Ylipainoiset ja huonokuntoiset! Vapautus asepalveluksesta?

Tämän päivän tavis-nuori voi olla fyysisesti hieman huonossa kunnossa, mutta elämässä saattaa pärjätä paljon paremmin kuin armeijassa loistanut kaverinsa. Kaikki armeijan käyneet voivat olla ylpeitä suorituksesta, mutta en näe mitään turhempaa, kuin huonokuntoisten pakottaminen 10 vuoden uhalla maanpuolustukseen, jolla ei loppujen lopuksi tänä päivänä enää ole juuri merkitystä.

No kirjotiit kyllä "hieman", mutta eikö olisi ideaali tilanne, jos kaikki olisivat hyväkuntoisia ja pärjäisivät elämässä hyvin (utopia). RUK:ssakin näkyi harvoin ylipainoisia/huonokuntoisia ja silti porukka siellä taitaa olla sitä terävintä ainesta, mitä nyt tulevaisuuteen tulee.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No kirjotiit kyllä "hieman", mutta eikö olisi ideaali tilanne, jos kaikki olisivat hyväkuntoisia ja pärjäisivät elämässä hyvin (utopia). RUK:ssakin näkyi harvoin ylipainoisia/huonokuntoisia ja silti porukka siellä taitaa olla sitä terävintä ainesta, mitä nyt tulevaisuuteen tulee.

No joo. Siis tarkennetaan hieman. RUK:ssa on varmasti teravinta ainesta sotilasuraa ajatellen.

Sinne vaan kaikki rapakuntoset, siellähän saavat sitte kuntoa nostaa ja painoa pudottaa. Kuntoharjottelua vaan niille niin kauan että on keskitasoa ja sitte vasta perus "army" hommaa eli sinne vaan.
Pahemman luokan kukkakepit on herättäny myös hilpeyttä ja keskustelua. Kannattaako näiden mennä armeijaan ku joutuvat kutsuun apua kenttäpullon nostossa.

No joo. Siis tarkennetaan hieman. RUK:ssa on varmasti teravinta ainesta sotilasuraa ajatellen.

Satunnaisotanto (esim. 100henk.), niin kyllä sieltä fiksumpaa sakkia löytää kuin normi IT-patteristosta.

No enivei, aikalailla intin tehtäväksi annettu tuo ylipainoisten kuntoon saanti. Ei varmaan olisi kovin iso juttu lisätä koululiikuntaa ja muuttaa hieman koulun liikuntatuntien opetustapoja. Pari opettajaa tullut nähtyä, joiden proseduuriin kuului kesäisin pesäpallo ja jalkapallo. Talvisin luistelu. Vaikeaahan (resurssit) se jokaisella on löytää jotakin, mutta yrittäisivät edes.

Toisaalta taas ihmetyttää, miksei ihmiset tajua aloittaa liikuntaa vaikkapa 3kk ennen inttiä. Siinäkin ajassa ehtii tehdä vaikka mitä, etenkin totutella jalat liikkumiseen.

Joo, aikuisille ihmisille kauheat pakotteet päälle vaan syömisistä. Joku kyttäämään koko ajan viereen mitä aikuinen ihminen saa syödä. Täysjärkinen, aikuinen ihminen...

Ei oo imo kovin täysjärkinen ihminen jos syö ittesä hautaan nelikymppisenä. En mä puhu pikkusen pyöreistä 90kiloa painavista 180senttisistä taviksista, kyl mä nyt tarkotan kansanterveydellistä todellista aikapommia, sellasia 140kilosia kunnon mörssäreitä. ja yleesäkkin oikeaa lihavuutta.

Toki kaikenlainen lihavuus on haitaksi, mutta haitat kasvaa eksponentiaalisesti kun päästään kunnon lihavuuslukuihin saakka.

Se että syö itsellensä korkean verenpaineen, sydänvian, nivelrikon, aivoverenvuodon ja/tai syövän ei ole vastuullista, aikuista tai täysjärkistä imo.
Tupakointia rajoitetaan niin verotuksellisin keinoin, kuin lainsäädönnöllisesti, se että onko tupakointi haitallisempaa kuin suunnaton lihavuus, voidaan olla jo montaa mieltä, Viinankäyttöä rajoitetaan veroin, huumeita lainsäädännöllisesti, mutta itsensä hengiltäsyöminen pitäisi olla ihan ok? Miksi sitä pitäis suvaita?

Ja ehkä se läskileirille ennen inttii joutuminen kurin eteen oisi herätys, ja nuorena voidaan vielä parantua vaikka täysin ilman suurempia vahinkoja omalle terveydelle.

