Ylipainoiset ja huonokuntoiset! Vapautus asepalveluksesta?

Omalla kohtalla se meni kyllä niin että koululiikunta tappoi kaikki halut osallistua ainakaan joukkuelajeihin enää ikinä. Asiasta lienee oma ketjukin jossain, mutta pakottamalla muksut oppivat vain vihaamaan kaikkea entistä enemmän.

:offtopic:

Samoin. Asiaa ehkä auttaisi, jos liikunnanopettajiksi ei valittaisi niitä kaikkein vittumaisimpia ihmisiä tältä pallolta. Tuntuu kuin siihen ammattiin hakeutuisi kaikki ne jotka haluaa vittuilla alakäisille, kun eivät muille uskalla. Vaikka etsitään valtakunnan vittumaisimmat skapparit ja katsastusmiehet ja yhdistetään niiden pahimmat puolet, ei saada aikaan niin vastenmielisiä kokovartalokyrpiä kuin mitä liikunnanopettajista löytyy. :curs:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Omalla kohtalla se meni kyllä niin että koululiikunta tappoi kaikki halut osallistua ainakaan joukkuelajeihin enää ikinä. Asiasta lienee oma ketjukin jossain, mutta pakottamalla muksut oppivat vain vihaamaan kaikkea entistä enemmän.
Ohjaaminen ja kaikille oman jutun löytäminen voisi olla parempi kuin se että pelataan joka vitun kerta sählyä ja jos ei pelaa "kunnolla" niin tulee jälki-istuntoa.

Siitä saa syyttää liikunnanopettajia ja ympäristöä, ei harmitonta pakollista liikunnantuntia. Itselläni ruotsin- ja saksankielen tunnit tappoivat kaikki halut opiskella kieliä. Pitäisikö siis vähentää kaikkien kielten pakollisia opintoja, koska se tappaa opiskeluhalut? Myöskin maantieteiden opettajat, ja pakollisuus turmelivat kiinnostukseni maantieteisiin. Lopetetaan nekin?

Mitä me edes kaikella opiskelulla tehdään? Töihin vaan 7-vuotiaana pellolle. Sivistys on perseestä...

;)

Siitä saa syyttää liikunnanopettajia ja ympäristöä, ei harmitonta pakollista liikunnantuntia. Itselläni ruotsin- ja saksankielen tunnit tappoivat kaikki halut opiskella kieliä. Pitäisikö siis vähentää kaikkien kielten pakollisia opintoja, koska se tappaa opiskeluhalut? Myöskin maantieteiden opettajat, ja pakollisuus turmelivat kiinnostukseni maantieteisiin. Lopetetaan nekin?

Mitä me edes kaikella opiskelulla tehdään? Töihin vaan 7-vuotiaana pellolle. Sivistys on perseestä...

;)

Ei lopettaa, mutta olisitko alkanut pitämään jos olisi ollut tiukemmat rajat ja enemmän tunteja? Jos opettajat olisi saanut sinut kiinnostumaan niistä kielistä niin olisit halunnut oppia, oli pakko tai eil.

Ei lopettaa, mutta olisitko alkanut pitämään jos olisi ollut tiukemmat rajat ja enemmän tunteja? Jos opettajat olisi saanut sinut kiinnostumaan niistä kielistä niin olisit halunnut oppia, oli pakko tai eil.

Kyse ei olekaan määrästä, vaan tavasta. Vaikka sitä olisi ollut tunnin tai parin verran vähemmän viikossa, niin silti se ei olisi ollut sen parempaa. Kuten jo ilmaisin, niin pakollisuus tai määrä ei ole paha asia, vaan opetustapa.

Myönnän etten ollut kovin selkeä, kun ensimmäinen lause ei sovi muuten karrikoituun ilmaisuun.

Suoraan vaan cooperista ekalla luokalla 2k ja siitä 100m / vuosi ylöspäin tai ei pääse eteenpäin. Näinollen saadaan kaikista ennen inttiä ~3,5k juoksijoita. Sama leuanvetoon 5 ekalla luokalla ja 2 lisää joka vuosi niin joka jantteri vetelee sitten sen 35 leukaa kun koulut loppuu!
Aikaahan on ja noihin pääsee jokainen jos tavoitteellisesti 15v treenailee. Sotilaspenkkiin myös. Ja jokaisen on osallistuttava vähintään kerran vuodessa koulun paini ja nyrkkeily kisoihin :rock:

Porukka nyt unohtaa puolustusvoimien pääasiallisen tehtävän, eli Suomen puolustamisen. Tavoitteenahan on rakentaa iskukykyinen armeija, ei vähentää suomalaisten lihavuutta. Tietysti on ihan hyvä, jos joitain läskejä saadaan laihdutettua, ja jopa innostettua liikuntaan, mutta realiteetit on otettava huomioon.

Meillä ainakin yksi todella lihava kaveri kyllä oli innolla mukana, olisi kuulemma halutessaan saanut vapautuksen koko palveluksesta, mutta halusi tulla mukaan. Kaveri huohotti tuskissaan jo marssilla ruokalaan, mutta silti jaksoi aina yrittää, koskaan ei luovuttanut. Välillä tietysti oli hidasteena ryhmälle, mutta koskaan ei luovuttanut. Taisi se laihtua ~35kg intin aikana, vaikka siitä alkupainosta se ei ihan hirveästi näkynyt... Mutta varmaan valoisampi tulevaisuus tällä kaverilla edessä.

Mielestäni juuri nämä räikeimmät tapaukset ylipainon osalta pitäisi vapauttaa palveluksesta, niinkuin on vissiin tähänkin asti tehty. Mutta rehellisyyden nimissä täytyy sanoa, että ei siellä moni mitään kipinää urheiluun saa, päin vastoin. Itsekään en intissä jaksanut vapaaehtoisesti liikuntaa harrastaa juuri ollenkaan, ja intin jälkeenkin meni pari kuukautta täysin ilman liikuntaa, vaikka ennen inttiä tuli harrastettua monta kertaa viikossa...

Porukka nyt unohtaa puolustusvoimien pääasiallisen tehtävän, eli Suomen puolustamisen. Tavoitteenahan on rakentaa iskukykyinen armeija, ei vähentää suomalaisten lihavuutta. Tietysti on ihan hyvä, jos joitain läskejä saadaan laihdutettua, ja jopa innostettua liikuntaan, mutta realiteetit on otettava huomioon.

Meillä ainakin yksi todella lihava kaveri kyllä oli innolla mukana, olisi kuulemma halutessaan saanut vapautuksen koko palveluksesta, mutta halusi tulla mukaan. Kaveri huohotti tuskissaan jo marssilla ruokalaan, mutta silti jaksoi aina yrittää, koskaan ei luovuttanut. Välillä tietysti oli hidasteena ryhmälle, mutta koskaan ei luovuttanut. Taisi se laihtua ~35kg intin aikana, vaikka siitä alkupainosta se ei ihan hirveästi näkynyt... Mutta varmaan valoisampi tulevaisuus tällä kaverilla edessä.

Mielestäni juuri nämä räikeimmät tapaukset ylipainon osalta pitäisi vapauttaa palveluksesta, niinkuin on vissiin tähänkin asti tehty. Mutta rehellisyyden nimissä täytyy sanoa, että ei siellä moni mitään kipinää urheiluun saa, päin vastoin. Itsekään en intissä jaksanut vapaaehtoisesti liikuntaa harrastaa juuri ollenkaan, ja intin jälkeenkin meni pari kuukautta täysin ilman liikuntaa, vaikka ennen inttiä tuli harrastettua monta kertaa viikossa...

Täytyy myöntää, että tulee vähän OT:tä harrastettua. Eihän noita pahimpia tapauksia ole otettu muutamiin vuosiin. Kovasti ylipainoisille tulee lykkäystä ja kehoitusta laihduttamaan, ja jos lihavalla henkilöllä on astma, niin on varma no-go. Eli tälläkin hetkellä räikeimmät tapaukset vapautetaan palveluksesta. Eläviä esimerkkejä tiedän itsekin.

Hyvä esimerkki intissä urheiluun kannustuksessa on esimerkiksi kuntoisuuslomapäivien myöntäminen tiettyjä kuntoilumääriä vastaan. Joissain paikoissa tämä ei ole ollut kovin suuressa huudossa. Sietäisi olla. Jos halutaan, että se taisteluaines olisi hyväkuntoista, niin kannattaisi antaa pieniä porkkanoita. Omasta mielestäni ylimääräiset lomapäivät intin aikana olivat täyttä kultaa.

Itse tosin en näihin porkkanoihin tarttunut, mutta kävin kuntoilemassa satunnaisesti omaksi huvikseni. Loppuajalla sitten tuli sparrailtua, käytyä salilla ja taisin jopa pari kertaa käydä pelailee mopojen kanssa sählyäkin.

Hyvä esimerkki intissä urheiluun kannustuksessa on esimerkiksi kuntoisuuslomapäivien myöntäminen tiettyjä kuntoilumääriä vastaan. Joissain paikoissa tämä ei ole ollut kovin suuressa huudossa. Sietäisi olla. Jos halutaan, että se taisteluaines olisi hyväkuntoista, niin kannattaisi antaa pieniä porkkanoita. Omasta mielestäni ylimääräiset lomapäivät intin aikana olivat täyttä kultaa.

Meillä ei ainakaan saanut kuntsareita esim. lenkillä tai salilla käymisestä, niinkun joissain paikoissa saa esim. 10 kerrasta yhden... Cooperissa ja lihaskuntotestissä kun pääsi skappareiden laskemaan "tavoitetulokseen", niin sai yhden kuntsarin, ja tämän pystyi tienaamaan joka cooperissa/LKT:ssä, eli itsekin sain näin yhteensä 3KL. Eka cooper oli 2300m, johon olin ihan tyytyväinen. Sitten kauheaa rääkkiä, mutta ilmeisesti lepo jäi liian vähälle tms. mutta seuraava cooper vaan 2410m, vaikka tavoite oli 2700m. Sitten tavoite laski 2370m (???), jonka sainkin juostua seuraavassa.

LKT:ssä meni tulokset 3p->7p(KL)->10p(KL), vaikka ei tuo lihaskunto noussut intissä, kestävyys ehkä vähän. Perus saliliikkeissä tulokset laskivat ihan tuntuvastikin.

:offtopic: Mutta yksi syy mun laihdutukseen on juuri tämä. Varmasti on tosi kiva kertoa lapsenlapsille sitten vanhana pappana kuinka "Minun aikana mihinkänä armeijaan jouduttu kun olin niin lihava."

Ohjaaminen ja kaikille oman jutun löytäminen voisi olla parempi kuin se että pelataan joka vitun kerta sählyä ja jos ei pelaa "kunnolla" niin tulee jälki-istuntoa.
Mitä pakottamista se on jos opetetaan liikkumaan?

Sulla ja monelta muulta puuttuu nyt kyky astua sen kömpelön ja huonokuntoisen lapsen/miksei nuoren aikuisenkin saappaisiin. Minä, sinä ja varmaan suuri osa muistakin on ollut nuorena aktiivisia liikunnan suhteen jne, kerta pakkotoistolla ollaan, mutta ei kaikki ole samanlaisia.
Tuohon kun lisätään se, että oikeasti pätevät ja innostavat opettajat ovat suht harvassa, niin tuloksena on monelle kauhukuvia koululiikunnasta.

Vitustako ne osaa harrastaa liikuntaa, jos sitä ei ensin pakoteta? Varmaan hyödyttää tää jatkuva liikunnan vähentäminen, varsinkin peruskouluissa. Kyllä varmaan auttaa kun joku 10-15v ipana ei varmaan lähde omatoimisesti etsimään urheiluseuraa.

Kun ei vanhemmat osaa ohjata lapsiaan liikunnan iloihin, niin jonkun se on tehtävä.
Pakottaminen onkin juuri se väärä tapa. Se on aivan eri asia kuin ohjaaminen. Siinä olen samaa mieltä että ei sitä liikuntaa pidä vähentää, mun puolesta vaikka joka päivä se 2h. MUTTA, tässä pitää osata huomioda se koko kaarti, joka siellä liikuntatunnilla on. Ei ketään innosteta sillä, että vuoden liikuntatunneissa on 2 eri lajia, + välissä pakolliset kerrat tanssia ja uintia. Parempi se on sen lihavan liikuntaa lihaavan pelata vaikka pingistä, kuin nähdä kauhukuvia koko kevään ja syksyn jatkuvasti pesäpallokaudesta.
Tässä kyllä täytyy antaa pisteet kotiin varsinkin ammattikoulun liikunnan opettajalle, sai tehdä tasan sitä mitä halusi, kunhan ilmoitti etukäteen miten liikkuu. + Tuohon päälle opettaja järjesti muutaman kerran mahdollisuuden erikoisempiinkin lajeihin. Vaikka oltiin amiksessa ja seassa lihavaa ja "kovaa" jätkää ym, niin tais olla luokassa tasan yksi henkilö, joka käytti tuota porsaan reikää keinona lintsata.

Minä opin liikkumaan ominpäin kun luokan sählymestareiden ja kusipäisen liikunnanopettajan uhkailu ja pakottaminen jäivät pois kuvasta. Olisin varmaan oppinut jo ala-asteella ellei se meininki olisi ollut siellä niin perseestä revittyä.
Kaikki eivät lämpene sählylle ja jääkiekolle vaikka se luokan kovin mölyturpa pitää niitä elämän tarkoituksena. :)

Sulla ja monelta muulta puuttuu nyt kyky astua sen kömpelön ja huonokuntoisen lapsen/miksei nuoren aikuisenkin saappaisiin. Minä, sinä ja varmaan suuri osa muistakin on ollut nuorena aktiivisia liikunnan suhteen jne, kerta pakkotoistolla ollaan, mutta ei kaikki ole samanlaisia.
Tuohon kun lisätään se, että oikeasti pätevät ja innostavat opettajat ovat suht harvassa, niin tuloksena on monelle kauhukuvia koululiikunnasta.
Mulla on ollut nuoruusiän astma ja olin koko ala-asteen lyhyempi kuin muut.

Kun tuo monella muulla tuntuu osuvan minuun päin tässä, niin todettakoon, että minä olin yksi niistä, jotka valittiin aina viimeisenä. Näin kuvaillakseni suosiotani liikunnassa.

Liikuntaa ei arvosteta oppiaineena. Omalla yläasteellani, ja varmasti muissakin kouluissa oli ihan yleinen tapa suorittaa rästin jääneitä kokeita liikuntatuntien aikana, koska "eihän niillä mitään merkitystä ole." Ällöttävä asenne.

Armeija on pidettävä kaikille täysin pakollisena! Muuten saa viettää vähintään vuoden vankilassa! Huonokuntoiset saavat yrittää parhaansa, mutta kaikki käyvät armeijan. Siviilipalvelus on nössöilyä ja vapautuminen armeijasta huumeilla pelkuruutta.

Offtopic. Pakko tota kysyä halipatsui kuule että mikä on sun taustasi. Ihan mielenkiinnosta kun silmiin on osunu näitä sun kommentteja niin niin. Koska kävit armeijan tai pikemmin missä ja mitä tykkäsit?
Millanen sportti hirmu olet? Pelkästään puntti salia vai onko jotain muutakin olemassa? Ja niin olenko väärässä jos luulet että olet/olit se läski kakara koulussa? :eek:

Armeija on pidettävä kaikille täysin pakollisena! Muuten saa viettää vähintään vuoden vankilassa! Huonokuntoiset saavat yrittää parhaansa, mutta kaikki käyvät armeijan. Siviilipalvelus on nössöilyä ja vapautuminen armeijasta huumeilla pelkuruutta.
Kai tiedät, että ihmisiä on erilaisia, aivokapasiteetiltaan, fysiikaltaan ja aatteiltaan, kuin sinä? Itse varmaan aion käydä intin, mutta turha alkaa moralisoimaan muita, joita sivari nappaa enemmän tai ovat ylipainoisia. Eiköhän ne anti-urheilijat kuule muutenkin elämänsä aikana asiasta ja muutenki pullukka kärsii itse ylipainonsa ja sen ongelmista, et sinä. Toki sellaisille 1cmselkärankavelliperseille intti/sivari olisi jees, mutta meitähän on moneen junaan. :rolleyes: :diplomaatti:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom