta epäilen, ettei kukaan tuttavapiiristäni ymmärrä, miten tärkeää tämä minulle todella on ja miksi.
Joskus jopa tuntuu, että olen paha ja itsekäs ihminen, kun käytän niin paljon aikaa ja rahaa itseeni. Kuten sanottu, telkkarin tuijottaminen ja mahan kasvattaminen on paljon hyväksyttävämpää. Jopa postimerkkien keräily on hyväksyttävämpää, koska se ei aiheuta syyllisyyttä kuulijoille.
Ja sekin ärsyttää, että kun olin lapsena "säälittävä rimppakinttuinen rääpäle" kuten siskoni aina totesi, minut lapsesta saakka tuntevat ihmiset eivät kerta kaikkiaan tajua, missä kunnossa olen nyt. HE kysyvät MINULTA, jaksatko nyt varmasti jne. Siis pakksilaisten mittapuun mukaan en varmasti ihme kunnossa olekaan, mutta pirun paljon paremmassa kuitenkin kuin nuo kyselijät.
Toivottavasti joku jaksoi lukea. Tiedän,
tekstiä.