Toinen vaihtoehto, ettei tee mitään, ei sekään varmaan sitten henkeä ahdistaessa, läskin painaessa, korkeasta verenpaineesta johtuen tulleessa erittäin ankarassa päänsäryssä josta paskat tulee housuun, sillä hetkellä ku silmissä pimenee, ja aivoverenvuoto tappaa, oo kovin kivaa, ja ihan sillä viimesellä hetkellä, ennenkun tajuttomuus äärimmäisestä tuskasta armahtaa voi miettiä, että oliko ne hillomunkit sen arvoisia. Ilman lihavuutta oisi ollu vielä 30vuotta edessä..

Sori että on pitkää paatoksellista tekstiä, mutta mun järkeen tämä lihavuuden hyväksyntä suvaitsevaisuuden nimissä ei oikein mahdu.

Voi hyvä jysäys! Mihin ollaan menossa, jos huonokuntoiset saa vapautuksen liikunnallisesta 6-12kk. Eikö se ole sanomattakin selvää, että juuri sellaisien kaverien kuuluisi mennä armeijaan jotka ovat niin lihavia että eivät sohvalta nouse kuin jääkaapille.

Kutsunnoissa katsottaisiin varusmiehen kunto, jos ei sovellu armeijaan. Annetaan päiväsakkoja nivaska käteen ja 6kk aikaa tehdä muutos. Uusi lääkärintarkastus (lääkärintarkastus maksetaan päiväsakoilla) ja jos kaveri kunnossa armeijaan, jos ei niin läskileirille jossa harrastetaan liikuntaa. Liikuntaa harrastetaan ensin vähän ja totutetaan porukka siihen. Määrää lisätään koko ajan kunnes on valmis armeijaan.

Sotilaspassissa lukee sitten että "läskileirin" käynyt. Eikö tuo kolkuta jo omaatuntoa?

Mutta nyt tässä läskileirissä tulee sekin ongelma että mitä teemme lihaville (korjaan huonokuntoisille) naisille. NIITÄKIN ON!

Indica ampuu taas kilometrin yli.

Pakkohoito ei ole ratkaisu mihinkään, ei ylipainolle eikä muihinkaan ongelmiin. Sinä lähdet asettamaan ihmisille laatustandardeja ja jalostamaan, puhut ylilihavista aivan kuin jostain toisesta rodusta.

Ihmisestä itsestä pitää lähteä motivaatio hyvän kunnon tavoittelemiselle.

PS. Olen koko elämäni ollut hoikka, mutta ymmärrän silti lihavia ja huonokuntoisia. Ei kukaan heistä tarkoituksella itseään "hengiltä" syö, eikä noita sinun mainitsemia sairaalloisen lihavia armeijalla paranneta.

Noh, kyllä mä tunnen jantterin, joka lähti inttiin nyt tammikuussa, tunnin pari siellä pyöri ja kutsuttiin keskusteluun herra nönnönnöön kanssa, joka totesi että "eiköhän tää nyt ollu tässä...". Samainen jantteri palasi intistä lopullisesta himaan samana iltana, vaikka ilmeisesti itse vielä olisi ollut kiinnostusta siellä pyöriä...

Edit: ja aika reippaasta ylipainostahan oli kyse

Sotilaspassissa lukee sitten että "läskileirin" käynyt. Eikö tuo kolkuta jo omaatuntoa?

Mutta nyt tässä läskileirissä tulee sekin ongelma että mitä teemme lihaville (korjaan huonokuntoisille) naisille. NIITÄKIN ON!

Nyt palaa pinna totaalisesti. Tähän ketjuun kirjoittaa todellisia järjen jättiläisiä...

Kysyt "Mitä teemme lihaville naisille"
Vastaus: SINÄ et tee yhtään mitään. Sinä haluaisit jalostaa kaikista ihmisistä hyväkuntoisia ja jos joku ei sovi muottiin, passitetaan läskileirille vankeuteen rangaistukseksi. Asetat lihavat ihmiset vähäarvoisemmiksi ja kelpaamattomiksi yhteiskuntaan. Minua oksettaa sun ideologia ja tyhmyys. :urjo:

Yhtä hyvin voisi kysyä "mitä teemme helvetin tyhmille ihmisille?" Niille, jotka eivät käyneet lukiota, kun eivät jaksaneet lukea? Valmennuskurssille ja takaisin koulun penkille, niin kauan joka vuosi, että onnistuu? Laitetaan vielä todistukseen että "helvetin tyhmä", pitäisi omatunnon kolkuttaa??

Avaa silmäsi ja tajua, että maailmassa ON ja PITÄÄ OLLA erilaisia ihmisiä. Joku tänä päivänä lihavassa kunnossa oleva mies voi tulevaisuudessa olla esim. huippukirurgi, joka pelastaa sinun henkesi onnettomuuden jälkeen. Tämän miehen sinä olisit lähettänyt pakkohoitoon, ja olisi jäänyt kaverilta koulut käymättä.

Mun mielestä ihan hyvä, että sellaiset, jotka ovat sairaalloisen ylipainoisia, saavat vapautuksen. Miettikää nyt itekin mitä siitä voi seurata jos joku reilusti ylipainoinen pakotetaan yhtäkkiä juoksemaan muiden mukana. Muut sitten sivariin, jos ei kunto inttiin riittäisi.
Joku kevyempi asepalveluskin voisi olla asiallinen vaihtoehto, mutta taitaisi tulla aika kalliiksi järjestää.

Mun mielestä ihan hyvä, että sellaiset, jotka ovat sairaalloisen ylipainoisia, saavat vapautuksen. Miettikää nyt itekin mitä siitä voi seurata jos joku reilusti ylipainoinen pakotetaan yhtäkkiä juoksemaan muiden mukana. Muut sitten sivariin, jos ei kunto inttiin riittäisi.
Joku kevyempi asepalveluskin voisi olla asiallinen vaihtoehto, mutta taitaisi tulla aika kalliiksi järjestää.
Kyllähän siellä jaetaan porukka kuntoluokkiin, ainakin joissain paikoissa.

Siis en itsekkään mistä 10 vuoden pakollisuudesta perustaisi pätkääkään, mutta olisi hyvä että armeijaan pääsisivät/joutuisivat myös armeijaan. Joo Varmasti voi siitä todella ylipainoisestakin tulla se lääkäri joka pelastaa minut tulevaisuudessa, mutta parempi että se lääkäri tekee kuusikymppiseksi hommia kuin kuolee nelikymppisenä kun suonet on tukossa ja sydän ei kestä. Siis tottakai ihmisiä on ja tulee olemaan eri kokoisia, mutta kunnon nostaminen, painon laskeminen terveemmälle tasolle ja terveeellisen elämän opettaminen ei minusta olisi mikään paha asia.

PS. Olen koko elämäni ollut hoikka, mutta ymmärrän silti lihavia ja huonokuntoisia. Ei kukaan heistä tarkoituksella itseään "hengiltä" syö, eikä noita sinun mainitsemia sairaalloisen lihavia armeijalla paranneta.

Nyt menee kyllä täysin ohi. Kaikki, lähes kaikki, jotka ovat lihavia vielä 20 vuoden iässä ovat syyllisiä itse tahallaan aiheuttamaansa lihavuuteen. Pieni promille voi kärsiä sairaudesta, mutta muu porukka on itsetietoisesti aiheuttanut lihavuutensa. Loppu.

Turha keksiä mitään tekoselityksiä. Eri asia on, jos ihminen on niin yksinkertainen ettei ole älyä.

Siis tottakai ihmisiä on ja tulee olemaan eri kokoisia, mutta kunnon nostaminen, painon laskeminen terveemmälle tasolle ja terveeellisen elämän opettaminen ei minusta olisi mikään paha asia.

Edellisellä sivulla puhuttiinkin pakkohoidosta, läskileiristä ja suoranaisesta jalostamisesta. Opettaminen on eri asia.

Nyt menee kyllä täysin ohi. Kaikki, lähes kaikki, jotka ovat lihavia vielä 20 vuoden iässä ovat syyllisiä itse tahallaan aiheuttamaansa lihavuuteen. Pieni promille voi kärsiä sairaudesta, mutta muu porukka on itsetietoisesti aiheuttanut lihavuutensa.

Ei kukaan tietoisesti lihavuutta itselleen aiheuta, en usko.
Aika pitkälle geeneistäkin kiinni. Esim. itse huomaan, että mulla tulee suöminen tarvehierarkiassa aika myöhään. Monta kertaa olen painanut hommia niin että huomaan vasta päivän päätyttyä päätä särkien, että en ole ehtinyt syödä kunnolla. Lihavilla ihmisillä syöminen tulee aina ensin, tämän uskon olevan ihan geeneistä kiinni.

Mutta tämä nyt ei ole tässä oleellista, vaan se, että lihavuutta ei tule parantaa pakkohoidolla.

Nyt menee kyllä täysin ohi. Kaikki, lähes kaikki, jotka ovat lihavia vielä 20 vuoden iässä ovat syyllisiä itse tahallaan aiheuttamaansa lihavuuteen. Pieni promille voi kärsiä sairaudesta, mutta muu porukka on itsetietoisesti aiheuttanut lihavuutensa. Loppu.

Turha keksiä mitään tekoselityksiä. Eri asia on, jos ihminen on niin yksinkertainen ettei ole älyä.

Mä oon tästä kyllä täysin samaa mieltä. Kaikki vaikeasti ylipainoiset (=läskit) ystäväni julistavat lähes päivittäin sitä miten vähän he syövät yms, yms ja yms. Asiaa kun pääsee pidemmällä aikavälillä seuraamaan lähempää, niin totuudeksi paljastuu se, että mässyä menee melkoisesti naamariin ja fyysisen kunnon eteen ei tehdä yhtään mitään.

Välillä on vaikea ymmärtää tätä kokonaisuutta; ihmiset odottavat laihtuvansa silmänräpäyksessä kun vaan syövät viikon kaalikeittoa ja that's it. Reilusti karrikoitu, mutta näin se vaan menee. Se jos ihiminen oikeasti haluaa olla tuollainen onkin sitten täysin eri asia. Jokainen saa päättää mitä itselleen tekee tai jättää tekemättä. Valinnalla ei sinällään ole merkitystä sillä melkein aina joudut luopumaan jostain saadaksesi jotain muuta.

Geenit, niiden merkitys on pisara meressä tässä asiassa.

..

Sori että on pitkää paatoksellista tekstiä, mutta mun järkeen tämä lihavuuden hyväksyntä suvaitsevaisuuden nimissä ei oikein mahdu.
Sulla nyt VÄHÄN ampuu yli nuo jutut. Sigusta ja sun jutuista päätellen, sulla on ainakin ollut viinan kans ongelmia. Tyrkätään sut laitokseen 12kk ja aina kun katteletkaan viinapulloa niin lätkäistään kasa sakkoja kouraan. Oisko tässä mitään järkeä? Mun mielestä ei, ei se ihmisen asenne siitä muutu ja sehän on just se mikä pitäis saada muuttumaan.

Samaa mieltä olen siitä että onhan se oikea liikalihavuus ongelma, siis ihan koko maan mittakaavassa. Mutta mikään pakotus vaan nyt ei oikein toimi. Samalla tavalla monella tuntuu olevan karmeita muistoja koululiikunnasta, jos opettajan asenne on ollut tyyliin: Minä tykkään hiihtämisestä ja niin tykkäätte saatana tekin. Jos ette tykkää, niin "opetan" tykkäämään.

Itse aiheeseen, vaikka armeija ei kiinnostanut siellä ollessa vittuakaan eikä kiinnosta nytkään, niin joku hyvän kunnon palkitseminen olisi hyvä. Parempi sen hyvän suorituksen on olla porkkanana, eikä mitään kepin välttelyä.
Enkä tarkoita mitään 1 kuntsaria (mikäli jossain noita on jaettu cooperista ja lihaskuntotestistä, meillä tullu mitään :curs:), vaan ihan oikeaa palkitsemista.
Tyyliin parempikuntoiselle lyhyempi palvelus tiettyyn portaaseen asti, esim. eroa 1-2kk kaikista heikoimpien ryhmään. Ja muutenkin se homma kannustavammaksi, esim käyt lenkillä kiinnioloaikana (eli se lomien välinen aika) 10 tunnin edestä --> saat 20 tuntia pidemmän loman kuin se, joka makas sängyllä tai ryyppäs jokaisella iltavapaalla.

Voi hyvä jysäys! Mihin ollaan menossa, jos huonokuntoiset saa vapautuksen liikunnallisesta 6-12kk. Eikö se ole sanomattakin selvää, että juuri sellaisien kaverien kuuluisi mennä armeijaan jotka ovat niin lihavia että eivät sohvalta nouse kuin jääkaapille.

Kutsunnoissa katsottaisiin varusmiehen kunto, jos ei sovellu armeijaan. Annetaan päiväsakkoja nivaska käteen ja 6kk aikaa tehdä muutos. Uusi lääkärintarkastus (lääkärintarkastus maksetaan päiväsakoilla) ja jos kaveri kunnossa armeijaan, jos ei niin läskileirille jossa harrastetaan liikuntaa. Liikuntaa harrastetaan ensin vähän ja totutetaan porukka siihen. Määrää lisätään koko ajan kunnes on valmis armeijaan.

DDR oli hieno valtio.

Masennus on myös sairaus ja on lääkkeitä, jotka vaikuttaa ruokahaluun.
Suurin osa on toki näitä pelaan pleikkaria, xboxia, wiitä ja mesetän illat tyyppejä. Eli kun tekniikkaa on tullut kotia enemmän niin aktiviteetit vähenee. Urheilijat liikkuu toki edelleen, mutta muilla se liikunnan määrä hiipuu.

Ei kukaan tietoisesti lihavuutta itselleen aiheuta, en usko.
Aika pitkälle geeneistäkin kiinni. Esim. itse huomaan, että mulla tulee suöminen tarvehierarkiassa aika myöhään. Monta kertaa olen painanut hommia niin että huomaan vasta päivän päätyttyä päätä särkien, että en ole ehtinyt syödä kunnolla. Lihavilla ihmisillä syöminen tulee aina ensin, tämän uskon olevan ihan geeneistä kiinni.

Mutta tämä nyt ei ole tässä oleellista, vaan se, että lihavuutta ei tule parantaa pakkohoidolla
.
Ei ehkä tietoisesti, mutta tuottamuksellisesti. Geeneistä se ei ole paskaakaan kiinni, ellei sitte selkärangatonta itsekurinpuutegeeniä löydetä. Kenenkään, ei kenenkään geenit pakota ketään, siis ketään syömään itseään manaatinkokoiseksi möhkäleeksi. Ei kenessäkään pulleammassa ihmisessä ole mitään ydinreaktoria, joka sitä energiaa taikoo ilman ruoanhiventä, eikä lihavat ihmiset myöskään yhteytä lisäenergiaa auringonvalosta. Jos on lihava, saa siitä kyllä 99.9999% syyttää itseään, joillekin saattaa kohtuumitoissapysyminen olla ylitsepääsemätöntä, mutta helsingin kokoisessa kaupungissa ei varmasti ole 10 enempää lihavaa ihmistä joka ei voisi lihavuuttaan ihan omaan piikkiin laittaa.

Edelleen, mä korostan sitä, että mä en ole pakkolaihdututtamassa suhteellisen tavallisenkokoisia ei-ihan timmejä, vaan sairaalloisen lihavia ihmisiä, joiden lihavuus on todellinen uhka heidän elämälle, ja niitä joista selkeästi elintavoilla on tulossa ihmisiä, joita sairaudet todennäköisesti tulevat riivaamaan.
En mä siksi että läski on epäesteettistä, vaan siksi, että se on kaikille parempi, jos suuri osa ihmisistä ei söisi itseään ennenaikaiseen hautaan.

Ei kyse, ei ole fitnesspakosta naisille eikä mistään 6packpakosta miehille.

Ja mitä tulee mun (entisiin) alkoholinkäyttötottumuksiin: allekirjoitan, että mulle oisi tosi hyvää tehnyt interventio, ja selkeä järjen taonta päähän,mutta onneksi mä itse pystyin sen itsetuhoisen idiotismin lopettamaan.

En itsekään usko näihin "perinteisiin" selityksiin kuten suuret luut, huonot geenit, jne, jne. mutta:

20 vuoden iässä aika moni asuu vielä kotona ja mahdollisuudet vaikuttaa omaan ruokavalioon ovat aika rajalliset. Pitää myös muistaa, että kotoa (tai mikä ikinä se kasvuympäristö sattuu olemaan) opitaan aika suuri osa niistä asioista mitkä sitten vanhempana taidetaan, tai ollaan taitamatta. Eli enemmänkin syyllistäisin niitä vanhempia/kasvattajia, jos lapsi päästetään lihomaan ennen kuin on "aikuinen" tai millään tapaa kykeneväinen päättämään omista asioistaan. Mun mielestä on järkyttävää nähdä kadulla lihavat vanhemmat jotka ovat "lihottaneet" lapsensa omiin mittoihinsa. Näissä tapauksissa ihmiset yleensä päätyvät päätelmiin, että on huonot geenit kyseessä, kun lapsetkin ovat lihavia, mutta sehän johtuu ihan puhtaasti siitä, että ne vanhemmat syöttävät niille lapsille tasan sitä samaa moskaa jolla ovat itse päätyneet ylipainoisiksi. Se on aika vaikeeta rikkoa se kierre, jos on saanut kotoa huonot "eväät".

Toisaalta kyllä se ihmisten saamattomuus ottaa itseäkin päähän. Jos peilikuva ei miellytä niin kyllä sille asialle voi jotain tosiaan tehdäkin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom